گنجشگک اشی مشی
پریرخ شاهیلانی مشهور به پری زنگنه (۱۳۱۸- کرمانشاه) خواننده موسیقی ایرانی است.ایشان فارغ التحصیل شاخهٔ اپرا از کنسرواتوار عالی موسیقی تهران هستند. تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراندند و نخستین درسهای آواز را نزد استاد نصرالله زرین پنجه در ردیف آوازهای ایرانی فراگرفتند. سپس به هنرستان عالی موسیقی رفتند. به علت داشتن صدای «لیریکو اسپینتو |Lyrico Espinto» نزد خانم اولین باغچه بان اپرا آموختند و بعد از آن برای تکمیل آموختههای خود به کشورهای ایتالیا، آلمان، و اتریش سفر کردند و از چندین آکادمی فارغ التحصیل شدند.زنگنه در سال ۱۳۵۰ در یک حادثهٔ رانندگی بینایی خود را از دست دادند. اما تنها پس از وقفهٔ کوتاهی به فعالیتهای خود ادامه دادند. صدای ایشان در محافل هنری مهم جهان از جمله تالار الیس تالی در لینکن سنتر نیویورک، هربست در سانفرانسیسکو، دانشگاه هاروارد در بوستون، سل گو در پاریس، هرکولس در مونیخ، و تالارهایی در سرتاسر ژاپن پخش شده است. خانم زنگنه در سال های گذشته موفق به اخذ مدال طلای بین المللی آواز و دریافت تقدیرنامه های متعدد از محافل هنری جهان گردید و به پاس خدمات نیکو کارانه و فعالیت های فرهنگی و هنری اش عنوان بینالمللی «سفیر حسن نیت» را دریافت کرده اند.
ترانه گنجشک اشی مشی داستانی مشابه یار دبستانی من داشت. این ترانه،ترانه متن فیلم گوزنها ساخته مسعود کیمیایی و با بازی به یادماندنی بهروز وثوقی بود. مسعود کیمیایی که سابقه همکاری با فرهاد را در فیلم رضا موتوری داشت تصمیم گرفت این ترانه را با صدای گرم فرهاد در فیلم قرار بگیرد اما مسئولین وقت شاهنشاهی با پخش فیلم با صدای فرهاد بشدت مخالفت کردند و مسعود کیمیایی از خانم پری زنگنه برای خواندن این ترانه عامیانه بهره برد و فرهاد چندی بعد خود در آلبوم سبز سفید خط خطی این ترانه را اجرا کرد و چندی بعد در صدر محبوبترین ترانه های آن زمان قرار گرفت. سبکی که این دو خواننده اجرا کردند کاملا متفاوت بود فرهاد مثل همیشه با فریاد اعتراض آمیز و بی مانند خود، ترانه را خواند و بخوبی مضمون ترانه را به مخاطبین رساند. اجرای خانم پری زنگنه بسیار زیبا بود اما تفاوتش با اجرای فرهاد درین بود که صدای ایشان یادآوری لالایی ها مادرانه ست و با صدایی غمگین که انصافا گوهر اصلی ترانه و فیلم و وضع نابسامان جامعه ان زمان(البته الان هم تغییر چندانی نکرده است) را به مخاطبین خود رساند اما ناامیدی در فیلم و ترانه اجرایی ایشون بیشتر موج میزد. به هرحال این ترانه،داستانی مشابه یاردبستانی من فریدون فروغی داشت با این تفاوت که ترانه گنجشکک اشی مشی با اینکه ابتدا قرار بود فرهاد اجرا کند با ممانعت مسئولین ابتدا توسط خانم پری زنگنه اجرا شد و چندی بعد فرهاد این ترانه را خواند و بین مردم نیز ترانه گنجشکک اشی مشی با نام فرهاد عجین شد.
این هم متن شعر: گنجشکک اشی مشی لب بوم ما مشین بارون میاد خیس میشی برف میاد گوله میشی میفتی تو حوض نقاشی کی میگیره فراش باشی کی میکشه قصاب باشی کی میپزه آشپزباشی کی میخوره حکیم(حاکم)باشی