Saturday, October 6, 2018

#Tekmîl:#Creando#una#cultura_de 

تکمیل: ایجاد فرهنگی با انتقاد سازنده

#crítica#constructiva

https://rojavaazadimadrid.wordpress.com/2018/09/19/tekmil/

Rojava Azadî

Colectivo por la revolución social de Rojava

کلکتیو برای انقلاب اجتماعی در روژووا

 Kurdistán paz y libertad

کردستان صلح و آزادی

FuenteمنبعKomun academy
Fecha de Publicación تاریخ چاپ: 11/8/2018
Autoria: Philip Argeș O’Keeffeنویسنده

ترجمه از: پیمان پایدار
En las estructuras sociales existentes dictadas por la modernidad capitalista, es muy raro que encontremos medios a través de los cuales podamos facilitar discusiones abiertas y honestas. Ya sea en el lugar de trabajo, en las escuelas, incluso entre amigos y familiares, estamos limitados por construcciones sociales que inhiben nuestra capacidad de expresar nuestras perspectivas, escuchar las de los demás y participar en discusiones significativas y constructivas.
در ساختارهای موجود اجتماعی که توسط مدرنیته سرمایه داری تعیین/دیکته شده است، بسیار نادر است که ما ابزارهایی را پیدا کنیم که از طریق آن بتوانیم بحث های باز و صادقانه را تسهیل کنیم. چه در محل کار، مدارس، حتی در میان خانواده و دوستان، ما با ساختارهای اجتماعی روبرو هستیم که توانایمان را برای بیان دیدگاه هایمان،گوش دادن به دیگران و شرکت در بحث های معنادار وسازنده محدود ساخته است.
El concepto de crítica constructiva es increíblemente desafiante para mucha gente. Mucha gente tiene problemas con recibir críticas. Tal vez esto se deba al narcisismo y al egoísmo que fomenta la naturaleza competitiva e individualista de la sociedad capitalista. Sin embargo, personalmente, encuentro que la parte más difícil de la crítica constructiva es el acto de criticar. El miedo al conflicto o el rechazo puede ser paralítico. La gran pregunta que surge es ¿por qué la crítica evoca el miedo?
مفهوم انتقاد سازنده برای بسیاری از مردم فوق العاده چالش برانگیز است. بسیاری از مردم در پذیرش  انتقاد مشکل دارند. شاید این به خاطرخودشیفتگی(نارسیسیسم) و خودخواهی است که ماهیت رقابتی و فردیتی جامعه سرمایه داری را تقویت می کند. با این حال، شخصا، متوجه هستم که سخت ترین بخش انتقاد سازنده، خود عمل انتقاد است. ترس از درگیری یا رد شدن می تواند فلج کننده باشد. سوال بزرگ این است که چرا انتقاد باعث ترس می شود؟
Quizás el problema es que no tenemos una cultura de crítica constructiva. La modernidad capitalista no fomenta la igualdad ni la confianza mutua. Nos divide y nos impone una cultura hipercompetitiva construida sobre engaños internos y externos, sobre fachadas. En este sistema, la crítica no se ve como un medio por el cual podemos mejorarnos a nosotros mismos y a los demás, sino como un medio por el cual podemos atacar y destruir a nuestra competencia, nuestros enemigos, nuestras compañeras y compañeros.
شاید مشکل این است که ما فرهنگ نقد سازنده نداریم. مدرنیته سرمایه داری برابری و اعتماد متقابل را تقویت نمی کند. بین ما جدائی می اندازد و یک فرهنگ فوق العاده رقابتی را، که بر پایه فریب های داخلی و بیرونی ساخته شده، در نما ها، بر ما تحمیل می کند. در این سیستم، انتقاد به عنوان وسیله ای که ما  بتوانیم خودمان و دیگران را بهبود بخشیم دیده نمی شود، بلکه به عنوان وسیله ای است که ما می توانیم با حمله کردن رقبایمان، دشمنانمان و رفقایمان را نابود گردانیم .
Puede ser difícil imaginar que existe una alternativa. Para muchas personas, el sistema capitalista puede parecer tan abrumador y opresivo que lograr cambios puede parecer imposible. El grado de competencia y desconfianza es tan grande que las personas a menudo pueden pensar que permitirse confiar en sus compañerxs humanxs, simplemente los haría vulnerables a un ataque inminente. Personalmente, antes de venir a Rojava tuve estas mismas sospechas.
می تواند مشکل باشد تصور کردن اینکه جایگزینی وجود دارد. برای بسیاری از مردم، نظام سرمایه داری می تواند به طوری کوبنده و سرکوبگر ظاهر شود که به دست آوردن تغییرات به نظرغیرممکن باشد. درجه رقابت و بی اعتمادی آنقدر بزرگ است که مردم اغلب می توانند فکر کنند که اعتماد به رفقای خود، به سادگی آنها را در معرض یک حمله قریب الوقوع آسیب پذیر می سازد . شخصا قبل از آمدن به روژووا، این سوء ظن ها را داشتم.
Al llegar a Rojava, algunos de los primeros conceptos revolucionarios que me presentaron fueron los de Hevaltî y Tekmîl.
وقتی وارد روژووا شدم، برخی از نخستین مفاهیم انقلابی که به من ارائه شد، عبارت بودند از:حوالتی و تکمیل
Tekmîl se traduce aproximadamente como “informe” o “reporte”. A simple vista suena bastante mundano, sin embargo, una definición más conceptual sería la de la crítica constructiva revolucionaria. Tekmîl habitualmente sirve para hacer un seguimiento de todo, como operaciones militares, sesiones de formación, proyectos civiles o tareas diarias simples. Estas sesiones pueden ser convocadas en cualquier momento por cualquier persona en las estructuras civiles o militares en Rojava.
تکمیل تقریبا به عنوان "گزارش" یا "راپورت( لغت فرانسوی گزارش-م)" ترجمه می شود.  در یک نگاه ساده به نظر خیلی اجتماعی بگوش می رسد ، با این حال، در یک تعریف مفهومی انتقاد سازنده انقلابی است. تکمیل معمولا برای پیگیری همه چیز، مانند عملیات نظامی، جلسات آموزشی، پروژه های مدنی و یا کارهای ساده روزمره است. این جلسات می توانند در هر زمان توسط هر شخصی در .ساختارهای مدنی یا نظامی در روژووا فرا خوانده شود
La estructura de Tekmîl se basa en dar y recibir críticas y autocríticas. El proceso se basa en los fundamentos de HevaltîHevaltî se traduce aproximadamente como amistad o camaradería. Es la idea de que trabajamos juntos, nos ayudamos unos a otros, compartimos todo, desde lo tangible hasta lo intangible, no porque esperemos algo a cambio sino simplemente porque somos camaradas, porque somos seres humanos que vivimos, luchamos y vivimos juntos, que estamos compartiendo el mismo propósito de tratar de avanzar en el bienestar colectivo. Es la idea de que podemos confiar y creer en los demás y que no debemos temer una intención ulterior.
ساختار تکمیل بر مبنای ارائه و دریافت انتقاد و انتقاد خود است. این فرایند بر پایه اصول حوالتی استوار است. حوالتی تقریبا به عنوان دوستی یا رفاقت ترجمه می شود. این ایده که ما با هم کار می کنیم، به یکدیگر کمک می کنیم، همه چیز را به اشتراک می گذاریم، از ملموس گرفته تا ناملموس، نه به خاطراینکه در عوض انتظار چیزی داشته باشیم بلکه بهمین سادگی که ما رفیقیم، چرا که ما انسان هایی هستیم که زندگی می کنیم، مبارزه می کنیم و با هم زندگی می کنیم، که در همان هدف شریک هستیم : تلاش برای پیشرفت در رفاه اجتماعی/ جمعی. این ایده است که ما می توانیم به دیگران اعتماد کنیم و به دیگران ایمان داشته باشیم و اینکه نباید از قصد دورتر/ فرا رو ترس داشته باشیم.

Al establecer la cultura de Hevaltî como la base de la vida revolucionaria, creamos el entorno y la sociedad alternativos propicios para la crítica constructiva y los medios por los cuales, juntos, nos mejoramos a nosotras mismas y a los colectivos. Esto es importante para el Tekmîl porque nos permite dar respetuosamente críticas y, lo que es más importante, aceptar, absorber y abordar las críticas de manera eficiente, sin egoísmo, miedo, desconfianza o conflicto.
با ایجاد  فرهنگ حوالتی/ رفاقتی به عنوان اساس زندگی انقلابی، ما محیط و جامعه جایگزینی را برای انتقاد سازنده مناسب می سازیم و ابزاری را که، با هم، خودمان و جمع مان /کلکتیومان را بهبود بخشیم. این برای تکمیل/گزارش مهم است چرا که به ما اجازه می دهد تا با احترام به نقد و، آنچه که مهم تر است، پذیرفتن، جذب و مطرح کردن انتقادها به شیوه ای کارآمد، بدون خودخواهی، ترس، بی اعتمادی و یا .درگیری بپردازیم
Para evitar digresiones o polémicas, el formato Tekmîl sugiere que cada participante tenga la oportunidad de emitir críticas y autocríticas sin ninguna respuesta de ninguno de los otros participantes. También se sugiere que la misma crítica de un participante evite repetirse durante el Tekmîl una vez que ya se haya dado, con la idea de evitar la percepción de que un participante sea señalado y atacado por el grupo. Este formato fomenta un medio más eficiente, disciplinado y profesional por el cual cada participante puede contribuir. Además, alivia el miedo al conflicto que a menudo puede evitar que una persona se exprese. Finalmente, un Tekmîl se cerrará con la oportunidad de que cada uno de los participantes haga sugerencias para cualquier cosa, desde mejoras, proyectos, etc.
برای جلوگیری از انتقادات و یا بحثهای جنجال برانگیز(پولمیک)، چارچوب تکمیل پیشنهاد می کند که هر شرکت کننده فرصتی برای ارائه انتقاد و انتقاد از خود بدون هیچگونه پاسخی از طرف دیگر شرکت کنندگان داشته باشد. همچنین پیشنهاد میشود که از تکرار همان انتقاد از طرف یکی از شرکت کنندگان در طول تکمیل جلوگیری شود، با این ایده که از ایجاد شبهه در مورد شناسائی یک شرکت کننده و حمله از طرف گروه به او اجتناب گردد . این چارچوب تقویت میکند یک وسیله کارآمدتر، نظارتی و حرفه ای را که به هر حال هر یک از شرکت کنندگان می تواند به آن کمک کند. علاوه بر این، ترس از درگیری را که اغلب مانع از اظهار نظر فرد می شود، تسکین می دهد. در نهایت، تکمیل با دادن فرصت به هر یک از شرکت کنندگان برای ارائه پیشنهادات در مورد هر چیزی، بهبود، پروژه ها گرفته تا غیره بسته می شود.
La idea de Tekmîl no solo crea un entorno seguro para la crítica constructiva y nos permite trabajar juntos para mejorarnos a nosotras mismas y a los demás, sino que también actúa como un medio por el cual podemos fomentar la responsabilidad y prevenir el estancamiento. Está arraigado en el aspecto de la filosofía del confederalismo democrático que enfatiza la humildad, la apertura de mente y el progreso en todos los aspectos de la vida revolucionaria.
ایده تکمیل/گزارش نه تنها یک محیط امن برای انتقاد سازنده ایجاد می کند و به ما اجازه می دهد تا با کار کردن با یکدیگر به بهبود خودمان و دیگران دست یازیم، بلکه همچنین به عنوان وسیله ای عمل میکند که از طریق آن می توانیم مسئولیت را تشویق و از رکود جلوگیری کنیم. این ریشه در جنبه های فلسفه کنفدرالیسم دمکراتیک دارد که بر فروتنی، گشایش فکر و پیشرفت در تمام جنبه های زندگی انقلابی تاکید می ورزد.

No comments:

Post a Comment