Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون
واژگان فروید Le vocabulaire de Freud
ترجمه دکتر کرامت موللی
چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه
قسمت پنجاه و یکم
قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام و سی و یکم در 4 م و 30 دسامبر2012
قسمت سی و دوم و سی و سوم در 21 و 30 ژانویه 2013
قسمت سی و چهارم وسی و پنجم در 14 فوریه و 7 مارس
قسمت سی و ششم , سی وهفتم و سی و هشتم در اول و 14 و 28 آوریل
قسمت سی و نهم و چهلم در 14 و 29 ماه می
قسمت چهل و یکم و چهل و دوم در 2م و 26 نوامبر 2013
قسمت چهل و سوم و چهل و چهارم در 9م و 22 دسامبر2013
قسمت چهل و پنجم , چهل و ششم و چهل و هفتم در 6م و 20 و 27م ژانویه 2014
قسمت چهل و هشتم و چهل و نهم در 17م و 28م فوریه 2014
قسمت پنجاه م در 11 مارس 2014
************************************
************************************
Denegation نفی اثباتی
* نفی اثباتی (1) عبارت از کلامی است که در عین رد و انکار مطلبی ,آنرا مورد تائید قرار دهد. ظاهر سلبی آن آشکار کننده مضمون ایجابی آن است که به جهت دفع امیالی که به ضمیر ناآگاه رانده شده اند,به نحو دیگری ظاهر میشود .
1. Verneinungبه آلمانی ; نفی اثباتی یا سلب ایجابی
مقوله نفی اثباتی را فروید با توجه به نوعی خاص از اطوار و رفتار بعضی از بیماران در طول درمان مورد ملاحظه قرار داد. بدین معنی که این بیماران در عین اظهار امری واقع, آنرا مورد انکار قرار میدادند. مثال : "حتما تصور خواهید کرد که نسبت به شما احساساتی منفی دارم ولی باید بگویم که چنین نیست" یا "باید بگویم که این زنی که در رویا دیده ام مادرم نیست". بدین ترتیب روانکاو در میابد که احساسات بیمار در قبال او منفی است و زن رویا کسی جز مادر او نیست .
** نفی اثباتی تابع منطق دفع امیال است, ولی ما را به درک ظریف و دقیق تری از آن رهنمون میشود, بدین معنی که نشان میدهد مکانیسم دفع امیال در عین کارگزاری تا حدی این امکان را به فرد میدهد که نسبت به میل و آرزومندی دفع شده خود اندکی آگاهی یابد . خلاصه آنکه "میل دفع شده از لحاظ عقلی پذیرفته میشود,ولی ماهیت دفع شده آن همچنان به قوت خود باقی میماند". این امر حتی به فرد اجازه میدهد تا حدی از فشار میل دفع شده رهایی یابد, زیرا "افکارش به مدد کارائی سمبلیک مقوله نفی از محدودیت هایی که مکانیسم دفع ایجاد کرده است, آزاد میشوند".
سلب و ایجاب احکامی کلامی و منطقی هستند که به ترتیب به رانش مرگ(تجزیه) و رانش(وحدت) باز میگردند .
*** در پدیدار نفی اثباتی موضع فرد در رابطه با امیال دفع شده اش به خوبی از طریق کلام بعنوان واسط میان آن دو واضح و آشکار میشود .زیرا از آن چه بطور قطعی رد و انکار میکند چندان غافل نیست و بدان آگاهی اجمالی دارد.
مراجع:
-نفی اثباتی 1925
ادامه دارد
No comments:
Post a Comment