Wednesday, September 18, 2019

#تبرئه_مهدی_قلیان_از_چهار_اتهامش

#تبرئه_مهدی_قلیان_از_چهار_اتهامش_ و شکایت علیه

 ماموران وزارت اطلاعات برای ضرب و شتم هنگام بازداشت

کمپین حقوق بشر در ایران
یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت مهدی قلیان برادر سپیده قلیان از اتهامات خود در دادگاه کیفری شهرستان دزفول تبرئه شده است. به گفته این منبع حکم برائت او  روز ۲۴ شهریور ماه به وکیلش ابلاغ گردیده است. مهدی قلیان به همراه سپیده قلیان، فعال کارگری صبح روز ۳۰ دی ماه ۹۷ از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز در منزلشان بازداشت شدند. به گفته این منبع بازداشت مهدی قلیان همراه با ضرب و شتم شدید و توهین ماموران بوده است. او  پس از بازداشت به چهار اتهام متهم شده است.
این منبع با اظهار خبر تبرئه شدن مهدی قلیان از اتهاماتش در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دزفول گفت او متهم به اتهاماتی چون «ضرب و شتم ضابطین قضایی»، «تمرد از دستور حکم قضایی»، «مچاله کردن حکم قاضی» و «فحاشی به ضابطین قضایی» بود و در تاریخ ۲۷ مرداد ماه یک جلسه دادگاه با حضور وکیل خود داشته است. این منبع با اشاره به اینکه مهدی قلیان اتهامات خود را نپذیرفته به کمپین گفت: «مهدی قلیان در روز دادگاهش با تکذیب اتهامات خواسته تا فیلمی که ماموران در زمان ورود به منزل از آنها در تمام مدت گرفته‌اند در دادگاه نشان داده شود تا قاضی ببیند او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حکم قضایی را پاره نکرده، البته هیچ وقت این فیلم نشان داده نشد اما قاضی خوشبختانه حکم تبرئه مهدی را صادر کرد.»
به گفته منبع ماموران اداره اطلاعات دو دندان و دماغ مهدی قلیان را در زمان بازداشت شکسته بودند.
این منبع گفت مهدی قلیان اکنون به دنبال شکایت خود و مادرش از ماموران اداره اطلاعات هستند که در زمان ورود به منزلشان در تاریخ ۳۰ دی ماه آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌ بودند: «ماموران در زمان ورود به خانه پدری سپیده برای بازداشت او، برادرش را مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را با لباس خونین و کشان کشان سوار ماشین ماموران کردند. حتی به مادرشان هم شوکر برقی زدند. بعد هم مهدی را ۱۰ روز در بازداشتگاه زندانی کردند و در شرایط غیرانسانی مرتب تحت بازجویی قرار دادند. در ابتدا مادرش از ماموران برای زدن شوکر برقی شکایت کرد و وقتی مهدی با قرار وثیقه آزاد شد او هم شکایت دیگری علیه این ماموران تنظیم کرد که اکنون پیگیر شکایتش است اما تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.»
مهدی قلیان، ۳۷ ساله، متاهل و دارای دو دختر خردسال، ساکن شهرستان دزفول در استان اهواز  و برادر سپیده قلیان فعال حقوق کارگری است که به حکم سنگین ۱۹ سال و شش ماه حبس محکوم شده است. آقای قلیان پس از ۱۰ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه آزاد شد و در تاریخ ۲۷ مرداد ماه در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان دزفول به همراه وکیلش شرکت کرد. او متهم به اتهامات «ضرب و شتم ضابطین قضایی»، «تمرد از دستور حکم قضایی»، «مچاله کردن حکم قاضی» و «فحاشی به ضابطین قضایی» بود. تمام این اتهامات برگرفته از روز بازداشت او صبح ۳۰ دی ماه ۹۷ است.
سپیده قلیان از زندان قرچک: به صدای من گوش کنید
سپیده قلیان که اکنون با حکم سنگین ۱۹ سال و شش ماه حبس در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد و منتظر رای دادگاه تجدیدنظر خود است در تاریخ یکشنبه ۲۳ شهریور ماه در فایل صوتی که به بیرون زندان فرستاده از فشار به اعتراف اجباری خود گفت. او در بخشی از این پیام صوتی کوتاه که از سوی شبکه تلویزیونی بی بی سی منتشر شده، گفته بود: «صدای من را از میان ۱۵۰۰ زن بی گناه زندان قرچک ورامین می‌شناسید. پس از ۱۶ ساعت بازجویی، بازجو دوباره آمد. گفت باشد زیر بار نمی‌روی، همه اعترافات اجباریت را در برنامه ۲:۳۰ پخش می‌کنیم. همکاری نکردم، آزاد شدم، واقعیت را بازگو کردم و حرف بازجو عملی شد مستند طراحی سوخته شان منتشر شد.»در اسفند ماه یک بازجو یک بار دیگر به اتاق بازجویی آمد و گفت برایت یک پیشنهاد دارم، با آرایش و رنگ مو متفاوت و منحصر به فرد خودت با هر لباسی که خودت دوست داری، حتی بدون روسری، هر طور که دلت می‌خواهد جلوی دوربین بنشین و بگو فریب خوردی. کمک کن تا مستندی از فریب خوردنت ساخته شود تا ما هم کمک کنیم تا به نزد خانواده‌ات بگردی. در غیر این‌صورت ما دیگر فرصت آزادی به تو نخواهیم داد.»
خانم قلیان با اظهار اینکه در ادامه می‌گوید: «به من بگویید چگونه از برنامه ۲۰:۳۰ و خبرگزاری فارس شکایت کنم، چگونه از قوه قضاییه شکایت کنم، به صدای من گوش کنید.»
این منبع مطلع و نزدیک به خانواده قلیان یک روز پس از این فایل صوتی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «تحت فشار قرار گرفتن سپیده قلیان اولین بار نیست، بارها اتفاق افتاده و می‌افتد. مگر برای مازیار ابراهیمی نبوده که اکنون با رو شدن آن، مسوولان به عذرخواهی و دلجویی کردن افتاده‌اند اما سوال این است که اساسا سپیده قلیان چه کار بدی کرده که بخواهد چنین حکم سنگینی بگیرد. او ۲۴ سالش است و نزدیک ۲۰ سال حکم حبس گرفته است. در حالی که نه دزد بوده، نه اختلاس‌گر و نه قاتل و قاچاقچی. فقط در تجمع اعتراضی کارگران شرکت و از آنها حمایت کرده است. طبق قوانین ما حضور در تجمعات اگر همراه با اسلحه نباشد آزاد است و ایراد قانونی ندارد. سپیده به احترام فشار بر کارگران نیشکر هفت‌تپه که خیلی از آنها همشهریانش، اعضای فامیلش و همسایه‌اش بوده‌اند و در آن کارخانه کار می‌کردند نسبت به وضعیت آنها اعتراض کرد که چرا حقوق ماهیانه‌شان را دریافت نمی‌کنند، چرا بازنشستگان هفت‌تپه از گرفتن سنوات خود محروم می‌شوند. به جز این اعتراض مگر چه کرده که بخواهد نزدیک ۲۰ سال حکم بگیرد.»
به گفته این منبع، خانواده خانم قلیان اکنون با وعده ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه امیدوار به تغییر حکم دخترشان در دادگاه تجدیدنظر است: «فعلا وکیل اعتراض به حکم زده است، باید مهلت قانونی درخواست اعتراض تمام شود تا بعد منتظر اعلام رای نهایی باشند. آنها فقط امیدوارند دخترشان که کار خلافی نکرده سریع آزاد شود.»
خانواده سپیده قلیان در شهر دزفول در جنوب ایران زندگی می‌کنند که هر هفته برای ۲۰ دقیقه ملاقات کابینی با دخترشان در زندان قرچک مجبور به سفر به تهران هستند که هزینه مالی و زمانی زیادی را می‌طلبد: «پدر و برادر سپیده هر دو کارگر هستند یک کارگر مگر چقدر درآمد دارد که با خرج گران الان هر هفته هزینه سفر به تهران را برای ملاقات چند دقیقه‌ای پرداخت کند. ده مشکل دیگر هم دارند.»
سپیده قلیان، متولد ۱۳۷۴، فعال مدنی و اهل دزفول ۲۷ آبان ۹۷ در جریان اعتراضات چند روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری و جمعی دیگر از کارگران بازداشت شداو یک ماه بعد در تاریخ ۲۷ آذر ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. مدتی بعد اسماعیل بخشی نماینده کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه در پستی اینستاگرامی از شکنجه‌های خود در دوران بازداشتش نوشت و وزیر اطلاعات را دعوت به پاسخگویی کرد، به دنبال آن سپیده قلیان نیز در توییتر خود شکنجه اسماعیل بخشی را تایید کرد و از فشارهای علیه خودش نیز گفت.
شامگاه ۲۹ دی ماه مستندی به نام «طراحی سوخته»از شبکه خبری بیست و سی صداوسیما پخش شد که حاوی اعترافاتی از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در مقابل دوربین بوددر این برنامه آنها وابسته به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی معرفی شدند.
سپیده قلیان در واکنش به پخش اعترافاتش از تلویزیون در توییترش خواهان برگزاری دادگاه علنی شداین تصاویری که از من پخش شد گواه دیگری در اثبات حرف‌هایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بودجدی‌تر از قبل به پیگیری شکنجه شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم.» او در فیلم کوتاهی از خودش هم درباره فشارهای دوران بازجوییش گفت که بازجویان «بارها با کابل و پس گردنی و با زدن به زیر صندلی» او را ترسانده و مورد فشار قرار داده‌اند.
سپیده قلیان و اسماعیل بخشی مجددا صبح روز ۳۰ دی ماه از سوی ماموران بازداشت شدنددر جریان بازداشت سپیده، ماموران برادرش مهدی قلیان را نیز بازداشت کردند.
در تاریخ ۱۶ شهریور ماه اعلام شد حکم همه متهمان پرونده معترضان نیشکر هفت‌تپه به غیر از علی نجاتی صادر شده است. آنها همگی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه طی یک یا دو جلسه دادگاهی شدند.
جمال حیدریمنش، وکیل سپیده قلیان در صفحه اینستاگرام خود درباره حکم سپیده قلیان نوشت: «رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در خصوص متهمین پرونده فعالین کارگری و مدنی مرتبط با مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه صادر شدمطابق این حکم غیر مستدل و بدون توجه به دفاعیات مطروحه در دادگاه ، موکل اینجانب خانم #سپیده_قلیان مجموعا به تحمل هجده سال حبس محکوم گردیدایشان در خصوص اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به هفت سال حبس، عضویت در گروه گام به هفت سال حبس،فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال و شش ماه حبس و نشر اکاذیب به دو سال و شش ماه محکوم شدامید که در دادگاه تجدید نظر، به دفاعیات متهم و وکیل توجه شود.»

No comments:

Post a Comment