Sunday, November 11, 2018

سفری_به_مزرعه_عروسکها_در_اردکان_یزد‎‎#

سفری_به_مزرعه_عروسکها_در_اردکان_یزد‎‎# 





photo_2017-08-05_08-26-37.jpg

در فاصله چند روز اکثر رسانه‏‏ های مجازی از مزرعه عروسکی در یکی از شهرستان ‎های یزد خبر دادند و به یک باره همه جا پر شد از تصاویر و فیلم ‎‎ های عروسک ‏‏های غول پیکر یک بانوی خوش ‏‏ذوق اردکانی، اما اصل داستان چیست؟ برای اطلاع از داستان واقعی مزرعه عروسکی به سراغ «خدیجه عباسی مزرعه میر» همسر مزرعه ‎‎ دار اردکانی رفتیم تا از نزدیک با ذوق هنری و عروسک‏‏های دست ‎‎ سازش آشنا شویم.
به گزارش ایسنا، این بانوی خوش ذوق که چند سالی است شهر اردکان را بنا به درخواست همسرش «احمدعطایی زاده»، ترک گفته و خانه و کاشانه‌ای ساده را در مزرعه «هاشمی نصب» واقع در فاصله 25 کیلومتری شمال شرق این شهر بنا کرده، در تنهایی‏‏‌های خود دست به ساخت عروسک‏‏‌هایی خاص که بیشتر شمایل عروس و داماد دارند، زده است.
وی با استفاده از لباس‏‏‌های کهنه، پارچه‌های بی‌مصرف، قطعات فلزی و چوب، عروسک‌ها و مترسک‏‏‌های خاصی را ساخته است که نظر هر بیننده‏‏‌ای را به خود جلب می‏‏‌کند.
عباسی، سازنده این عروسک‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‏‏‌گوید: در ابتدا که به درخواست همسرم مجبور شدم از شهر کوچ و به این مزرعه سفر کنم و با توجه به دوری فرزندانم و تنهایی و نبود هیچ سکنه‌ای جز خود و همسرم، دچار بیماری و افسردگی شدم.
وی ادامه می‌دهد: کم‏‏کم خودم را به کارهای مزرعه همچون دامداری و کشاورزی مشغول کردم اما هنوز اوقات فراغت زیادی بود که هر روز به من فشار می‌آورد و ذهنم را در تنهایی درگیر می‌کرد.
این بانوی هنرمند اردکانی می‌گوید: ناخواسته مدتی برای برخی از قسمت‌های مزرعه که گندم و روناس کاشته شده بود، مترسک درست کرده و گاهگاهی با وسایل بی‌مصرفی که در اطراف مزرعه پیدا می‏‏‌کردم، تعدادی عروسک کوچک برای اتاق زندگی‌مان می‌ساختم.
عباسی اضافه می ‎‎ کند: به مرور زمان با خودم فکر کردم که می‏‏‌توانم با این کار خودم را سرگرم و دنیای تنهایی ایجاد شده در این مزرعه  را با ساخت عروسک‏‏‌های بزرگ‌تر با موضوعات مختلف شلوغ‌تر کنم لذا تصمیم گرفتم برای هر عروسکی که می ‎‎ سازم داستانی نیز تعریف کنم.
وی که تا کنون بیش از 40 عروسک با موضوعاتی مانند عروس و داماد، پدر و پسر و نیز مادر و دختر را ساخته و به نمایش گذاشته است، می‏‏‌گوید: این عروسک‌ها آفریننده داستان و حکایاتی است که برای هر شنونده‌ای جالب و جذاب است و من برای هر کسی که به مزرعه ما سر می‌‎‎ زند، داستان‌های مختلفی را تعریف می‌کنم تا هم خود به آرامش برسم و هم به طریقی، اوقات تنهایی‌ام را پر کنم.
 «نادر پیری اردکانی» دبیر انجمن حامیان میراث کهن اردکان نیز در این باره در گفت‌و‏‏گو با ایسنا، ابراز امیدواری می‌کند که مسئولان بازدیدی از این مزرعه زیبا داشته باشند و این بانو را در این کار تشویق کنند تا این مزرعه به نام عروسک‌ها، شهرتی جهانی پیدا و زمینه ورود گردشگر را به این منطقه فراهم کند.
وی می‌افزاید: البته یک فیلم‌‎‎ ساز مطرح کشور نیز از هنر و خلاقیت این بانوی هنرمند مستندی تهیه کرده است که به زودی به نمایش در خواهد آمد.
https://www.aparat.com/v/YrEIq
خانم خدیچه عباسی مزرعه میر با استفاده از لباس‏‏ های کهنه، پارچه های بی مصرف، قطعات فلزی و چوب، عروسک ها و مترسک‏‏ های خاصی را ساخته است که نظر هر بیننده‏‏ ای را به خود جلب می‏‏ کند.وی که تا کنون بیش از 40 عروسک با موضوعاتی مانند عروس و داماد، پدر و پسر و نیز مادر و دختر را ساخته و به نمایش گذاشته است، می‏‏ گوید: این عروسک ها آفریننده داستان و حکایاتی است که برای هر شنونده ای جالب و جذاب است....

No comments:

Post a Comment