Thursday, November 28, 2013

آلبوم عکس: زنان مورمِن در اعتراض به قوانین

سخت‌گیرانه مذهبی برهنه می‌شو ند

تاریخ انتشار: ۷ آذر, ۱۳۹۲
 


از سایت تقاطع. نت

: گروهی از زنان عضو کلیسای مورمِن با هدف عادی کردن “برهنگی” و اصلاح قوانین سخت‌گیرانه‌ی این مذهب در خصوص “عفت”، برهنه شده‌اند.
 
یک عکاس اهل “سالت لیک سیتی” در ایالت یوتا، به نام کاترینا بیکر اندرسون، که خود عضو مادام‌العمر کلیسای مورمِن بوده، یک پروژه عکاسی را با عنوان «زنان مورمِن برهنه‌ می‌شوند» از ماه جولای (تیر) امسال به راه انداخته و تاکنون از بیش از ۳۰ زن داوطلب عکس‌برداری کرده است.
 
او که ۳۰ سال دارد در این باره به “میل‌آنلاین” می‌گوید: «من می‌دانم که تصاویر، ابزارهای قدرتمندی برای تغییر هستند. این فعالیت هنری به زنانی که حاضر به شرکت در این پروژه شدند اجازه می‌دهد تا مجدداً مالکیت بدن خود را به دست آورند و در عین حال به سیستمی که می‌خواهد آن‌ها “پوشیده‌شده” و “تحت نظر” بمانند، اعتراض کنند.»
 
خانم اندرسون امیدوار است که مردم این تصاویر را با ذهن و قلبی باز ببینند. او می‌گوید که این ایده اولین بار در سال ۲۰۱۲ که چندین داستان دربار‌ه‌ی محدودیت‌ پوشش در مذهب مورمِن پخش شد به ذهنش رسید.
 
یکی از داستان‌ها در مجله کودکان کلیسا درباره دختر نوجوانی بود که دوستش او را به خاطر نداشتن “عفت” کافی سرزنش می‌کند. چون دخترک دامن بدون شلوار پوشیده بود.
بعد از آن یک دختر دانشجوی دانشگاه بی.وای.یو در آیداهو که توسط کلیسای مورمِن اداره می‌شود، به خاطر آن‌که شلوار جین چسبان پوشیده بود، اجازه حضور سر جلسه امتحان را پیدا نکرد.
 
یا یکی از مجلات کلیسا، نقاشی کارل بلوخ، نقاش دانمارکی را با برداشتن بال فرشتگان و اضافه کردن آستین به پیراهن‌های‌شان تغییر داد.
 
کاترینا اندرسون با اشاره به این اتفاقات اضافه می‌کند: «من بعد از شنیدن این داستان‌ها و داستان‌های مشابه خیلی ناامید شدم.»
 
او در عین حال با تاکید بر این‌که همسرش، مهم‌ترین پشتیبانش در اجرای این پروژه عکاسی بوده، خاطرنشان می‌کند که با وجود خطر طرد شدن از  سوی جامعه، پیدا کردن داوطلب برای پروژه‌اش به صورت “غافلگیرکننده‌ای” آسان بوده است.
هرچند که وی تاکید می‌کند تا بدین لحظه‌ هیچ‌کدام از داوطلبان از سوی رهبران کلیسا مواخذه نشده‌اند.
 
اندرسون در پایان با بیان این‌که قصد دارد از زنانی در سنین مختلف و بدن‌های متفاوت عکس‌ بگیرد تا «زنان به بدن خود بدون خجالت نگاه کنند» اظهار می‌دارد: «امیدوارم زنان این تصاویر را با درک بیشتری از خود و بدن خود ببینند. امیدوارم مردان با دیدن این عکس‌ها بفهمند که زنان حتی در صورت برهنگی نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرند. من این پروژه را تقدیر از زن و شکل انسانی می‌بینم. امیدوارم دیگران نیز آن را همین‌طور ببینند.»

No comments:

Post a Comment