Sunday, March 11, 2018

بسته خبری (۶۵): از واکنش‌ها به حجاب اجباری تا ....

بسته خبری (۶۵): از واکنش‌ها به حجاب اجباری تا پیشگویی درباره بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت تا پایان سال.

اسفند ۱۹, ۱۳۹۶
کمپین حقوق بشر در ایران

https://persian.iranhumanrights.org/1396/12/news-package-65/

«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*توهین و سرکوب، پاسخ حاکمیت به خواسته زنان در روز زن

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران مصادف با هشت مارس روز زن، با اشاره به دختران خیابان انقلاب در واکنش به این نافرمانی مدنی گفت: «آن‌همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه‌وکنار روسری از سر بردارند و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد که این، مسئله‌ای نیست اما آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسئله حجاب اجباری از دهان برخی خواص است.»
این درحالی‌ست که تعداد زیادی از شهروندان پایتخت که به مناسبت روز زن قصد تجمع مقابل وزارت کار را داشتند با دخالت مامواران متفرق شدند و تعدادی از شهروندان نیز بازداشت شدند. در این درگیری‌ها هم‌چنین خبرنگار روزنامه شرق نیز آسیب دیده و بازداشت شده است. در این‌باره بیشتر اینجا را بخوانید.

*واکنش‌ها به بحث حجاب اجباری

آیت‌الله جعفرسبحانی مرجع تقلید و مفسر قرآن با بیان این ادعا که ۱۱ آیه درباره حجاب به صورت مستقیم وغیرمستقیم در قرآن وجود دارد، گفت: «افراد غیرمجتهد درمسئله حجاب، اظهارنظر نکنند؛ زیرا محرم الهی، اجباری و غیراجباری ندارد.»
آیت‌الله سبحانی هم‌چنین گفت: «درمسائل دینی باید به علما مراجعه شود همان‌طور که علما در فیزیک و شیمی اظهارنظر نمی‌کنند. چیزی که محرم مطلق است، اجبار وغیراجبار ندارد از این‌رو درمسائل دینی و اخلاقی مرجع اظهار نظر، علما هستند و باید از آنان در مسئله حجاب نیز پرسیده شود.»
علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی و استاد فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس نیز با تاکید براینکه شهید بهشتی با حجاب اجباری مخالف بوده و خود نیز تا آخرین روز حضور دردادگستری، حجاب اجباری را اعمال نکرد. گفت: «در دادگستری تا آخرین روزهای حضور شهید بهشتی خانم‌هایی بودند که بدون حجاب با ایشان کار می کردند و هم آقایانی بودند که با کراوات یا مُد غربی در کنار ایشان مشغول به کار بودند.»
هم‌چنین علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی دریادداشتی مدعی شد که برخلاف نقل قول حجت‌الاسلام ایازی که با استناد به نقل قولی از استاد حکیمی گفته بود آیت‌الله مطهری طرفدار حجاب اختیاری بود، پدر وی تنها معتقد بوده‌ست که مطرح شدن الزام حجاب در اسفند ١٣۵٧ زودهنگام بوده.»
صدیقی امام جمعه تهران نیز در واکنش به بحث حجاب اجباری گفت: «ما به حجاب اعتقاد داریم و ملت ایران زیر بار بدحجابی و بی‌حجابی نمی‌رود.»

*نامه اهالی ورزش کشتی  به علی خامنه‌ای برای حل مشکلات این ورزش

جمعی از ورزشکاران و کشتی گیران درنامه‌ای به رهبرجمهوری اسلامی ایران، با اشاره به ممنوعیت رویارویی ورزشکاران این کشور با همتایان اسرائیلی و خطر تعلیق ورزش ایران از سوی فدراسیون‌های بین‌المللی، از او درخواست کردند برای این مسئله فکری اساسی کند. در بخشی از این نامه آمده است: «تمامی سازمانهای مسئول در این میدان ما را تنها گذاشته‌اند. البته سالهاست ما را تنها گذاشته اند. اما الان شرایط مانند قبل نیست. پیش ازاین در صورت عدم رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی، کسب نتیجه در همان مسابقه را از دست می دادیم، اما اکنون صحبت از چند سال محرومیت و حتی محرومیت مادا‌ العمر است. آنهم نه فقط ورزشکار، بلکه مربی و رشته ورزشی وی هم محروم می‌شوند. دستور اقدام عاجل از سوی حضرتعالی  در این زمینه ، به شورای عالی امنیت ملی، موجب آرامش خاطر ما فرزندان و سربازان ایران زمین است.»

*جنجال برسر رقص کودکان در حضور شهردار پایتخت

همایش بانوان شاغل شهرداری تهران که با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران و تعدادی از معاونان و مشاوران وی برگزار شد، با رقص دختران نه ساله و آواز زنان همراه بود. این موضوع، واکنش‌های انتقادی بسیاری را در پی داشت. حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: «تا آنجا که بنده مطلع هستم سازمان فرهنگی هنری در این رویداد دخالتی نداشته است و آن را نقد و محکوم می‌کنم و از دستگاه قضا هم انتظار پیگیری دارد.»
بنا به ادعای وی این ماجرا یک اتفاق نبوده است و با نگاهی به صفحه فرهنگ کشور در می‌یابیم مباحثی مانند «لفظ اختیاری و اجباری برای حجاب، حضور زنان در ورزشگاه‌ها، بازی ورزشکاران با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس» یک جریان است و معتقدم سیستم قضایی کشور باید این جریان را بشناسد و همانطور که دادستان محترم تهران گفتند، تعقیب شود.
احمد علم‌الهدی در نمازجمعه مشهد با اشاره به برگزارکنندگان جشن روز زن در برج میلاد گفت: «می‌خواستند نشان دهند الگوی جامعه، حضرت زهرا نیست بلکه سوفیا لورن است.» بنا به ادعای وی این مراسم یک برنامه تصادفی نبوده و اینها هرزه‌های غرب را به عنوان رقیب معرفی و آنها را الگو نشان دادند. او برگزارکنندگان آن مراسم را ستون پنجم دشمن در جنگ نرم خواند و گفت که آنها خائن‌ترین جریانات و عناصری هستند که با دشمن همکاری در جنگ نرم دارند.

*پانرده‌هزار کودک‌ ـ بیوه در کشور

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: «۱۵ هزار دختر زیر ۱۵ سال بیوه در کشور زندگی می‌کنند»
وی هم‌چنین با اشاره به اینکه در گذشته زنان ما را ضعیفه می گفتند و اکنون هم در خفا همین است، گفت: «امروز از نظر قوانینی که داشتیم به عقب برگشتیم، اما قوانینی از جمله خروج زنان با اذن همسر، صدور گذرنامه، دغدغه حضانت فرزند برای بانوان، ازدواج پدرخوانده با فرزنده خوانده در مجلس نهم داریم لذا درخواست دارم راهی که داریم را به خوبی پیش ببریم.»  

*وجود ۳۵۰ دشت با شرایط بحرانی و ۸۸ دشت در شرایط فوق بحرانی

ناصر حیدری، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بیابان‌ها در کشور بسیار هستند، گفت: «در حال حاضر ۳۵۰ دشت بحرانی و ۸۸ دشت فوق بحرانی در کشور وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.»
به گفته وی استفاده بی‌رویه از درختان نیز از دیگر مشکلات عمده‌ای است که در زمینهٔ مراتع و جنگ‌ها با آن مواجه هستیم.
گفتنی‌ست احسان هادی‌پور رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی نیز با اشاره وضعیت بد این تالاب گفت: «عواملی از قبیل ورود رسوبات،فاضلابهای کشاورزی و خانگی،تغییرات اقلیمی،گسترش شهرنشینی و البته دفع پسماند در حاشیه رودخانه‌ها باعث شده که این تالاب عظیم رو به نابودی پیش رود.»
هم‌چنین خبرگزاری ایسنا در گزارشی تصویری به نابودی تالاب «آق گل» ملایر پرداخته است. این تالاب با وسعت ۸۰۰ هکتار یکی از مناطق ارزشمند زیست محیطی کشور است. تالاب فصلی آق‌گل، بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان، که معمولا تا اواسط تابستان نیز در آن آب وجود داشته است. تالاب فصلی آق‌گل طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی از جمله تامین نشدن حق‌آبه آن و همچنین کمبود بارش‌ها دچار خشکسالی شده و با روند کمبود بارش‌ها در سال جاری این تالاب کاملا خشک شده است.خشک شدن تالاب آق گل منبعی برای تولید ریزگردها محسوب می‌شود.

*مصدومیت کارگران در سایه نبود ایمنی کار و مرگ کول‌بران بر اثر سرما

انفجار و آتش سوزی در یک کارخانه تولید دارو در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه سه مصدوم به جا گذاشت. به گفته معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ساوه ۲ مصدوم ۲۶ و ۳۶ ساله این حادثه به ترتیب با سوختگی ۷۵ و ۸۰ درصدبرای پیگیری مراحل درمان تخصصی به بیمارستان سوختگی مطهری تهران انتقال داده و در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.
هم‌چنین ریزش سقف یک مسجد نیم کاره در «مسکن مهر» اندیمشک  ۶ کارگر را مصدوم کرد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز از مصدومیت سه نفر بر اثر ریزش اوار در یک کارگاه خبر داد. به گفته وی بخشی از این کارگاه به وسعت ۱۵ متر که برای چاپ و سیلک استفاده می‌شد، انفجاری در آن رخ داده بود که باعث تخریب این بخش شده بود. اطلاعات اولیه حاکی از این بود که افرادی که در این مکان حضور داشتند در زیر آوار محبوس و گرفتار هستند.
در کردستان نیز دو کولبر بر اثر سرمازدگی جان باختند. یک کولبر درپی سرمازدگی در ارتفاعات «کانی‌خدا»ی پیرانشهر جان خود را از دست داد. همزمان یک تن دیگر که قصد عبور از مرز را داشت، جان خود را در اثر گرفتارشدن در برف و کولاک از دست داد. گفتنی‌ست احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  «طی سال جاری ۷۹۰ نفر از کارگران قربانی حوادث ناشی از کار شدند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است.»

*فراگیر شدن بحران بی‌آبی و درگیری کشاورزان با ماموان انتظامی

جمعی از کشاورزان «ورزنه» در استان اصفهان که مدت‌ها در تجمعات مسالمت‌آمیز خواستار حق‌آبه خود بودند و به نتیجه مشخصی نرسیده بودند و آب کشاورزی آنان به شهر یزد منتقل شده بود با حضور در کنار لوله انتقال آب تجمع و درحالی که می‌خواستند لوله‌های انتقال آب را تخریب کنند با ماموران انتظامی درگیر شدند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که مامورین از گاز اشک‌آور نیز استفاده کرده‌اند. بحران بی‌آبی در ایران به مرز هشدار رسیده است و بسیاری از مسوولین نیز نسبت به ابعاد امنیتی این مساله هشدار داده بودند.
هم‌چنین روزنامه شهروند در گزارشی درباره بحران بی‌آبی در استان سیستان و بلوچستان از شدت گرفتن مهاجرت مردم از این استان نوشته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ هشت هزار خانواده از سیستان‌وبلوچستان مهاجرت کردند و در حال حاضر این استان تقریبا یک‌سوم روستاهای خود را از دست داده است. دشت سیستان در حال حاضر ۴۲۰ هزار نفر جمعیت دارد عمده این مهاجران اکنون در استان گلستان  زندگی می‌کنند. مهاجرت از شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز به دلیل کم‌آبی است»

*آمار بالای محرومان از تحصیل و بی‌سوادی در زاهدان و خراسان رضوی

باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شهر زاهدان دومین شهر حاشیه نشین در کشور است،گفت: «پنج هزار کودک بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر زاهدان زندگی می‌کنند که با بهره برداری از ۲۳ مدرسه‌، شرایط تحصیل این کودکان فراهم می‌شود»
هم‌چنین علیرضا اسدی معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی گفت: «۱۵۹ هزار نفر از سنین ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.» به گفته وی ۶ هزار و ۳۰۰ اولیای بی‌سواد شناسایی شده که بیش از ۵ هزار نفر جذب شدند.
در همدان نیز حدود ۷۰ مدرسه کلاسهای کانکسی وجود دارد که اغلب این مدارس در روستاها دایر است. این مدارس به دلیل افزایش جمعیت دانش‌آموزی یا یک نوبته‌شدن مدرسه با کمبود فضای آموزشی روبرو شده اند که به دلیل نبود بودجه کافی برای ساخت مدرسه یا کلاس درس ناچار به استفاده از کانکس به‌عنوان کلاس درس هستند.

*لغو کنسرت فرزاد فرزین در سبزوار

محمدعلی آبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: «با تصمیم امام جمعه و هماهنگی دادستان سبزوار کنسرت موسیقی فرزاد فرزین خواننده پاپ که قرار بود روز جمعه ۱۸ اسفند، در سالن شهید چمران این شهر اجرا شود لغو شد.» آقای آبادی دلیل لغو این برنامه را تخلف موسسه برگزارکننده اعلام کرده است. به ادعای وی مجوز برگزاری بر اساس اجرای صحنه ای بوده اما موسسه مجری تصمیم به برگزاری کنسرت به شکلی دیگر داشته است.
هم‌چنین فرج علیپور خوانند و نوازنده کمانچه لری که به عنوان چهره ماندگار موسیقی نواحی کشورمان مورد تقدیر قرار گرفت، بعد از ۵ سال هم‌چنان در صداوسیما ممنوع‌التصویر و صدا است. آقای علیپور دلیل این ممنوعیت را یک پیام تبریک ساده که بدون اطلاع ایشان به یک شبکه تلویزیونی خارج از ایران ارسال شده است می‌داند.

*بازداشت شهروندان مشهد و آبادان در مهمانی‌ خصوصی

معاون دادستان خراسان رضوی از دستگیری ۶۰ نفر در یک پارتی شبانه در شمال شهر مشهد خبر داد. به گفته این مقام قضایی در این عملیات ۲۲ مرد و ٣٨ زن با پوشش نامناسب دستگیر شده‌اند و مقادیری مشروبات الکلی، دی‌‌جی و وسایل نورپردازی توقیف و٢٠ دستگاه خودرو نیز به توقفگاه منتقل شد.
هم‌چنین پایگاه اطلاع رسانی پلیس خوزستان از دستگیری ۱۰ دختر و پسر جوان در آبادان خبر داد، این جوانان در یک مغازه که کرکره آن پایین کشیده شده بود اقدام به برگزاری میهمانی کردند که بازداشت و مغازه نیز پلمپ شد.

*یافتن هرماه چهار کودک رها شده در کرج

داریوش بیات‌نژاد مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به واگذاری ۴۰ کودک تحت پوشش این نهاد به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی طی نه ماهه ‌سال جاری گفت: «در ۹ ماهه سال جاری ۳۶ کودک رها شده به بهزیستی تحویل داده شد، این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۴ مورد بود.»  به گفته وی افزایش آمار نشان می‌دهد که وضعیت ناهنجاری‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته بهبود نیافته و وضعیت بدتر شده است.
روزنامه ایران نیز در گزارشی به وضعیت غم‌انگیز و تلخ دو کودک اهل زابل پرداخته است که به دلیل فقر شدید مجبور به ترک تحصیل شده‌اند و اکنون به همراه پدر و مادرشان در یک چاله و در میان سنگ و خاک زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که تنها آرزویمان داشتن خانه و سقفی بالای سر است. دیگر ترسی از مرگ و قبر نداریم چون هر روز آن را تجربه می‌کنیم. پدر این خانواده کارگر میدان تره‌بار بوده که به دلیل بیماری و دستمزد پایین مجبور به ترک شغلش شده است و اکنون با جمع‌آوری و فروش ضایعات پول خوراک روزانه‌شان را بدست می‌آورد.

*ادعا درباره دلیل برکناری معصومه ابتکار از ریاست سازمان محیط زیست

اسماعیل کهرم، مشاورسابق رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست درباره مصوبه شورای عالی برای کم شدن مناطق حفاظت‌ شده گفت: «اینکه گفته می‌شود با مناطق حفاظت‌شده با بخش‌های مختلف تعارض دارد و مشکلاتی ایجاد کرده است، اصلا درست نیست. ایران درآمارجهانی پایین‌ترین رتبه را ازمناطق نگهداری شده، دارد. در ایران کل مناطق تثبیت‌شده ۱۱ درصد است درصورتی‌که در بسیاری از کشور‌های جهان ۴۴ درصد از خاک‌شان را برای نسل‌های آینده قرار می‌دهند و اصلا به آن دست نمی‌زنند.»
وی هم‌چنین با اشاره به اینکه اکنون ما در بازنگری خود به‌جای افزایش مناطق حفاظت‌شده آن را می‌خواهیم کم کنیم، گفت: «در این شرایط آیا ضمانتی است که در دوره‌های بعد این مناطق دوباره وسعت پیدا کند. مطمئن هستم این اتفاق نمی‌افتد و در دوره‌های آینده افزایش و بازگشت مناطق حفاظت‌شده غیرممکن است.» این فعال محیط ‌زیست هم چنین گفت: «بیرون کشیدن مناطقی که باید از آن حفظ و نگهداری کرد علیه محیط‌زیست است. آقای «عیسی کلانتری» رئیس جدید سازمان محیط ‌زیست به تنها چیزی که توجه ندارند مسأله محیط‌ زیست است. به نظرم رئیس‌جمهور خانم ابتکار را از مسئولیت سازمان کنار گذاشتند، چون با این اقدامات موافق نبودند»

*انتقاد یک مرجع‌ تقلید ازسفر وزیرفرانسوی به ایران

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بااشاره به فشارهای جامعه جهانی به برنامه موشکی ایران گفت: «آمریکا می‌گوید چرا ایران باید موشک داشته باشد و باید پای میز مذاکره بیاید برای موشک‌هایی که دارد، آیا این وقاحت و زورگویی نیست؟ چرا دنیای امروز کم کم به این مسائل عادت می‌کند و کسی قبح این مسائل و زورگویی‌های ابرقدرت‌ها را بازگو نمی‌کند و اعتراضی صورت نمی‌گیرد؟»
آیت الله مکارم شیرازی هم‌چنین گفت: «همه می‌دانند که داعش در عراق و سوریه با کمک ایران و حزب الله تا حد زیادی از بین رفت؛ اما مستکبرین عالم ایران را محکوم می‌کنند که شما حامی تروریست هستید کاری که ما باید انجام دهیم این است که به این دنیا اعتماد نکنیم و خوشبین نباشیم، بلکه نسبت به این زورگویی‌ها و دروغگویی و ریاکاری بدبین باشیم.»

*حمله کیهان به نمایندگانی که به دیدار خاتمی رفتند

روزنامه کیهان دریادداشتی کوتاه به شدت از نمایندگانی که به دیدار خاتمی رفتند انتقاد کرد. روزنامه کیهان نوشت: «این ملاقات کمتر از ۷۰ نفره در حالی انجام شده که فراکسیون امید دو سال قبل هنگام تشکیل ۱۳۰ عضو داشت، اما با ریزش نیمی از اعضا مواجه شد. بنابر اعتراف نشریات و برخی فعالان اصلاح‌طلب، تزریق پول نقش مهمی درتعیین فهرست‌های انتخاباتی این طیف در انتخابات مجلس و شورای شهر داشت و برخی از منتخبان، خود را مدیون می‌دانند و بنابراین از سراجبار، مانند گماشته‌ها و امربر‌های پدرخوانده‌های افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی رفتار می‌کنند. درهمین حال رسانه‌های این طیف، بار‌ها فراکسیون امید را متهم به بی‌عرضگی و بی‌خاصیتی کرده و آن‌ها را به رفتار‌های رادیکال وادار کرده‌اند. ملاقات با یکی از سران فتنه دراثر همین فشار‌ها انجام شد و این در حالی است که اگر رویکرد سران فتنه پیش می‌رفت و بی‌قانونی و عدم تمکین در برابر رأی مردم حاکم می‌شد، منطقا باید انتخابات تعطیل می‌گردید؛ بنابراین ملاقات‌کنندگان با خاتمی به مردم‌سالاری دهن‌کجی کرده‌اند.»

*آسفالت شدن بخشی از محوطه تاریخی هگمتانه درهمدان

کارگران شهرداری شهرهمدان ازابتدای جنوب غربی محوطه تاریخی هگمتانه، یعنی ورودیِ گردشگرانِ این محوطه‌ی ارزشمند را، آسفالت کرده‌اند تا راه را برای کاسب‌کاران مزاحم و آهن‌فروش‌های شهر همدان باز کنند.
این درحالی‌ست که میراث فرهنگی برای جلوگیری از دائمی شدن این مسیر، نخست پیشنهاد داد تا خودروهای کسبه به صورت موقت ازگیت ورودی محوطه‌ی تاریخی هگمتانه عبورکنند، تا زمانی که معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، محوطه را بررسی کرده و در نهایت نظر نهائی اعلام شود اما به نظر می‌رسد این کار به مذاق کسبه بازار آهنگرها و شغل‌های کاذب در این محوطه خوش امده و با چند اعتراض شورای تامین استان نه تنها به فکر آسفالت بخشی از محوطه‌ی تاریخی هگمتانه برای عبور ماشین‌های این کسبه افتاده بلکه سریع دست به کار شده و مراحل نهائی آسفالت کردن هگمتانه را پشت سر گذاشته است.

*اسحاق جهانگیری: «گفتند سکوت کن ولی اگر لازم است موتور را روشن کنم»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درهمایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران کل کشور با بیان اینکه من راجع به دوره بد کشور خیلی صحبت کرده‌ام، گفت: «از مقطعی به من توصیه به سکوت کردند و من هم گفتم چشم، ولی الان سر تا ذیل حکومت را به بحث گرفته و می گویند انتخابات زودهنگام و بدون مهندسی برگزار شود. وقتی نگذاشتید اقدامات او گفته شود الان باید به این حرف‌ها جواب بدهید البته اگر لازم باشد من موتور را مجدد روشن می کنم.»
در روزهای گذشته و پس از اظهارات کم‌سابقه محمود احمدی‌نژاد بسیاری از مقامات کشور به تین سخنان واکنش نشان دادند.

*واکنش مصباح یزدی درباره رفتن زنان به ورزشگاه‌

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پدرمعنوی جبهه پایداری با اشاره به تلاش‌ زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها گفت: «ارزش‌ها درغرب، تغییر کرده است. بنا به گفته یکی از مهاجرین دانشمند زمانی در کانادا، نپوشیدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی می‌شد؛ اما امروز زنان درهمان کشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر می‌شوند و این امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد. مسئولان این کشورها به این مسأله افتخار می‌کنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز می‌کنند؛ این امر تدریجاً ازعقب رفتن روسری‌ها شروع شده، وبه رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها رسیده و به مرور ادامه خواهد یافت، تا آزادی غربی به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند. طبیعتاً در فضائی که آزادی با چنین معنایی بالاترین ارزش‌ها تلقی شود، جایی برای احکام اسلام، باقی نمی ماند.»
وی هم‌چنین ادعا کرد: «روح این سخن ابتدا از سوی منافقین مطرح شد که گفتند اسلام تاریخ‌مند است و احکام آن، اختصاص به زمان خاصی داشته است! امروز اگر از ربا انتقاد کنید، با تمسخر به شما می‌گویند مگر فعالیت اقتصادی بدون نظام ربوی ممکن است؟ رباخواری در گذشته اعلان جنگ با خدا بوده، امروز این کار عین جهاد فی سبیل‌الله است! از سوی این افراد اصل رباخواری پذیرفته شده، فقط بحث بر سر این است که سود، ۳۰ درصد باشد، یا ۲۸ درصد.»

* هشدار درباره طغیان مردم علیه نظام جمهوری اسلامی

سیدمهدی طباطبایی روحانی نزدیک به اصول‌گرایان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن بحث گفتگوی ملی ویادآوری دوران مصدق و آشوب‌های سیاسی آن مقطع تاریخ و مشابهت آن با دوران فعلی گفت: «من خودم می‌دیدم که شرایط آن موقع به قدری سخت شده بود که برخی از معتمدین و مغازه‌داران هم دست به خطا در اقتصاد می‌زدند حتی سرقت می‌کردند. این به خاطر شرایطی بود که آن روز به فضای سیاسی و اقتصادی جامعه حاکم شده بود. حرف من امروز با مسئولان این است که خودشان را به خواب نزنند. از خواب‌گران بیدار شوند. این حرف مردم را بشنوند. یک روزی نگوییم که صدای شما را شنیدیم که دیگر دیر شده باشد. مسئولان بدانند و آگاه باشند که به صرف یک طغیان مردم را متهم نکنند. مردم به صورت عادی طغیان نمی‌کنند.وقتی جواب نمی‌شنوند طغیان می‌کنند.»

*ادعا درباره پیشگویی‌های حلقه نزدیک به محمود احمدی‌نژاد

وب‌سایت وکیل ملت دریادداشتی به رفتارهای اخیر محمود‌احمدی‌نژاد اشاره‌ کرده‌است و نوشته: «پیشگوی حلقه انحرافی اخیرا روایت عجیبی از ادامه وضعیت قوای کشور وهمچنین بازگشت احمدی نژاد به عرصه قدرت به وی داده است. این پیشگو که از قدیم الایام با احمدی نژاد و نفرات پرحاشیه اطراف وی در ارتباط بوده و اخبار کذب از رویدادهای آینده نظام را به آنها انتقال می‌داده، مدعی شده که بالانس قدرت در ایران تا اواخر اسفندماه دگرگون خواهد شد. این پیشگو گفته تا ۲۴ اسفند ماه ۹۶ رهبرانقلاب رئیس و معاونان ارشد قوه قضاییه را عزل کرده و احمدی نژاد را مجدداً به جایگاه ریاست جمهوری منصوب می‌کنند. اظهار نظرهای عجیب اطرافیان احمد نژاد مبنی بر پایان یافتن حوادث و آزارها نیز برآمده از پیشگویی های این فرد است.»
منابع خبری می‌گویند اقدامات دور از عقل احمدی نژاد طی چند سال گذشته زیرِ سَر پیشگوی معروف بوده که باعث لطمه دیدن جدی جریان انقلاب و شخص احمدی نژاد شده است. نامه ساختارشکنانه اخیر احمدی نژاد نیز بعد از گرفتن مشاوره ازاین پیشگو تنظیم و به قلم مشایی نوشته شده است.

*بازداشت فرزند یکی از مراجع تقلید شیعه در قم

سیدحسین شیرازی فرزند آیت الله سیدصادق شیرازی بازداشت شد. گفته شده که وی در خیابان توسط کسانی برده شده است اما این که توسط نهادی بازداشت شده یا نه، خبر دقیقی در دست نیست.
صادق شیرازی از مراجع تقلید شیعه درشهر قم است که با در دست داشتن امکانات رسانه‌یی و چندین شبکه تلویزیونی به تبلیغ شیعه‌گری می‌پردازد و چندی پیش در سخنانی به انتقاد شدید از علی خامنه‌ای پرداخته بود.
گفتنی‌ست هواداران این مرجع تقلید در انگلیس پرچم ایران را از سر در سفارت جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام نظام پایین کشیده‌اند.  

*برنامه ‌چراغ خاموش ‌برای ورود دوباره ابراهیم رئیسی به صحنه سیاسی کشور

حمید رضا ترقی،عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: «۱۶ میلیون رأی دهنده به آقای رئیسی از اصولگرایی نگذشتند. آنهایی هم که به آقای روحانی رأی دادند این طور نیست که اصول را قبول نداشته باشند. پس ما حداقل بیش از ۲۰ میلیون جمعیت در کشور داریم که به اصولگرایی اعتقاد دارند.احمدی نژاد چیزی ندارد که بخواهد علیه اصولگرایی افشاگری کند که حالا اصولگرایان بخواهند از این بابت نگران باشند.»
به گفته وی آقای قالیباف در مناظرات وارد جنگی شد که به طور طبیعی دربرابر حریف زخمی می شد، یک عنصر زخمی در مناظرات نمی‌توانست تا آخر بُرد داشته باشد درحالیکه آقای رئیسی سعی کرد خودش را از این درگیری مقداری کنار نگه دارد.من نشنیدم چنین چیزی را که آقای رئیسی به انتخابات مجلس ورودی کند ولی به طور طبیعی آن ظرفیتی که ایجاد شده که حداقل یک اتفاق نظری در کشوربا هم دارند، آن ظرفیت به نظر می رسد که قابل استفاده است. شناسایی‌شده حداقل سازماندهی‌شده و رابط‌هایش مشخص شدند.»

*تذکر نماینده مجلس به روحانی درباره حصر رهبران جنبش سبز

غلامرضا حیدری نماینده تهران با اشاره به سخنان سخنگوی قوه قضائیه درباره حصر رهبران جنبش سبز و خطاب به حسن روحانی گفت:«آقای اژه‌ای مسئله حصر محصورین را به تصمیم شورای عالی امنیت ملی مربوط دانست. شورایی که رئیس‌جمهور، رئیس آن است. چرا نسبت به این مسئله بی‌توجهی می‌شود؟ منافع ملی نظام ایجاب می کند در زمینه رفع حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و رفع محدودیت‌های آقای خاتمی با مقام معظم رهبری صحبت کنید و تقاضا داشته باشید.»
وی همچنین در تذکری هم خودکشی‎های در زندان را قابل تامل دانست و هم عدم وحدت رویه در برخورد با احمدی‌نژاد. حیدری با بیان اینکه احمدی‌نژاد و حامیانش در جریان‌سازی‌های مختلف علیه نظام آزادی عمل دارند، پرسید: «این چگونه است؟ چرا افشا کنندگان عملکرد و ماهیت احمدی‌نژاد سالیان سال در زندان و حصرند، درحالی که احمدی‌نژاد حاشیه امن دارد و هرچه می‌خواهد می‌گوید و انجام می‌دهد؟»

*کنایه‌های تند امام جمعه تهران به احمدی‌نژاد

آیت‌الله خاتمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد و نامه وی به علی خامنه‌ایی گفت: «ما از طرفی شاهد اغتشاشات سامان‌یافته از سوی بیگانگان و از سوی دیگر شاهد هستیم افرادی می‌گویند شورای نگهبان نباشد و مجلس و دولت منحل شده و رئیس قوه قضائیه نیز عزل شود، آیا این‌ها متوجه می‌شوند که معنای این سخن برهم زدن کل نظام است؟»
عضو مجلس خبرگان رهبری درعین‌حال بابیان اینکه مردم ما با بصیرت هستند و همواره به شناسنامه افراد توجه دارند، گفت:‌ «مردم ما براساس عملکرد افراد به آن‌ها نمره می‌دهند، لذا باید از ریزش‌هایی که از قطار انقلاب پیاده شده و از مردم و ولایت جا ماندند عبرت بگیرند.»
علی یونسی، مشاور رئیس جمهوری نیز با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد گفت: «احمدی‌نژاد با زرنگی در حال پاک کردن چالش‌ها و پرونده‌های گذشته و تاریخی است که خود عامل ایجاد آن بوده و به این ترتیب، می‌خواهد فرافکنی و مظلوم نمایی کرده و خود را به‌عنوان محور اپوزیسیون، درمقابل نهادهای حکومتی و قوا نشان دهد. احمدی‌نژاد هم خود فهمیده که مسئول انسداد و بن‌بست‌هایی است که در کشور وجود دارد، و امروز می‌خواهد خود را از آن شرایط خلاص کند. این نظر آقای باهنر درست بود که گفت آقای احمدی‌نژاد دچار یک توهم است و این فرد هیچ گاه از توهم خلاصی ندارد.»

*اعتراض نماینده مجلس به ساخت برج میلاد

علیرضا رحیمی،نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برج میلاد درگام اول به عنوان یک پروژه مخابراتی و به عنوان نماد مدرن شهر تهران  تعریف شد، گفت: «شهرداری و شرکت بهره برداری از برج میلاد باید گزارشی از نوع فعالیت‌ها به مردم و افکار عمومی ارایه دهد، اگر کاربرد برج میلاد تنها معطوف به برگزاری کنفرانس،موزه، همایش و رستوران شود، به طورحتم نیاز به ساخت چنین سازه پرهزینه‌ای نبود؛ اما برای پیشگیری از هدررفت هزینه‌های شهرداری و منابع مردم فلسفه هر پروژه و کاربرد آن دررفاه شهروندان باید توضیح داده شود.»
به گفته وی معماران معتقدند درکنار برج آزادی ساخت یک پروژه جدید مانند میلاد برای تهران نیاز است، درحوزه مخابراتی سازه مرتفعی مانند برج میلاد برای نصب دکل‌ها ضروری بوده است؛ اما ازنگاه مدیریتی چنین پروژه ای باید مجددا بازتعریف شود.»

*دلایل افزایش جمعیت زنان کارتن‌خواب در پایتخت

سلمان خدادادی، عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: «چون برنامه بلندمدتی برای ساماندهی زنان کارتن خواب وجود ندارد بنابراین با برنامه کوتاه مدت و مقطعی این افراد جمع آوری و سپس بعد از چند روز دوباره در سطح شهر رها می شوند. اغلب کارتن خواب‌ها معتاد هستند بنابراین نیاز است پس از جمع آوری با فرستادن آنها به مراکز ترک اعتیاد با آموزش زمینه های اشتغال آنها را فراهم کنند.»
به گفته وی اغلب زنان کارتن خواب معتاد هستند و بیماری اعتیاد از نوع بازگشت پذیر است، بیش از ۷۰درصد افرادی که به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنند معتاد می شوند و برگشت آنها بدون حمایت خانواده و دولت بسیار سخت و مشکل است.»

*جلایی‌پور: «تنها راه باقی‌مانده راه اصلاحات است»

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب وعضو حزب اتحاد ملت با اشاره به اعتراض آمیز بودن بستر جامعه ایرانی، گفت: «من می‌گویم دلیل شروع اعتراضات دی ماه «شوخی بد» بود. در جلوی حرم امام رضا عده‌ای خواستند علیه روحانی شعار بدهند؛ اما به یک ربع نرسید شعار‌ها تغییر کرد. عامل بعدی رواج اعتراضات شکل ورود شبکه‌های اجتماعی به این موضوع بود.»
جلایی‌پور با بیان اینکه دولت موازی در این کشور قدرت و امکانات دارد گفت: «عده‌ای بعد از این رخ دادها، ماجرای درویش‌ها که خوابیده بود را زنده کردند و قدرت نمایی کردند. استادی را گرفتند و گفتند خودکشی کرده است. صدا و سیما مرتب می‌گفت جاسوس و عضو شبکه بزرگی بوده است، اما باید به مردم می‌گفت که ما بررسی می‌کنیم چه گونه خودکشی کرده است.»
وی همچنین گفت: «تنها راه باقی مانده «راه اصلاحات» است. من قبول دارم جریان اصلاحات هم باید اصلاح شود، اما اصلاحات در ایران کار سختی است. باید طرف مقابل را اصلاح کرد. به جای اینکه حرف‌های گنده بزنیم بعد از اعتراضات باید به دولت کمک کنیم که اقتصاد را در سال‌های آینده بهبود ببخشد. بهبود و کارآمد کردن چتر حمایت دولت از اقشار ضعیف یک موضوع مهم است که باید به این موضوع توجه کرد.»

*واکنش وزیرعلوم به اخراج برخی استادان دانشگاه آزاد

منصورغلامی، وزیرعلوم، درباره اخراج ویا به تعبیر وی خاتمه کار برخی اساتید دانشگاه آزاد، گفت: «براساس آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی، اساتید ساعت مشخصی را باید در دانشگاه حضور داشته باشند و اگر استادی خارج از ساعات اداری دانشگاه در جایی مشغول شده و حق الزحمه‌ای دریافت کند، اشکالی ندارد، ولی اگر در ساعات اداری به جای اینکه در دانشگاه حضور داشته باشد در جای دیگری مشغول فعالیت شوند، براساس همان آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی اشکال دارد.»
به گفته وی اخراجی در کار نبوده، بلکه خاتمه همکاری بوده است. در هفته‌های گذشته برخی اساتید دانشگاه آزاد از جمله صادق زیباکلام از ادامه همکاری با دانشگاه آزاد منع و یا به تعبیری اخراج شدند.

*مذاکرات چهارده ساعته با مهدی کروبی در حصر

مجتبی ذوالنوری نمایندهٔ قم در مجلس شورای اسلامی و نمایندهٔ سابق ولی فقیه درسپاه پاسداران درباره جزئیات دیدارش با مهدی کروبی، گفت:«بنده در مجموع در دوران حصر آقای کروبی حدود ۱۴ ساعت بحث خصوصی دو نفره داشته‌ام. این۱۴ ساعت در طول زمان هفت سال حصر ایشان بوده که بحث‌ها نیز در دیدار دو نفره صورت گرفته است.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است با میرحسین موسوی نیز دیدار کند، گفت: «من اقدامی نکردم البته مخالف نیستم که صحبتی کنم اما اقدامی انجام ندادم.» ذوالنوری در پاسخ به این پرسش که هماهنگی‌ها جهت دیدارش با کروبی در زمان حصر چطور انجام می‌شد، گفت: نمی‌خواهم جزئیات را توضیح بدهم.

*نظر زیباکلام درباره علوم انسانی اسلامی

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی درباره موضوع اسلامی شدن علوم انسانی گفت: «من یکی از کسانی بودم که همواره گفته ام که چیزی به‌نام علوم انسانی اسلامی وجود ندارد بلکه می‌خواهند تفکرات ایدئولوژیک حکومت را به‌‌عنوان علوم انسانی در دانشگاه تدریس کنند.» به گفته زیباکلام حکومت جمهوری اسلامی به‌عنوان نظام ایدئولوژیک نسبت به هستی، تاریخ، جنگ با عراق، انقلاب اسلامی و بسیاری ازمسائل دیگر دیدگاه خاص خودش را دارد و براین اساس تمام اسلامی کردن علوم انسانی خلاصه می‌شود دراین که نظر ایدئولوژیک حکومت را در دانشگاه تدریس کنند.
زیباکلام هم‌چنین گفت: «دراین صورت عملاً دانشگاه‌های فعال درحوزه علوم انسانی به صداوسیما و تریبون نمازجمعه تبدیل می‌شوند و می خواهند تحت عنوان اسلامی کردن علوم انسانی چنین را بر سر دانشگاه ها بیاورند که تا حدود زیادی هم آورده اند.»

*روایت یونسی از چگونگی پایان یافتن ماجرای خیابان پاسداران

روزنامه سازندگی به نقل ازعلی یونسی وزیر اسبق اطلاعات در دولت اصلاحات نوشت: «هفته پیش، استاندار تهران به من زنگ زد و خبر داد که دراویش می‌گویند اگر یونسی به ما اطمینان دهد که نمی‌خواهند قطب ما را دستگیر کنند متفرق می‌شویم. من به رئیس ایشان پیام دادم که این تجمع را محکوم کند و از رفتار‌های غیرمدنی تبری بجوید و اینطور ماجرا تمام شد.»
یونسی هم‌چنین گفته است: «برخی ایجاد نگرانی می‌کنند که همه ایران در معرض نابودی است یا همه از شیعه بودن خارج شده‌اند؛ آرزوی برخی این‌است که فرقه‌ها را به مرحله اعمال خشونت برسانند. این‌ها معتقدند اگرهمین روند ادامه داشته باشد جمهوری‌اسلامی برخورد نمی‌کند؛ اما اگر آن را تبدیل به یک جریان ضد‌انقلابی خشن کنند حکومت مجبور به برخورد می‌شود. متأسفانه دوران احمدی‌نژاد بار دیگر به سیاست برخورد خشن و سرکوب این فرقه‌ها روی آوردند، مانند تخریب حسینیه فرقه گنابادی در قم و برخی شهر‌های دیگر.»
وزیر سابق اطلاعات هم‌چنین گفت: «حاکمیت باید استراتژی خودش را مشخص کند؛ خیلی چیز‌ها دست دولت نیست و با دولت به خوبی همکاری نمی‌شود؛ نباید اجازه بدهیم مملکت گروگان یک مدیر دون‌پایه باشد. این فاجعه مربوط به افراد متعصب یا عوامل دشمن است، کسانی که اجازه نمی‌دهند حامیان این فرقه به صورت عادی در دانشگاه‌ها درس بخوانند. جای حل دعوا‌های کلامی و مذهبی حوزه علمیه قم است؛ وظیفه حکومت حفظ امنیت همه این گروه‌ها و آحاد ملت است.»

*مخالفت سعید حجاریان با طرح گفت وگوی ملی

درحالی که برخی اصلاح طلبان مدتهاست از ایده آشتی ملی یا گفت وگوی ملی سخن می گویند اما سعید حجاریان گفته است: «فرض را براین می‌گذاریم که رویکرد اصولگرایان تغییرکرده وبه انسان نگاه متفاوتی پیدا کرده‌اند. اکنون باید پرسید شرایط گفت وگو چیست؟ من پیشتر درگفت‌وگویی مکتوب با خبرگزاری تسنیم، درباره گفت‌وگو نکاتی را مطرح کرده‌ام که هنوز قائل به مفاد آن هستم. درآنجا نوشتم بارها رفقای جناح راست ازمن درخواست کرده‌اند که برای مناظره با آن‌ها حاضرشوم و من پاسخ داده‌ام زمانی می‌توان به عنوان دو فرد آزاد به گفت‌وگو نشست که اولا اختلالی را که در گفتار من پدید آمده است رفع کنید، ثانیا برابر حقوقی را به رسمیت بشناسید و رابطه بازجو ومتهم برقرارنکنید وثالثا تضمین دهید که گفتار من،هرچه بود، عواقبی درپی نخواهد داشت.»
وی با اشاره به اینکه شرایط گفت‌وگوکماکان مهیا نیست، گفت: «واقعیت این است که اصولگرایان از ابتدای انقلاب کنترل صداوسیما را دراختیارداشته و ناگفته‌ای باقی نگذاشته‌اند اما دیگران همچنان ناگفته‌هایی دارند که مکتوم مانده است. به نظر گفت گوی ملی را باید از صداوسیما و با تاکید برسیما آغازکرد. اکنون علاوه برشبکه‌های شش گانه اصلی، دو شبکه فرعی با نام‌های «افق» و «مستند» تماما مبلغ آرا اصولگرایان تندرو‌ست می‌توان گفت‌وگو را ازهمین نقطه کلید زد و دو شبکه را هم به اصلاح طلبان سپرد که آنان نیز مواضع خود را تبیین و ترویج کنند.»
در روزهای گذشته سید محمد خاتمی با ابراز نگرانی از وضعیت کشوراز نمایندگان مجلس خواست انسجام خود را حفظ کنند و در عین استقلال فراکسیون ها، با حفظ انسجام، کسانی که حسن نیت دارند، با هدف تقویت جمهوری اسلامی و نجات کشور گرد هم آیند.

*تلاش احمدی‌نژاد و مشایی برای نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان

کاظم جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به به روند فعالیت احمدی‌نژاد در دوره اول ریاست‌جمهوری و در دور دوم و هم‌چنین ممانعت از حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در نتیجه به این جمع‌بندی رسیدند که با ساختار فعلی قدرت نمی‌توانند از نرد‌بام نظام و قدرت بالا بروند. بنابراین باید به‌سراغ جایگزین بروند. جایگزین در گام نخست نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان بود. به نظرم در نامه‌ای که مشایی به آقای خاتمی نوشت، خط مشی جدید را نشان داد. من این نامه را ٨-٧ بار خواندم و همان زمان هم برای برخی دوستانم، تحلیل کردم. گفتم این مانیفست جدید ومانیفست تغییراست ویعنی حرکت به سمت اصلاح‌طلبان. البته اصلاح‌طلبان هشیاری نشان داده و راه ندادند. درنتیجه میدانی برای احمدی‌نژاد باز نشد و این جریان احساس کرد باید به سراغ کف جامعه برود و به‌ سراغ نارضایتی‌ها برود و نارضایتی‌های جامعه را نمایندگی کند.»

*منتجب‌ نیا: «پیش‌بینی می‌کنم حصر برداشته شود»

رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، پیرامون استعفای خود ازحزب اعتماد ملی، نامه کروبی به رهبری، رفع حصر رهبران جنبش سبز گفت: «اولین موضوع حصر این است که آیا ادامه حصر به صلاح کشور و ملت است یا نه؟ بارها گفته‌ام حصر یک پدیده منفی و هزینه بروبدون کمترین فایده برای کشور است، ادامه حصر به صلاح نیست. من فکر می کنم هر چه سریعتر باید این پدیده حل شود و این سه بزرگوار به دامان مردم بر مبنای فعالیت درمسیر انقلاب برگردند. پیش بینی می کنیم انشاءالله حصر برداشته شود و ما شاهد حضور مسئولین در صحنه فعالیت اجتماعی باشیم و حتی زندانیان سیاسی در اواخر سال آزاد شوند.»

*مشهد، پایتخت پولشویی جمهوری اسلامی

بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه اقتصاد که به تازگی کتابی درباره پدیده موسسات مالی و اعتباری و مسایل مربوط به آنها درگفتگویی درباره این موسسات به افشاگری درباره پشت پرده این موسسات پرداخته است.
وی دراین گفتگو با تاکید براینکه روابط بسیاری از روسای این موسسات مالی و اعتباری با قدرت و حاکمیت باعث شده است تا دولت توان مقابله با آن‌ها را نداشته باشد. به گفته وی شهر مشهد به واسطه حضور زیاد و قدرتمند این موسسات به نوعی شهر پولشویی در ایران است و نمونه‌هایی مثل شرکت پدیده خراسان گویای وضعیت این بحران اقتصادی‌ست.
گفتنی‌ست تنها چند موسسه اعتباری طی سال‌های اخیر توانسته‌اند ۲۵ هزار میلیارد تومان از مردم جذب کنند. اعلام رسمی این است که بانک مرکزی در دوسال اخیر حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای جبران خسارت سپرده‌گذاران این موسسات اختصاص داده است.

*تجمع مادران ایرانی برای گرفتن شناسنامه برای فرزندانشان

گروهی از مادران کودکان بی شناسنامه درمقابل مجلس تجمع کردند. این افراد زنانی هستند که با مرد غیر ایرانی ازدواج کرده‌اند. آنها با در دست داشتن بنرهایی مشکلات کودکان خود را یادآور شده و از مسئولان خواسته‌اند برای فرزندانشان شناسنامه صادر کنند.
براساس قوانین جمهوری اسلامی زنانی که با مرد غیر ایرانی ازدواج کرده باشند و صاحب فرزند شده باشند نمی‌توانند برای فرزندان خود شناسنامه بگیرند. آمارها می‌گوید حدود یک میلیون کودک بی‌شناسنامه در کشور وجود دارد.

*هشدار درباره بحران پلاستیکی در محیط‌ زیست ایران

خبرگزاری ایسنا در گزارشی تصویری درباره بحران «پلاستیکی» در محیط‌ زیست ایران نوشته است: «ایران یکی از ۱۰ کشور نخست دنیا در زمینه مصرف پلاستیک است. بر اساس آمار موجود، میزان پلاستیک تولیدی در ایران بیش از ۱۷ هزار تن در سال تخمین زده شده که این رقم معادل حدود ۵۰ تن در روز است. هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه ۳ نایلون پلاستیکی را وارد چرخه محیط زیست می‌کند. بقایای پلاستیک باعث مرگ بیش از یک میلیون پرنده در سال و همچنین مرگ بیش از صدهزار پستاندار می‌شوند.»

*ادعای نماینده اصول‌گرای مجلس درباره محمد خاتمی

مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اینکه شورای نگهبان در دور دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد سندی به دستش نرسید که بخواهد احمدی‌نژاد را رد صلاحیت کند،ادعا کرد:  «درباره خاتمی نیز همین اتفاق افتاد. شورای نگهبان دلایل محکمه‌پسندی نداشت که به مستند آن خاتمی را ردصلاحیت نماید. اعضای شورای نگهبان آن زمان اتفاق آرا معتقد بودند که خاتمی صلاحیت ریاست جمهوری در دوره دوم را ندارد اما معتقد بودند که تائید نکردن او بحرانی را برای کشور درست می‌کرد یعنی تایید خاتمی بد بود و تایید نکردنش برای کشور بدتر.»
وی هم‌چنین با اشاره به اینکه از منتقدان احمدی‌نژاد است گفت: «چرا وقتی که خودش در قدرت بود و مسئولیت انتخابات را داشت، انتخابات را سالم می‌دانست اما حالا که خودش نیامده حرف‌های دیگری می‌زند.»
هم‌چنین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اینکه چرا وقتی احمدی‌نژاد نظام را زیر سئوال می‌برد محدودیت برای خاتمی پیش می‌آید، گفت: «درباره محدودیت‌های خاتمی صحبت کرده‌ام و دیگر تکرار نمی‌کنم، اما در مورد احمدی‌نژاد باید گفت که در آینده قوه قضائیه در زمان مقتضی به آن رسیدگی می‌کند»

*نود وهفت درصد کشور درگیر خشک‌سالی

روزنامه آرمان در گزارشی به موضوع خشک‌سالی در کشور پرداخته است. به نوشته این گزارش شرایط خشک‌سالی در ایران در وضعیت نگران‌کننده‌ای ست. در بخشی از این گزارش و به نقل از رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی آمده است: «بر اساس شاخص کوتاه‌مدت ۹۹‌درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی کوتاه‌مدت است. از این رقم هفت‌درصد خشکسالی خفیف، ۳۱‌درصد خشکسالی متوسط ، ۴۲‌درصد خشکسالی شدید و ۱۹‌درصد خشکسالی بسیار شدید دارند.»
هم‌چنین به نقل از اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست و با اشاره به مدیریت آب در کشور آمده است: «ما تاکنون با آبی که داشتیم چگونه برخورد کرده‌ایم؟ ما ۴۲۰‌میلیارد مترمکعب آب در ایران دریافت می‌کنیم که اصلا کم نیست و بسیار هم عالی است. از این مقدار یک چهارم یعنی ۱۲۰‌میلیارد متر مکعب در دست ما قرار می‌گیرد و بقیه در کویر، داخل دریا یا جاهایی که از دسترس ما خارج است، می‌ریزد.»

*هشدار درباره فرونشست زمین در پایتخت

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وجود خطر فرونشست و فروریزش در شهر تهران به تفاوت این دو اشاره کرد و گفت: «فرونشست زمین دشت‌های جنوب غربی تهران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و پدیده‌ای غیر از فرونشست نیز به نام فرو ریزش وجود دارد که در داخل شهر اتفاق می‌افتد.»
به گفته وی  پدیده فروریزش به علت جنس خاک تهران و اتفاقاتی است که زیر زمین می افتد. عواملی  همچون ترکیدگی لوله یا آب های سرگردانی که تکلیفشان مشخص نیست، در ایجاد خطر فروریزش نقش دارند. یکی دیگر از دلایل فروریزش زمین تغییر مسیر قنوات تهران است، در نتیجه این تغییر مسیر حفره‌هایی در زمین به وجود می‌آید که احتمال فروریزش آنی را ایجاد کرده و باید به این نکته توجه شود که این جدای از مبحث فرو نشست دشت‌های جنوب تهران است
.

No comments:

Post a Comment