Monday, November 5, 2018

بلور_بنفش: #مولانا - قسمت اول#

https://www.youtube.com/watch?v=u7ksoNSHbLA
30:01

در ویژه برنامه سه قسمتی بلوربنفش با مولانا آشنا می‌شویم، با شخصیت تاریخی و انسانی او، با خانواده‌اش، و شهری که در آن از یک واعظ و فقیه به یک عارف و عاشق تبدیل شد که تا امروز سخنان و اشعارش زبانزد ماست. در اولین قسمت به آرامگاهش می‌رویم تا با خانواده و سابقه او آشنا شویم و با نگاه به نسخ خطی کتابهایش با روحیه و تحولات او آشنا شویم و در سفری دیگر به دیدار نوادگانش و جشن بهاری ورود مولانا به قونیه می‌رویم.
==================


بلور بنفش: مولانا - قسمت دوم

https://www.youtube.com/watch?v=TminxI0qlDA
32:06
مس که بود؟


در این برنامه چهار روایت مختلف از ملاقات ملک داد تبریزی ( معروف به شمس) و مولانا را بررسی کرده و مراسم ویژه بیدار کردن قندیل ( بزرگداشت این ملاقات توسط دراویش طریقت مولوی در قونیه) را نگاه می‌کنیم . با دکتر مصطفی بادکوبه‌ای (شاعر و پژوهشگر) درباره رازهای این ملاقات و پی‌آمدهای آن صحبت می‌کنیم و معمای دو مقبره شمس تبریزی در خوی و قونیه را بررسی می‌کنیم. این برنامه که نسخه طولانی‌تری از پخش تلویزیونی است با مراسم سماع شب عروس در تالار مرکز فرهنگی قونیه به پایان می‌رسد

=====================


بلور بنفش: مولانا - قسمت سوم

https://www.youtube.com/watch?v=nGYIjffVzf8
34:41
در این برنامه از جزییات نگفته راز خرقه درویشان و مراحل چرخش سماع شما را باخبر خواهیم کرد و اینکه چه زمینه‌ای باعث شد که ساز نی وارد طریقت و اشعار مولانا بشود. و همینطور در این برنامه اینکه چه گیاهی از کجای دنیا کشکول درویشان شد. و در نهایت اجرای نی نوازان طریقت مولویه در صحن آرامگاه و گفتگو با رئیس گردشگری قونیه درباره دیدنی‌ها و جشن‌های سالانه.

No comments:

Post a Comment