Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون
واژگان فروید Le vocabulaire de Freud
ترجمه دکتر کرامت موللی
چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه
قسمت سی و ششم
قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام و سی و یکم در 4 م و 30 دسامبر2012
قسمت سی و دوم و سی و سوم در 21 و 30 ژانویه 2013
قسمت سی چهارم وسی و پنجم در 14 فوریه و 7 مارس
************************************
(Conscient/ Conscience) ضمیر یا وجدان آگاه
*وجدان عبارت است از درک اجمالی افعال نفسانی و ترکیب و هماهنگ کردن آنها با هم در حالی که ضمیر آگاه(1) را میتوان عبارت از حضور آگاهانه فرد نسبت به تصورات شخصی خود دانست . سیستم ادراک/وجدان آگاه نزد فروید ,جزئی از دستگاه روانی است که از ضمیر ناآگاه و نیمه آگاه متمایز است . این سیستم مسئول گرد آوری ادراکات جدید است و در ضمن وسایل دفاعی را برای فرد فراهم می آورد و او را در ارتباط با عالم خارج نیز قرار میدهد .
(1)Bewusst/Bewusstsein
**فروید به معنای صرفا توصیفی "آگاهی" اکتفا نمی کند, بلکه ضمیر آگاه را عبارت از عضوی مسئول در ادراکات فرد میداند و آن را به صورت سیستمی منسجم در نظر می گیرد که هم از ضمیر ناآگاه و هم از ضمیر نیمه آگاه متفارق است . به نظر او "روان کاوی نمی تواند ماهیت نفس را در ضمیر آگاه جای دهد, بلکه باید وجدان آگاه را بعنوان کیفیتی از روان در نظر بگیرد که بتواند به دیگر کیفیات نفسانی افزوده شود و یا از آنها غایب باشد".
رابطه ای را که میان سیستم های روانی مختلف وجود دارد, در مفهوم "ضبط دو جانبه ای نفسانیات(در ضمیر آگاه و ناآگاه)" به خوبی ملاحظه می کنیم . چرا که فروید از همان اولین اثر چاپ نشده خود , یعنی طرحی برای روان شناسی علمی دو جانبه بودن ثبت و ضبط امور نفسانی را در نظر می گیرد و از تمایز میان سلول های عصبی قابل نفوذ و غیر قابل نفوذ صحبت میکند و وظیفه ادراک وقایع خارجی را به سیستم آگاه محول میسازد .
سانسور امیال نفسانی موجب انقطاع ضمیر آگاه از نیمه آگاه از یک سو و سیستم ناآگاه از نیمه آگاه از سوی دیگر میشود .لذا امیال و تصورات با گذشت از یک سیستم به سیستمی دیگر با موانعی چند رو به رو می شوند .
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام و سی و یکم در 4 م و 30 دسامبر2012
قسمت سی و دوم و سی و سوم در 21 و 30 ژانویه 2013
قسمت سی چهارم وسی و پنجم در 14 فوریه و 7 مارس
************************************
(Conscient/ Conscience) ضمیر یا وجدان آگاه
*وجدان عبارت است از درک اجمالی افعال نفسانی و ترکیب و هماهنگ کردن آنها با هم در حالی که ضمیر آگاه(1) را میتوان عبارت از حضور آگاهانه فرد نسبت به تصورات شخصی خود دانست . سیستم ادراک/وجدان آگاه نزد فروید ,جزئی از دستگاه روانی است که از ضمیر ناآگاه و نیمه آگاه متمایز است . این سیستم مسئول گرد آوری ادراکات جدید است و در ضمن وسایل دفاعی را برای فرد فراهم می آورد و او را در ارتباط با عالم خارج نیز قرار میدهد .
(1)Bewusst/Bewusstsein
**فروید به معنای صرفا توصیفی "آگاهی" اکتفا نمی کند, بلکه ضمیر آگاه را عبارت از عضوی مسئول در ادراکات فرد میداند و آن را به صورت سیستمی منسجم در نظر می گیرد که هم از ضمیر ناآگاه و هم از ضمیر نیمه آگاه متفارق است . به نظر او "روان کاوی نمی تواند ماهیت نفس را در ضمیر آگاه جای دهد, بلکه باید وجدان آگاه را بعنوان کیفیتی از روان در نظر بگیرد که بتواند به دیگر کیفیات نفسانی افزوده شود و یا از آنها غایب باشد".
رابطه ای را که میان سیستم های روانی مختلف وجود دارد, در مفهوم "ضبط دو جانبه ای نفسانیات(در ضمیر آگاه و ناآگاه)" به خوبی ملاحظه می کنیم . چرا که فروید از همان اولین اثر چاپ نشده خود , یعنی طرحی برای روان شناسی علمی دو جانبه بودن ثبت و ضبط امور نفسانی را در نظر می گیرد و از تمایز میان سلول های عصبی قابل نفوذ و غیر قابل نفوذ صحبت میکند و وظیفه ادراک وقایع خارجی را به سیستم آگاه محول میسازد .
سانسور امیال نفسانی موجب انقطاع ضمیر آگاه از نیمه آگاه از یک سو و سیستم ناآگاه از نیمه آگاه از سوی دیگر میشود .لذا امیال و تصورات با گذشت از یک سیستم به سیستمی دیگر با موانعی چند رو به رو می شوند .
اما دستگاه روانی را نمی توان به یک طبقه بندی ساده تقلیل داد, زیرا رابطه متقابل میان سیستم های مختلف آن جنبه دینامیک دارد. این امر را به خوبی در مدلی که فروید از دستگاه روانی به دست داده ملاحظه می کنیم . در این مدل که "دفترچه جادویی" نام گرفته, سطح فوقانی ورقی است از کاغذ از جنس سلولوئید که نماینده سیستم ادراک- وجدان آگاه است . در زیر آن کاغذی از موم وجود دارد که هر نوع حرکت و فشاری را که روی کاغذ سلولوئید به وجود آید, منعکس میکند حال آنکه کاغذ فوقانی متشکل از سلولوئید فی نفسه تاثیرات وارده را حفظ نمی کند . در این مدل , کاغذ مومیایی حکم سیستم ضمیر ناآگاه را دارد که وقایع و تاثیرات مختلف را حفظ و منعکس میکند ,در حالی که در ورقه سلولوئید (ضمیر آگاه) به ظاهر نشانی از آنها نمی بینیم .
فروید در تجدید نظر خود از نحوه سازمان بندی سیستم های محتلف موجود در دستگاه روانی (1) قسمت مهمی از آن چه را قبلا جزو سیستم ادراک- وجدان آگاه بوده است ,به حساب من نفسانی میگذارد و رابطه با عالم خارج و همچنین مکانیسم های دفاعی را که در حد تعارضات نفسانی ظهور میکنند, بدان نسبت میدهد .
(1) Topiqne توپیک
***این اشتباهی فاحش خواهد بود که "نظریه ضمیر ناآگاه" را بطور مطلق در نظر بگیریم و مسئله وجدان و ضمیر آگاه را مورد توجه قرار ندهیم . ضمیر ناآگاه اصلی ورای ضمیر آگاه نیست که بتوان بدان موجودیتی غیر عقلانی نسبت داد,بلکه سیستمی منسجم و موثق است .تصورات ناآگاه از طریق تصورات آگاه درک و جذب میشوند .مع الوصف باید دانست که ایجاد چنین تمایزی خالی از اشکال نخواهد بود . مسئله این است که نظریه ضمیر ناآگاه ما را برآن میدارد که اولویت وجدان آگاه را بدان نحو که دکارت بدان پرداخته است,مورد تجدید نظر دهیم و بدانیم که ضمیر ناآگاه تنها مازادی مبهم و تاریک از آگاهی ما نیست, بلکه واجد نوعی فکر آرزومندانه است که نمی تواند به مقوله وجدان آگاه قابل تاویل باشد .
مراجع:
-تعبیر خواب 1900
-یادداشتی در باب دفترچه جادویی 1925
ادامه دارد: پیمان پایدار
(1) Topiqne توپیک
***این اشتباهی فاحش خواهد بود که "نظریه ضمیر ناآگاه" را بطور مطلق در نظر بگیریم و مسئله وجدان و ضمیر آگاه را مورد توجه قرار ندهیم . ضمیر ناآگاه اصلی ورای ضمیر آگاه نیست که بتوان بدان موجودیتی غیر عقلانی نسبت داد,بلکه سیستمی منسجم و موثق است .تصورات ناآگاه از طریق تصورات آگاه درک و جذب میشوند .مع الوصف باید دانست که ایجاد چنین تمایزی خالی از اشکال نخواهد بود . مسئله این است که نظریه ضمیر ناآگاه ما را برآن میدارد که اولویت وجدان آگاه را بدان نحو که دکارت بدان پرداخته است,مورد تجدید نظر دهیم و بدانیم که ضمیر ناآگاه تنها مازادی مبهم و تاریک از آگاهی ما نیست, بلکه واجد نوعی فکر آرزومندانه است که نمی تواند به مقوله وجدان آگاه قابل تاویل باشد .
مراجع:
-تعبیر خواب 1900
-یادداشتی در باب دفترچه جادویی 1925
ادامه دارد: پیمان پایدار
No comments:
Post a Comment