Tuesday, July 8, 2014

توصیه رهبر ایران به 'ناامن شدن فضا برای خاتمی'


حسین باستانی
بی‌بی‌سی
 - دوشنبه 07 ژوئيه 2014 - 16 تیر 1393
خامنه ای و خاتمی
تاکید رهبر بر اینکه "نباید فضا برای خاتمی امن شود"، به وضوح همسو با ممنوعیت های عملی وضع شده بر رئیس جمهور اسبق ایران به نظر می رسد
جواد کریمی‌قدوسی امروز گفته است: "پس از حوادث ۸۸ حکم ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیان‌شدن خاتمی به شورای عالی امنیت‌ملی ابلاغ شد، مثل حکم حصر خانگی موسوی و کروبی که پیش‌تر به همان شورا ابلاغ شده بود."
اخبار ممنوع الخروجی و ممنوع التصویری محمد خاتمی -گذشته از روایت های متفاوتی که در مورد مرجع صدور این تصمیم وجود داشت- در سال های گذشته مورد اشاره نشریات ایران قرار گرفته بود. ادعای "ممنوع البیان" شدنش اما، که دیروز برای نخستین بار در کلیک نامه ۱۰ نماینده مجلس به وزیر دادگستری عنوان شد، موضوع جدیدی است.
در عین حال، اظهارات امروز جواد کریمی قدوسی، که در کلیک مصاحبه با روزنامه شرق بیان شده، اشاره مهم تری نیز دارد: اینکه "حکم ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیان‌شدن" محمد خاتمی، از جایی به شورای عالی امنیت ملی "ابلاغ" شده است.
مطابق قانون اساسی و روال جاری حکومت ایران، هیچ نهادی جز رهبری در جایگاهی بالاتر از شورای عالی امنیت ملی قرار ندارد تا قدرت ابلاغ موضوعی را به آن داشته باشد. در نتیجه، اگر اظهارات آقای کریمی قدوسی تکذیب نشود، به این معناست که در زمان آقای احمدی نژاد، شورای عالی امنیت ملی با اشاره آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور قبلی را ممنوع التصویر، ممنوع الخروج و ممنوع البیان کرده است.
آنچه این گمانه زنی را تقویت می کند، تصریح این نماینده مجلس است که گفته ممنوعیت های فوق، "مثل حکم حصر خانگی موسوی و کروبی که پیش‌تر به همان شورا ابلاغ شده بود" به شورای عالی امنیت ملی ابلاغ شده است. این در حالی است که اکنون، دیگر تردیدی وجود ندارد که شروع و ادامه حصر رهبران "جنبش سبز"، با نظر شخص آیت الله خامنه ای صورت کلیک گرفته‌است.
"اگر اظهارات آقای کریمی قدوسی در مصاحبه با شرق تکذیب نشود، به این معناست که در زمان آقای احمدی نژاد، شورای عالی امنیت ملی با اشاره آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور اسبق ایران را ممنوع التصویر، ممنوع الخروج و ممنوع البیان کرده است"
آقای کریمی قدوسی همچنین، در مصاحبه اخیر از نقش "عناصر کلیدی نظام" (و همچنین "برخی در ساختار اطلاعاتی") در تصمیم گیری شورای عالی امنیت ملی راجع به محمد خاتمی سخن گفته که اشاره ای جداگانه به سطح تصمیم گیری در مورد محمد خاتمی به نظر می‌رسد.
طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی، کلیه مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید برای اجرایی شدن به تصویب رهبر جمهوری اسلامی برسند. بر این مبنا، در صورتی که مصوبه‌ای از سوی رهبر توصیه نشده باشد نیز، ناگزیر از تصویب وی گذشته است. اما حتی با توجه به این واقعیت، اینکه مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی -با حضور سران سه قوا و بالاترین مسئولان نظامی و امنیتی- مبتنی بر توصیه ای از رهبر باشد، منطقا نشان دهنده سطحی متفاوت از درگیری وی در یک پرونده مشخص است.
جواد کریمی قدوسی، اخیرا در یک سخنرانی در مشهد، به بخشی از سخنان آیت الله خامنه ای در دیدار با تعدادی از نمایندگان مجلس اشاره کرده که از حساسیت قابل توجهی در ارتباط با محمد خاتمی حکایت دارد. مطابق نقل قول آقای کریمی قدوسی: "آن بزرگوار می گوید که خاتمی یاغی و طغیانگر نسبت به انقلاب است و باید رسانه‌ها، اصولگرایان ونخبگان نسبت به ایشان موضع گیری کنند و نباید فضا برای خاتمی امن شود چون از عناصر اصلی فتنه است."
تاکید رهبر بر اینکه "نباید فضا برای خاتمی امن شود"، به وضوح همسو با ممنوعیت‌های عملی وضع شده بر رئیس جمهور اسبق ایران به نظر می رسد. تاکیدی که "منشا واقعی" یکی -دیگر- از رفتارهای منسوب به "اصولگرایان تندرو" در ایران را شفاف می‌کند.

No comments:

Post a Comment