منصور خورشیدی، پیرو راستین « یدالله رویایی»
منصور خورشیدی
منصور خورشیدی از شاعران خوب معاصر ایران به شمار می آید که بیش از سه دهه است برای رسیدن به زبان و ساختار منسجم شعرش در تکاپوی هنری است. هر چند که خورشیدی در گروه شاعران حجم طبقه بندی می شود اما مهمترین تفاوتی که او با بعضی از هنرمندان جریان مذکور دارد، این است که منصور با آگاهی کامل از مبانی نظری این جریان، به سرودن شعر می پردازد. منصور خورشیدی از شاعران آگاه شعر حجم است. به او نمی توان انتقاد کرد که چرا صرفا خود را محدود به استتیک(Aesthetic) و زیبایی شناسی شعر حجم کرده است، زیرا خورشیدی می تواند ظرفیت ها و امکانات این جریان شعری را کاملا به مخاطب بشناساند. از این جهت است که من او را تالی و پیرو به حق یدالله رویایی می دانم. این اتفاق در مورد شاملو نیفتاد. جریان « شعر سپید» بعد از شاملو، تالی و ادامه دهنده راستینی نداشت. در حقیقت شعر سپید با شاملو آغاز شد و با شاملو پایان پذیرفت. اما در مورد شعر حجم این اتفاق نیفتاد و خوشبختانه بعد از رویایی، شاعرانی چون منصور خورشیدی توانستند ظرفیت های هنری و زبانی این نوع شعر را به آیندگان بشناسانند.
منصور خورشیدی از شاعران خوب معاصر ایران به شمار می آید که بیش از سه دهه است برای رسیدن به زبان و ساختار منسجم شعرش در تکاپوی هنری است. هر چند که خورشیدی در گروه شاعران حجم طبقه بندی می شود اما مهمترین تفاوتی که او با بعضی از هنرمندان جریان مذکور دارد، این است که منصور با آگاهی کامل از مبانی نظری این جریان، به سرودن شعر می پردازد. منصور خورشیدی از شاعران آگاه شعر حجم است. به او نمی توان انتقاد کرد که چرا صرفا خود را محدود به استتیک(Aesthetic) و زیبایی شناسی شعر حجم کرده است، زیرا خورشیدی می تواند ظرفیت ها و امکانات این جریان شعری را کاملا به مخاطب بشناساند. از این جهت است که من او را تالی و پیرو به حق یدالله رویایی می دانم. این اتفاق در مورد شاملو نیفتاد. جریان « شعر سپید» بعد از شاملو، تالی و ادامه دهنده راستینی نداشت. در حقیقت شعر سپید با شاملو آغاز شد و با شاملو پایان پذیرفت. اما در مورد شعر حجم این اتفاق نیفتاد و خوشبختانه بعد از رویایی، شاعرانی چون منصور خورشیدی توانستند ظرفیت های هنری و زبانی این نوع شعر را به آیندگان بشناسانند.
رضا عبدل ملکی
No comments:
Post a Comment