Friday, December 6, 2019

#انتقال_دراویش_گنابادی

 از #زندان_فشافویه؛#نمی_خواهندازبازداشتی_های_اخیرخبری_بیرون_بیاید

کمپین حقوق بشر در ایران
فائزه عبدی پور،  فعال حقوق دراویش گنابادی و همسر محمد شریفی مقدم که در زندان فشافویه زندانی است در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از انتقال بیش از ۳۵ درویش گنابادی از زندان فشافویه به زندان های شهرهای دیگر خبر داد و گفت که همزمان با قطع تلفن های زندان فشافویه، این دراویش گنابادی را بدون اطلاع خانواده های آنها از فشافویه خارج و در زندان های بیش از ۸ شهر دیگر پراکنده کرده اند.
علیرضا روشن از دراویش گنابادی که خود نیز مدتی در زندان بوده در مصاحبه با کمپین گفت که “دراویش زندانی در زندان فشافویه  از وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه به منابع اطلاع رسانی شان در بیرون از زندان اطلاع رسانی می کردند و مسولان امنیتی با پراکنده کردن درویش ها می خواهند جلوی هرگونه اطلاع رسانی درباره بازداشتی های اخیر که در وضعیت بسیار نامساعدی در زندان فشافویه هستند را بگیرند.”
به گفته آقای روشن “مسولان امنیتی و قضایی نمی خواهند از زندان فشافویه و بازداشتی های اخیر هیچ خبری بیرون بیاید و وضعیت زندان فشافویه و بازداشت شدگان اخیر مانند  استان سیستان و بلوچستان شده که همچنان اینترنت اش قطع است و هیچ خبری از این استان بیرون نمی آید.”
از روز دوشنبه، تلفن های زندان فشافویه قطع شد و در مراجعه روزهای سه شنبه و چهارشنبه خانواده های زندانیان به این زندان خبرهایی از انتقال تعدادی از زندانیان منتشر شد. نفیسه مرادی، دختر صلاح الدین مرادی، درویش گنابادی زندانی، در توییتر شخصی اش نوشته است: “مامانم از صبح داره توی زندانا و بازداشتگاه‌های شهر دنبال بابام و کسرا میگرده! هیچکس هم جوابشو نمیده! زندان تهران گفته منتقل شده زندان شیراز، اینجا هم میگن اسمش تو سیستم نیست!”
پوریا نوری که سه عضو خانواده اش زندانی هستند با انتشار عکسی از مادر و دو برادرش نوشته است “خانواده من محبوس در زندانهای ایران؛ شکوفه یدالهى زندان اوین تهران، امیر نورى زندان حسن آباد قم، کسرى نورى زندان پیربنو شیراز”
فائزه عبدی پور در مصاحبه با کمپین گفت: “در زندان فشافویه هم به درویش ها نگفته اند آنها را کجا می خواهند ببرند. عده ای لباس شخصی با گارد زندان با ترفند های مختلف، دراویش را از بند بیرون آورده و برده اند. مهدی مهدیلو، محمد کریمایی و بهنود رستمی در حالی که بند را به قصد ملاقات کابینی با خانواده‌هایشان ترک کرده بودند و قبل از اینکه به سالن ملاقات برسند توسط مسئولین زندان و حفاظت سازمان زندان‌ها به مکانی نامعلوم انتقال داده شدند و طی دو روز گذشته خانواده ها به شدت نگران بودند حالا با وصل تلفن های زندان فشافویه مشخص شده که  این درویش ها را به زندان های قزل حصار کرج، اهواز، خرم آباد، قوچان، ایلام، بروجرد، مشهد و شیراز فرستاده اند و فعلا در بندهای قرنطینه نگهداری می شوند.”
به گفته خانم عبدی پور “۱۴نفر از دراویشی که منتقل شده اند در اعتصاب غذا هستند و محسن مقدسی علیرغم اینکه به گفته خواهرش از دو روز قبل خونریزی معده کرده به زندان بروجرد منتقل شده است.”
محمد شریفی مقدم، همسر فائزه عبدی پور همچنان در زندان فشافویه زندانی است. او به کمپین گفت: “امروز(چهارشنبه) توانستم با محمد صحبت کنم. هنوز وضعیت آنها هم بلاتکلیف است و ممکن است آنها را هم منتقل کنند و وضعیت شان معلوم نیست اما وضعیت بازداشتی های اعتراضات اخیر خیلی بد است. تعداد بالای بازداشتی ها باعث شده که زندان فشافویه، فضای امنیتی تری نسبت به قبل پیدا کند. بعد از اعتراضات آبان ماه کنترل زندان دست مقام های امنیتی است در حالیکه قبلا تحت کنترل سازمان زندان ها بود. تمام اعزام ها به بیمارستان و اعزام ها به دادگاه ها را هم کنسل کرده اند و اجازه نمی دهند هیچ اعزامی صورت بگیرد.”
بیش از ۱۵۰۰ بازداشتی اعتراضات اخیر در زندان فشافویه زندانی هستند. فائزه عبدی پور به کمپین گفت: “این بازداشتی ها را در سوله ای به نام تیپ ۵ که تازه تاسیس است نگهداری می کنند که هیچ امکاناتی ندارد. دو کانکس هم گذاشته اند جلوی تیپ ۵ و توی آن کانکس ها که مال اطلاعات سپاه است از بازداشتی ها بازجویی می کنند. عده ای از این بازداشتی ها هم زخمی هستند و با بقیه در همان تیپ ۵ به سر می برند.”
 مقام‌های قضایی و امنیتی ایران از ارائه آماری رسمی و دقیق از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر تاکنون خودداری کرده اند. حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای اسلامی شهر ری از شرایط بسیار سخت معترضان زندانی در زندان فشافویه خبر داده و به خبرگزاری ایلنا گفته است که “زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد و کارکنان سازمان زندان‌ها در آنجا شرایط سختی را می‌گذرانند، چه برسد به زندانیان.”
به گفته او جمعیت زندانیان زندان فشافویه زیاد بود و در پی اتفاقات اخیر نیز جمعیت بازداشتی‌ها در این زندان بیشتر شده و جوابگوی این حجم از بازداشتی نیست.
حسن روشن، از فعالین دراویش گنابادی در مصاحبه با کمپین گفته است که “مسولان امنیتی و قضایی با پراکنده کردن درویش ها و انتقال آنها از زندان فشافویه علاوه بر اینکه جلوی یکپارچگی شان را در زندان می گیرند بازداشت شده های اخیر را از اطلاع رسانی محروم کرده اند چون دراویش زندانی از وضعیت این بازداشت شده ها به بیرون از زندان اطلاع رسانی می کردند.”
او زندان فشافویه را جهنمی بزرگ توصیف کرده و گفت: “زندان فشافویه از نظر پزشکی و بهداشتی هیچ امکاناتی ندارد یک جهنم بزرگ است. درویش ها بعد از دو سال که در این زندان و میان این زندانیان هستند و راه و چاه زندان را یاد گرفته اند تلاش می کردند به بازداشتی های اخیر کمک کنند و از وضعیت شان به منابع اطلاع رسانی شان در بیرون از زندان اطلاع بدهند. اما با انتقال آنها، وضعیت زندان فشافویه و بازداشت شدگان اخیر در این زندان شده مثل سیستان و بلوچستان که همچنان اینترنت اش قطع است و هیچ خبری بیرون نمی آید.”
نگرانی ها از وضعیت بازداشت شدگان بعد از آن بالا گرفته که روزنامه کیهان با مدیرمسئولی حسین شریعتمداری در روز دوشنبه، ۲۷ آبان ماه بازداشت شدگان را تهدید به اعدام کرده و نوشت که “مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند. در این خصوص گفته شده که جنایت آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آنها اعدام است.”
کمپین حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه ای از مقامات این کشور خواسته است تا “اطمینان حاصل کنند که تمام بازداشت‌شدگان از روند دادرسی عادلانه از جمله دسترسی به وکیل مورد انتخاب خود بهره‌مند می‌شوند.” کمپین از جامعه بین‌المللی نیز خواسته “که این تقاضا را به عمل بیاورد. اتهامات و احکام باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشند. احکام شدید از جمله اعدام که برای ترساندن و مجازات معترضان کرار استفاده شده است، نباید به هیچ وجه صادر شوند.”

No comments:

Post a Comment