Tuesday, July 9, 2013

پرو و ایران : بهشت نئو لیبرالیستهای وحشی


همسو با سرمایه داری امپریالیستی : بانک جهانی و نهاد بین المللی پول
نوشته ای از : پیمان پایدار 
 
همانطور که بر همگان آشکار میباشد پس از اتمام جنگ (تحمیلی) امپریالیستی ایران و عراق رژیم فوق ارتجاعی / فاشیستی اسلامی تحت حاکمیت هاشم رفسنجانی (سوگلی خمینی جلاد و یکی از بنیانگذاران سیستم ولایت وقیح اسلامی) با پذیرفتن و اعمال سیاستهای امپریالیسم جهانی ,تحت پوشش سیستم مالی, سربزیرترین کشور منطقه خاورمیانه محسوب گردیده است . ناگفته نماند که این سیاستها را خاتمی (رهبر جنبش دوم خرداد) موزی مسلک و احمقی نژاد شارلاتان صفت مو به مو به اجرا گذارده و طبعا شادمانی بورژوازی تجاری,بانکداران , شرکتهای بیمه و رانت خواران رنگ و وارنگ را بهمراه داشته و میباشد.همزمان بیکاری مزمن و فقر سراسری, بدون اغراق ,بیش از 60 - 70 درصد جامعه را فرا گرفته و بالنتیجه موج دستفروشان , کودکان کار و دیگر شاخه های اقتصاد غیر رسمی(زیرزمینی) و بعضا کاذب را نیز موجب گردیده است. بدیگر زبان یک درصد مفتخور میلیاردر بی همی چیز در مقابل 40 میلیون فلک زده ای که نان شبشان را بزحمت فراهم میکنند: اینست دستاورد اقتصاد نئولیبرال حاکم بر ایران و جهان . متاسفانه, بخاطر نبود هیچ تشکیلات انقلابی و کمبود سندیکاهای مستقل و مبارز(بجز اتوبوسرانی شرکت واحد و یکی دو مورد پراکنده دیگر) , مقابله توده ای و وسیعی در مقابل این سیاستهای خانمانسوز صورت نگرفته و رژیم ضد مردمی و ستمگر کم و بیش توانسته با بوروکراسی طویل و فاسدش از یکطرف و سازماندهی نیروهای متعدد سرکوبگرانه اش از طرف دیگر ,که در مجموع 10 درصد جامعه را بخود اختصاص داده, بر مسند قدرت کنگر خورده و لنگر بیاندازد . 
 
حال آنکه در آمریکای لاتین در مجموع و بخصوص در پرو شرایط بگونه دیگری میباشد. و این صد البته به شرایط تاریخی, اجتماعی و سیاسی خاصی بر میگردد که در اینجا ,فعلا, از آن فاکتور میگیرم . فقط در اینجا نظرم به تقابل قهرمانانه  و مبارزاتی کارگران دولتی و دانشجویان دانشگاه ها  در سراسر کشور معطوف میدارم. این مقابله رودررو خیابانی با نیروهای سرکوبگر همانا در پی فراخوان سندیکاهای کارگری و فدراسیون دانشجویان دانشگاهای دولتی و غیر دولتی , که بر علیه همسوئی با سیاستهای فوق الذکر امپریالیستی رژیم ارتجاعی -به اصطلاح 'ناسیونالیستی'- اوینتا اومه له  از یک ماه قبل به سازماندهی دست زده بودند , بگونه سراسری -در چندین شهر-در روز پنجشنیه 4 ژولای بوقوع پیوست . در درگیریهای خونین اینروز در شهر 'به رنکا', در یکساعت و نیمی شمال پایتخت پرو- لیما-یک جوان 22 ساله شهید و دهها نفر زخمی وچند صد نفر نیز دستگیر گردیدند.گفتنی میباشد که رفرم دولتی (تحت نام کارائی و با برگزاری امتحان سراسری) موج بیکاری صدها هزار را بهمراه خواهد داشت و رفرم دانشگاهی (تحت پوشش 'بالا بردن سطح کیفی آموزشی') نیز بیش از پیش این نهادهای آموزشی را به کارخانه های تولید فارغ التحصیلان همسو با نیازهای سرمایه داران (روباتهای مطیع سیستم فتیشیستی )مبدل مینمایند و طبیعتا هیچ غرابتی با فرزانگی و رها شدن از دگمهای سیستم برده وارانه سرمایه داری نخواهد داشت .
 
 در اینجا میبایست اذعان داشت که پرو در کنار کلمبیا ,شیلی و مکزیک جزو چهار کشوری میباشد که در آمریکای لاتین همسوئیشان با سیاستهای نئو لیبرال امپریالیستی زبانزد عام و خاص میباشد. در ضمن , پرو بعد ازکلمبیا (بعنوان نوکر بی جیره مواجب  یانکی ها و با داشتن چندین پایگاه نظامی آمریکائی در خاکش)دومین کشوری است که با  طیب خاطر به دادن حداقل یک پایگاه نظامی به یانکی امپریالیسم, در جنگلهای شمال  آمازون,تحت همین رژیم کنونی ,به خود شیرینی معروف میباشد .
  
دست آخر میبایست اضافه کنم : اینکه در آینده ای نزدیک در پرو ما مجددا شاهد چنین درگیریها و مبارزات قهر آمیز خواهیم بود شکی در میان  نخواهد بود. بخصوص  اینکه با پائین آمدن قیمت سنگهای قیمتی(طلا, نقره ,برنز و مس)بعنوان صادرات اصلی/ سنتی پرو و کند شدن رشد سرمایه گذاریها در دیگر بخشهای اقتصادی منجمله ساخت و ساز , صادرات نساجی و صنایع دستی (البته بجز بانک و بیمه که بیشترین سهم را بخود اختصاص داده اند)بیکاری کمتر که هیچ بیشتر نیز خواهد شد . 
 
        پیش بسوی سازماندهی توده ای /مبارزاتی و سراسری در شهر و روستا  
مرگ بر رژیمهای فاسد ,مرتجع و ضد مردمی در ایران و پرو
زنده باد آزادی- زنده بادآنارشی    

No comments:

Post a Comment