Thursday, October 30, 2014

آمار “وزیر رفاه” از تعداد فقرا و ثروت‌مندان؛‌ امنیت غذایی ۷ میلیون ایرانی در “مخاطره” است

آمار “وزیر رفاه” از تعداد فقرا و ثروت‌مندان؛‌ امنیت غذایی ۷ میلیون ایرانی در “مخاطره” است

تاریخ انتشار: ۶ آبان, ۱۳۹۳



Poverty-Iran
تقاطع: علی ربیعی، “وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی” جمهوری اسلامی می‌گوید که در ایران، ۵ تا ۶ میلیون نفر دارای ثروت بالا در سطح ثروتمندان کشورهایی مثل امریکا هستند و ۷ میلیون نفر نیز در “فقر شدید” به سر می‌برند و «امنیت غذایی‌شان در مخاطره است».
 
آقای ربیعی در سخنانی که خبرگزاری “مهر”، روز دوشنبه (۵ آبان-۲۷ اکتبر) آن را منتشر کرده، گفت که «از سال ۸۳ تا به حال -به استثنای سال ۸۶ که میزان این شاخص، کمی کاهش یافت- فقر شهری رو به افزایش بوده است».
به گفته‌ی وی ۷ میلیون ایرانی که در فقر شدید به سر می‌برند، در اجرای برنامه یارانه شناسایی شدند و تحت‌ پوشش “بسته امنیت غذایی” قرار گرفتند.
 
بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی دولت ایران، در جریان ثبت‌نام در فاز دوم اجرای “قانون هدفمندی یارانه‌ها” که در اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد، حدود ۷۳ میلیون نفر خود را واجد شرایط دریافت یارانه‌های نقدی ماهیانه اعلام کردند که در این میان، دست‌کم ۶۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان، درآمد خود را زیر ۶۰۰ هزار تومان اعلام کردند.
 
در همین ارتباط، حسین راغفر، اقتصاددانی که از او به عنوان «طراح نقشه‌ی فقر ایران» یاد می‌شود، در مردادماه امسال، در گفتگویی با روزنامه‌ی شرق چاپ تهران گفت که حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور زیر «خط فقر مطلق» و ۱۰ درصد نیز زیر «خط فقر شدید» یا «خط فقر گرسنگی» به سر می‌برند.
 
او هم‌چنین تصریح کرده بود که بر اساس محاسبات تیم پژوهشی او، «خط فقر در سال ۹۳، با توجه به نرخ تورم برای خانواده پنج‌نفره در شهر تهران حدود دو میلیون‌ و ۳۰۰ هزار تومان است» و «در سطح کشوری برای مناطق مختلف این رقم حدود یک‌ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود».
 
پیش‌ از این نیز، در روز ۱ اردیبهشت‌ماه، علی‌اکبر سیاری، “معاون بهداشتی وزارت بهداشت”، طی سخنانی در مراسم آغاز “هفته سلامت” در یکی از مدارس تهران گفته بود که «۱۵ درصد جامعه فقیر هستند و توانایی سیر کردن شکم‌های‌شان را ندارند».

No comments:

Post a Comment