Wednesday, November 1, 2017

Lima:LA PEOR DE TODAS
(*)لیما: بدتر از همه 
Rocio Silva Santisteban
(+)روسیو سیلوا سنتیستبان
Rocío Silva Santisteban
La Republica,Martes,17 de Octubre del 2017
www.larepublica.pe
Lima-Peru
ترجمه ازپیمان پایدار
***********************

بنیاد تامپسون رویترز(1)، یک بررسی جهانی در مورد بدترین کلان شهرها برای زنان انجام داده است و لیما عنوان پنجمین(2) بدترین ها را در رتبه بندی جهانی بدست آورده است. منظور فقط در باره آزمون 'پیسا'(3) یا شاخص هایتوسعه ی انسانی یا گزارش فائو(4) در مورد گرسنگی، همچنین پیرامون خطر و دسترسی به حقوق(شهروندی-م)، لیما مطلق ترین بازنده، در انتهای کره زمین است.

در شاخص کلی ما بدتر از شهرهای بزرگی چون دهلی (هند)، لاگوس (نیجریه) و یا مکزیک و سائو پائولو در آمریکای لاتین هستیم: لیما خود را در بدترین شرایط در زمینه هایی همچون خشونت جنسی، دسترسی به سلامت، عدالت در شیوه های فرهنگی و اشتغال می یابد. آه ... و ما بدترین در جهان در دسترسی به منابع بهداشتی و سلامت به طور کلی هستیم، به خصوص وقتی که بحث بر سر کنترل تولید مثل و مرگ و میر مادران میباشد، حتی بالاتر از کراچی، شهر جنگ زده پاکستان و بالاتر از کینشازا، پایتخت کنگو، کشوری با تعداد رکورد 1152 تجاوز در روز. جناب 'کاستانیه دا'(آقای شهردار/پزشک فاسد و مزخرف لیما-م) در نهایت در یک چیز اول شد!
Castaneda

با عرض پوزش برای طعنه/ریشخند، اما این یک راه برای کنترل خشم است.

امروزه این شهری که حداقل توجه را در پرو بخود معطوف نداشته، لیما، سقوط کرده است. سقوط در ترافیک، سقوط در مناطق تفریحی، سقوط در ارائه خدمات به شهروندان، اما بیشتر از همه، بعنوان یک شهر وحشیانه علیه ما زنان است. "حاملگی های نوجوانان و سقط جنین های سر راهی به قرار دادن پایتخت پرو در پائین ترین جایگاه بررسی جهانی کمک کرده است". گزارش 'بنیاد تامپسون رویترز'(*) می گوید: "لیما به عنوان بدترین کلان شهر دنیا برای زنانی که دنبال "مراقبت های پزشکی میگردند نامگذاری شده است.
(*) Thompson Retuers Fundation


اگر ترافیک نمونه ای معمولی برای صحبت در مورد چگونگی بد بودن لیما باشد، فقط یکی از جزئیات است. خانم سرپرست خانواده ای که (حداقل 28 درصد زنان در پرو سرپرست خانواده هستند: زنان طلاق گرفته -م) در 'که ره به ای یو'(*) زندگی می کند و در 'چوری یوز'(+) کار می کند از طریق 'متروپولیته نو'(+*) رفت و آمد می کند، اما باید صف های طولانی را تحمل کند و مدت زمان سفر رفت و برگشتش سه ساعت است. پس از گذراندن بیش از 10 ساعت کار برای حقوق و دستمزدی که برابر با یک مرد نیست، یک زن توسط وسیله نقلیه عمومی شلوغ، آهسته و مملو از شکارچیان(بخوان مرد سالاران بی نزاکت -م) خسته و مرده به خانه بر میگردد. هیچ کیفیت زندگی وجود ندارد. اضطراب شهر تهاجمی را برای زندگی مردان و زنان تشدید می کند که در آن ؛ علاوه بر این، ما (منظور زنان-م) باید در معرض سرقت ها، لمس کردنهای آزار دهنده و یا اذیت در گوشه و کنار شهر نیز باشیم.
(*) Carabayllo مثلا تجریش (+) Chorrillos مثلا شوش (*+) Metropolitanoهمان 'بی آر تی' تهران:اتوبوسهای تندرو



برای زنان لیما بی رحم است. نه تنها به دلیل آزار و اذیت جنسی در وسیله نقلیه عمومی بلکه به دلیل مشکلات متعدد دسترسی به حقوق شهروندی. همانطور که این نظرسنجی می گوید: "به طور کلی، پایتخت پرو، با جمعیتی حدود 10 میلیون، به عنوان بدترین شهر در جهان برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی طبقه بندی شده است؛ پنجمین خطرناک ترین شهر برای زنان به طور کلی و پنجمین برای زنان که بدنبال دسترسی به منابع اقتصادی مانند تحصیل، زمین و خدمات مالی و همچنین حسابهای بانکی هستند."

سال آینده انتخابات شهرداری برگزار خواهند شد، اما آیا هیچکدام از نامزدان مرد و زن
 این ارقام و شرایط شیطانی را در نظر خواهند داشت؟ ما زنان در روز 25 نوامبر برای درخواست کردن این امر که خشونت جنسیتی ادامه نداشته باشد 

به خیابان ها می آییم
. این خشونت را در شهر مدح نظر داشته باشیم و با آن مبارزه کنیم! لیما نمی تواند یک ماشین باشد.
برای بررسی و نتایج آن به سایت ذیل رجوع کنید
 http: //poll2017.trust.org
====================

(*) این اولین مقاله از سری "مقالات سه گانه" و با عناوین مختلف( شماره گذاری از منست و نه نویسنده-م) از رفیق روسیو است که پیرامون وضعیت تجاوز و خشونت علیه زنان و کودکان در اینجا درج خواهد شد. دو تای دیگر را در 10 روز آینده خدمت خوانندگان عرضه خواهم کرد .
(+) رفیق روسیو شاعره و منتقد ادبی/ اجنماعی و فعال حمایت از حقوق بشر در پرو هست . هر چند او آنارشیست نیست ولی فمینیسم  مبارزاتی و حمایت از حقوق بشرش(علیه سردمداران حاکم دست راستی پیرو مشی نئولیبرال متعفن) زبانزد عام و خاص است . او از همیشه در صحنه حاضران مبارز-چه در تظاهرات و چه در محافل اجتماعی سیاسی- علیه مردسالاری بوده و هست. علاقمندان -و آنهائی که بزبان اسپانیائی آشنائی دارند- میتوانند مقالات هفتگی او را در روز سه شنبه در روزنامه .جمهوریت لیما پیگیری کنند. از روسیو بارها  در اینجا مقاله ترجمه شده. آخرینش را درهفتم ژانویه همین سال بخوانید

(1)La fundación Thompson Reuters
(2)اسامی نوزده شهر در این گزارش/بررسی آمده است. بترتیب اولین -بدترین- تا آخرین چنین اند: اولین قاهره/دومین کراچی/سومین کینشازا/چهارمین دهلی /ششمین مکزیکو د .اف / هفتمین داکا(بنگلادش) /هشتمین لاگوس (نیجریه)/ نهمین جاکارتا(اندونزی) دهمین استانبول / یازدهم سائو پائلو(برزیل)/ دوازدهمین بئونس آیرس/ سیزدهمین نیویوک/ چهاردهمین مانیلا(فیلیپین)/ پانزدهم شانگهای .شانزدهمین مسکو/ هفدهمین پاریس/ هجدهمین توکیو و نوزدهم لندن-م
(3)PISAبرنامه بین المللی برای ارزیابی دانش آموزان  
(4)FAOسازمان غذای سازمان ملل متحد

No comments:

Post a Comment