Saturday, March 3, 2018

فرمانده پلیس: راننده اتوبوسی که ماموران ناجا را زیر گرفت

 قبل از پایان سال اعدام می‌شود.



کمپین حقوق بشر در ایران
https://persian.iranhumanrights.org/1396/12/police-chief-execution-dervish-before-the-end-of-year/
سرداز رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ روز ۱۰ اسفند ماه خبر از اعدام «راننده اتوبوسی» که ماموران ناجا را زیر گرفت را داد و گفت او پیش از سال جدید اعدام خواهد شد. فرمانده نیروی انتظامی بدون اینکه نامی از این راننده اتوبوس ببرد، گفت او با هماهنگی‌های لازم میان نیروی انتظامی و قوه قضاییه تا پایان سال اعدام خواهد شد. به گفته مسولان محمد ثلاث، درویشی است که غروب ۳۰ بهمن ماه در درگیری میان دراویش گنابادی با ماموران نیروی انتظامی و ماموران امنیتی با اتوبوسی چند مامور را در خیابان پاسداران تهران زیر گرفت.
سردار رحیمی در گفتوگو با شبکه رادیویی ایران گفت «براساس اطلاع بنده» او (راننده اتوبوس) پیش از پایان سال به دار آویخته میشود. این فرمانده نیروی انتظامی گفت پرونده این راننده اتوبوس (محمد ثلاث) هم اکنون «در مرحله کیفرخواست» است. او با اطمینان از اجرای حکم اعدام او پیش از پایان سال ۹۶ از هماهنگی نیروی انتظامی با دستگاه قضایی در اجرای این حکم خبر داد.
با این حال چیزی کمتر از ۲۰ روز به پایان سال باقی مانده است. هنوز دادگاه بدوی حکم اعدام او را صادر نکرده و پس از صدور حکم در دادگاه، طبق قانون حداقل ۲۰ روز فرصت تجدیدنظر خواهی برای حکم وجود دارد و پس از آن باید دادگاه تجدیدنظر با تمام قواعد قانونی خود برگزار شود و پس از آن حکم ابلاغ گردد.
ادعای سردار رحیمی برای هماهنگی نیروی انتظامی با قوه قضاییه برای اجرای حکم اعدام این شخص تا پایان سال بیانگر آشکار روند غیرقانونی و اعمال نفوذ نیروی انتظامی بر قوه قضاییه برای اجرای حکم اعدام است.
سردار رحیمی در توضیح در خصوص نحوه برخورد نیروی انتظامی با دراویش گنابادی در خیابان پاسداران روز ۳۰ بهمن و اول اسفند ماه گفت نیروی انتظامی پس از پایان ضرب الاجل، «با اقتدار هر چه تمامتر ظرف کمتر از ۱۰ دقیقه تمامی آشوبگران را در خیابان پاسداراندستگیر کرده و حتی اجازه فرار به یک نفر از آنان را نداد.»
در شبکههای مجازی تصاویر و فیلمهای از ضرب و شتم دراویش، صورتها و سرهای خونین آنها پخش شد. همچنین در فیلمهای منتشر شده به کرات صدای شلیک اسلحه در خیابان شنیده شد. در برخی از فیلمها شیشهها و درهای شکسته آپارتمانهای خیابان پاسداران که برای فرار دراویش از نیروی انتظامی و لباس شخصیها فرار کرده بودند.
فرهاد نوری، فعال حقوق دراویش در گفتوگویی با کمپین در تاریخ پنجم اسفند ۹۶، از انتقال ۱۷۰ درویش به بیمارستان خبر داده بود. همچنین گفته بود بسیاری از این دراویش پس از مداوای سرپایی به زندانهای فشافویه، اوین و قرچک منتقل شدهاند. به گفته او ضرب و شتم دراویش به گونهای بوده که یکی از انگشتان دست امیر نوری برادر کسری نوری منجر به قطع در بیمارستان شده است.
فرهاد نوری گفته بود: «دراویشی که در خیابان گلستان پنجم بودند به شدت از سوی ماموران لباس شخصی مورد ضرب و شتم واقع شدند. نیروی انتظامی خودش را کنار کشیده و لباس شخصی تا میتوانستند آنها را روز سی ام بهمن ماه کتک زدند و بعد نیروی انتظامی آمده و آنها را بازداشت کرده است. بنابراین بیشتر آنها زخمی بودند و بعضی از انها نیاز به مراقبتهای ویژه دارند اما بلافاصه که وضعیتشان کمی بهتر میشود آنها را گروه گروه سوار اتوبوس و به زندان منتقل میکنند.»
دراویش گنابادی روز سی‌ام بهمن ۱۳۹۶ در اعتراض به محاصره خانه رهبرشان (نورعلی تابنده) در تهران از سوی نیروهای امنیتی و همچنین بازداشت یکی از هم‌کیشان‌شان تجمع کرده بودند. تجمع مسالمت‌آمیزی که با یورش ماموران امنیتی و نیروی انتظامی به آشوب کشیده شد. در طی سالها پلیس و نیروهای امنیتی به بیشتر اعتراضات مردمی مسالمت‌آمیز از جمله اعتراضات کارگری، معلمان، خانواده‌های زندانیان و طلبکاران موسسه‌های مالی حمله کرده و با گاز اشک‌آور و باتوم و بازداشت اعتراضات را به سکوت کشانده‌اند. اما تقریبا این از معدود دفعاتی است که معترضان نیز در برابر خشونت پلیس متقابلا مقابله به مثل کرده و دست به اعمال خشونت آمیز زدند.
سردار رحیمی پیش از این در نشست خبری گفته بود در برخورد با اعتراضات دراویش در خیابان پاسداران میتوانستند از آرپی جی استفاده کنند«اما نخواستیم.» این فرمانده حتی مدعی شد بزرگترین حامی اعتراضات خیابان پاسداران «سایتها و شبکههای اجتمعای خارجی بودهاند.»
پیش از این سردار سعید منتظر المهدی سخنگوی نیروی انتظامی از بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر درویش، راننده اتوبوس و سمند خبر داده بود. به گفته سخنگوی نیروی انتظامی شخصی سوار بر اتوبوس سه نفر از ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفت و شخص دیگری سوار بر ماشین سهند یک بسیجی را کشته و یک نفر با سلاح سرد یک بسیجی دیگر را کشته است.
دادستان تهران: برخورد جدی با راننده سمند و پراید 
جعفری دولتآبادی دادستان تهران یک روز پس از اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در تاریخ ۱۱ اسفند ماه گفت با دراویش که آنها را «عوامل ناامنیهای اخیر» خواند« برخورد جدی» خواهد شد. با این حال دولت آبادی اشاره‌ای به اجرای حکم اعدام راننده اتوبوس نکرد. او از اعتراف رانندگان سمند و پراید و اتوبوس خبر داد که منجر به مرگ چند نفر شده‌‌اند. با این حال او در جای دیگری از صحبتهایش به طور جزیی تر از اعتراف راننده سمند گفت: «تحقیقات زیادی از وی صورت گرفته و پذیرفته است که به افرادی از جمله به احتمال زیاد، بسیجی امید خسروی را، با خودرو مجروح کرده است.
از بین کشته و زخمی شدههای نیروی انتظامی و لباس شخصیها تنها نام امید خسروی، نیروی بسیج رسانهای شده است که اکنون در بیمارستان به سر میبرد.
سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی یک روز بعد از درگیری‌های خیابان پاسداران گفته بود صبح اول اسفند ماه در خیابان پاسداران «دو نفر از عزیزان بسیجی» از سوی «فرقه خراف پرست» کشته شدند. به گفته او یکی از آنها توسط خود روی سمند زیر گرفته شده و نفر دیگر با ضربات سلاح سرد. سخنگوی نیروی انتظامی دراویش را «فرقه خرافه پرست» نامید و در روزهای بعد علم الهدی امام جمعه مشهد به عقاید دراویش توهین و آن را ساخته دولت انگلیس و آمریکا دانست.
فیلمی از محمد ثلاث درویش روی تخت بیمارستان در روز اول اسفند ماه از صداوسیما پخش شد. در این فیلم او با سر باند پیچی شده و صورت زخمی روی تخت بیمارستان صحبتهای کوتاهی کرد از اینکه از رفتار خود پشیمان است و قصد کشتن نداشته و از روی عصبانیت این کار را کرده است. با این حال سرباندپیچی شده او نشان از ضرب و شتم نیروهای امنیتی یا انتظامی میداد و این رفتار نشاندهنده این است که زیر ضرب و شتم اعترافگیری صورت گرفته است.
جمعی از زندانیان سیاسی طی بیانیهای که سایت کلمه روز چهارم اسفند ماه آن را منتشر کرد نسبت به رفتارهای که با دراویش شده اعتراض کردند. آنها در بیانیه خود نوشتهاند: «سالیانی است که ایران عزیزمان گرفتار ندانم‌کاریها و عدم پذیرش مسئولیت صاحب‌منصبان در قبال برخورداری از قدرت و کارهای صورت گرفته است و در اغلب موارد نیز با خویشتنداری و مدارای مردم از بحرانهای دامنه‌دار ممانعت به عمل آمده است
«در جریان این وقایع، برخی از نیروهای ضد شورش و لباس شخصی و بسیج مبادرت به اعمال خشونت و ضرب و جرح دراویش کردند که گمان می رود عکس‌العمل و خشم ناگهانی دراویش را درپی داشته و نهایتا نتایج ناخوشایندی را به بار آورد.» این زندانیان همچینن اظهار نگرانی از وضعیت دراویش مجروحی که در بازداشت به سر می‌برند و سابقه بیماری‌های مزمن دارند کرده و خواستار رسیدگی به آنها شده‌اند.

No comments:

Post a Comment