Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون
واژگان فروید Le vocabulaire de Freud
ترجمه دکتر کرامت موللی
چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه
قسمت پنجم
قسمت اول , دوم , سوم و چهارم بترتیب در ششم
یازدهم , 15 م و 18م ماه می درج شده است
************************************
Culpabilite (Sentiment de)احساس گناه
*گناه امری مترتب برجرم یا بزهکاری است که باید محکوم شود و مورد قضاوت قرار گیرد . لذا احساس گناه (1) منوط به ارتکاب به یک "اشتباه" است . احساس گناه ناآگاه حاصل فشار درونی ناشی از امیال دفع شده است, امیالی که فرد قادر به شناخت ماهیت و منشا آن ها نیست .
(1)Schuldgefuhlبه آلمانی
**نوروز که آن را می توان بیماری حاصل از آرزومندی یا تمنای آدمی تعریف کرد, به صورت احساس گناه تظاهر می کند,بدون این که منشا آن معلوم باشد. اساس احساس گناه فرامن(2) یا نفس لوامه است . من نفسانی در مقابل فرامن خود را گناهکار می بیند . در مقام مقایسه می توان گفت که مفهوم "نیاز باطنی به تنبیه"حاوی این مزیت است که مانند تعبیری چون "احساس گناه ناآگاه" نیست که معنایی واضح و روشن نداشته باشد .
(2) Le sur-moi
قسمت اول , دوم , سوم و چهارم بترتیب در ششم
یازدهم , 15 م و 18م ماه می درج شده است
************************************
Culpabilite (Sentiment de)احساس گناه
*گناه امری مترتب برجرم یا بزهکاری است که باید محکوم شود و مورد قضاوت قرار گیرد . لذا احساس گناه (1) منوط به ارتکاب به یک "اشتباه" است . احساس گناه ناآگاه حاصل فشار درونی ناشی از امیال دفع شده است, امیالی که فرد قادر به شناخت ماهیت و منشا آن ها نیست .
(1)Schuldgefuhlبه آلمانی
**نوروز که آن را می توان بیماری حاصل از آرزومندی یا تمنای آدمی تعریف کرد, به صورت احساس گناه تظاهر می کند,بدون این که منشا آن معلوم باشد. اساس احساس گناه فرامن(2) یا نفس لوامه است . من نفسانی در مقابل فرامن خود را گناهکار می بیند . در مقام مقایسه می توان گفت که مفهوم "نیاز باطنی به تنبیه"حاوی این مزیت است که مانند تعبیری چون "احساس گناه ناآگاه" نیست که معنایی واضح و روشن نداشته باشد .
(2) Le sur-moi
***احساس گناه در عرف فروید, نه معنایی ماوراالطبیعی دارد نه معنایی اخلاقی, بلکه رابطه ای است که فرد با آرزومندی خود دارد , بدین معنی که تنها از طریق احساس گناه خویش است که به درک آرزومندی خود نائل می شود . لذا آدمی همان قدر به آرزومندی خود رغبت دارد که به دست کشیدن از آن .
ادامه دارد: پیمان پایدار
**************************
**************************
No comments:
Post a Comment