Saturday, March 9, 2013

 اما گلدمن و آنارشیسم
Emma Goldman & Anarchism
 
"اما در مورد طبیعت انسان ؟ آن را می شود تغییر داد ؟ و اگر نه، آیا تحت آنارشیسم  میتواند تحمل کند ؟
“But what about human nature? Can it be changed? And if not, will it endure under Anarchism?
حیونکی طبیعت انسان, چقدر جنایات فجیع تحت نامش مرتکب نشده اند!هر احمقی,از پادشاه تا پلیس ,از کشیش سرخ پوست آمریکای شمالی تا ناشی ترین علوم شناس, احتمال سخن گفتن آمرانه درمورد طبیعت انسان میکند. هر چی ذهنیت شارلاتان بیشتری داشته باشه طرف ,اصرار قطعی بیشتری داره که طبیعت انسان را شرارت آمیزتر و ضعیفتر نشان بده.  با این حال , چطورمیتونه فردی امروز راجبش صحبت کنه, وقتی همه تو زندونن, و تمامی قلبها در زیر غل و زنجیر, زخمی و ضرب و جرح؟
    
Poor human nature, what horrible crimes have been committed in thy
name! Every fool, from king to policeman, from the flatheaded parson to the visionless dabbler in science, presumes to speak authoritatively of human nature. The greater the mental charlatan, the more definite his insistence on the wickedness and weaknesses of human nature. Yet, how can any one speak of it today, with every soul in a prison, with every heart fettered, wounded, and maimed?

جان بورو اظهار کرده است که مطالعه تجربی از حیوانات در اسارت(بخوان باغ وحش -مترجم) کاملا بی فایده است. شخصیتشون, عاداتشون, اشتهاشون متحمل دگرگونی کامل میشه وقتی از فضای طبیعی خود در جنگل کنده میشن. با طبیعت انسان زندانی شده در محیطی کوچک /محدود,و شلاق زدنش برای تسلیم ,چگونه میتوانیم از نیروی بالقوه اش سخن بگوئیم ?

 John Burroughs has stated that experimental study of animals in captivity is absolutely useless. Their character, their habits, their appetites undergo a complete transformation when torn from their soil in field and forest. With human nature caged in a narrow space, whipped daily into submission, how can we speak of its potentialities?

آزادی, بالندگی, فرصت , و ,  مهمتر از همه چیز , صلح و آرامش, به تنهایی میتواند بما درسی از عوامل غالب واقعی طبیعت انسان و امکانات حیرت انگیزش بدهد .

Freedom, expansion, opportunity, and, above all, peace and repose, alone can teach us the real dominant factors of human nature and all its wonderful possibilities.


آنارشیسم، سپس، واقعا مخفف آزادی اندیشه انسان از سلطه دین و مذهب; آزادی بدنش از حیطه مالکیت خصوصی; آزادی از غل و زنجیر و منع و خودداری دولت میباشد. آنارشیسم به معنای نظم اجتماعی ای است بر مبنای گردهم آئی آزادانه افراد برای تولید واقعی ثروت اجتماعی ; نظمی که برای هر انسان ضمانت دسترسی آزادانه به زمین و لذت بردن کامل از ضروریات  زندگی, با توجه به خواسته های فردی, سلیقه, و تمایلات را شامل میگردد . 
 


Anarchism, then, really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government. Anarchism stands for a social order based on the free grouping of individuals for the purpose of producing real social wealth; an order that will guarantee to every human being free access to the earth and full enjoyment of the necessities of life, according to individual desires, tastes, and inclinations.


این یک فانتزی وحشیانه یا انحراف ذهن نیست . نتیجه گیری ای است که توسط یکسری از روشنفکران مرد و زن از سراسر جهان بدست آمده; جمعبندی ای که حاصل نظارت دقیق و بلیغ مشاهدات از گرایشات جامعه مدرن میباشد: آزادی فردی و برابری اقتصادی, نیروی دوگانه(دوقلو) برای تولد آن چیز خوب و حقیقی  که در انسان است" .

This is not a wild fancy or an aberration of the mind. It is the conclusion arrived at by hosts of intellectual men and women the world over; a conclusion resulting from the close and studious observation of the tendencies of modern society: individual liberty and economic equality, the twin forces for the birth of what is fine and true in man.”
 
ترجمه از: پیمان پایدار 


No comments:

Post a Comment