Tuesday, February 24, 2015

مردان ترکیه با پوشیدن دامن‌های کوتاه به خشونت علیه زنان اعتراض کردند!!

 مردان ترکیه با پوشیدن دامن‌های کوتاه به خشونت علیه زنان اعتراض کردند!!
مردان ترکیه به پوشیدن دامن شناخته نمی‌شوند اما در یک تجمع بزرگ در کشور ترکیه در اعتراض به خشونت علیه زنان شرکت کردند. این اعتراض در پی قتل «اُزگه‌جان اصلان»، دختر بیست‌ساله که در ۱۱ فوریه اتفاق افتاد انجام می‌شود. در این روز «اصلان» به دست راننده‌ی اتوبوسی که قصد تجاوز به او را داشته به قتل می‌رسد. بنا بر شواهد به نظر می‌رسد که اصلان تلاش داشته که در دفاع از خود به صورت قاتل اسپری فلفل بپاشد که در این حین با ضربات چاقو و بعد ضربه‌ی میله آهنی بر سر کشته می‌شود. جنازه‌ی اصلان چند روز بعد به صورت سوخته‌شده در منطقه‌ای جنگلی پیدا می‌شود. راننده‌ی اتوبوس با کمک بستگانش، اصلان را آتش زده و در جنگل می‌اندازند.

معترضان به این حادثه‌ی تلخ و همین‌طور فعالان حقوق زنان روز دوشنبه ۱۶ فوریه را «دوشنبه سیاه» نامیدند و از همه‌ی زنان خواستند که در عزای ازگه‌جان اصلان و در اعتراض به خشونت علیه زنان لباس سیاه به تن کنند.


در شبکه‌های اجتماعی هم این موضوع بازتاب گسترده‌ای داشته است و زنان علاوه بر اعتراض به این قتل وحشیانه، روایت‌های خود را از تجربه‌ی آزار جنسی و خشونت منتشر کرده‌اند.


بیش از ۶ میلیون نفر نام اصلان را توئیت کرده‌اند. مردان کشور آذربایجان نیز که به زبان ترکی سخن می‌گویند با پوشیدن دامن‌های کوتاه و گذاشتن عکس در توئیتر و فیس‌بوک و با به کار بردن هشتگی که معنای آن این بود که «دامن کوتاه برای اُزگه‌جان بپوش» به این قتل و تجاوز اعتراض کردند.
مردان ترکیه نیز با پوشیدن «مینی‌ژوپ» و دامن‌های کوتاه به این قتل و خشونت علیه زنان اعتراض کردند.

منبع:
روزنامه حریت

No comments:

Post a Comment