Sunday, November 11, 2018

#جنایات_و_مکافات_فئودور_داستایفسکی

"مزایای چرت و پرت گفتن...! شما چی فکر می کنید ؟!
 فکر می کنید من آنها را به خاطر چرند گفتنشان ملامت می کنم؟
ابدا!! اتفاقا من دوست دارم مردم چرت و پرت بگویند. تنها امتیاز انسان بر سایر موجودات همین است .
 با همین چرت و پرت گفتن است که آدم به حقیقت می رسد. من انسان ام چون چرند می گویم . 
تا امروز حتی یک حقیقت،کشف نشده که قبلش صدها یا شاید هزار بار چرت و پرت محض نگفته باشند، و اتفاقا این خیلی هم قابل تحسین است. منتها، ببینید،مشکل ما روس ها این است که خیلی چرت و پرت را هم نمی توانیم به شیوه ی خودمان بگوییم. هر چرند و پرندی که دلت می خواهد بگو،اما به راه و رسم خودت ،آن وقت من حاضرم پایت را هم ببوسم. چون مزخرف گفتن به شیوه ی خود، هزار بار بهتر از منطقی حرف زدن به شیوه دیگران است. در مورد اول، تو یک انسانی؛ در مورد دوم،فقط یک طوطی مقلد! حقیقت جایی فرار نمی کند،اما زندگی را خیلی راحت می شود تخته کرد. نمونه هایش هم فراوان است. مثلا همین خودمان را در نظر بگیرید. ما در دنیای امروز کجای کاریم؟ تا آن جا که به علم و تکامل و اندیشه و اختراعات و آرمان ها و اهداف و خواست ها و لیبرالیسم و شعور و تجربه و غیره و غیره مربوط می شود،همه مان بدون استثنا هنوز در کلاس اول ابتدایی در جا می زنیم. اتکا کردن به فکر دیگران به دهنمان مزه کرده، بهش عادت کرده ایم."
جنایت_و_مکافات#
فئودور_داستایوفسکی#

No comments:

Post a Comment