Saturday, January 7, 2017

Mesa de Dialogo del Club de Tobi
(1)'میز مذاکره 'کلوب توبی 
Rocio Silva Santisteban
روسیو سیلوا سنتیستبان
Rocío Silva Santisteban
La Republica,Martes,20 de diciembre del 2016
www.larepublica.pe
Lima-Peru
ترجمه از: پیمان پایدار
***********************


 حالا که بخش های محافظه کار، جاهل و متعصب صلاحیت دیدگاه (چشم انداز) جنسیتی را - بینشی علمی(آکادمیک) مبارزه برای برابری بین مردان و زنان - به عنوان "ایدئولوژی جنسیتی"(*) در تلاش برای مدیریت زیستی خود رد میکنند، من فکر می کنم که ما نیاز داریم توجه مان را به "زنانه" کردن میز گفت و گو معطوف کنیم، که به طور کلی، فقط توسط مردان هدایت می شود. در واقع، چه وزیر باشند یا رهبران بومی و یا مشاوران یا واسطه گران، دستیاران میزهای گفتگو اکثریتشان  مردها هستند و لزوما اثرات درگیری های اجتماعی(+) و یا همان پروژه های استخراجی(بخوان صادرات معادن طلا و مس و...85% درآمد پرو-م) برای مردها و زنها یکسان نمیباشند: صدمات آن برای زنها بیشتر است

(*) در این راستا باید از استیضاع وزیر آموزش و پرورش دولت نئولیبرال کنونی پرو- و رئیس جمهور آن 'پدرو پابلو کوزینسکی'- توسط اکثریت(72 نماینده  از 130 تا) فوجی موریستهای اقتدارگرا و بیسواد و فاسد در هفته اول دسامبر 2016 در مجلس یاد کنیم:عمدتا تحت لوای فساد مالی بوروکراتهای زیر دست وزیر در حالی که در حقیقت بخاطر  مخالفت با "بهبود"  بخشیدن کتبهای درسی در راستای درج متونی پیرامون مساوات جنسی و مبارزه علیه 'هموفوبیا'  بود 

(+)  در پرو- در زمان نوشتن این سطور- بیش از 213 درگیریهای اجتماعی(درنیمی از 25 استان کشور) وجود دارد. با توجه به آخرین گزارش 'بازرس مردم' ، بیش از 156 تا از این ها فعال و 57 تا خفته میباشند. از 148 مورد اجتماعی- زیست محیطی، 97 در بخش معدن هستند. حال آنکه فقط 72 میز مذاکره از طرف دولت و فعالین مبارز موجود است.


همانطور که گزارش های بی شماری متحمل شده اند، چه آکسفم(*)،چه 'آوید'(+) و یا کمیسیون حقوق بشر(*+) این زنان هستند که در شرایط پسا درگیری/جنگ به دنبال عدالت میروند، اما همچنین آنها هستند که آب را حمل میکنند و،خیلی اوقات ، باید کار کشاورزی شوهرشان را نیز بر دوش بکشند زمانی که او توسط شرکت به استخدام در می آید. زنان هستند که از کودکان وقتی از آلودگی بیمار میشوند مراقبت  میکنند یا باید از خطرات دسترسی به منبع آب با شاخص های سرب و جیوه مطلع باشند. بخاطر همین بسیارمهم است که زنان با صدای بلند بگویند که با چه شرایطی دست و پنجه نرم میکنند زمانی که درگیری های اجتماعی رخ می دهد و از دید آنها چگونه یک توافق می تواند پایدار و مولد باشد .


(*)Oxfam International :نهادی غیر انتفاعی بین المللی برای مبارزه با فقر

(+)AWID:La Asociación para los Derechos de las Mujeres y el Desarrollo 
انجمنی برای حقوق و توسعه زنان
(*+)CIDH:La Comisión Interamericana de Derechos Humanos
کمیسیون بین کشورهای(قاره) آمریکائی حقوق بشر

تصویر/عکس نهائی از توافق موفقیت آمیز میز مذاکره در 'ساراموریو'(1)، تلاشی صادقانه(!!-م) توسط دولت 'پدرو پابلو کوزینسکی(2)'(در اینجا و کلا با موضع رفیق روسیو- طبعا-  آبمون توی یه جوب نمیره،چرا که آنارشیستی نیست-م)، و همچنین خود رهبران بومی 'چهارحوضه'(که شامل 107 دریاچه بمساحت 82 کیلومتر و نیم فضای آبی میباشد-م) برای رسیدن به یک راه حل بدون خشونت، یک مثالی ست از این اکثریت 'توبی' در فضائی که  تصمیم گیری واقعی گرفته میشود. همه مرد هستند. همین امری که اتفاق افتاد در عکس معروف میز مذاکره اسپینار(3) [به یاد دارید 'پولگار ویدال'، با 'آلبرتو تخادا'،  که دست 'اسکار مویوهوانکا'(4) را بلند کرده بودند؟]و یا در 'کونگا'(5)[باعکسی از کشیش 'گستون گه ره ته ا'(6) ،اسقف شهر تورخیلو، اعضای پارلمان 'ریمنچین' و'ایدلسو هرناندز'، در میان دیگر مردان]. زنان آشکارا در تمامی این فضاها جایشان خالیست و، در واقع، نظراتشان برای پایداری این معاهده بینهایت با ارزش هستند.
(1) Saramurillo:در جنگلهای آمازون شمالی(استان لوره تو) و ریخته شده نفت بدرون رودخانه و نابودی محیط زیست
(2): PPK / (3) Espinar (Cusco دراستان کوزکو) / 
(4)Oscar Mollohuanca (5)Congaمنطقه درگیری بومیان با کمپانی معدن در استان فقیر-با وجود داشتن معادن فراوان- 'که خه مرکا' در شمال شرقی پرو 
(6)Garatea / (7) Rimanachin & Ydelso Hernandez


درست است، در مورد مذاکرات 'ساراموریو' خانم وزیر( دادگستری-م) 'مه ریسول پرز تیو'(1) در گردهمآئی قبلی بود و خانم 'کارمن اره وه لو'(2)، وکیل نیابتی استان 'لوره تو'، یکی از گردانندگان بود. احتمالا زنان زیادی نیز در ردیف دوم نشسته بودند . اما ما به طور کلی در مورد مشکلات متعددی برای مشارکت زنان در رهبری و غیر رهبری صحبت میکنیم . حتی یک مشارکت 20 درصدی از زنان در میز مذاکرات وجود ندارد. هر چند آنها هستند که 'مه سه تو'(3) یا غذا را سرو میکنند، و یا کسانی که در فضائی و گوشه ای دور افتاده سعی در گوش دادن میکنند ،البته بیشتر قابل دسترس خواهد بود اگر آنها در میز مذاکرات یک فضائی را برای نگهداری کودکان اختصاص دهند و یا بتوانند در بحث ها شرکت کنند در حالی که به بچه هایشان شیر میدهند و یا واقعا رهبران نیازهای ویژه مادران خانواده و مراقبان کومونیته را به حساب آورند.
(1) Marisol Perez Tello (2) Carmen Arevalo / Vicaria de Loreto
(3)Masato آشامیدنی با ذرت یا برنج، آب و شکر، و گاهی اوقات توام با برخی آب میوه تهیه میشود.

**************************

(1)منظور میز مذاکره ای که یک نفر زن در آن نباشد(بخوان بمانند کلوب مردانه): شونیسم کامل
 سال پیش یک فمینیست مکزیکی در بلاگ خویش به نقد کنفرانسها و مذاکراتی که یک زن در آن نیست- و نوع مکزیکی آن که به نام "کلوب توبی" معروف میباشد- پرداخت و مورد توجه خاصی قرار گرفت.خوانندگانی که به زبان اسپانیائی آشنائی    دارند میتوانند به مقاله فمینیست مکزیکی 'کارولینا پودریوس' -که لینک آن را در زیر میگذارم-مراجعه کنند.  
https://catalinapordios.com/2016/02/02/la-ciudad-de-los-hombres/

No comments:

Post a Comment