Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون
واژگان فروید Le vocabulaire de Freud
ترجمه دکتر کرامت موللی
چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه
قسمت بیستم
قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم در 3 م ,6م , 8م ,10م, 15م اکتبر درج شده است
************************************
Conflictتعارض
*تعارض(1) به معنای تضادی است که میان نیروهای متخاصم پدید می آید. در روان کاوی به کشمکشی روانی اطلاق میشود که میان آرزومندی و ممنوعیت از آن به وجود می آید .عقده ادیپ اوج چنین تعارضی است; همچنین است رابطه میان من نفسانی و رانش ها یا تعارضی که میان دو سیستم ضمیر آگاه و ناآگاه وجود دارد .
**ابتدا فروید تعارض را به عنوان عنصری اصلی در تشکل عوارض هیستری میدانست, اما بعدا آن را به تمامی عوارض نوروتیک تعمیم داد. تعارض کلید اصلی را در درک " نوروز دفاعی"(2) بطور اخص و تشکل عوارض نوروتیک(*) بطور اعم به دست داد .
(1)به آلمانی Konflikt (2)Nevrose de defense
لذا تعارض هسته دینامیک"زندگی روانی-جنسی" فرد است(رجوع شود به دینامیسم نفسانی*). به همین جهت است که نفس آدمی حالتی نمایشی دارد و به مثابه تراژدی ادیپ شهریار مواجهه شخص را با نیازهای رانشی از یک سو, و ممنوعیت پدرانه از سوی دیگر نشان میدهد . حیث جنسی فی نفسه محل تعارض روانی است و به جهت چنین کشمکشی است که فرد به مکانیسم دفع امیال*, یعنی واپس زدن آن ها, روی می آورد . اصطلاحات رزمی موجود در روان کاوی بیانگر چنین تعارضاتی در بطن ضمیر نا آگاه هستند که البته با حیث جنسی و کارگزاری نفسانی آن در رابطه ای نزدیک اند .
تعارض از نقطه توپیک* میان مواضع مختلف دستگاه روانی ایجاد میشود : ضمیر آگاه/ ناآگاه,من/ این و آن نفسانی...
از نقطه نظر رانش های اساسی,خصومت میان من نفسانی و رانش های جنسی(گرسنگی در مقابل میل جنسی) صورت می گیرد و سپس به رانش مرگ و زندگی که نفس آدمی را به میدان مبارزه خود تبدیل می کنند,کشانده میشود .
*** لازم به تاکید نیست که تعارض در بطن نظریه روان کاوی قرار دارد, به نحوی که آن را می توان روان شناسی دینامیک خواند. به عبارت دیگر, کشمکش یا تعارض محرک اصلی نفس آدمی است و تحت رهبری حیث جنسی-روانی او قرار دارد .
مراجع :
- اختلالات بصری حاصل از علل روانی در نظریه روان کاوی1910
-خلاصه ای از نظریه روان کاوی 1938
***************
ادامه دارد : پیمان پایدار
قسمت شانزدهم تا بیستم در 3 م ,6م , 8م ,10م, 15م اکتبر درج شده است
************************************
Conflictتعارض
*تعارض(1) به معنای تضادی است که میان نیروهای متخاصم پدید می آید. در روان کاوی به کشمکشی روانی اطلاق میشود که میان آرزومندی و ممنوعیت از آن به وجود می آید .عقده ادیپ اوج چنین تعارضی است; همچنین است رابطه میان من نفسانی و رانش ها یا تعارضی که میان دو سیستم ضمیر آگاه و ناآگاه وجود دارد .
**ابتدا فروید تعارض را به عنوان عنصری اصلی در تشکل عوارض هیستری میدانست, اما بعدا آن را به تمامی عوارض نوروتیک تعمیم داد. تعارض کلید اصلی را در درک " نوروز دفاعی"(2) بطور اخص و تشکل عوارض نوروتیک(*) بطور اعم به دست داد .
(1)به آلمانی Konflikt (2)Nevrose de defense
لذا تعارض هسته دینامیک"زندگی روانی-جنسی" فرد است(رجوع شود به دینامیسم نفسانی*). به همین جهت است که نفس آدمی حالتی نمایشی دارد و به مثابه تراژدی ادیپ شهریار مواجهه شخص را با نیازهای رانشی از یک سو, و ممنوعیت پدرانه از سوی دیگر نشان میدهد . حیث جنسی فی نفسه محل تعارض روانی است و به جهت چنین کشمکشی است که فرد به مکانیسم دفع امیال*, یعنی واپس زدن آن ها, روی می آورد . اصطلاحات رزمی موجود در روان کاوی بیانگر چنین تعارضاتی در بطن ضمیر نا آگاه هستند که البته با حیث جنسی و کارگزاری نفسانی آن در رابطه ای نزدیک اند .
تعارض از نقطه توپیک* میان مواضع مختلف دستگاه روانی ایجاد میشود : ضمیر آگاه/ ناآگاه,من/ این و آن نفسانی...
از نقطه نظر رانش های اساسی,خصومت میان من نفسانی و رانش های جنسی(گرسنگی در مقابل میل جنسی) صورت می گیرد و سپس به رانش مرگ و زندگی که نفس آدمی را به میدان مبارزه خود تبدیل می کنند,کشانده میشود .
*** لازم به تاکید نیست که تعارض در بطن نظریه روان کاوی قرار دارد, به نحوی که آن را می توان روان شناسی دینامیک خواند. به عبارت دیگر, کشمکش یا تعارض محرک اصلی نفس آدمی است و تحت رهبری حیث جنسی-روانی او قرار دارد .
مراجع :
- اختلالات بصری حاصل از علل روانی در نظریه روان کاوی1910
-خلاصه ای از نظریه روان کاوی 1938
***************
ادامه دارد : پیمان پایدار
No comments:
Post a Comment