Monday, November 12, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت بیست و هفتم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم و بیست و ششم در یکم و 6م ماه نوامبر درج شده است
************************************

Refoulement (دفع امیال (سرکوبی آن ها

این اصطلاح که کسانی چون هربارت یا گریزینگر(1) قبل از فروید به کار برده اند, درعلم ماورا النفس* معنایی جدید پیدا کرده است. دفع امیال (2)عملی است روانی که به موجب آن نماینده نفسانی رانش ها یعنی تصورات تحت فشار سانسور درونی- که ناشی از ممنوعات است- از ضمیر آگاه فرد دور نگه داشته می شوند . در این معنی مکانیسم دفع امیال بزرگترین عامل تعارضات روانی-جنسی فرد را تشکیل میدهد .

فروید اهمیت آن را خاطر نشان میکند و معتقد است که "نظریه دفع امیال شالوده ای است که تمام بنای روانکاوی بر آن استوار است و حتی اساسی ترین بخش آن را تشکیل میدهد".
(1) Herbart et Griesinger  (2) Verdrangungبه آلمانی

**مکانیسم دفع امیال عملی روانی است که در نظر فروید اولین واقعه را در زندگی آدمی تشکیل میدهد. لذا از این روست که از دفع به معنای جسمانی آن سخن میگوید و خصوصیت استشمامی آن را مورد تاکید قرار میدهد. بدین معنی که می گوید از هنگامی که انسان از شرایط حیوانی خود دور شده, همواره بینی خود را در مقابل اشیا نامطبوع مسدود نگاه داشته است .

دفع امیال به معنای دقیق آن یکی از نتایج اصلی رانش هاست که سرنوشتی این چنین پیدا کرده اند. حتی میتوان آن را سرنوشت اصلی و اساسی رانش خواند .

فرض بر آن است که در اصل, یعنی در بدو طفولیت, واقعه ای رخ داده و موجب اولین کارگزاری دفع امیال شده است. این نوع دفع اولیه را درعرف فروید دفع
آغازین می خوانند. به موجب  دفع آغازین رانش که فرایندی جسمانی است, برای نخستین بار با مبدل شدن به تصورات به حیطه نفسانیات راه می یابد. مکانیسمی که تحت عنوان دفع امیال شناخته میشود, موخر بر دفع آغازین است و بدون آن نمی تواند وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر, دفع امیال به معنای رایج آن مکانیسمی است که بطور مابعدی آنچه را که از این تصورات انشعاب یافته در بر می گیرد, منظورتصوراتی است که به موجب دفع آغازین از همان بدو کودکی از ضمیر آگاه رانده شده اند. چرا که پیوسته امیال دفع شده میتوانند مجددا به ضمیر آگاه بازگردند.

لذا حیث زمانی این مکانیسم مبتنی بر رجوع و بازگشت به گذشته است. فروید تاثیرات آن را در عمل تذکار, یعنی یادآوری خاطرات که ازعوارض خاص هیستری است نشان داده است .

***این اصطلاح ورای کاربردهای بیش از حد و بی ربط آن حاکی از انقلابی قابل توجه است .زیرا بدین معنی است که در بطن فرد آدمی تعارضی وجود دارد که در رابطه با امری ممنوع است و هرگز به فراموشی سپرده نمی شود .

: مراجع
-مکانیسم دفع امیال 1915

***************************
ادامه دارد: پیمان پایدار
 

No comments:

Post a Comment