Tuesday, June 25, 2019

#افشین_شیخ‌الاسلامی_وطنی_ممنوع_الخروج_شد

افشین_شیخ‌الاسلامی_وطنی_ممنوع_الخروج_شد#

اول  تیر ۱۳۹۸

KHRN
افشین شیخ‌الاسلامی وطنی ممنوع الخروج شد
شبکه حقوق بشر کردستان، ۱ تیر ۱۳۹۸: افشین شیخ‌الاسلامی وطنی، فعال کُرد که ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از یک ماه با سپردن وثیقه آزاد شده بود، از سوی شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب اسلامی سنندج ممنوع الخروج شد.

این فعال کُرد بهمن ماه سال گذشته در جریان بازداشت گسترده فعالان محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در منزل خانوادگی‌اش در سنندج بازداشت و پس از یک ماه نگهداری در سلول انفرادی بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران این شهر با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. هر چند جلسه دادگاه وی هنوز برگزار نشده است اما مقامات امنیتی اتهام او را عضویت در یکی احزاب اپوزیسیون کُرد اعلام کرده‌اند. اتهامی که از سوی افشین شیخ‌الاسلامی رد شده است.

نگین شیخ‌الالسلامی وطنی، خواهر این فعال کُرد پیش‌تر در زمان بازداشت برادرش به شبکه حقوق بشر کردستان گفته بود: "افشین به تازگی از آمریکا برای رسیدگی به وضعیت پدر و مادرمان که هر دو بیمار و تنها هستند، به ایران بازگشته بود. او هر چند بارها بازداشت شده است اما سال‌هاست فعالیت خاص سیاسی ندارد. بیشتر وقت او زمانی که در ایران است به نگهداری از پدر و مادرم، حرفه شغلی‌اش به عنوان مهندس عمران و فعالیت‌های خیریه و محیط زیست که علاقه و دغدغه شخصی اوست، می‌گذرد."

افشین شیخ‌الاسلامی وطنی پیش از این بارها به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی احضار، بازجویی و حداقل سه بار توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود. در یکی از آخرین مورد وی همراه تعداد دیگری از فعالان سیاسی و مدنی سنندج در دی ماه ۱۳۸۹در منزل خانواده حبیب‌الله لطیفی بازداشت شدند. این افراد برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی تلاش می‌کردند. حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی در نتیجه همین تلاش‌ها لغو و به حبس ابد تبدیل شده است. در آن زمان فعالان و سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل به بازداشت افشین شیخ‌الاسلامی وطنی و دیگر فعالان مخالف مجازات اعدام اعتراض کردند.

No comments:

Post a Comment