Sunday, May 15, 2016

چرا میبایست گیاهخوار شد !؟

باز سخنانی پیرامون گیاهخواری و چرا میبایست


 لاشه خواری را کنار گذاشت !!


۱) مطالعات متعدد نشان داده است که یک رژیم غذایی گیاهی، سوخت و ساز بدن را 
افزایش می دهد، و باعث می شود بدن ۱۶ درصد سریعتر کالری را نسبت به رژیم 

گوشتی بسوزاند. حداقل ۳ ساعت اول بعد از غذا خوردن..



(۲) تعدادی از محققان استدلال می کنند که بدن انسان توانایی هضم گوشت را 

دارد، ولی درواقع بدن ما برای گیاهخواری طراحی شده است. به عنوان مثال،

 دندانهایآسیای بزرگ انسان شبیه به دندان یک گیاهخوار است. صافی دندان های

 آسیای بزرگ برای آسیاب بهتر است نه برای پاره کردن.

۳) ریشه گیاهخواری از هند باستان است. در واقع، ۷۰ درصد گیاهخواران دنیا 
هندی ها هستند که علاوه بر این تعدادی از گیاهخواران هندی نیز در دیگر کشورها 
سکونت دارند.

۴) اولین جامعه گیاهخواران در سال ۱۸۴۷ در انگلستان تشکیل شد.هدف این 
جامعه گیاهخواری این بود که به مردم یاد دهند بدون خوردن گوشت هم میتوان سالم

 زندگی کرد.

۵) در سال ۲۰۱۲، شورای شهر لس آنجلس قطعنامه ای را تایید کرد که هر 
دوشنبه بدون گوشت باشد. این اقدام بخشی از یک کمپین بین المللی برای کاهش

 مصرف گوشت برای سلامتی و دلایل زیست محیطی بود.

۶) چندین محقق استدلال می کنند که رژیم گیاهخواری می تواند انسان های بیشتری 
را نسبت به رژیم گوشتخواری سیر کند. برای مثال، می توان در یک جریب زمین 
تقریبا ۹۰۷۱ کیلوگرم سیب زمینی پرورش داد. در مقایسه، تنها می توان حدود 
 .هفتاد و چهار/۷۴ کیلوگرم گوشت گاو را در یک جریب زمین تولید کرد.

۷) چندین دسته گیاهخواری وجود دارد. سخت گیر ترین گیاهخواران وگان ها هستند.
وگان ها نه تنها گوشت مصرف نمی کنند بلکه از مصرف تمامی محصولات حیوانی 
پرهیز می کنند. در جامعه وگان ها این بحث وجود دارد که آیا عسل برای رژیم وگان 
ها مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، در جامعه وگان ها و جامعه وگان های 
آمریکا عسل را مناسب نمی دانند چون از یک حیوان به دست می آید.

۸) مطالعات نشان می دهد یک رژیم گیاهخواری می تواند مردم بیشتری را نسبت به 
یک رژیم مبتنی بر گوشت تغذیه کند. به عنوان مثال، تنها حدود ۲۰ درصد ذرت

 تولید شده در آمریکا توسط مردم خورده می شود، که حدود ۸۰ درصد آن توسط

 دام ها خورده می شوند. علاوه بر این، حدود ۹۵ درصد از جو دو سرتولید شده در

 ایالات متحده توسط دام ها خورده می شود. مطالعات نشان می دهد که تعداد زیادی 

از مردم می توانند با دانه ها و سویا تغذیه شوند اما در حال حاضر این محصولات به

 دام ها داده می شود که با آن می توان حدود تقریبی , یک میلیارد و سیصد میلیون

 نفر را سیر کرد.

۹) میوه خواری یک نوع از گیاهخواری است که در آن فرد فقط از میوه، آجیل، دانه 
ها و بخش هایی از گیاه که با مصرف آن منجر به نابود شدن (کشتن) گیاه نشود 
استفاده می کنند.

۱۰) (کل مدفوع تولید شده توسط مردم ایالات متحده ۱۲۰۰۰ پوند (۵۴۴۳ کیلوگرم
در ثانیه است. و کل مدفوع تولید شده توسط دام در ایالات متحده ۲۵۰۰۰۰ پوند 
۱۱۳۳۹۸ کیلوگرم  در ثانیه است. اگر انسان ها از رژیم غذایی گیاهی استفاده کنند 
و مقدار خیلی کمی یا حتی از دام اهلی استفاده نکنند، هر جفت این ها تا حد زیادی 
کاهش میابند. و اینکه دام کمتر تا حد زیادی گازهای گلخانه ای را که توسط مدفوع 
آنها تولید میشود کاهش میدهد.

۱۱) حدود ۲۵ گالن آب برای تولید ۱ پوند گندم (۰٫۴۵۳ کیلوگرم) مورد نیاز است. 
حدود ۲۵۰۰ گالن آب برای تولید ۱ پوند (۰٫۴۵۳ کیلوگرم) گوشت مورد نیاز است. 
بسیاری از گیاهخواران استدلال می کنند که رژیم غذایی بدون گوشت، باعث پایین 
آمدن تولید گوشت می شود و فشار کمتری به محیط زیست می آید.

۱۲) یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که آی کیوی  یک کودک می تواند پیش 

بینی کند و به شانسشان در گیاهخوار شدن کمک می کند. و کودکانی که آی کی

 بالاتری دارند بیشتر احتمال دارد که یک گیاهخوار شوند.

۱۳) تحقیقات نشان می دهد که اگر یک مرد از مصرف گوشت قرمز پرهیز کند، 
جاذبه جنسی وی که همراه با تغییر بوی بدنش میباشد بهبود پیدا می کند.

۱۴) گیاهخواران مشهور عبارتند از:  لئوناردو داوینچی (دانشمند، نقاش، 
مجسمه ساز، معمار، موسیقیدان، ریاضیدان، مهندس، مخترع، آناتومیست
، زمینشناس، نقشهکش، گیاهشناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس)، هنری 

فورد (کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریهپرداز آمریکایی)، برد پیت (بازیگر و

 تهیه کننده آمریکایی)، ناتالی پورتمن (بازیگر، تهیهکننده و کارگردان آمریکایی)،

 آلبرت انیشتین (فیزیکدان نظری آلمانی) و …

۱۵) انجمن رژیم غذایی آمریکا*  نتیجه میگیرد که یک رژیم غذایی گیاهخواری یا 

وگان سالم تر از رژیم شامل گوشت است. آنها یادآور شدن که بی ام آی گیاهخواران 

پایین تر از دیگران است و درصد خیلی کمی از گیاهخواران دچار مرگ ناشی از 

بیماری ایسکمیک قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ 

میشوند و نسبت به دیگران دارای فشار خون پایین تر، سطح پایین تری از کلسترول

 خون هستند و تعداد خیلی کمی دچار فشار خون بالا می شوند.

(*American Dietetic Association)
۱۶) عملکرد گیاهان در پروتئین ۱۰ برابر بیشتر، در هر جریب (۰٫۴۰۵ هکتار) از

 گوشت است.

۱۷) بسیاری از گیاهخواران از مصرف گوشت به دلیل اخلاقی و اعتراض به ظلم و 
ستم حیوانات خودداری میکنند. برای مثال، وقتی تفنگهای بیهوش کننده روی 

خوکها اثر نمیکنن، گاهی اونها در حالیکه زنده و هوشیار هستن به دیگهای آبجوش 
فرستاده میشوند که برای نرم کردن پوست خوکهای مرده در نظر گرفته شده است.


۱۸) گفته میشود که مصرف پروتئین در گیاهخواران از رژیم غذایی دارای گوشت 
کمتر است. مطالعات مختلف در سراسر جهان تایید می کند که رژیم غذایی 
گیاهخواری پروتئین کافی را به بدن میرساند تنها کافیست از  منابع گیاهی که دارای 
پروتئین گفته شده استفاده کرد.

۱۹) گیاهخواران اغلب برای اهداف اخلاقی در برابر ظلم و ستم به حیوانات از 
مصرف گوشت پرهیز می کنند. برای مثال، مرغ در قانون کشتار انسانی محسوب 
نمی شود، پس قبل از کشتن آنها با  بر روی ریل های در حال حرکت که گلویشان را 
میبرند بی حس نمی شوند. بعضی از آنها که در مخزن های آب داغ ریخته میشوند 
هنوز زنده هستند و به آنها پوست قرمز می گویند.


۲۰) مردم به دلایل مختلفی گیاهخوار میشوند که شامل: مسائل اخلاقی، سلامت، 
زیست محیطی، فرهنگی، زیبایی و نگرانی های اقتصادی و غیره است.

۲۱) یک اوو گیاهخوار تخم مرغ میخورد اما هیچگونه محصولات لبنی استفاده نمی 
کند.

۲۲) یک لاکتو گیاهخوار محصولات لبنی مصرف میکند اما تخم مرغ مصرف نمیکند.

۲۳) اوو لاکتو گیاهخوار شامل مصرف تخم مرع و محصولات لبنی میشود.


۲۴) بعضی از گیاهخواران شاید ندانند که اغلب از مایه پنیر برای درست کردن پنیر 
استفاده میشود، پس ممکن است آن را ندانسته بخورند. مایه پنیر از مخاط داخلی 
معده چهارمِ ذبح یک گوساله جوان، که از شیر گرفته شده تهیه میشود.




========================



خام گیاهخواری و مداوای/ نجات یک بیمار دیالیزی

http://www.vegannews.ir
 آقای علیزاده

چه بیماری‌ها و مشکلاتی داشتید؟ شرح دهید.
از حدود 15 سال پیش به ناراحتی کلیه دچار شدم و پس از آن، به کم‌خونی نیز دچار شدم. از همان زمان به دستور پزشک، از مصرف برخی خوراکی‌ها از جمله گوشت قرمز پرهیز می‌کردم. مصرف برنج را نیز کاهش دادم و پرخوری را نیز کم کردم، که این باعث شد وزن من که پیش از ابتلا به این بیماری 90 کیلوگرم بود، 10 کیلوگرم کاهش یابد. این‌ها همه باعث شد کراتین کلیه‌ی من بین 2 تا 2.5 بماند. این وضعیت به همین شکل ادامه داشت، تا اینکه در شهریور سال 1392 با اتومبیل تصادف کردم و به ته دره رفتم (به علت خواب‌آلودگی هنگام رانندگی) که باعث آسیب دیدن مهره‌های 5 و 6 گردنم شد و به نخاع نیز آسیب رساند. در آن زمان نمی‌توانستم هیچ حرکتی داشته باشم. پس از عمل جراحی و پس از گذشت حدود دو ماه، کم‌کم توانستم دست‌هایم را به میزان کمی حرکت دهم. اما در این زمان به دلیل بی‌تحرکی، دچار عفونت‌های مکرر کلیه، مثانه و مجاری ادراری می‌شدم که منجر به بستری شدن در بیمارستان می‌شد. بعدها پزشکان به‌منظور تقویت بدن، افزایش مصرف خوراکی‌های حیوانی را تجویز کردند. از آنجا که به دلیل ناراحتی کلیه، مصرف گوشت قرمز و چربی زیاد برایم ممنوع بود، مصرف سایر گوشت‌ها را افزایش دادم، از جمله ماهی، مرغ، بلدرچین و پاچه را به‌صورت روزانه مصرف می‌کردم. به‌مرور زمان و با بهره‌گیری از تمرینات توان‌بخشی، بدن قوی‌تر شد و می‌توانستم برای مدت کوتاهی (حداکثر 1 دقیقه) سر پا بایستم. اما افزایش مصرف غذاهای حیوانی باعث افزایش ناگهانی کراتین کلیه‌هایم شد و که بعد از مراجعه به بیمارستان و انجام آزمایش، دیدم کراتین کلیه‌هایم به عدد 3 رسیده بود. پس از بستری در بیمارستان، کراتین کلیه‌هایم باز هم افزایش یافت و به 7 و 8 رسید، که پس از انجام دیالیز، دوباره کاهش یافت و از بیمارستان ترخیص شدم.
پس از آن از طریق یکی از دوستان با خام گیاهخواری آشنا شدم که از تأثیرات مثبت آن بر بیماری‌های کلیوی می‌گفتند. شروع به انجام خام گیاهخواری کردیم منتها از آنجا که در آن زمان نمی‌دانستم با توجه به بیماری‌ام، چه نوع خوراکی‌هایی و چگونه باید بخورم، پس از یک ماه حالم خراب شد و پس از مراجعه به بیمارستان و انجام آزمایش، مشخص شد دوباره کراتین کلیه‌هایم بالا رفته و به عدد 4 رسیده بود. در بیمارستان نتوانستم خام گیاهخواری را ادامه دهم و از همان غذاهای بیمارستان خوردم که شامل مرغ و ماهی نیز می‌شد. دوباره برایم دیالیز انجام دادند، که این بار کراتین کلیه‌هایم از عدد 3.7 پایین‌تر نیامد و در نتیجه، به من گفتند که از این به بعد باید به‌طور منظم دیالیز را انجام دهم. ریه‌هایم نیز دچار عفونت شده بود و آب آورد، که به دلیل مشکل و ضعف کلیه‌ها این اتفاق افتاده بود و برای آن نیز در بیمارستان بستری شدم و با آنتی‌بیوتیک مورد درمان قرار گرفتم.
پس از مرخصی از بیمارستان و مراجعه به خانه، این بار با آقای هومن نادری تماس گرفتیم و بر اساس راهنمایی ایشان، برای این مشکل کلیوی، پیشنهاد کردند تا یک ماه فقط میوه ها و سبزیهای خاصی را مصرف کنم (چون پتاسیم بالای موجود در اکثر میوه ها می تواند برای بیماران کلیوی مشکل ساز باشد) و به‌جز آنها، در آن مدت هیچ خوراک دیگری نخورم. برای همین روزانه دو الی 3 کیلوگرم سیب و آب سیب مصرف می‌کردم (که اکنون نیز هم چنان سیب را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنم). پس از انجام این کار برای یک ماه، کراتین کلیه‌هایم پایین آمد و به عدد 2.7 رسید و تا سه ماه در همین حد ثابت ماند. البته به دلیل سم‌پاشی‌های بیش ‌از اندازه و نگهداری میوه‌ها با مواد شیمیایی، و هم‌چنین با توجه به حساسیت بالای بیماری‌های کلیوی نسبت به این سموم، بهتر است پوست سیب را بگیریم. فعلاً با توجه به شرایط کنونی، این بهترین گزینه‌ی ممکن است.

چند وقت از خام گیاهخواری شما می‌گذرد و آیا لغزش هم داشته‌اید؟
اکنون حدود 11 ماه است که خام گیاهخواری را انجام می‌دهم (از اردیبهشت‌ماه سال 1394 خام گیاهخواری را شروع کردم) و البته در اوایل، ناخنک هم می‌زدم و به سمت غذای پخته هم لغزش داشتم، و مثلاً یک ‌بار با خوردن جوجه‌کباب (که خیلی هم چرب بود!) در یک میهمانی، حالم به‌شدت بد شد و شدیداً عرق کردم و بدنم دچار اسپاسم شد. ولی بعد از آن مجدداً خام گیاهخواری را ادامه دادم و پس از چندین ماه و چند دوره، کراتین کلیه‌هایم در آخرین آزمایشی که انجام دادم، به عدد 2 رسید. پس‌ازآن، بسیاری از غذاهای گیاهی و خام را می‌توانم مصرف کنم و دیگر مانند قبل، مشکلی ندارم.

آیا از داروهای گیاهی نیز بهره برده‌اید؟
بله، به توصیه‌ی آقای هومن نادری، تاکنون در مجموع از 11 نوع گیاه دارویی از جمله آویشن، مرزنجوش و خارخاسک استفاده کرده‌ام که البته در هر دوره از یک یا چند نوع از این گیاهان استفاده می‌کنم و مقدار مصرف و چگونگی ترکیب این گیاهان، بر اساس شرایط هر شخص و نوع بیماری او متفاوت است. بنابراین حتماً لازم است تحت نظر فرد متخصص و با تجربه از این گیاهان استفاده شود چرا که استفاده‌ی غیر اصولی از گیاهان دارویی ممکن است عوارض بسیار خطرناکی به دنبال داشته باشد.

چه تغییرات دیگری در بدن شما اتفاق افتاد؟
وزن من پس از خام گیاهخواری، 24 کیلوگرم کاهش یافت و از 80 کیلوگرم به 56 کیلوگرم رسید (که البته ممکن است تغییر کند و با ادامه‌ی خام گیاهخواری، در آینده افزایش یابد). نکته‌ی جالب اینکه اولین باری که برای مشکل کلیه‌ام به دکتر مراجعه کردم (15 سال پیش) هنگامی‌که به داروخانه مراجعه کردم، آن شخص نسبت به کاهش وزن به من توصیه کرد و به من گفته بود هر وقت به‌اندازه کافی (برای درمان بیماری) لاغر شدی، آن‌وقت کلیه‌ات درمان خواهد شد! و هر چند قبلاً نیز کاهش وزن 10 کیلویی را تجربه کرده بودم، اما این اتفاق یعنی لاغری بیشتر و بهبودی کلیه، در خام گیاهخواری اتفاق افتاد.

آیا پس از خام گیاهخواری احساس ضعف دارید؟
خیر. اگرچه غذاهای گیاهی خام بسیار زودهضم هستند، اما احساس ضعف ندارم.

اصالتاً اهل کجا هستید و سبک زندگی و تغذیه‌ی شما به چه شکل بوده است؟
اصالتاً اهل مازندران و متولد شهر آمل هستم. به خاطر سنت‌های غذایی آن منطقه که از دهه‌های پیشین محصولات حیوانی و به‌خصوص ماهی زیاد مصرف می‌کرده‌اند، ما نیز مانند سایر مردم آن منطقه، گوشت و مواد حیوانی زیاد مصرف می‌کردیم. من خودم قبل از ابتلا به بیماری کلیوی، خیلی زیاد گوشت می‌خوردم که همین باعث ابتلای من به این بیماری شد.
در طول زندگی‌ام نیز در مشاغل مختلفی از کار در فرمانداری گرفته تا شغل‌های آزاد مانند سوپر مارکت و محصولات غذایی، خریدوفروش خودرو (در تجربه‌ی ورشکستگی را در این شغل داشتم) و نقاشی کابینت، مشغول به کار بوده‌ام.
معمولاً ورزش نمی‌کردم و تحرک چندانی هم نداشتم، اما فقط روحیه‌ام خوب بود و زیاد عصبی نمی‌شدم و این امر خیلی به من کمک می‌کرد. ولی متأسفانه پس از تصادف من و آسیب دیدن مهره‌های گردن و نخاع، کارم را از دست داده و از نظر مالی فشار زیادی به من وارد شد و با بحران‌های زیادی در زندگی‌ام مواجه شدم، به‌خصوص تا قبل از خام گیاهخواری، هر ماه حدود 5 میلیون تومان خرج درمانم می‌شد.

تغییر تغذیه‌ی شما چه تأثیری روی اطرافیان داشته داست؟
بسیاری از اطرافیانم تعجب می‌کنند که من چگونه این وضعیت سخت جسمی و بیماری را تحمل می‌کنم! ولی بسیاری از اطرافیان و به‌خصوص خانواده‌ام، بابت نتایج خوبی که از طریق خام گیاهخواری حاصل شده است خوشحال شده و انگیزه‌ی بیشتری برای تغییر تغذیه‌ی خود پیدا کرده‌اند.

از چه طریقی با آقای هومن نادری آشنا شدید؟
از طریق آقای توکلی، که ماساژ انجام می‌دهند و خودشان خام گیاهخوار هستند.

سخن پایانی؟
توصیه‌ی من به سایرین این است که زودتر و پیش از ابتلا به بیماری، خام گیاهخواری را انجام دهند و بدن خود را از سموم اضافه، پاک کنند. با توجه به تجربه‌هایی که افراد مختلف و به‌خصوص افراد بیمار کسب کرده‌اند، امتحان این روش تغذیه واقعاً ارزشش را دارد!

No comments:

Post a Comment