Saturday, September 29, 2012

Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت پانزدهم

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم  در2م , 7م, 9 م  و19 م ماه ژولای2012 درج شده است

************************************

Psychose پسیکوز

*این مقوله در روان شناسی مرضی به معنای اختلالی عمیق است که دررابطه میان هویت فردی و واقعیت خارجی به وجود می آید . پسیکوز انواع مختلف دارد:پارانویا, اسکیزوفرنی , شور جنون آمیز(1) و مالیخولیا . درعرف فروید ,پسیکوز عبارت است از این که فرد تحت فشار توقعات رانشی خود به ترک واقعیت ناچار شود و آن را به نحوی خاص خویش از طریق هذیان مجددا بیافریند .
(1)Manie

**جای تعجب نیست که فروید در وهله اول برای کشف علل پسیکوز به مکانیسم دفع امیال*روی آورد , یعنی همان راهی را انتخاب کرد که برای درک نوروزها برگزیده بود . لذا به قرینه نوروزهای شناخته شده در مورد پسیکوز نیز به نوروزی    قائل شد که آن را ناسیسیک خواند . مع الوصف او این نکته را خاطر نشان میکند که در مورد اخیر تصورات کاملا نقض شده و من نفسانی تحت فشار افکار هذیان آمیز دستخوش دگرگونی میشود .

وی در مطالعه ای که در مورد شخصی پارانویاک(2) به نام شربر به انجام رسانید , مسئله پسیکوز را مورد مطالعه قرار داد . در پارانویا(3) رد و انکار امیال همجنس دوستانه به بازگشت لیبیدو به سوی من نفسانی می انجامد و هذیان کوششی در جهت بازیافتن واقعیت از دست رفته عالم خارج است .
(2)Paranoiaque (3)Paranoia

در اسکیزوفرنی فرد کلمات و عناصر کلامی را به جای اشیا می گیرد . یا به عبارتی دیگر, تصورات مربوط به الفاظ به تصوراتی که مربوط به اشیا هستند تبدیل میشوند- تصور لفظی به تصور شیئی مبدل میشود .

واقعیت عالم خارج در پسیکوز تحت تاثیرو فشار رانش ها قرار میگیرد و نقص میشود. در همان حال , رانش ها در پی قبولاندن خود به هذیان مبدل میشوند . 

***  فرد پسیکوتیک به خصوص بنا برتخریب وجودی اش واجد رابطه ای غیر ممکن با واقعیت خارجی است که با روی آوردن به هذیان سعی در ترمیم آن میکند . لذا حقیقت نزد او حالت حکم سالبه به انتفا موضوع(1) را دارد و از دسترس او کاملا به دور است . به عبارتی دیگر, رابطه اش با عالم خارج چنان است که گویی اصل وجود(2) نداشته است .
(1) Forclusion
(2)تفصیل این مبحث در کتاب مبانی روان کاوی (فروید-لکان),نشر نی  ,تهران 1384 آمده است .

مراجع:
-ملاحظاتی روان کاوانه در باب موردی از پارانویا 1911
-سوگ و مالیخولیا 1916
 -ملاحظاتی



ادامه دارد: پیمان پایدار
**************************

No comments:

Post a Comment