Saturday, February 23, 2013


مجسمه ساز هنرمند، محمدحسین بهرامیان در پاریس
 به زندگی خود پایان داد!
محمد حسين بهراميان هنرمند و مجسمه س
از در سال1305 به دنيا آمد.وی دارای مدرك فوق تخصص زيبايی‌شناسی هنر (D.E.A) از دانشگاه سوربن پاريس است. او در سال 1384 برای اعتراض به موزه لوور به زندگی خود پايان داد.محمد حسين بهراميان يا به قول دوستان‌اش بهرام، يكی از 5 مجسمه‌ساز برتر معاصر ايران و البته به خاطر تخصصی و سبك كارهايش علمی‌ترين آنهاست كه به دليل دوری از وطن، تنها ميان متخصصان و همكارا‌ن‌‌اش نام‌آشناست.
 

 گروه : هنر
رشته : هنرهای تجسمی
تحصيلات رسمی و حرفه ای : اخذ ليسانس مجسمه‌سازی از دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران 1347 كسب مدرك تخصصی مجسمه‌سازی از دانشگاه سوربن پاريس عنوان رساله تخصصی: هنر مجسمه‌سازی معاصر در ايران (اميد كه روزی چاپ شود) گرفتن مدرك فوق تخصص زيبايی‌شناسی هنر (D.E.A) از دانشگاه سوربن پاريس عنوان رساله فوق تخصص: مناسبات در ساختار اجتماعی و جغرافيايی شهر: نصب مجسمه‌های مختلف در شهر تهران يك سال تدريس در دانشكده هنرهای زيبای
 
 دانشگاه تهران
وقايع ميانسالی :
زمان و علت فوت : مسئولان موزه لوور پاريس ـ كه برچسب آثار ايرانی موزه را مثل نام خليج فارس به عربی تغيير داده بودند ـ در آتليه مولاژ موزه لوور، اسم و امضای بهراميان را از پای آثارش حذف كردند و تمام حقوق مادی و معنوی را زير پا گذاشتند. او همه وقت و دارايی‌اش را برای پيگيری اين پرونده در مراجع قضائی فرانسه صرف كرد. هزينه اين كارها برای شهروندان فرانسوی ارزان بود اما برای او ـ كه با وجود سال‌ها تحصيل، زندگی و كار در فرانسه حاضر به پذيرفتن شهروندی آنجا و گرفتن اوراق هويت فرانسوی نشده و ايرانی مانده بود ـ كلی آب می‌خورد. تا روزی كه چيزی برای ادامه راه در كار نبود. يك روز با دعوت از همه رسانه‌ها و خبرنگاران و بازگو كردن داستان، با پريدن از بام موزه لوور، به قصه پايان داد و شايد با اين كار، پيگيری كار را به رسانه‌ها سپرد.

 مشاغل و سمتهای مورد تصدی : وی متخصص بخش مولاژ در
 مجموعه موزه‌های ملی فرانسه بوده است.
 
فعاليتهای آموزشی : يك سال تدريس در سال 1358 در دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران را محمد حسين بهراميان در كارنامه دارد.

 ساير فعاليتها و برنامه های روزمره : ترميم بسياری از مجسمه‌های باستاني و ساخت مولاژ از آنها، نوآوری در ساخت مجسمه و استفاده از مواد در كار ساخت و اصلاح روش‌های قبل از فعاليتهای وی ميباشد.

 جوائز و نشانها : كسب عنوان مجسمه‌ساز حرفه‌ای در موزه لوور در 1991 برنده نشان طلا و ديپلم افتخار بيست و هفتمين نمايشگاه اختراعات هنری ژنو سوئيس براي پازل سه بعدی در 1999 كسب نشان نقره و ديپلم افتخار بيست و هفتمين نمايشگاه اختراعات هنري ژنو سوئيس برای طراحي نوعي قالب برای ساخت مجسمه به تعداد زياد بدون افت كيفيت در 1999 پازل توپ چهل تكه‌ای از كره زمين؛ برنده مدال طلای نمايشگاه اختراعات هنری ژنو.

چگونگي عرضه آثار : ابتكار بهراميان با ساخت پازل از اشيای باستانی ايران، هنر و تاريخ را از موزه‌ها به درون خانه‌ها مي‌برد و كودكان را در حس ساخت اشيای باستانی، با هنرمندان چند هزار سال قبل، سهيم می‌كند. آشنائی با هنر باستانی بخشی از بازی كودك مي‌شود و هر كس مي‌تواند يك كپی مثل اصل را در خانه داشته باشد؛ مانند پازل وزنه قوی هخامنشی. ساخت پازل‌هايی از آثار باستانی ايران و اهرام مصر، 2 جايزه برتر نمايشگاه اختراعات هنری سوئيس را برای او به ارمغان آورد. در حال حاضر، موزه لوور - كه يك هرم شيشه‌ای در حياط مقابلش ساخته اند- درآمد هنگفت اين امتياز را به جيب مي‌زند. اثر ديگر بهراميان "جنگ شاهين و مار" در بانك ملی دوبی؛ باز هم ساكنان آن سوی خليج فارس. يك مجسمه او در يكي از پارك‌های تهران در غيابش به اسم يكی از همكاران ثبت و مجسمه ديگرش هم در پارك دانشجو ناپديد شد.

مجسمه ساز هنرمند، محمدحسین بهرامیان در پاریس به زندگی خود پایان داد!
درود بر شرف این مرد یادش گرامی /حتما تا انتها بخوانید


محمد حسين بهراميان هنرمند و مجسمه ساز در سال1305 به دنيا آمد.وي داراي مدرك فوق تخصص زيبايي‌شناسي هنر (D.E.A) از دانشگاه سوربن پاريس است. او در سال 1384 براي اعتراض به موزه لوور به زندگي خود پايان داد.محمد حسين بهراميان يا به قول دوستان‌اش بهرام، يكي از 5 مجسمه‌ساز برتر معاصر ايران و البته به خاطر تخصصي و سبك كارهايش علمي‌ترين آنهاست كه به دليل دوري از وطن، تنها ميان متخصصان و همكارا‌ن‌‌اش نام‌آشناست.
گروه : هنر
رشته : هنرهاي تجسمي
تحصيلات رسمي و حرفه اي : اخذ ليسانس مجسمه‌سازي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران 1347 كسب مدرك تخصصي مجسمه‌سازي از دانشگاه سوربن پاريس عنوان رساله تخصصي: هنر مجسمه‌سازي معاصر در ايران (اميد كه روزي چاپ شود) گرفتن مدرك فوق تخصص زيبايي‌شناسي هنر (D.E.A) از دانشگاه سوربن پاريس عنوان رساله فوق تخصص: مناسبات در ساختار اجتماعي و جغرافيايي شهر: نصب مجسمه‌هاي مختلف در شهر تهران يك سال تدريس در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران 
وقايع ميانسالي : 
زمان و علت فوت : مسئولان موزه لوور پاريس ـ كه برچسب آثار ايراني موزه را مثل نام خليج فارس به عربي تغيير داده بودند ـ در آتليه مولاژ موزه لوور، اسم و امضاي بهراميان را از پاي آثارش حذف كردند و تمام حقوق مادي و معنوي را زير پا گذاشتند. او همه وقت و دارايي‌اش را براي پيگيري اين پرونده در مراجع قضائي فرانسه صرف كرد. هزينه اين كارها براي شهروندان فرانسوي ارزان بود اما براي او ـ كه با وجود سال‌ها تحصيل، زندگي و كار در فرانسه حاضر به پذيرفتن شهروندي آنجا و گرفتن اوراق هويت فرانسوي نشده و ايراني مانده بود ـ كلي آب مي‌خورد. تا روزي كه چيزي براي ادامه راه در كار نبود. يك روز با دعوت از همه رسانه‌ها و خبرنگاران و بازگو كردن داستان، با پريدن از بام موزه لوور، به قصه پايان داد و شايد با اين كار، پيگيري كار را به رسانه‌ها سپرد.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : وي متخصص بخش مولاژ در مجموعه موزه‌هاي ملي فرانسه بوده است.
فعاليتهاي آموزشي : يك سال تدريس در سال 1358 در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران را محمد حسين بهراميان در كارنامه دارد.
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : ترميم بسياري از مجسمه‌هاي باستاني و ساخت مولاژ از آنها، نوآوري در ساخت مجسمه و استفاده از مواد در كار ساخت و اصلاح روش‌هاي قبل از فعاليتهاي وي ميباشد. 
جوائز و نشانها : كسب عنوان مجسمه‌ساز حرفه‌اي در موزه لوور در 1991 برنده نشان طلا و ديپلم افتخار بيست و هفتمين نمايشگاه اختراعات هنري ژنو سوئيس براي پازل سه بعدي در 1999 كسب نشان نقره و ديپلم افتخار بيست و هفتمين نمايشگاه اختراعات هنري ژنو سوئيس براي طراحي نوعي قالب براي ساخت مجسمه به تعداد زياد بدون افت كيفيت در 1999 پازل توپ چهل تكه‌اي از كره زمين؛ برنده مدال طلاي نمايشگاه اختراعات هنري ژنو 
چگونگي عرضه آثار : ابتكار بهراميان با ساخت پازل از اشياي باستاني ايران، هنر و تاريخ را از موزه‌ها به درون خانه‌ها مي‌برد و كودكان را در حس ساخت اشياي باستاني، با هنرمندان چند هزار سال قبل، سهيم مي‌كند. آشنايي با هنر باستاني بخشي از بازي كودك مي‌شود و هر كس مي‌تواند يك كپي مثل اصل را در خانه داشته باشد؛ مانند پازل وزنه قوي هخامنشي. ساخت پازل‌هايي از آثار باستاني ايران و اهرام مصر، 2 جايزه برتر نمايشگاه اختراعات هنري سوئيس را براي او به ارمغان آورد. در حال حاضر، موزه لوور - كه يك هرم شيشه‌اي در حياط مقابلش ساخته اند- درآمد هنگفت اين امتياز را به جيب مي‌زند. اثر ديگر بهراميان "جنگ شاهين و مار" در بانك ملي دوبي؛ باز هم ساكنان آن سوي خليج فارس. يك مجسمه او در يكي از پارك‌هاي تهران در غيابش به اسم يكي از همكاران ثبت و مجسمه ديگرش هم در پارك دانشجو ناپديد شد.

 

No comments:

Post a Comment