Saturday, December 2, 2017

بسته خبری (۵۱): از وضعیت بحرانی ایدز در کشور

 تا آمار بالای کودک آزاری در کلان‌شهرها

https://persian.iranhumanrights.org/1396/09/news-package-51/
«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*وعده معاون رییس جمهور برای بررسی حقوق شهروندی «بهاییان»

مولاوردی معاون حقوقی رییس جمهور درباره مشکلات اقلیت بهایی در کشور گفت: «راجع به پلمپ اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را ازطریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم. مکاتبات لازم از طریق معاونت حقوقی با مراجع ذی ربط برای دریافت پاسخ انجام شده است و فکر می‌کنم به زودی به نتیجه برسد.»
وی با اشاره به منشور حقوق شهروندی گفت: «باید دید چه ضرورتی داشت یک منشور جامع برای این قوانین تدوین کنیم. هنوز بسیاری از این قوانین روی کاغذ مانده و اجرا نشده است و ما باید اجرای این قوانین را در سر لوحه کار خود قرار دهیم.»

*آمار تکان‌دهنده از وضعیت «ایدز» در کشور

سیدحسن هاشمی وزیربهداشت با بیان اینکه آمار ایدز رو به افزایش است، گفت: «تصور نکنید، عده ‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌ شوند، همه مردم در معرض خطر هستند و همه در یک کشتی نشسته ایم و ایدز سال های متمادی می تواند ناشناخته باقی بماند.»
وی با بیان اینکه  برای اولین بار بیماری ایدز را ۳۰سال پیش از خطیب نماز جمعه، آیت الله هاشمی رفسنجانی شنیدم که ایشان گفتند خدا را شکر این بیماری در ایران وجود ندارد و غرب به علت بی اخلاقی به آن دچار است، اما اکنون بیماری ایدز در کشور ما با اعتیاد و روابط غیراخلاقی رو به افزایش است.
وزیر بهداشت گفت: «خود را با کشورهایی که باورهای متفاوت دارند و از ما فاصله دارند، مقایسه نمی کنیم، حتی در مقایسه با کشورهای همجوار مان نیز وضعیت خوبی نداریم.» (منبع: آفتاب)

*انتقاد از عملکرد مسوولان درخصوص کودکان کار

روزنامه اعتماد در گزارشی به ناکارآمدی مسسولین درخصوص کودکان کار پرداخته است. در بخشی از این گزارش و به نقل از سیامک زندرضوی، عضو هیات‌مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران آمده است: «دستگاه‌های متولی که تعدادشان هم زیاد است، برنامه روشنی برای موضوع کودکان کار و خیابان ندارند. حتی این جمع‌آوری‌ها هم با استناد به قانونی است که مربوط به جمع‌آوری متکدیان است. یعنی استفاده از قانونی قدیمی برای مواجهه با پدیده‌ای نسبتا جدید. دستگاه‌های دولتی معمولا در ماه‌های پایانی سال کوشش می‌کنند با طرح‌های ضربتی چهره شهر را شسته و رفته کنند و چندی بعد دوباره شهر پر می‌شود از حضور این کودکان.»

*ایرانیان عصابی‌ترین مردم جهان

در گزارش سالانه موسسه گالوپ مربوط به سال ۲۰۱۷ و طی یک پژوهش که در آن وضعیت ۱۴۲ کشور بررسی شده است، مردم ایران به عنوان عصبانی‌ترین مردم جهان شناخته شده‌اند. در این گزارش مردم ایران با ۵۰ درصد و عراق با ۴۹ درصد و سودان جنوبی با ۴۷ درصد عصبانی ترین کشورهای دنیا معرفی شده اند.
گفتنی‌ست در این رابطه محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس مرکز روان شناسی و مشاوره شهر که پیشتر موضوع خشم شهری را مطرح کرده بود معتقد است این گزارش منطبق بر واقعیت ها نیست هرچند باید به عنوان یک زنگ هشدار در نظر گرفته شود.

*تشکیل «سازمان تبلیغات اسلامی ۲» در فضای مجازی

سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان گفت: «سعی داریم سازمان تبلیغات ۲ را در فضای مجازی راه‌اندازی کنیم و به حوزه تبلیغ در این فضا بپردازیم. برای مثال اگر مبلغان در فضای حقیقی به فعالیت می‌پردازند در فضای مجازی هم این روند را داشته باشند.»
به گفته وی پاسخ به شبهات در فضای مجازی از سوی روحانیت ضربه کمی نیست و تک تک سربازان امام صادق در حوزه‌های علمیه این نقش را قائل شده‌اند و خود را تجهیز می‌کنند تا به نتایج مثبت دست یابند. (منبع: انتخاب)

*مخالفت علی خامنه‌ای با حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان مخالفت شدید حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی گفت: «حضور بانوان در میادین ورزشی در دولت قبلی مطرح شد و مورد مخالفت مراجع عظام واقع و رهبر معظم انقلاب نیز با آن مخالفت کرد»
به گفته این مرجع تقلید شیعیان خطاب به مسئولان گفت: «مشکل مردم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیست که آن را تصویب کرده و برای آن آیین نامه بنویسید بلکه برای مشکلات متعدد مردم آیین‌نامه نوشته و مشکلات آن‌ها را برطرف کنید.» (منبع: تسنیم)

*شناسایی استان‌های پرمصرف موادمخدر

حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات وآموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از شناسایی استان های پرمصرف مواد مخدر در کشور خبرداد و گفت: «استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری ،‌ کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان از متوسط نرخ شیوع مصرف مواد در کشور بالاترند.»
به گفته وی نرخ شیوع مصرف مواد مخدر ‌در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم و هنرستان‌ها در سال تحصیلی ۹۳-۹۴، ۲.۱ درصد، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی۵.۶ درصد و در جامعه کارگری محیط‌های صنعتی در سال ۹۳ ، ۲۲.۳ درصد است. (منبع:ایران)

*زندگی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر زیر خط «فقر»

رستم وندی رییس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به مشکلات اجتماعی گفت: «حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصد است که این نرخ بین جوانان به ۲۴ درصد می‌رسد؛ ۱۹ میلیون نفر هم با مشکل بد مسکنی مواجه هستند.»
به گفته وی کشور ژاپن با ۱۳۰ میلیون جمعیت ، ۷۰ هزار زندانی دارد اما تعداد زندانیان در ایران ۲۲۰ هزار نفر به صورت ثابت است. حجم پرونده‌های قضایی در کشور زیاد است؛۱۵ میلیون پرونده قضایی وجود داشته و ۵.۵ تا ۶ میلیون پرونده قضایی جدید در گردش داریم؛ حدود ۸۰۰ هزار پرونده نزاع و خشونت داریم و سالانه به۵۰۰ هزار پرونده‌های مرتبط با دعاوی خانواده رسیدگی می‌شود.» (منبع: تسنیم)

*ستاره‌ دار شدن بیش از ۱۵۰ دانشجو در دولت حسن روحانی

روزنامه جامعه فردا در گزارشی به ستاره دار شدن دانشجویان در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی پرداخته است. در بخشی از این گزارش و با تاکید براینکه در دوران ریاست‌جمهوری روحانی نزدیک به ۱۵۰ دانشجو ستاره‌دار شده‌اند، آمده است: «طی چند سال اخیر موارد مربوط به مشکلات دانشجویان در زمینه‌های برخوردهای فراقانونی و همچنین ستاره‌دار شدن دانشجویان از سوی خود آنها پیگیری و مستند‌سازی شده است، اما در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد و بسیاری از دانشجویان می‌گویند برخی از خبری کردن این مسئله جلوگیری می‌کنند و از کانال‌های شخصی پیگیر مشکل پیش‌آمده می‌شوند. به همین دلیل آمار دقیقی وجود ندارد.»

*جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود «علی‌اشرف درویشیان»

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد مراسم بزرگداشت علی اشرف درویشیان نویسنده فقید ایرانی که قرار بود در یک مجتمع مسکونی برگزار شود با دخالت و ممانعت یک نهاد امنیتی لغو شد.
شهناز دارابیان همسر این نویسنده گفت: «چند ساعت قبل از برگزاری مراسم یادبود علی‌اشرف درویشیان، از طرف یک نهاد با مدیریت ساختمان محل برگزاری مراسم تماس گرفته‌اند و گفته‌اند نباید این مراسم برگزار شود»
علی‌اشرف درویشیان ۴ آبان‌ماه در پی یک دوره بیماری طولانی‌مدت در سن ۷۶ سالگی درگذشت و ۸ آبان‌ماه در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.

*آمار بالای مرگ شهروندان تهران به دلیل آلودگی هوا

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به معضل آلودگی هوا گفت: «هر ٢۴ ساعت، ١٢ نفر در تهران جان خود را به علت آلودگی هوا از دست می دهند.» به گفته وی در برنامه دوم شهرداری موظف بود بر روی ٨ هزار اتوبوس فیلتر دوده نصب کند اما حالا تنها روی ۵٠ دستگاه اتوبوس نصب شده است.
مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: «معضل ترافیک و آلودگی هوا به مشکل امنیت ملی تبدیل شده است، همه راه‌ها به بودجه ختم می‌شود و ما با بررسی و ملاقات‌هایی که داشتیم دریافتیم که حل مشکلات مالی این دو حوزه از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی محقق می شود»

*شناسایی چهارهزار دانش‌آموز با رفتارهای پرخطر

نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی سامانه مراقبت خبر داد و گفت: «سال گذشته تعداد چهار هزار دانش آموز که رفتارهای پرخطر داشتند شناسایی شدند.» به گفته وی  ۴۵ درصد از مدارس تحت پوشش آموزش پیشگیری هستند.
مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره سامانه مراقبت آسیب‌های اجتماعی توضیح داد: «در این سامانه پیشگیری مسائلی همانند اعتیاد، خودزنی، خودکشی و دیگر آسیب‌ها به صورت پرسش از مدیران ذکر شده است تا آنان درباره آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان پاسخ دهند.» (منبع: مهر)

*هشدار درباره شیوع مواد مخدر جدید در کشور

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به خطرات و عوارض مخدر صنعتی NPS که این روزها نوعی از آن تحت عنوان «دستمال» خبرساز شده است، هشدار داد.
به گفته وی آنچه درفضای مجازی و سایت‌ها منتشر شده حکایت از نوعی مواد روانگردان جدید در گروه NPSها یا نیوسایکو اسیدها دارد که به نام دستمال مشهور شده است. عمده ترکیبات این مواد صنعتی جدید ترکیبات محرکی است. اثرات این مواد نیز از اثرات محرک‌های قدیمی‌تر مانند آمفتامین‌ها و متافتامین‌ها بیشتر است و اثرات تخریبی آن هم بالاتر است.
گفتنی‌ست شیوع این ماده مخدر به دلیل سهولت در خریدوفروش بسیار گسترده شده است. (منبع: آفتاب یزد)

*رحیم مشایی: «بازداشت شوم نوارم پخش می‌شود»

اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد و از نزدیکان حلقه وی به تازگی و پس ازآنکه به دادسرا احضار شد و با قید کفالت آزاد شده بود تهدید کرد که در صورت دستگیری وی نواری از او پخش خواهد شد که شامل اطلاعات و افشاگری‌های بسیار درباره نظام است.
این در حالی‌ست که محمود احمدی نژاد نیز در روزهای گذشته با نوشتن نامه‌یی به علی خامنه‌ای به انتقاد از قوه قضاییه پرداخت. به تازگی هیاهوی بسیار زیادی از جانب نزدیکان و رییس جمهور سابق در فضای سیاسی ایران به وجود آمده است. در همین حال اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه احمدی نژاد را فردی لات و دروغگو خطاب کرد.

*آمار تکان دهنده آسیب‌های اجتماعی در پایتخت معنوی ایران

محمد رحیم نوروزیان فرماندار مشهد با اشاره به آمارهای تاسف بار از بروز بزهکاری‌ها و آسیب‌های گوناگون اجتماعی در حاشیه شهرمشهد که هم برخی ساکنان این منطقه و هم دیگر مردم مشهد را با مشکلات فراوانی روبه رو کرده است، از ساختار اداری شهرستان مشهد انتقاد کرد.
به گفته وی اگر شهر مشهد با همین روند پیش برود، تا ۱۰ سال آینده این شهر قابل سکونت نیست. وی با اشاره به برخی آمار سازمان بهزیستی در سال ۱۳۹۵ گفت: «۲۵ درصد کودک آزاری های استان مربوط به مشهد است که ۷۸ درصد آن در حاشیه شهر مشهد اتفاق می‌افتد. ۱۴ درصد خودکشی‌های استان در مشهد رخ می دهد که ۹۷ درصد از این میزان نیز مربوط به حاشیه شهر مشهد است. ۸۷درصد کودکان خیابانی استان درمشهد هستند که۵۴ درصد ازاین تعداد در حاشیه شهر حضور دارند.» (منبع: خراسان)

*برداشت غیرقانونی ۶۰۵ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی بلوچستان

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: «سالانه ۶۰۵ میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی استان اضافه برداشت می شود.» به گفته وی ۲۱هزار و ۵۵۸ منبع آب زیرزمینی در استان ۱۹ هزار و۴۴۶ حلقه چاه، ۸۳۱ چشمه و ۲۸۱ مورد قنات است. وی گفت: « میزان چاه‌های غیرمجاز استان شش هزار و۲۰۰ حلقه است که بیشتر این اضافه برداشت‌ها نیز از چاه های غیرمجاز انجام می شود.» (منبع:سیستان‌وبلوچستان)

*دلایل خسارت کم‌تر زلزله به شهروندان عراق

روزنامه شهروند در گزارشی به میزان خسارات جانی و مالی زلزله در مناطق در مجاورت آن در کشور پرداخته است و اینکه چرا کشور هم‌سایه با وجود گستردگی و یکسان بودن قدرت زلزله اخیر خسارات بسیار کمتری داشته‌اند. زلزله اخیر در ایران بیش از ۵۰۰ کشته و بالغ بر هفت‌هزار مجروح داشت در حالی که در کشور عراق تنها هفت نفر جان خود را از دست دادند.  احمد صفری، نماینده کرمانشاه در مجلس هم عنوان کرده که بیشتر از‌ هزار نفر در این زلزله کشته شده‌اند و آمار واقعی خیلی بیشتر از آمار اعلام‌شده از تعداد جانباختگان است.
در بخشی ازاین گزارش و به نقل از ایرج رهبر، عضو هیأت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان آمده است: «مصالح ساختمانی ایرانی حتی با قیمت کمتری از داخل کشور به دست عراقی‌ها می‌رسد و فولاد و آهن ایران، ارزان به کشورهایی مانند عراق صادر می‌شود؛ عراقی‌ها از نظر حرفه‌ای و تخصصی در ساختمان‌سازی ضعیف‌تر ازایرانی‌ها هستند، اما از آن‌جا که دراین کشور نظارت بر ساخت‌وساز بیشتراست»

*افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان

محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از آخرین مراحل تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در این کمیسیون خبر داد و گفت: «متاسفانه نابه‌سامانی‌های اجتماعی در سال‌های اخیر افزایش یافته و شاهد موارد متعدد کودک‌آزاری بوده و علاوه بر آن، برخی بحران‌های اجتماعی دیگر همچون بحران کودکان کار و تکدی‌گری کودکان در شهرها، سوءاستفاده‌ها و تجاوزهای جنسی علیه کودکان نیز رشد چشمگیری داشته و آمار این جرائم در سال‌های گذشته و حتی همین یکی، دو سال اخیر با افزایش قابل‌توجهی روبرو بوده و این مسئله لزوم توجه بیشتر به حمایت از حقوق کودکان را می‌طلبد»

*حادثه غم‌انگیز برای یکی از دانش‌آموزان مدارس کانکسی

سقوط پنجره کانکس دبستان امام حسین امید آباد در روستای بختک از توابع شهرستان سرباز، بر سر یکی از دانش آموزان به نام عبدالرحمن، سبب وارد شدن ضربه به سر این دانش‌آموز و از دست دادن حافظه وی شد. پدر این دانش آموز با توضیح اینکه راه درآمدی نداشته و از طریق کارگری زندگی می گذراند گفت: ««در این مدت خیلی پی‌گیری کردم. به همه جا رفتم اما تا امروز یکشنبه -پنجم آذرماه- پاسخی از سوی آموزش و پرورش و یا ارگان‌های دولتی برای رسیدگی به وضعیت پسرم صورت نگرفته و تمامی هزینه های درمان را با هزینه شخصی پرداخت کردم.»

*نامه به دادستانی برای جلوگیری از نسل‌کشی پرندگان مهاجر

هفتادو‌یک انجمن محیط زیستی در نامه‌یی سرگشاده از دادستان کل کشور خواستند تا با ورود به پرونده صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر و همکاری نیروی انتظامی با محیط‌بانان، تخلفات مهار شده و از کشتار حیوانات جلوگیری شود. به رغم اعتراضات گسترده فعالان محیط زیست و پیگیری‌های مسئولان محیط زیست و رسانه‌ها در سال جاری، کشتار و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در استان مازندران به ویژه در فریدونکنار ادامه دارد.
دربخشی از این نامه آمده است: «تهدید بهداشت عمومی، خسارت به صنعت مرغداری، آسیب گسترده به حیات وحش، تخریب وجهه کشور در مجامع بین‌المللی و رواج قانون‌گریزی، همه و همه بهایی است که سالهاست در ازای مماشات مقامات محلی با کمتر از صد صیاد، دامگاهدار و فروشنده متخلف به جامعه تحمیل می‌شود.» (منبع: تسنیم)

*ناکامی و معطلی کارگران در دریافت دستمزد

در پی تغییر ناگهانی مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یکماه گذشته و نامه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران دفتر شرکت نفت ستاره خلیج فارس از یکم آذرماه در تهران تعطیل شد.به دنبال این سیاست معاون وزیر نفت در امور پالایش، ۱۲۰ نفر از پرسنل این شرکت تنها با یک نامه و بدون توضیح از ابتدای آذرماه بیکار شدند.
هم‌چنین حدود پنجاه کارگر پروژه راهسازی باند دوم تور بروجرد به اراک حدود شش ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند ولی کارفرمای این پروژه بدون توجه به تعداد شش ماهی که کارگرانشان حقوق دریافت نکرده‌آند می‌گوید به زودی معوقات را پرداخت می‌کنیم.
همینطور در پایان دوره فعالیت شهردار پیشین ایرانشهر نزدیک به ۱۰۰ کارگر بابت انجام خدمات شهری توسط شهرداری ایرانشهر استخدام شده‌اند اما اکنون سه ماه است که این کارگران برای دریافت مطالبات خود با مشکل مواجه هستند.
در پی ادامه بحران مالی در کارخانه دستکش حریر ایران در شهرستان ارومیه، این واحد صنعتی موقتا تعطیل شد وحدود ۵۰۰ کارگر قرار دادی بلاتکلیف شدند.

*بازداشت مدیرکانال تلگرامی دگرباشان جنسی در مشهد

مأموران ادارۀ فضای مجازی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان‌ رضوی، در پی رصد گروه‌ها و کانال‌های فعال در تلگرام، به گروهی تحت عنوان «آکادمی جوانان ایران» برخوردند که از سوی فردی ناشناس راه‌اندازی شده بود و بیش از ١١٠٠ نفر عضو داشت. ضابطان قضایی، با به دست آوردن سرنخ از محل اختفای متهم اصلی این پرونده، ضمن ارائۀ گزارش به دادسرا، دستور جلب وی و حکم ورود به منزلش را اخذ کردند و وارد عمل شدند. که این مرد جوان را در منطقۀ قاسم‌آباد دستگیر و پس از تشکیل پرونده، به دادسرا منتقل گردید. (منبع: رکنا)

*برپایی تجمع اعتراضی صیادان

تعدادی از صیادان حوزه چابهار و کنارک در اعتراض به اجبار سازمان شیلات برای نصب دستگاه ردیاب دست به تجمع زدند. سازمان شیلات صیادان را مجبور کرده است تا دستگاه ردیابی را که از خارج کشور توسط برخی شرکت‌های خصوصی وابسته به شیلات وارد می‌شود را به قیمت نزدیک به ۱۲ میلیون تومان خریداری و بر روی شناورهای خود نصب کنند. صیادان در واکنش به این اجبار شیلات می‌گویند این دستگاه باعث می‌شود که در آب‌های فراساحلی دزدان دریایی راحت‌تر شناورهای ایرانی را شناسایی و به آنها دستبرد بزنند. همچنین این صیادان معتقدند این دستگاه هیچ بهبودی در فعالیت صیادان حاصل نمی‌کند و تنها ۱۲ میلیون از دسترنج صیادان باید هزینه این دستگاه خارجی شود و با این روند شغل صیادی به زودی از بین می‌رود.
در ماه‌های گذشته خبر صیادان گروگان گرفته شده توسط دزدان دریایی منتشر شد که دولت هیچ کمکی برای آزادی آنها انجام نداد.

*کنعانی مقدم: «ولایتی مرد در سایه اصولگرایان است»

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران علی اکبر ولایتی را مرد در سایه جناح راست میخواند که با حفظ فاصله امن از این جریان خود را از تلاطم های سیاسی دور نگه داشته است. به گفته او اگر به ولایتی به دلیل مشغله های فراوانی که دارد کمک نشود نمیتواند به وظایف خود در دانشگاه آزاد فائق آید.
او همچین تاکید می کند کادر و تیمی که ولایتی به دانشگاه آزاد می برد نباید متعلق به یک جناحی سیاسی و به دنبال میراثخواری باشد، گفت: «قضاوت کردن درباره عملکرد، رفتارهای سیاسی یا مسئولیت هایی که ایشان برعهده دارند، چه در دانشگاه آزاد و چه به عنوان مشاور رهبری کاری سهل و ممتنع است. از این جهت سهل است که سابقه طولانی ایشان در دولت های مختلف در جایگاه وزارت خارجه و یکی از شخصیت های موثر در ساختارهای سیاسی و اجرایی کشور یک کارنامه کاملا شفاف و درخشانی بوده به طوری که ایشان الان مشاور رهبری هستند و این یک امتیاز منحصر به فردی برای ایشان می تواند تلقی شود.»  (منبع:اعتمادآنلاین)

*گلایه از حضور نمایشی برخی وزرا در نقاط زلزله زده

نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی از حضور نمایشی برخی وزرا در نقاط زلزله زده گلایه کرد. فرهاد تجری گفت: «در این منطقه طیف های مختلف از قهرمان ملی تا دانشمند و تحصیل کرده ملی زندگی می کنند و با توجه به اصالت و نجابتی که دارند اگر ریالی هم به آنها پرداخت نشود اعتراض نخواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه مردم منطقه دامدار هستند، اما هنوز علوفه ندارند و جایگاه جبران خسارت دامی آنها مشخص نشده است. گفت: «متاسفانه وزیر کشاورزی نمایشی و فرمایشی به اینجا تشریف آورد و با پذیرایی سه وعده غذایی در حالی که مردم منطقه حتی آب برای آشامیدن ندارند منطقه را ترک کرد بدون اینکه دستاوردی برای منطقه داشته باشد.» (منبع: مهر)

*روایت ذوالنور از دیدارش با مهدی کروبی در حصر

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دهم در خصوص دیدار یکی از نمایندگان مجلس با کروبی در توضیح این دیدار نوشت: «هفته گذشته خبری منتشر شد در رابطه با ملاقات آقای ذوالنور با آقای کروبی، درخصوص این ملاقات اقا مجتبی گزارشی ارایه نکردن، چندین با در سر پیچ های مختلف درمورد ملاقات سه ساعت و نیمه ایشان با شیخ اصلاحات پرسیدم و پاسخی نداد فقط اکتفا فرمودند لری با لری ملاقات کرد؟»
در هفته‌های گذشته شرایط برای ملاقات مهدی کروبی از محصورین جنبش سبز کمی فراهم شده است.

*محسن رفیق‌دوست: «به زودی خدمت احمدی نژاد خواهند رسید»

محسن رفیق‌دوست فعال سیاسی اصول‌گرا درباره سکوت اصولگرایان در قبال رفتار احمدی نژاد و یارانش گفت:«اصولگرایان رئیس دولتهای نهم و دهم را از رفتارهایی که در پیش گرفته است نهی و مذمت میکنند و انشاءالله به زودی خدمتش خواهند رسید.»
محسن رفیقدوست درباره اظهارات رئیس دولتهای نهم و دهم و بستنشینی او و یارانش گفت: «من از اول احمدینژاد را قبول نداشتم او تعادل ندارد. بزرگترین مشخصه احمدینژاد این است که به ولایت مومن نیست و با این رفتار و اعمال به دنبال اسم و رسم است.»

*نادرقاضی‌پور: «از تبرئه مرتضوی شوکه شدم»

نادر قاضی‌پور عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده سازمان تامین اجتماعی در رابطه با تبرئه سعید مرتضوی در بخش نخست پرونده تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی گفت: «من هنگامی که این خبر را شنیدم، شوکه شدم. پرونده تخلفات بابک زنجانی با تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی افشا شد اما برای بابک زنجانی حکم اعدام می‌دهند و سعید مرتضوی را تبرئه می‌کنند. البته صلاح مملکت خویش را خسروان دانند و قضات مستقل است اما باید یک وحدت رویه‌ای هم وجود داشته باشد.»
وی با انتقاد از حکم صادر شده واینکه این پرونده با معیشت مردم گره خورده است، گفت: «من امیدوار هستم که سازمان تامین اجتماعی نسبت به صدور این حکم اعتراض کند و مراجع قضایی نیز با حساسیت بیشتری به این پرونده رسیدگی کند. اگر زندان را تعلیق کردند باید حکم به رد مال می‌دادند. این انتظار وجود داشت که حداقل دستگاه قضایی حکم رد مال از سوی مرتضوی را صادر کند، من امیدوارم که رئیس قوه قضائیه، آقای اژه‌ای و دادستان کل کشور به این پرونده ورود کرده و نسبت به حکم صادر شده اعتراض کند»  (منبع: ایلنا)

*احمد خاتمی: «همه پس از تصمیم ولی‌فقیه باید تسلیم شوند»

احمد خاتمی امام جمعه تهران وعضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «همگان پیش از ولی فقیه حق بیان دیدگاه را دارند اما پس از تصمیم نهایی ایشان، ولایتمداری اقتضا می کند که همه تسلیم شوند وگرنه جامعه در مسائلی مانند برجام، سیاست خارجی و جبهه مقاومت دچار هرج و مرج می شود.»
بنا به ادعای وی وجود ولی فقیه  برای جلوگیری از نابسامانی شیعه در دوران غیبت ضروری‌ست. به گفته وی برخلاف عقیده برخی موضوع ولایت فقیه نه به آیت‌الله خمینی بلکه به سده چهارم تا سیزدهم هجری قمری بازمی گردد. (منبع: انتخاب)

*موضع دادستان کل کشور درباره احمدی‌نژاد

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در واکنش به تحرکات اخیر محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان وی گفت: «کسی که ۸ سال مدیریت عالی کشور را عهده دار بوده است؛ خصوصا در چهار سال دوم مدیریتش یک کلکسیونی از قانونگریزی و عمل خلاف قانون دم از دفاع از حقوق مردم میزند.»
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه قطعا آسیبها و مشکلات و ضعفهایی در مبارزه با افراد فاسد و فساد، در دستگاهی مثل قوه قضاییه وجود دارد گفت: «یکی از مشکلات ما همین اطاله دادرسی است اما کمبود اعتبار و کارمند داریم.آقای محترمی که ۸ سال مدیریت کشور را عهدهدار بودی و امروز به صورت اپوزوسیون قوهقضاییه درآمدی، اگر انتقاد درستی دارید بفرمایید. اینکه جمعی را دور خود جمع کنید و بد و بیراه به قوه بگویید و انواع اهانت ها و جسارت ها و تهمت ها و دروغ را بزنید، راه اصلاح است.؟»
به گفته وی سکوت قوه قضاییه به معنی عجز از برخورد نیست و قطعا و مسلما اگر شرایط فراهم شود، قوه قضاییه در برابر این حرکات که هیچ نفعی برای مردم و ملت ندارد برخورد می کند. (منبع: تسنیم)

*ادعا درباره پشت پرده حادثه پلاسکو

علی فاضلی رییس اتاق اصناف در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به پیگیری اتاق اصناف در زمینه پلاسکو مطرح شده بود، گفت: «متأسفانه مدیریت واحدی در بحران‌ها نداریم وگرنه در مواردی مانند زلزله کرمانشاه شاهد این اتفاقات نبودیم. زمانی پلاسکو که یک ساختمان در تهران است فرو ریخت و تا چند وقت کل کشور ملتهب بود. در آن دوره تنها ۱۰ روز برای آواربرداری از این مجموعه تمام بخش‌های کشور درگیر شده بودند، حال تصور کنید اگر اتفاقی جدی در تهران رخ دهد باید چه برخوردی کرد. آیا در این زمینه تاکنون کسی را محاکمه کرده‌اید؟ واقعیت آن است که پلاسکو پشت پرده دیگری دارد.»
به گفته وی گر اصناف سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد را پرداخت کنند در حوادثی مانند سرپل ذهاب این امکان وجود دارد که برای هر فرد زلزله زده ۲۰ خانه ساخته شود. (منبع: ایسنا)

*ضدانقلاب خواندن اصلاح‌طلب‌ها توسط معاون فرهنگی دانشگاه آزاد

حجت‌الاسلام کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: «افرادی که دل در گرو آمریکا دارند یا به تعبیر امام خواب آمریکا را می‌بینند به هیچ قیمتی جایی در دانشگاه آزاد ندارند و حق ورود به دانشگاه‌ها، جریان‌سازی، تبلیغ غربگرایی، استکبار و آمریکا را ندارند.»
به گفته وی قطعا درب دانشگاه به روی افرادی که دل در گرو استکبار آمریکا و اسرائیل داشته باشند و می‌خواهند جاده صاف کن جریانات معاند باشند و همچنین محکومان فتنه که در فتنه حضور فعال داشتند و علیه نظام اسلامی گام برداشتند قطعا هیچ جایی در دانشگاه‌های کشور نداشته و نخواهند داشت. (منبع: فارس)

*شهرداری سابق حق بیمه کارکنان را به حساب تامین اجتماعی نریخت

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تمامی حساب های شهرداری از سوی تامین اجتماعی مسدود نشده است، گفت: «دردوران شهرداری سابق حق بیمه از حساب کارکنان کسر می شد اما به حساب تامین اجتماعی ریخته نمی‌شد و این اعداد از مرز ۴۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است.»
وی درباره تخلفات مدیران شهرداری در زمینه قطع درختان با اشاره به پرونده بررسی شده در صحن شورا گفت: «از این به بعد تخلف کارکنان شهرداری در شهرداری‌های مناطق نیز بررسی خواهد شد. اینکه افراد بدون در نظر گرفتن باغ بودن املاک رای به تخریب می‌دهند و بر اساس نوع تخلف پرونده شان به دادسرای کارکنان یا حراست شهرداری ارسال خواهد شد.» (منبع: ایلنا)

*سردار نقدی: «کسانی که از سایه جنگ دم می‌زنند عاملان دشمن هستند»

سردار نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران با بیان اینکه بعضی‌ها با وجود اینکه دشمن در ضعف قرار گرفته می‌گویند سایه جنگ وجود دارد، ادعا کرد: «کدام سایه جنگ؟ چرا این گونه سخن می‌گویید. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید کشور ما در حال مرگ است و عده‌ای دیگر در ایران می‌گویند سایه جنگ.سوال اینجاست کشوری که در حال مردن است می‌تواند بجنگد؟ در سال ۵۷ آمریکا ۱۰۰ برابر اکنون قدرت داشت و ایران او را شکست داد.»
به گفته وی کسانی که سخن از سایه جنگ می‌زنند عاملان دشمن هستند در حالی که این سایه مرگ امروز با قدرت مقاومت بالای سر آمریکا و اسرائیل و آل سعود است. (منبع: انتخاب)

*انتقاد علی مطهری از تشکیل پرونده برای پروانه فروهر

علی مطهری در یادداشتی با اشاره به برگزاری سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر نوشت: «ببینید چه انحرافی از اسلام در درون وزارت اطلاعات ما وجود داشت و خوشبختانه امروز تا حد زیادی ریشه کن شده است. البته اولیای دم از قاتلان آن دو گذشتند چون آنها را صرفاً ابزار دست می دانستند، ولی معلوم نیست چرا مدعی العموم که با اندک تعریضی به مقامات عالی کشور اعلام جرم می کند، در این مورد آنها را به سزای اعمال خود نرسانده است. و نیز مایه تعجب است که برای دختر آن دو مقتول مظلوم به خاطر پیگیری برگزاری مراسم یادبود پدر و مادرش در سالهای گذشته، پرونده قضایی تشکیل شده است به جای دلجویی از او بابت مصیبت و خسارت روحی و مادی که بر وی وارد کرده ایم.»
گفتنی‌ست در روزهای گذشته برای اولین‌بار پس از سالها اجازه برگزاری مراسم سالگرد داریوش و پروانه فروهر از سوی مقامات امنیتی با شرط سکوت و رعایت مسایل امنیتی داده شد. (منبع :ایسنا)

*شکست تلخ کشتی‌گیر ایرانی برابرعقیده حکومتی

در مسابقات قهرمانی کشتی امیدهای جهان علیرضا کریمی کشتی‌گیر وزن ۸۶ کیلو ایران در اواخر مسابقه خود با حریف روس پس از اینکه از طرف مربیان با فرمان «علیرضا باید ببازی» مواجه می‌شود از روی مصلحت تن به دستان حریف روس سپرد و به دلیل اینکه در صورت پیروزی ناچار به رقابت با حریفی از اسراییل می‌شد.  درخواست مربی از این کشتی‌گیر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #باید ببازی فراگیر شد. این کشتی‌گیر پیش از نیز در مسابقات جهانی جوانان به دلیل عقیده حکومتی مبنی بر مبارزه نکردن ورزشکاران ایرانی با اسراییلی موفق به کسب مدال نشده بود. به گفته وی مسوولین در دوره گذشته وعده پاداش داده بودند که البته هیچ پاداشی پرداخت نشده بود.
در این رابطه رسول خادم رییس فدراسیون کشتی نیز با منسوخ دانستن این عقیده درمیادین ورزشی و به‌خصوص کشتی خواستار ترتیب نظر و تصمیم‌گیری جدیدی در این زمینه شد.

*طرح سوال از وزیر ورزش به دلیل رفتار با مربی اهل تایلند

پس از اینکه در طول برگزاری مسابقات کبدی قهرمانی آسیا در ایران تصاویری از مربی مرد تیم زنان تایلند منتشر شد که در آن این مربی مرد ناچار به  روسری سر کردن و ورود به سالن مسابقات داشت این رفتار با تکذیب مسوولان و هم‌چنین ادعای شیطنت عکاسان روبرو شد اما اظهارات خود این مربی تایلندی مشخص کرد که مسوولین حراست ورزشگاه او را به روسری سر کردن مجبور کرده‌اند. در همین رابطه رامین نورقلی‌پور نماینده مردم کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی از طرح سؤال از وزیر ورزش و جوانان با محوریت بررسی حواشی مسابقات کبدی در گرگان در فراکسیون ورزش مجلس خبر داد.

*دستگیری شهروندان اراکی به اتهام شرکت در مهمانی

عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی گفت : «بنابر گزارشات واصله مبنی بر برگزاری مهمانی مختلط در مکانی با هویت معلوم پس از صدور دستور قضایی و اعزام مامورین به محل تعداد ۲۴ نفر زن و مرد دستگیر شدند.»
به گفته وی ازمحل مقادیری مشروبات الکلی کشف و ضبط شد و پرونده جهت تکمیل تحقیقات به دادسرای اراک ارجاع شد.
رفتارهای اینچنینی حکومت ایران با شهروندان مصادق بارز شکستن حقوق اولیه شهروندان و ورود به حوزه شخصی آنها تلقی می‌شود که بارها از جانب فعالان حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. (منبع: میزان)

*آمار بالای کودک‌آزاری در کلان شهرهای کشور

براساس آمار، موارد ثبت‌شده همسرآزاری در سال ٩۵ در استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان به‌ترتیب بیشترین گزارش‌های ثبت‌شده است که به‌ترتیب ١٧٠٨٣ مورد، ٧٣٨۵ مورد و ۶۴٨٣ مورد بوده است. آمار می‌گوید این استان‌ها در سال ٩۴ نیز بالاترین میزان خشونت زن‌آزاری از سوی همسران را دارا بوده‌اند. براساس آمار سازمان پزشکی‌قانونی تعداد معاینات نزاع مربوط به موضوع همسرآزاری از سال ١٣٨٨ تا ١٣٩۵ رشد قابل‌توجهی داشته به نحوی که از بیش از ۵٢‌هزار مورد به بیش از ٧٧‌هزار مورد افزایش یافته است. (منبع: شرق)

No comments:

Post a Comment