Saturday, January 3, 2015

پرو در قاپوق
Perú en la picota
 
مقاله ای از: اورنه یا  په لومبو
ORNELLA PALUMBO  
ترجمه از : پیمان پایدار
***********************
به نقل از هفته نامه 'هیلدربرن در سنگرش', لیما- پرو
Hildebrandt en sus trece
جمعه دوازده دسامبر 2014- بیست و یک آذر ماه 1393
 Viernes,12 de diciembre del 2014
Ano 5# 230 سال پنجم شماره -Lima-Perú
********************

 یاد آوری میکنم : این چهارمین مقاله ترجمه شده در راستای 20مین نشست جهانی گرمای محیط زیست در لیما-پرو میباشد.اولی در روز دوشنبه هشتم دسامبر 2014 مطابق با 17م آذر ماه1393 و دومی در 14 دسامبر /23 آذر ماه و سومی در 26 دسامبر 2014/ 5م دیماه1393 درج گردیده شده.
 پیمان پایدار

____________________

گزارشی از'سازمان غیر دولتی'(ان جی او*) 'شاهد جهانی'(+) یک واقعیتی را از کشور ما بهمان تلخی/ تیرگی آینده تغییرات اقلیمی (آب و هوایی) نشان می دهد. پرو رتبه چهارم را در میان مرگبارترین کشورها برای طرفداران محیط زیست دارا میباشد. فقط   برزیل، هندوراس و فیلیپین از ما پیشی میگیرند. در مطالعه شاهد جهانی آمار و ارقام وحشتناک گزارش شده است. بین سال های 2002 و 2014 حداقل 57 غیر نظامی را ,که با علل گوناگون مدعی مراقبت از محیط زیست بوده اند,ترور کرده اند. از این تعداد، 34 نفر در چهار سال گذشته کشته شده اند. آماری نه چندان پر زرق و برق در بیستمین نشست جهانی پیرامون گرمای محیط زیست, نکند که جناب 'بان کی مون'(دبیرکل سازمان ملل -م) با 'سه بی چه'(**) اکولوژیکی 'گستون'(++) به خفگی دچار شود.
* ONG / NGO  -- +Global Witness (**)Cebicheغذای پروئی: ماهی سفید خام خوابیده شده در لیمو که با سیب زمینی شیرین و پیاز- بر روی کاهو , توام با ذرت تست داده شده سرو میشود .(++) Gaston Acurioسر آشپز و رستوران دار جوان مشهور و میلیونر پروئی . حتی صحبت از کاندیدا شدن برای انتخابات رئیس جمهوری درسال 2016 از آن میرود!! 


این مشکل اخیر نیست، ولی کاری هم برای رسیدگی به آن انجام داده نشده است. در  گزارش خلاصه مشکلات اصلی برای ساکنان آمازون همانا عدم پیاده کردن قوانین، قطع غیر قانونی درختان , عدم ثبت اسناد مالکیت و فساد برشمرده شده است .

در این گزارش(سند) همچنین اشاره می شود که برجستگی درگیری ها به این علت است که 93 درصد از فعالیت های استخراجی, معدنی و بریدن درختان (صنعت چوب) در مناطق مسکونی پرجمعیت رخ می دهد. این گزارش همچنین می گوید که در قبال حمل و نقل (فرستادن) هر یک تخته الوار قانونی یک و نیمی تخته الوار چوب غیر قانونی برده میشود. و نتیجه می گیرد که بهترین راه برای مبارزه با این معضل دادن مالکیت جنگلها به کومونیته های بومیست چرا که آنها در آن مناطق زندگی میکنند . 

تا کنون، اکثر مرگ و میرها در پرو مرتبط به دفاع از زمین در مناطق معدنی است.  امروزه، کشور ما سومین تولید کننده مس و ششمین در طلا میباشد. و معادن 5.4 درصد از گازهای سمی از تولید گازهای گلخانه ای در کشور را بخود اختصاص میدهد. بهره برداری از این منابع معدنی منجر به افزایش شدید در جنگل زدایی و  مسمومیت توسط جیوه میشود، علاوه بر درگیری های بیشمار اجتماعی. تنها در سال 2012 پنج روستائی در درگیری با پلیس در پی مخالفت با  پروژه کونگا* بهلاکت رسیده اند .معدنی در شمال غربی پرو-در استان+ که خه مرکا
 در مورد درگیریها در این منطقه من قبلا در همینجا مطلبی نوشته ام. * Conga/ +Cajamarca

 نروژ در سال جاری یک معاهده با پروامضا کرده که به موجب آن  300 میلیون دلار برای کمک به کاهش جنگل زدایی و حفظ 73 میلیون هکتار از جنگل های استوایی , که ما را در جایگاه چهارم در میان کشورهای با این نوع از سطح جنگل قرار میدهد, اعطا نموده. با این حال، گزارش شاهد جهانی هشدار میدهد است که بهیچ وجه نیتهای خوب نروژ کمکی نمیکند اگر پرو احترامی برای زمین های خود در مقابل منافع شرکت های چند ملیتی قائل نشود .
 
 سازمان غیر انتفاعی/غیر دولتی چراغ قرمزی قرار می دهد در مقابل قوانین تصویب شده امسال که در آن, آشکارا, اولویت را به بخش استخراجی (بخوان معادن و گاز-م)علیه حقوق سرخپوستان میدهد . انجمن گامی بیشتر بر میدارد و توصیه لغو آن را میدهد. پیشنهاد می کند، به عنوان مثال، لغو (از بین بردن) قانون 30،230 امضا شده در ماه ژوئیه گذشته، که گسترش  میدهد حقوق استفاده از زمین توسط سرمایه گذاران برای توسعه کشاورزی، استخراج معدن، ثبت و زیرساخت های پروژه هائی در مقیاس بزرگ، در حالی که 72 درصد از کومنیته های بومی هنوز مالکیتشان  بر روی زمینی که از ابد تا حال در آن زندگی می کنند به رسمیت شناخته نشده است. همین قانون خدمتی به محروم کردن وزارت محیط زیست در تعیین اراضی محافظت شده برای معافیت از فعالیت صنعتی نمود .

همچنین توصیه لغو قانون 30،151 که با آن تضعیف کرد حفاظت از فعالان حامی   مسالمت آمیز از محیط زیست را، و به پلیس و نیروهای مسلح معافیت خاصی از مسئولیت کیفری اعطا نمود در صورتی که باعث آسیب یا مرگ شوند زمانی که مشغول انجام وظیفه هستند .

پایان

No comments:

Post a Comment