Monday, April 14, 2014

#آخرین_قسمت_کتاب_واژگان_فروید


پل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud

ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه
---------------------------------------------------
قسمت پنجاه و سوم و آخر
و پسگفتاری از خودم:پیمان پایدار  
***************************************************
قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام و سی و یکم در 4 م و 30 دسامبر2012
قسمت سی و دوم و سی و سوم در 21 و 30 ژانویه 2013
قسمت سی و چهارم وسی و پنجم در 14 فوریه و 7 مارس
قسمت سی و ششم , سی وهفتم و سی و هشتم در اول و 14 و 28 آوریل
قسمت سی و نهم  و چهلم  در 14  و 29 ماه می
قسمت چهل و یکم  و چهل و دوم در 2م و 26 نوامبر 2013 
قسمت چهل و سوم و چهل و چهارم در 9م و 22 دسامبر2013
قسمت چهل و پنجم , چهل و ششم و چهل و هفتم در 6م و 20 و 27م ژانویه 2014
قسمت چهل و هشتم  و چهل و نهم در 17م و 28م فوریه 2014
قسمت پنجاه م در 11 مارس 2014
قسمت پنجاه و یکم و پنجاه و دوم  در 8م و11 م آوریل 2014
 ************************************

Realite psychique واقعیت نفسانی

*این اصطلاح را که در مقابل واقعیت به معنای اخص کلمه قرار دارد(آن چه واقعیت مادی یا عملی می خوانند) میتوان به عنوان نسج یا ماده اصلی در فرایندهای نفسانی و به خصوص در فرایندهای ناآگاه(رویا, عوارض نفسانی و فانتسم ها) به حساب آورد.
**واقعیت نفسانی (1) را از آنجا که بر اساس واقعیت خارجی ابداع شده است, میتوان مقوله ای متشابه آن دانست. مع الوصف منظور از آن "صحنه ای است کاملا متفاوت" که در ضمیر ناآگاه کارایی دارد و واقعیت و تار و پود تمامی تولیدات نفسانی را تشکیل میدهد ."فانتسم ها دارای واقعیتی نفسانی هستند که در مقابل واقعیت مادی قرار دارد." به طور اساسی تر می توان گفت که "همین واقعیت نفسانی است که در نوروز عامل اصلی را تشکیل میدهد." علت آن سهم مهم و اساسی آرزومندی در تشکل انواع فرایندهای ناآگاه است .

عشق مقوله ای است که با ایجاد هماهنگی میان فانتسم و مطلوب خارجی قادر به تحقق بخشیدن به واقعیت نفسانی میشود .

*** روان کاوی معنای واقعیت را تغییر داده است .البته این مهم را نه از طریق روانی کردن مسائل, بلکه با حقانیت بخشیدن به واقعیت نفسانی آنها به انجام رسانیده, امری که البته از طریق مطالعه تعارضات نفسانی صورت گرفته است .
(1)Psychische Realitat به آلمانی
مراجع:
 درس هایی به عنوان در آمد بر روان کاوی 1917
 -----------------------------
فهرست فرانسوی- فارسی واژگان
 Acte la mise enبه عمل گذاشتن
احوال قلبی Affect
 Ambivalenceمهراکین
عشقAmour
Angoisseاضطراب
تداعی آزاد معانیAssociation Libre
Complexe d'Adipeعقده ادیپ
عقده کسترسیون:محرومیت از ذکرComplexe de castration
Conflitتعارض
ضمیر یا وجدان آگاهConscience/ Conscient
Constructionساخت و پرداختهای نظری
احساس گناهCulpabilite,Sentiment de
du Le Clivage Moiانفصام من نفسانی
دینامیسمDynamique
Defenseدفاع
حاشاDeni
Denegationنفی اثباتی
آرزومندیDesir
Economieاقتصاد روانی
توجه یکسان و شناورegalement flottante Attention
  Fantasmeفانتسم
Identificationانطباق هویت 
ایماگوImago
Inconscientضمیر ناآگاه
آشنا غریبیInquietante etrangete
Le moiمن نفسانی
این و آن نفسانیLe ca
Libidoلیبیدو
علم ماوراء النفسMetapsychologie
Narcissismeنارسیسیسم
نوروزNevrose
مطلوب آرزومندیObjet
Perversionانحراف جنسی
ترس مرضیPhobie
Plaisir de principeلذت -اصل
روان کاویPsychanalyse
Psychique Realiteواقعیت نفسانی
پسیکوزPsychose
Pulsionرانش
رانش مرگPulsion de mort
Refoulementدفع امیال - سرکوبی آنها
تصوراتRepresentation
Reveرویا
تکرار-اجبار درRepetition compulsion de
Scene originaireصحنه آغازین
حیث جنسیSexualite
Sublimationتصعید
فاعل نفسانیSujet
Surmoiفرامن
عارضه-بیماریSumptOme
Topiqueتوپیک
انتقال قلبی Tranfert
***********************************

پسگفتار
همانطور که خوانندگان پیگیراین صفحه مجازی حضور ذهن دارند، تقریبا دو سال (22 روز کمتر/708 روز) طول کشید تا این کتاب (قطع استاندارد)120 صفحه ای بازنویسی شود!!از آنجائی که،درک تئوریهای رواندرمانه فروید از نظر من حائز اهمیت وافری میباشد تصمیم گرفتم تا به این مهم،با صبر و حوصله،همت گمارم. امیدوارم باب طبع شما عزیزان واقع شده باشد .
ناگفته پیداست که اکثر ایرانیان، و به جرات میتوان گفت "جهان سومی" ها، و حتی روشن اندیشان و مثلا انقلابیون، به روانشناسی و رواندرمانی اعتقادی ندارند و بگونه شک و شبهه به آن مینگرند!! البته میبایست متذکر شوم که خود من در تئوریهای فروید به دو مقوله اش ایراد داشته و آنرا رد مینمایم:(1) محرومیت از ذکر یا همان عقده کستراسیون،که تبلور دید بغایت شونیستی و مردسالارانه میباشد و(2) انحراف جنسی (همسکس گرایان را انحراف قلمداد کردن) .البته این در مورد پدوفیل گرایان صادق نمیباشد وجامعه میبایست در مقابل آنها هوشیار بوده و جلوی اعمال شنیعشان را بگیرد .
  **********************
خلاصه کرده باشم:شدیدا و قویا معتقدم که اکثریت قریب باتفاق جامعه بشری پر از مشکلات عظیم روانی میباشد و تبلورات آنرا در زمینه های گوناگون اجتماعی هر روزه شاهد میباشیم. و این طبیعتا بر میگردد به مشکلات و پیچیدگیهای تاریخ تکامل بشری...و پاسخ ندادن و حل نکردن آنها به گونه اساسی. طبعا اکثریت خانواده ها نیز(عمدتا با بازتولید مردسالاری/شونیسم متعفن) دچار اختلالات روانی( دیسفونکسیونال) میباشند. بزبانی دیگر، زن و مردانی که خود آلوده به مشکلات عدیده روحی- روانی میباشند با بدنیا آوردن فرزندانی، خود این دور باطل را مکرر میشوند. بالطبع، برای سلامتی جامعه بشری، میبایست تک تک افراد با آگاهی به این مشکلات خود را چند صباحی به رواندرمان بسپارند . تنها آنموقع هست که میتوان به سلامت گرا شدن جامعه بشری امیدوار بود و بس .
با عشق و دوستی،همبستگی و کمک متقابل پیش بسوی ساختن
جامعه ای آری از ستم های گوناگون:اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روانی
   پیمان پایدار


No comments:

Post a Comment