Tuesday, November 6, 2018

'سخنرانی#'الیف_شافاک' در 'تد#

TED

 'نویسنده#ترک_تبار_کتاب_'ملت عشق#

https://www.youtube.com/watch?v=a8D505F3VcI
20:15
==============================

‫من یه قصه‌ گو هستم. ‫این، همون کاریه که توی زندگی می‌کنم. ‫یعنی قصه گفتن ‫و رمان نوشتن. لطفاً اجازه بدین که گوشه‌ای از ‫داستان زندگی خودم رو براتون بگم. ‫من توی شهر "استراسبورگ" فرانسه،‫از پدر و مادری "ترک" به دنیا اومدم. ‫طولی نکشید که والدینم ‫از هم جدا شدن و‫من همراه با مادرم به ترکیه رفتم. ‫از اون به بعد، من به عنوان تنها ‫فرزند یه مادر مجرد، بزرگ شدم. ‫در اوایل دهه‌ی 70 میلادی و توی ‫آنکارا، این وضعیت غیرمعمولی بود. ‫همسایگی ما پر از خانواده‌های بزرگی بود که‫ پدرها توشون نقش رئیس ‫خانواده رو داشتن. ‫بنابراین من در حالی بزرگ شدم که‫ می‌دیدم توی یه جامعه‌ی پدرسالار، ‫مادرم یه زن مطلقه است. ‫در واقع، من در حالی‌که شاهد دو نوع ‫مختلف زنانگی بودم، رشد کردم. ‫از طرفی، مادرم رو می‌دیدم که ‫یه خانم "ترک" تحصیل کرده،‫ غیرمذهبی، امروزی و متأثر از فرهنگ غرب بود. ‫از طرف دیگه، مادربزرگم رو ‫می‌دیدم که از من مراقبت می‌کرد ‫و حال و هوایی روحانی داشت. زیرنویس

============================
قدرت#انقلای#تفکر#متکثر#
https://www.ted.com/talks/elif_shafak_the_revolutionary_power_
of_diverse_thought?language=fa
21:59
الیف شافاک رمان‌نویس می‌گوید "ما از عوام‌فریب پوپولیست ضرورت دمکراسی را می‌آموزیم. از انزواگرایان نیاز به همبستگی جهانی را می‌آموزیم و از قبیله‌گرایان زیبایی جهان‌ وطن‌گرایی را." شافاک به عنوان یک شهروند اهل ترکیه، ویرانی ناشی از فقدان تکثرگرایی را از نزدیک تجربه کرده است - و او به قدرت انقلابی تکثرگرایی در پاسخ به خودکامگی آگاه است. او در این صحبت پرشور و شخصی، به ما یادآوری می‌کند که هیچ دوقطبی در سیاست، احساسات و شخصیت‌های ما وجود ندارد. شافاک می‌گوید: هیچ‌کس نباید، هرگز و هرگز از ترس پیچیدگی و دشواری .ساکت بماند

No comments:

Post a Comment