Wednesday, December 4, 2019

جاودان_نوشته_ی_محمدعلی_جمال_زاده#

21:16
راوی: نیما نیک انجام


کتاب صوتی جاودان اثر سید محمدعلی جمال زاده درباره‌ی مردی‌ست که جنی شده و با پاشنه‌کش کفشش درگیر می‌شود، دوستش می‌خواهد به او کمک کند اما... سید محمدعلی جمال زاده، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند. او نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه ایرانی را با عنوان یکی بود و یکی نبود در سال 1300 خورشیدی در برلین منتشر ساخت. جمالزاده را در کنار صادق هدایت و بزرگ علوی از پایه‌گذاران داستان‌نویسی معاصر و مدرن فارسی می‌دانند و داستان کوتاه «فارسی شکر است» از او به عنوان نخستین داستان کوتاه فارسی به سبک غربی شناخته می‌شود. در سال 1355، محمدعلی جمالزاده، کتابخانه شخصی و درآمد حاصل از فروش کتاب‌هایش را با سرپرستی هیات امنایی که تعیین کرده بود، به دانشگاه تهران واگذار کرد. :در قسمتی از کتاب صوتی جاودان می‌شنویم نمی‌دانستم چه جواب بدهم و از زور اوقات تلخی بنای ناسزاگویی را گذاشتم که زنیکه چرا آسوده‌ام نمی‌گذاری، دلم می‌خواهد با خودم حرف بزنم. به کسی مربوط نیست، خواهشمندم این دلسوزی‌ها را کنار بگذاری و بروی بخوابی... پاشنه‌کش هم ساکت شده بود و کم‌کم خواب بر من غالب شد و به خواب رفتم. اما چه خوابی که پر بود از رویاهای وحشت‌انگیز پاشنه‌کش که به صورت کله کفچه مار درآمده بود و آن نخ قند مانند نیش تیزی از سوراخ دهانش بیرون آمده بود و می‌لرزید و می‌جنبید و سوت و صفیر می‌زد. از فرط هول و هراس از خواب پریدم و باز چراغ را روشن کردم در حالی که صدای هن هن نفسم بلند بود. دیدم پاشنه‌کش بی‌حرکت و بی‌صدا در همان جای خودش افتاده است و نوک ریسمان قند هم از سوراخش بیرون افتاده است. برداشتم بردم به همان میخ معهود دم در آویزان کردم و دوباره به تخت‌خواب رفتم و این دفعه درست و حسابی پنج ساعت تمام یک تخت خوابیدم. فردای آن روز با همان پاشنه‌کش کفش‌هایم را پوشیدم و پی کار خود رفتم ولی جرأت نکردم قضیه را با احدی در میان بگذارم. یقین داشتم به ریشم می‌خندند. ناشر صوتی: نشر ماه آوا
===========================
چهل و سومین کتاب صوتی

No comments:

Post a Comment