Tuesday, June 11, 2019

#بازداشت_چند_ساعته_هنرمندان_تئاتر


#بازداشت_چند_ساعته_هنرمندان_تئاتر_و_دو_کارمند_سفارت_بریتانیا_و_هلند 

"#به_دلیل_شرکت_در_یک_مهمانی_مختلط"

یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت عضو گروه تئاتر «ویرگول» شامگاه جمعه ۱۰ خرداد ماه به دلیل برگزاری مهمانی مختلط در منزلش از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت و پس از چند ساعت با گرفتن تعهد آزاد شده است. در این مهمانی، علاوه بر جمعی از تئاتری‌ها دو کارمند سفارت بریتانیا و هلند نیز حضور داشته‌اند. به گفته این منبع، هنرمندان حاضر در مهمانی اکنون تحت فشار برای سکوت و عدم اطلاع‌رسانی درباره این موضوع هستند.
این منبع آگاه به کمپین گفت: «ماموران نیروی انتظامی پس از ورود به این مهمانی، همه مهمان‌ها را به کلانتری بردند ولی زود هم رهایشان کردند. فقط صاحب‌خانه برای چند ساعت او را بازداشت کردند و بعد با تعهد آزادش کردند. الان همه می‌ترسند و کسی حاضر به صحبت درباره آن شب نیست.»
اکنون از وضعیت عضو گروه تئاتر ویرگول که مهمانی در خانه او برگزار شده و دیگر شرکت‌کنندگان اطلاعی در دست نیست. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز ۱۳ خرداد ماه اعلام کرد یک دیپلمات انگلیسی به نام فیبی ایوانز، رایزن اقتصادی سفارت انگلیس به همراه یک دیپلمات اروپایی در«پارتی ولنجک» شرکت کرده بودند، بازداشت شدند.
خبرگزاری تسنیم در این مطلب اشاره کرده «تعداد قابل توجهی از بازیگران تئاتر و سینما »در این پارتی حضور داشته‌اند. در این خبر آمده که در مهمانی«مشروبات الکلی و مواد مخدر» کشف شده است. این وب‌سایت نزدیک به نیروهای امنیتی نوشته که سوال اصلی این مطلب این است: «آیا دیپلمات انگلیسی و سفارت انگلیس نقشی در برنامه‌‌ریزی و برگزاری این پارتی داشته‌اند یا نه.»
در جای دیگری از این مطلب با انتقاد از برگزاری مهمانی در ایام ماه رمضان آمده که «آیا حضور خانم ایوانز در پارتی ولنجک هم در راستای احترام به اسلام است؟»
در سال‌های اخیر بارها نیروی انتظامی با ورود به منازل شهروندان، آنها را به دلیل برگزاری و شرکت در مهمانی مختلط، رقصیدن و وجود مشروبات الکلی بازداشت کرده، حکم شلاق و جریمه نقدی صادر کرده و یا در بهترین حالت با گرفتن تعهد از صاحب‌خانه و مهمانان از آنها خواسته تا دیگر «برخلاف شئونات اسلامی» رفتار نکنند.
در دی ماه ۹۵، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران  با هشدار به هنرمندان و ورزشکاران برای شرکت نکردن در مهمانی‎های مختلط مدعی شد چون هزینه‌های مجازات برای دستگیری هنرمندان و وررزشکاران پایین است بنابراین آنها در مهمانی‎های مختلط شرکت می‎کنند. او چند ماه قبل در تاریخ ۲۱ اردبیهشت ۱۳۹۵ هم با تهدید ورزشکاران و هنرمندان گفته بود «اگر آنها در جلسات مبتذل و خلاف موازین شرکت کنند و اتهام آنها محرز شود اسامی آنها اعلام خواهد شد.»
حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز اول اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ گفت«حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم.» او همچنین گفته بود:‌«آزادی مردم با آیین نام و سلیقه افراد  وبرخی دستگاه‌ها نمی توانند محدود شود و آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی‌شود و حتی دولت و قوه قضاییه هم نمی‌توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می‌تواند چارچوب‌هایی در این زمینه داشته باشد.»
رییس جمهور ایران همچنین روز هشتم تیرماه در سخنرانی خود گفت:‌ «مردم باید احساس کنند که به حقوق عمومی و آزادی انها احترام گذاشته می‌شود و یکی از وظایف قوه قضاییه که در قانون اساسی بر آن تصریح شده است، احیای حقوق عامه مردم و گسترش عدل و آزادی است.» با این وجود نقض حریم خصوصی شهروندان همچنان ادامه دارد.

No comments:

Post a Comment