Wednesday, November 15, 2017

تب شدید فوتبال و ناسیونالیسم از نوع پروئی اش!!

 تب شدید فوتبال و ناسیونالیسم از نوع پروئی اش!! 



همانطور که علاقمندان به فوتبال (الف) میدانند امروز بازی دوم حذفی(ب) بین پرو و نیوزیلند- در لیما, پرو- برای انتخاب و شرکت در جام جهانی روسیه در سال آینده میباشد . بازی اول جمعه گذشته - دهم نوامبر- در نیوزیلند انجام گرفت و به تساوی بدون گل انجامید (ج) .دولت نئو لیبرال و فاسد 'پدرو پابلو کوزینسکی' اعلام کرده که در صورت پیروزی پرو بر نیوزیلند و دریافت 'بلیط' شرکت در روسیه فردا پنجشنبه 16 نوامبر تعطیل عمومی خواهد بود(همانطور که دولتهای پاناما و مکزیک نیز بهمین کار اقدام ورزیده اند.) 

باری, پس زمینه این تب شدید و رشد ناسیونالیسم کور و احمقانه را در دو مقوله اساسی می باید جستجو کرد (1) بحران سیاسی  حاکم بر جامعه پرو مردم را شدیدا دکوراژه کرده و دلسردی از یکطرف و بی تفاوتی از طرف دیگر در ذهن و روح اقشار پائینی و متوسط جامعه در سطح وسیعی گسترش یافته است: اینکه دو رئیس جمهور در زندان بسر می برند(فوجی موری بمدت 25 سال -از سال 2009- بخاطر نقض حقوق بشر و 'اومه له' و همسرش, بعنوان رئیس حزب حاکم, پس از پایان دوره رئیس جمهوری این مردک در سال 2016  و افشا شدن اینکه در پویش انتخاباتی در سال 2011 سه میلیون دلار کمک تبلیغاتی از طرف بزرگترین شرکت ساختمانی برزیلی در کل آمریکای جنوبی بنام 'اودبرشت' دریافت کرده است و منتظر حکم قطعی شان هستند) و مشخص شده که سومین رئیس جمهور ('اله هندرو توله دو' که "رهبر" ناخواسته و اعلام نشده/تصادفی جنبش برانداختن 'فوجی موری' در سال 2000 بود و از سال 2001 بمدت پنج سال رئیس جمهوری بود) نیز 20 میلیون دلار - برای دادن به اصطلاح مناقصه ساخت اتوبانی که برزیل را از طریق پرو به اقیانوس آرام میرساند - از همان شرکت رشوه گرفته بوده و حکم دستگیری اش داده شده و فعلا در آمریکا فراری میباشد ; و اینکه در پی افشاگریهای بیشتر مشخص شده که همان شرکت برزیلی و شرکتهای ساختمانی همکار پروئی اش به پویش های انتخاباتی دو مهره دیگر سیاسی ('کی کو' دختر 'فوجی موری'- که دو بار تلاشش برای رئیس جمهور شدن بی ثمر بوده و 'آلن گارسیا' که دو بار رئیس جمهور بوده- 1985 و 2006 - و فاسدترین سیاستمدار تاریخ معاصر است) نیز کمک کرده اند و به احتمال زیاد -امیدواریم- این دو نیز به زندان بیفتند, بدرستی صحت تز ما آنارشیست ها برای هزارمین بار  ثابت میشود که که " انتخابات" و در کلیت خویش "سیاست بورژوائی" بر پایه فساد ریخته شده و "رفرم" هیچ دردی را دوا نمیکند و طبعا و بدرستی جان مردم پرو را نیز به لبانشان رسانده !!(2) بحران شدید اقتصادی, نبود کار و فقر - که خود موجبات دگر معظلات اجتماعی را فراهم کرده (که در مقالات دگر بعضا به آنها پرداخته ام)-, و ارتباط دیالکتیکی بحران سیاسی با روابط اجتماعی طبعا باعث تشدید دل شکستگی و افسردگی اکثریت قریب باتفاق جامعه پرو شده است. در این راستا ست که میباست نقش فوتبال را بعنوان "مرهمی"- هر چند موقت - بر دردهای اجتماعی فوق الذکر توصیف کرد و بررسی نمود. تازه , اینکه کوزینسکی امروز در پیام رادیو- تلویزیونی اش پس از تکذیب کردن مجدد نقش فساد برانگیزش- بعنوان وزیر اقتصاد دولت 'تو له دو' - و تائید بر "ادامه سیاست دولتش" مبنی بر "مبارزه با فساد"(بخوان کشک) بلافاصله , با "شور و شوق", به مسابقه امروز نقبی میزند و برای برندن شدن پرو شعار "زنده باد پرو" سر میدهد خود نیز گواه دیگریست بر نقش افیون برانگیز این ورزش در جامعه مدرن بورژوائی. بیهوده نیست که  دولتمردان پرو در یکماه گذشته برای رد گم کردن به توهم داشتن "وحدت" (بعنوان نقش تاریخی 'ملت - دولت' در عصر مدرن) "مردم" را به دور هم جمع شدن و یکپارچگی فرا میخوانند و با شعارهای دهن پر کن و توخالی هم در مجلس و هم در رسانه ها(روزی نامه ها) پرچم بدست سعی کرده که مردم را به  دور ناسیونالیسم پوچ بکشاند . 
سخن کوتاه: الان که این متن را مینویسم خیابانهای تمامی شهر مملو است از صدای بوق و کرنا و داد و فریاد جوانان....یکساعت و نیم دیگر مسابقه شروع میشود و احیانا با برد پرو شهر خواب به چشمش نخواهد دید....راستی نا گفته نماند : فروش میلیونی پیرهن تیم ملی در این دو بازی جیب عمده فروشان را در بازار مرکز شهر و دستفروشان خرده پا را در گوشه کنار شهر پر کرده (حداقل جای شکرش برای این قشر زحمتکش باقیه)...همچنین فروش آبجو کولاک کرده....و تا پاسی از شب صدای مست بازی خیل جوانان و عربده کشی احیانا عده ای دیگر چهره شهر را بغایت زشت خواهد کرد ... اگر پرو ببازد به احتمال قوی سوگ ناگفته "ملی" اعلام خواهد شد و تا 4 سال دیگر این "عزای ملی" روحیه جمعیت عظیمی از کشور را کدر نیز خواهد کرد.

هر چی پیش آید خوش آید ای عزیز...گور بابای فوتبال...زنده باد آنارشی
  

**************************
)الف)
بدون شک, فوتبال - و بطور کل ورزش-,بعد از مذهب, بعنوان دومین افیون نقش بسزائی در جوامع مدرن ایفا کرده و میکند .
خیلی از جوانان آنقدر که به قوانین ورزش آگاهی دارند راجع به "حقوق مدنی" خود واقف نیستند.و این خود جای تاسف شدیدی دارد. صد البته این در مورد همه متعصبین به ورزش در تمامی کشورها صدق میکند : از آمریکا(بدترین مورد) بگیرید تا ایران و پرو و غیره . 
(ب)Playoff به انگلیسی  /Repechaje به اسپانیائی
(ج)

در حقیقت تا 8-7 ماه پیش نیز پروئی ها هیچ امیدی به شرکت در جام جهانی روسیه را نداشتند تا اینکه مربی آرژانتینی با تفییر اساسی در ساختار تیم - جذب جوانان و حذف اکثریت "پیش کسوتان"- خون جدیدی در رگان بازیکنان و تیم "ملی" دمید. و با برد غیر  مترقبه بر اکوادور و پاراگوئه و بولیوی و مساوی با آرژانتین بالاخره خود را به 5 تیم -بین 10 تیم- بالا کشاند و بدینگونه انگیزه رفتن به جام جهانی-بعد از 36 سال- مجددا در دل شیفتگان فوتبال زنده شده است. فوتبال ورزش اول کشورهای آمریکای لاتین میباشد. بر خلاف ایران که کشتی و وزنه برداری ورزش اصلی بوده است. پرو پنج بار -در 20 دوره گذشته - در این مسابقات شرکت کرده است:1934/1930/ 1982/1978/1970.البته بار دوم در برلین 1934 وقتی -با حضور هیتلر در استادیوم- پرو از اتریش 4-2 جلو بود داور- به پیروی از فاشیسم هیتلری که از حضور 5 بازیکن سیاهپوست پروئی انزجار خود را نمیتوانست کتمان کند - به دلیلی واهی بازی را متوقف کرده و از پرو خواستند که دو باره با اتریش روبرو شود. تیم پرو با خشم از این تصمیم و به اعتراض مسابقات را ترک کرد و به کشور خود برگشت. تیم کلمبیا نیز با .همبستگی با پرو این مسابقات را ترک کرد 

No comments:

Post a Comment