Thursday, February 6, 2014

سرمایه داری نئو لیبرال : شیوه استعمار نو قرن بیست و یکم

 سرمایه داری نئو لیبرال : شیوه استعمار نو قرن بیست و یکم


 تهیه و تلخیص : پیمان پایدار

*************************************

یکی از مشکلات عدیده جوامع صنعتی(سرمایه داری), بخصوص در آمریکا و کشورهای"پیشرفته" اروپائی ,همانا خلاصی یافتن از ضایعات فراوانی میباشد که جوامع فوق مصرفی شان بدان معتاد میباشند. بالطبع, به خاطر نبود فضای کافی, شهرهای آمریکائی , بطور مثال ,اقدام به انبار کردن فاضلاب هایشان در زمینهای اختصاص یافته به سرخپوستان/ بومیان ('رزرویشن'1) میکنند. و یا آمریکا و کشورهای اروپائی به انبار گرداندن آشغالهایشان(ضایعات صنایع متعدد,از قبیل کامپیوترهای از کار افتاده شده و....محصولات بازنیافته شده و بدرد نخور بیمارستانها از قبیل سورنگهای زنگ زده و...) در مناطق ماهیگیر نشین سومالی, در حاشیه حلبی نشینهای دیگر کشورهای آفریقائی و جزایر اقیانوس اطلس اقدام مینمایند . شما ,خواننده عزیز, به این اعمال اجحاف آمیز امپریالیستهای خون آشام چه میگوئید !؟ چه نامی غیر از ستم چند گانه سیاستهای شوم نو استعماری میتوان داد؟!

وقتی میلیونها نفر در جهان پیرامونی (و حتی در همان کشورهای به اصطلاح پیشرفته) مجبور هستند از درون آشغالها خوراک روزانه شان را تامین کنند, به این چه میگوئید?! بگذارید به چیزی که در واقع هست صداش کنیم :مدیریت ضایعات نئولیبرالی و علائم قطعی ای که این سیستم منحوس سالهاست تاریخ مصرفش تمام شده ومیبایستی به زباله دانی تاریخ فرستاده میشده . چرا که وقت اینراهم ندارد,در پی سئو استفاده شرمگینانه از محیط زیست و تولیدات بیهوده / مازاد و الکی , کثافات خودش را, حتی ,پاک گرداند .

نئو لیبرایسم فاز بربریت سرمایه داری میباشد : ملغمه ای است از خشونت, نارو زدنهای استعمار نوین ,راسیسم متعفن وبی توجه ای کردن / اهمیت ندادن به جان آدمی.بطور مثال, میبایست به "اگبوگ بیوشی" نزدیکی های شهر آکرا,
 کشور غنا,(2) اشاره کنیم, که بعنوان بزرگترین زباله دانی در جهان شناخت میشود- قبرستانی از تلویزیون, کامپیوتر,آی فای, یخچال - منطقه ای که زمانی زمین مرطوب و تفریحی بوده است .

مخاطرات برای سلامتی ساکنین منطقه شامل صدماتی:"بمانند سوختگی, زخمها ی معالجه نشده, مشکلات ریوی, بینائی و کمر درد هائی که دست بدست داده با حالات تهوع مزمن , سردردهای گیج کننده و مشکلات تنفسی". گفته میشود که سمومات زباله های تکنولوژیک(بخصوص کادمیوم3) "صدمه میزند به کارگران بی توجه چرا که آنان اغلب راجع به ریسک های موجود چیزی نمیدانند و با دمپائی در قبرستان زباله ها قدم میزنند.و اکثرشان در سنین 20 سالگی با مبتلا شدن به سرطان دار فانی را وداع میکنند ."

آیا به مخیله کارکنان کانال تلویزیونی الجزیره خطور نکرده که کودکان 7 ساله تا جوانان 20 ساله که در این آشغالدانی ها مشغول جمع آوری ضایعات هستند پول خرید کفش رو ندارند؟! یا اینکه اکثر صاحبان کالاهای الکترونیکی نمیتوانند تشخیص دهند خصوصیات سمومات موجود در این کالاها را چرا که کارگاههای تولیدی این اطلاعات را به عموم اعلام نمیکنند؟!  الجزیره توضیحاتش را با موعظه به پایان میبرد:"حال آنکه, در کنار فاکتها و شرایط اسفناک, شما شاهد محیطی دلنشین و معنوی با مردمی خوشبین می باشید. خیلی از جوانان معتقدند که این شرایطی موقت است وامید دارند که راه برون رفت از آنرا یکروز پیدا خواهند کرد ."


این را نمیتوان به عنوان شهادت به مصمم بودن حیرت انگیز ستمدیده گان برای زنده ماندن تعبیر نمود; این بیانیه ای از ابتذال مطلق و حماقت است. اگر جوانان 20 ساله در عنفوان زندگانی در پی سالیان سال مریضی و بدون مراقبتهای پزشکی مرگ نابهنگام خویش را از سرطان به انتظار بشینند، پس بیشرمانه بما نگوئید که چگونه آنها سوت میزنند وقتی دارند کار می کنند!! چنین ابتذال فقط از روان مریض گونه جانیان نئولیبرال و رسانه های جمعی شان نشات میگیرد . حال آنکه گواهی مناسب ترآنست که زکریا ادریس جوان 20 ساله میدهد:"کاری که میکنی واسه یه چندر غاز پول,همونه که می کشدت." و این یک موعظه کردن نیست. این کیفرخواست است.

**********************
(1)Reservations بعد از بخاک سیاه نشاندن سرخپوستان در آمریکای شمالی,حاکمین سفید پوست نو استعمارگر جانی(پیروان توماس جفرسون پست فطرت و جورج واشنگتن قاتل و دیگر "پدران" کشور نو ساخته آمریکا) به محاصره گرداندن سرخپوستان و "جا دادنشان" در سلسله زمینهای محدودی بنام فوق الذکر نمودند. دولت آمریکا هر ساله بودجه محدودی را نیز برای امورات بهداشتی, آموزشی و زیستی - کمک هزینه - بدانها اختصاص میدهد. لازم به تذکر میباشد که در پی نهادینه شدن تبعیض نژادی در آمریکا سرخپوستان با افسردگی مزمن رو به الکل آورده و اعتیاد به آن تبدیل به پاشنه آشیل کومونیته هایشان گردیده است .همین طور قمار بازی(که در سالهای اخیر با تشویق شدن دربرپا کردن کازینوهای متعدد بدان معتاد شده اند) نیز بلای جان نسل جدیدشان گردیده. حال آنکه ,در مقابل,در رابطه با نژاد سیاه پوستان که 16% جامعه آمریکا را شامل میگردند, ما شاهد آنیم که 40% زندانهای آمریکا را دارا میباشند !! به بیانی دیگر تعداد جوانان سیاه پوست (آفریقائی- آمریکائی) داخل زندان بمراتب از تعداد دانشجویان سیاهپوست در دانشگاهها بیشتر میباشند!!(در اینجا یاد آوری میکنم که تعداد زندانیان در آمریکا ,نسبت به جمعیتشان , بیشترین در جهان است :2و نیم میلیون نفر). نسلهای آمریکای لاتینی, موسوم به نژاد اسپانیائی, مقیم  آمریکا نیز وضعیت چندان بهتری از دو نژاد فوق الذکر ندارند. آنان نیز از فقر مادی- معنوی زجر میبرند و در صد گرایش به باندهای فسق و فجور , با توجه به درصد جمعیتشان ,در آنان از سفید پوستان فقیر (موسوم به "آشغالهای سفید") بیشتر است . ناگفته نماند که دولت فدرال آمریکا (بمانند تمامی دولتهای ستمگرو فاسد) طبیعتا ترجیح میدهد که جوانان این سه نژاد ,بعلاوه سفید پوستان طبقه پائین,در ورطه فقر و فلاکت به فساد و جنایت- گانگستر بازی- کشیده شوند , حتی ترغیبشان میکنند , تا اینکه تمایل به فعالیتهای سیاسی رادیکال و ضد رژیمی پیدا کنند. کما اینکه عمده افراد انقلابی این سه نژاد جز صد و اندی زندانیان سیاسی آمریکا, که برای رهائی از ستم سرمایه داری امپریالیستی به زندانهای تمام عمر محکوم گردیده اند, میباشند.
(2)Agbogbioshie /Accra / Ghana  (3)Cadmium

No comments:

Post a Comment