Friday, July 11, 2014

هیجده تیرماه 1378(قیام دانشجویان) بروایت یک عکاس
 توانا:آموزشکده مدنی جامعه ایران/ سازمان غیر انتفاعی
چهارشنبه 18 تیرماه 1393- 9 ژولای 2014
tavaana.org
سالگرد ۱۸ تیرماه؛حمله به کوی دانشگاه تهران

سال ۱۳۷۸؛ روزنامه سلام به جرم انتشار نامه محرمانه سعید اسلامی به قربان‌علی دری نجف‌آبادی وزیر اطلاعات وقت برای تهدید مطبوعات توسط دادگاه ویژه روحانیت به مدت ۵ سال توقیف می‌شود. دانشجویان به اعتراض به این توقیف در خوابگاه کوی دانشگاه تجمع می‌کنند. انصار حزب‌الله و نیروهای لباس شخصی به داخل کوی دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی هجوم می‌آورند و اموال دانشجویان را تخریب می‌کنند و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و جمع کثیری از دانشجویان را بازداشت می‌کنند.

تظاهرات و اعتراض دانشجویان به بیرون از محوطه دانشگاه کشیده می شود و حتا دانشجویان قصد حرکت به سوی بیت رهبری را داشتند.
سعید حجاریان در این باره می‌گوید:
“وقتی دانشجوها از کوی دانشگاه بیرون آمدند، بین میدان ولیعصر بودند تا حرکت کنند به سوی خیابان آذربایجان، من در آن هنگام دفتر آقای خاتمی بودم. آن زمان من عضو شورای شهر تهران بودم. اعضای شورای شهر را برده بودم به کوی دانشگاه تا خرابی‌ها را ببینند و برای بازسازی و اختصاص بودجه اقدام کنیم. من به خاطر این کار رفته بودم دفتر خاتمی که آقای صفوی (فرمانده سپاه) زنگ زد به آقای ابطحی و گفت که خط قرمز ما خیابان جمهوری است، هر کسی از این خیابان پایین‌تر بیاید، می‌زنیم. متوجه شدیم که بچه‌های دانشجو دارند رو به پایین حرکت می‌کنند، به من گفتند که بروم با آنها صحبت کنم، رفتم با دانشجوها صحبت کردم، یک طرف بچه‌های رحیم بودند، یک طرف هم بچه‌های دانشجو، با قسم و آیه و من بمیرم تو بمیری، سر راهپیمایی را کج کردم به سمت کوی دانشگاه و گفتم برید من هم می‌آیم به کوی..”

از آمار دقیق کشته‌شدگان ۱۸ تیر اطلاع دقیقی در دست نیست اما آن‌چه مشخص است عزت ابراهیم‌نژاد در این اعتراضات کشته می‌شود و هم‌چنین اکبر محمدی از دستگیرشدگان ۱۸ تیر در مرداد ماه ۱۳۸۵ در اعتصاب غذا و در اعتراض به وضعیت خود کشته می‌شود.

از بازداشت شدگان آن روزها می‌توان از سعید زینالی نام برد که پس از گذشت این‌همه سال هنوز از وضعیت او اطلاعی در دست نیست و خانواده‌اش همچنان چشم به راه خبری از وی مانده‌اند.
سرکوب دانشجویان در این روز نقطه عطفی در شرایط ایران پس از پیروزی سید محد خاتمی محسوب می شود.

No comments:

Post a Comment