Tuesday, March 10, 2015

مطالعه مقدماتی انتقال آب خلیج فارس به کویرهای ایران+ فیلم

پر کردن کویر های ایران با آب دریا
 
 
 مطالعه مقدماتی انتقال آب به کویرهای ایران همراه با مستند ۱۲ دقیقه ای
 
مهندس محمود شاهبداغی که ساکن ایالت نیویورک هستند پس از سالها مطالعه روی نحوه آبرسانی به کویرهای فلات ایران یک مستند علمی در مورد ابعاد و نحوه آبرسانی به کویرهای کشور (دشت کویر؛ کویر لوت و تالاب جازموریان که اخیرا خشک شد) تهیه نموده اند. این مستند بر اساس عکسهای سه بعدی ماهواره ای سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) تهیه گردیده که ارتفاع پستی و بلندی های کشور از سطح دریا را بخوبی نشان میدهد. کویر های فلات ایران در گذشته های دور دریاچه بودند و طی چند هزار سال اخیر به مرور خشک شدند.
 
برش های عمودی که نشاندهنده ارتفاع چهار چاله فلات مرکزی ایران هستند (سه چاله فوق الذکر و چاله ای که شهر طبس در آن واقع شده است) نشان میدهد که کوههای اطراف این چاله ها تا چه سطحی قابلیت ذخیره اب را دارند. ابعاد انتقال آب نجومی است ولی غیر قابل انجام نیست. برای انتقال آب از دو یا سه فاز متفاوت و با تلفیق دو شیوه شناخته شده استفاده شده است: قنات و پمپ.
 
برای رسیدن به این منظور قناتی با ارتفاعی پائین تر از دریای عمان در دهانه خلیج فارس حفر می شود تا با شیب حدودا ۱ متر آب را تا کوهپایه های تالاب جازموریان هدایت کند. سپس مخزن بزرگ انتقال آب در زیر کوه ایجاد شده و آب بطور عمودی تا ارتفاع ۵۳۰ متر برای پرکردن تالاب جازموریان پمپ می شود. جازموریان ذخیره آب برای انتقال به کویر لوت خواهد بود که همان دوشیوه قنات و پمپ مجددا بکار گرفته شده و اب تا ارتفاع ۲۸۰ متر برای پرکردن کویر لوت و سپس دشت کویر پمپ خواهد گردید. زمان انتقال آب بستگی به قدرت و تعداد پمپ دارد. ایشان نظریاتی نیز در باب نمک زدایی ازآب دریا دارند که پس از تکمیل پژوهشها در اختیار عموم قرار خواهند داد.

No comments:

Post a Comment