Wednesday, February 21, 2018

بسته خبری (۶۲): از هشدار درباره افزایش فقر در کشور تا واکنش‌ها به طرح رفراندوم!!


بسته خبری (۶۲): از هشدار درباره افزایش فقر در کشور

 تا واکنش‌ها به طرح رفراندوم


کمپین حقوق بشر در ایران
«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*بیانیه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی درباره پرونده فعالان محیط زیست

ستاد حقوق بشرجمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای درخصوص پرونده کاووس سیدامامی منتشر کرد. کاووس سیدامامی در زندان اوین به طرز مشکوکی جان باخت و قوه قضاییه ادعا کرد که خودکشی علت مرگ وی بوده است. دربیانیه ستاد حقوق بشرجمهوری اسلامی آمده است: «ازسازمان ملل انتظار می‌رود به آمریکا و کشورهایی که مقاصد خصمانه خود را تحت عنوان «مدافع محیط زیست» دنبال می‌کنند، اخطار دهد. جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأیید ضرورت حمایت و توسعه فعالیت‌های محیط زیستی، قویاً نسبت به استفاده پوششی ازاین فعالیت‌ها برای مقاصد خصمانه به‌خصوص تجاوزات نظامی و اقدامات تروریستی هشدار می‌دهد. از سازمان ملل و نهادهای مربوطه انتظار می‌رود به آمریکا و تمام کشورهایی که صرفاً از عنوان “مدافع محیط زیست” استفاده کرده و مقاصد غیرقانونی و خصمانه و تجاوزکارانه خود را دنبال می‌کنند اخطار جدی بدهند، در حقیقت اعتبار سازمان ملل و نهادهای تابعه آن قربانی حقیقی این سوءاستفاده‌ها هستند»

*هشدار درباره بمب خاموش حاشیه‌نشینی در تهران

روزنامه آرمان در گزارشی به رشد پدیده حاشیه‌نشینی در اطراف شهر تهران پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «قدمت حاشیه‌نشینی در کشور به سه دهه اخیر بر‌می‌گردد، البته پیش از آن نیز حاشیه‌نشینی وجود داشت، اما هرگز به این شدت نبود. هر چند تاکنون دستگاه‌ها و ادارات مرتبط اقدامی جدی در مقابله با این معضل خطرناک انجام ندادند و به‌رغم کمبود امکانات در استان تهران، به‌دلیل بیکاری در مناطق محروم کشور، همچنان شاهد روند مهاجرت از روستاها و شهرهای کشور به این استان و تشدید لهملم‌الهدی خطیب نماز جمعه مشهد با انتقاد از طرح موضوع همه‌پرسی با استناد به اصل ۵۹ قانونی اساسی، گفت: «دراین سیل چندمیلیونی که در حمایت از نظام برخاستند و در این سیل جمعیت که عکس رهبری در دستشان است، این حرف را می‌زنید، می‌دانید چه درذهن‌ها تداعی می‌شود؛ اینکه شما طرفدار مردم‌سالاری سکولار هستید، نه مردم‌سالاری دینی… شما می‌آیید در این سیل جمعیت چندمیلیونی اصل ۵۹ را به رخ مردم می‌کشید؟ مردمی که عکس رهبری در دستشان است. توجه داشته باشید اساس نظام را به‌خاطر خوشایند یک اقلیت لاییک بی‌دین وابسته به غرب زیر سؤال نبرید. این سیل چندمیلیونی را که برای اسلام و دین آمدند، برای خوشایند یک اقلیت لاییک بی‌دین نادیده نگیرید»

*انتقاد از صداوسیما به دلیل پخش فیلمی درباره کاووس سیدامامی

روزنامه شرق درمطلبی با اشاره به پخش فیلمی درباره کاووس سیدامامی و ادعاهای مطرح شده درباره وی دراین فیلم به انتقاد از عمل صداوسیما پرداخت. در بخشی از این یادداشت آمده است: «این سؤال مطرح است که آیا صداوسیما اساسا اجازه داشت گزارش مزبور را با نشان‌دادن فیلم‌ها و تصاویر متعدد از سیدامامی و حتی بخشی از تصاویر شخصی او منتشر کند؟»
فیلمی که تلاش داشت به مخاطب اثبات کند سیدامامی و مؤسسه او به فعالیت‌های جاسوسی در ایران پرداخته و تحت نظر بوده‌اند. این در حالی است که به‌غیر از سیدامامی، هنوز تعداد دیگری از فعالان محیط‌‌ زیستی که در این مؤسسه فعالیت می‌کرده‌اند، در بازداشت هستند و متهم؛ یعنی هنوز دادگاهی برگزار نشده و حکمی صادر نشده است.

*هشدار درباره پایان ذخایر آبی کشور

روزنامه جهان صنعت در گزارشی به شرایط بحرانی کمبود آب در کشور نوشته است: « کارشناسان معتقدند فرصت زیادی تا پایان منابع آبی در ایران وجود ندارد و براساس آمار جهانی، ایران سیزدهمین کشوری است که تا سال ۲۰۴۰ با بحران شدید بی‌آبی مواجه خواهد شد» به نوشته این گزارش میزان هدررفت آب در سطح ایران بین ۳۰ تا ۳۵ درصد ثبت شده و این بدان ‌معناست که بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود‌. هم‌چنین  کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت و در نتیجه افزایش تبخیر و تعریق و کاهش میزان آب تجدیدشونده از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب در سال‌های آتی و استفاده روزافزون از منابع آبی برای مصارف مختلف و به ویژه کشاورزی موجب شده ایران با شرایط نابسامان کم‌آبی مواجه شود‌.»

*امام جمعه اهواز: «نهال کاری برای فریب مردم است»

محسن حیدری آل‌کثیر در نماز جمعه اهواز با تأکید بر اینکه تنها راه حل معضل ریزگردها، برگرداندن آب منتقل شده خوزستان است، گفت: «با این ‌کار درعرض یک ماه این معضل حل خواهد شد. البته بازگرداندن آب نباید به صورت نمایشی و موقتی باشد.»
وی با بیان اینکه خواسته مردم خوزستان مبارزه با فساد، تبعیض و حل معضل ریزگردها است، گفت: «مقابله با ریزگردها باید اصولی باشد و نه آبنباتی و با نهال‌کاری. اگر خیلی هم به این روش امید داشته باشند و بخواهند در هرسال ۵ هزار هکتار نهال‌کاری کنند، ۷۰ سال طول می‌کشد تا نهال‌کاری ۳۵۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد به اتمام برسد.»
امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر اینکه ملت عاقل این فریب‌ها را باور نمی‌کند، گفت: «همه کارشناسان بر این باور هستند و این تنها نظر من نیست. هنگامی که آب را منتقل کردند، تالاب‌ها، مراتع و مزارع کشاورزی خشک شد و امروز نیز همین‌ها به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند.»

*حسین شریعتمداری: «برخی در دانشگاه‌ها نفوذی هستند»

حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان با طرح این ادعا که تجربه نشان داده نباید به غرب اعتماد کرد، ولی مشاوران نفوذ کرده برنامه را آن طوری که دشمن می‌خواهد پیش می‌برند، گفت: «بعضی در دانشگاه کشور سخن از حجاب می‌زنند و آن را حکم ثانوی و اساسا ریشه در اسلام نمی دانند، این همان مشاوران نفوذی هستند. این دسته از آدم‌ها در عرصه مشاوره می‌توانند محاسبه را به سمت اشتباه ببرند.»
بنا به ادعای وی در گذشته دشمن خیلی کارها علیه کشور کرد، موفق نبود، مانند جنگ تحمیلی، اما الان سخن از جنگ مطرح می‌کنند، این حرف توهم است چون سایه جنگ ترفندی برای قدرت و فشار است. دشمن با سایه جنگ قصد دارد به مسؤولان ایرانی فشار بیاورد و آنها به این باور و اعتقاد برسند که اگر تسلیم خواسته آنها نشوند، جنگ هست و از بین خواهد رفت.

*پیش‌بینی درباره سرنوشت علی مطهری و محمود صادقی در انتخابات آینده مجلس

محمدرضا خاتمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که نظام ما نظامی ایدئولوژیک است، گفت: «ما دریک دور معیوب گیر کرده‌ایم. دو عامل ایجاد شد تا نظارت استصوابی شل بشود. یکی از آنها متأسفانه ترس از خارج است. به هرحال می‌خواهند دموکراسی را رعایت کنند. امثال ما را که تأیید نمی‌کنند. چند نفری را در این میان تأیید می‌کنند که به نظرم در دور بعد هم مطهری و صادقی را دیگر تایید نمی‌کنند. باید دنبال برای دور بعد دنبال آدم‌های سفید بگردیم.»

*رفتار خشن پلیس با دختر خیابان انقلاب

اعظم جنگروی که با حمایت از مبارزه مدنی دختران انقلاب در همان نقطه‌یی که این جنبش مسالمت‌آمیز در اعتراض به حجاب اجباری شروع شده بود، بعد از ایستادن و در دست گرفتن روسری خود توسط نیروی انتظامی دستگیر شد و به کلانتری منتقل شد.
اعظم جنگروی  بنا به نوشته‌هایش در فضای مجازی این رفتار مسالمت‌آمیز را بدون اینکه تحت تاثیر جریان و یا گروهی باشد انجام داده است. وی در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «این حرکت من به هیچ سازمان یا گروه یا فردی چه در داخل و چه در خارج از ایران مربوط نمیشود. من این کار را برای مقابله با حجاب انجام دادم»

*محرومیت کشتی‌گیر و مربی ایرانی به دلیل امتناع از رویارویی با حریف اسرائیلی

علیرضا کریمی کشتی‌گیر جوان تیم‌ملی که در مسابقات جهانی به درخواست مربی‌اش به عمد مغلوب حریف روسی شده بود تا با حریف اسرائیلی روبرو نشود با حکم فدراسیون جهانی کشتی شش ماه از حصور در مسابقات محروم شد. این درحالی‌ست که مربی این کشتی‌گیر که درحین مسابقه از او خواسته بود تا ببازد به دوسال محرومیت از حضور در مسابقات محکوم شد.
فدراسیون کشتی دربیانیه‌یی دراین‌باره این موضوع نوشت: «خطر تعلیق، موقتاً رفع شد اما پرونده تعلیق همچنان مفتوح است و باید کلیه دستگاه‌های مرتبط، برای حل این مشکل که در کمین ورزش ایران است، راه اصولی را بیابند. به طور قطع با توجه به شرایط موجود در IOC، مواضع مراجع بین‌المللی در موارد مشابه بعدی بسیار جدی‌تر خواهد بود. امیدواریم برای حل موضوع، راهکاری از سوی مراجع ذیصلاح در نظر گرفته شود.»

*کنایه سعیدحجاریان به فیروزآبادی درباره مارمولک هسته‌ای

سعید حجاران نویسنده و تئوریسین سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی با کنایه به ادعای فیروزآبادی درباره استفاده جاسوسی از مارمولک‌های ایران  نوشت: «به نظر می‌رسد ایشان با ابتدایی‌ترین اصول حفاظت اطلاعات آشنایی ندارند والّا این بهانه را به غرب و اسرائیل نمی‌دادند که فردا ادعا کنند ایران درکویرهایش به تعبیر ایشان درحال کار اتمی‌کردن است. این کارهای اتمی در تفسیر آن‌ها شامل آزمایش‌های هسته‌ای، پرتاب موشک‌های هسته‌ای در دل کویر و انواع فعالیت‌های دیگر می‌شود که می‌تواند برای ایران هزینه به بار آورد.»
سردار سرلشکر فیروز آبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فعالیت‌های جاسوسی در ظاهر فعالیت‌های زیست محیطی مدعی شده بود که افرادی چندین سال پیش به عنوان فعالیت برای جمع‌آوری کمک به فلسطین به ایران آمدند که در اموالشان انواع جانوران صحرایی را خریده بودند مثل سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست. سپس بررسی کردیم که این موارد به چه دردشان می‌خورد، بعد متوجه شدیم که پوست آنها امواج اتمی را جذب می‌کند و اینها جاسوس اتمی بودند که می‌خواستند با این بهانه در داخل جمهوری اسلامی از طریق پوست این جانوران صحرایی به این نتیجه برسند که ما در چه مکان‌هایی معدن اورانیوم داریم و کجا در حال کار اتمی کردن هستیم.
گفتنی‌ست وب‌سایت علمی LiveScience در مطلبی با عنوان «نه ایران، سوسمارهای جاسوس نمی‌توانند اورانیوم کشف کنند» به ادعای سردار فیروزآبادی در مورد استفاده از مارمورک برای جاسوسی هسته‌ای را رد کرد.

*نظر سارا شریعتی درباره برگزاری روز ولنتاین در ایران

سارا شریعتی پژوهشگر استاد دانشگاه علوم اجتماعی تهران و فرزند علی شریعتی با اشاره به برگزاری جشن ولنتاین در ایران گفت: «در جامعه ما تعادلی بین مرگ و زندگی و غم و شادی نیست .اگر در سال ۶۵ روز برای عزا هست ،شاید ۲۰ روز برای شادی داشته باشیم .این باعث می شود وقتی در رده های بالای سیاست گذاری کاری انجام نشود ،رده های پایین (مردم)خودشان شادی آفرینی کنند.»
وی با ذکراین مثال که جشن تولد ۵۰ سال پیش رسم نبود ،اما امروز خیلی‌ها تولد می‌گیرند، گفت: «عشق در جامعه ما یک تابوست . طبیعی‌است که جوانان با حجم رسانه‌ای بالای امروز – ماهواره و اینترنت- از آیین‌ها ، جشن‌ها و فرهنگ کشورهای دیگر باخبر شوند و آنچه پاسخگوی نیازشان باشد ،تقلید کنند. این تقلید کم کم آن قدر عادی می شود که شاید ۵۰ سال آینده کسی حتی به یاد نیاورد که ولنتاین از کجا و چگونه وارد فرهنگ ما شده است.»

*روایت فیروزآبادی از تعداد حاضران در راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸

سرلشگر فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به جنبش سبز مردم در سال ۱۳۸۸ و راهپیمایی میلیونی روز ۲۵ خرداد ادعا کرد: «همان روز جلسه شورایعالی امنیت ملی بود. من در مسیر جلسه ۲۰ دقیقه در محدوده پل حافظ ایستادم و راهپیمایی را نگاه کردم. کاملا کار گروهکی بود. مردم اینطوری راهپیمایی نمی‌کنند. آدم‌ها به صورت دسته‌های دو سه نفره و با فاصله ۴ متر از هم حرکت می‌کردند و با حرکات دست، علامت پیروزی نشان می‌دادند و برای داخل خانه‌ها و مغازه‌ها دست تکان می‌دادند. این یک شکل کاملا گروهکی بود.»
وی هم‌چنین با بیان این ادعا که آدم‌هایی در تظاهرات بودند غالبا جزو مردم عادی نبودند، گفت: «فردای آن روز آقای زنگنه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت گفت شما به ۲ و نیم میلیون آدم گفتید خس وخاشاک. من گفتم آقای زنگنه عدد بلد نیست من این جمعیت را دیدم. ۳۵ هزار نفر بیشتر نبودند. منتهی طوری چیده شده بودند که طول مسیر را پر کنند. بعد هم که آقای موسوی به میدان آزادی رفت و افراد دیگری هم کنار ایشان ایستادند و دستمال سبز به دست گرفتند و شعار دادند و حمایت همه رسانه‌ها و سران بیگانه را هم به دنبال داشتند.»

*واکنش احمد خاتمی به پیشنهاد رفراندوم

احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه تهران درواکنس به موج‌سازی رسانه‌ها درخصوص طرح ماجرای رفراندم از سوی رئیس‌جمهور گفت: «بنده به شبکه‌ دولتی ضد اسلامی، ضد ایرانی و به ضدانقلاب فراری که دلخوش به برخی اظهارنظرها شده‌اند می‌گویم که آن‌ها هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید.»
وی با بیان اینکه این جریان می‌خواهد سفره اسلام، ولایت‌فقیه را با رفراندوم جمع کند،ادعا کرد: «رؤیای ضدانقلاب در این زمینه هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و اسلام و اهل‌بیت در این کشور ماندنی است.»
در روزهای گذشته گروهی از فعالان سیاسی داخل و خارج کشور در بیانیه‌یی خواستار برگزاری رفراندوم در ایران با نظارت سازمان‌های بین‌المللی شدند. هم‌چنین حسن روحانی در سخنرانی اخیر خود با اشاره به قانون اساسی درباره امکان رفراندوم در ایران اشاره کرد.

*اعتراضات احمدی‌نژاد به دستگاه قضایی و علی خامنه‌ایی

محمود احمدی‌نژاد مقابل دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی حاضر شد و به طرح دوباره انتقادات شدید از دستگاه قضا پرداخت. تعدادی از حامیان احمدی نژاد و مشایی، این دو نفر را تا مقابل دادگاه تجدیدنظر استان تهران با سر دادن شعار الله اکبر همراهی کردند. «احمدی احمدی، حمایتت می‌کنیم»، «فقر و فساد و تبعیض، احمدی نژاد بپا خیز» و «احمدی قهرمان، یاور مستضعفان» دیگر شعارهایی است که این افراد سر می دادند.
احمدی‌نژاد پس ازآنکه اجازه حضور در دادگاه را پیدا نکرد در جمع تعدادی از مردم از پاسخگو نبودن مقام رهبری در قبال عملکرد قوه قضاییه نیز انتقاد کرد.  

*استاندار اصفهان: «هنوز به پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان ورود نکرده‌ام»

محسن مهرعلی‌زاده استاندار اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بعد از استاندار شدن به پرونده اسید پاشی‌ها در استان اصفهان ورود کرده است یا خیر، گفت: «تا این لحظه به این مسأله ورود نکرده‌ام. ما مسائل بسیار داریم، آب، اشتغال، محیط زیست و سایر مسائل معظلات از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»
بعد از گذشت چند سال از پرونده اسیدپاشی زنجیره‌یی در شهر اصفهان و به نتیجه نرسیدن پرونده مرتکبین به این جرم بسیاری از قربانیان این حادثه در پیگیری‌های متعدد ناکام بوده‌اند.

*تاکید بر آغازمبارزه با فساد از زیرمجموعه‌های نهاد رهبری

علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، با تأکید بر اینکه فاسد، فاسد است و فساد در هر گروه، جریان و دستگاهی ممکن است وجود داشته باشد، گفت: «نکته قابل تاملی که وجود دارد این است که در کشور «شفافیت» وجود ندارد. اگر شفافیت به وجود بیاید، بخش زیادی از این فساد‌ها کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه در کشور ما اقتدار لازم برای برخورد با پرونده‌های فساد وجود ندارد و پرونده‌های فساد را همانند سایر پرونده‌ها می‌دانند.»
به گفته وی نکات و نقاط مبارزه با فساد را باید از راس و بزرگترین منبع‌های فساد شروع کرد و اگر این کار آغاز شود، بسیاری از مشکلات قطعا حل خواهد شد. زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست شفافیت و احیانا مبارزه با فساد از دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های رهبری آغاز شود تا هم مردم بهتر در جریان امور قرار بگیرند و هم مسئولین حساب کار دستشان بیاید، گفت: «من معتقدم حتما این کار باید انجام شود زیرا این موضوع می‌تواند حاکی از یک نقطه قوت باشد. به معنای دیگر این شفافیت نه تنها مضموم نیست، بلکه بسیار هم مطلوب است. رهبر انقلاب نیز هیچ‌گاه این موضوع را خط قرمز نمی‌داند. به طور مثال چند سال گذشته ما می‌خواستیم از قوه قضاییه تحقیق و تفحص انجام دهیم، اما قوه قضاییه مقاومت می‌کرد و می‌گفت ما زیر نظر رهبری هستیم، اما رهبر انقلاب سه بار بر تحقیق و تفحص تاکید کرده و راه را برای ما باز کردند.»

*پاسخ توییتری یامین‌پور به عبدلله رمضان‌زاده

وحید یامین پور تهیه کننده و مجری تلویزیون در واکنش به پست توئیتری عبدالله رمضان زاده مبنی بر پشیمانی اش از شور انقلابی و آرمانگرایی سال های جوانی خود در توییتر نوشت: «حضرت آقا چند روز پیش به همین اشاره کردند، اینکه به جوانان امروز بیش از نسل انقلاب اعتماد دارم؛ نسل انقلاب بعضا ادمهای هیجان زده و سطحی بودند که امروز پشیمانند.»
رمضان زاده در توییتی در روزهای سالگرد انقلاب اسلامی نوشته بود: «۳۹ سال پیش چنین روزهایی در اوایل ۱۷ سالگی و شاگردی پرشور در دبیرستان بودم آرمانگرایی و انتظار تغییر انقلابی وجودم را فرا گرفته بود و در موج بیکران ملت انقلابی در آرزوی مشارکت در ساختن بهشت روی زمین بودم امروز در ۵۶ سالگی آرزویم این است: هیچ جوانی در آرزوی ساختن بهشت در زمین نباشد.»

*ناطق نوری: «تبعیض و قانون شکنی بیشتر از تهدید بیرونی نگران کننده است»

علی اکبر ناطق نوری، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و از افراد نزدیک به آیت‌الله خمینی گفت: «مردم ما از تهدیدهای بیرونی نگران نیستند آن چیزی که مردم ما را نگران می کند، تبعیض‌ها قانون شکنی‌ها و بی قانونی‌ها است. حرفهایی که گاهی مسئولین نسبت به هم می‌زنند دل مردم را خالی می‌کند، اگر مسئولان کشور حرکت ملت را داشته باشند ملت ما همیشه در صحنه بوده اند و خواهند بود.»

*نماینده ولی فقیه در سپاه: «بی‌تفاوتی مردم به بی‌حجابی نگران کننده است»

حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران گفت: «بحث بدحجابی و بی‌حجابی، عرفی‌سازی برخی مسائل و بی‌تفاوتی مردم بسیار نگران کننده است. نباید مردم از کنار این قضایا بگذرند. بحث دوم بی‌تفاوتی مسئولان است. دولت در ترویج اخلاق نقش دارد. زمانی که خداوند تمکن اداره جامعه را به دست بندگانش می‌سپارد از آنان توقع دارد. اقامه نماز، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر الزاماتی دارد. باید زمینه گرایش ارزش‌ها برای مردم فراهم شود. دولت مسئولیت و نقش دارد.»
وی هم‌چنین ادعا کرد: «دشمن دنبال تغییر ذائقه و فرهنگ، تخلیه روحیه انقلابی و بی‌تفاوتی نسبت به دین و انقلاب است. این امانت الهی است. ولایت‌فقیه، ولی‌فقیه، شریعت و انقلاب امانت الهی هستند، تکلیف این است که این امانات الهی پاسداری شوند.»

*ادعای تازه درباره دلیل اعتراضات سراسری مردم

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: «اعتراضات در مشهد به دلیل خط بی آرتی بود که شهرداری مشهد بین میدان شهدا و دروزاه قوچان در یک خیابان چهل متری احداث کرد. کسبه را تحریک کرد که نرده‌های بی آر تی را بردارند و این مشکلات ایجاد شود. کم کم به همه‌ی شهرها تسری پیدا کرد و ضد انقلاب هم توانست از آن سو استفاده کند.»
این نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی هم‌چنین درباره حوادث اخیر مدعی شد: «تقریبا به طور مستقیم نمی‌شود گفت که ارتباط با عملکرد قوا داشته است است. وقایع اخیر معلول چند مساله است. علت اول، بی‌سلیقگی مسوولان بود و علت بعدی افشاگری‌های بی‌مورد، سروصدا و تضعیف و تحقیر و حرف‌های بی‌پایه و بی‌ربط زدن در رقابت‌های انتخاباتی بود.»

*ادعای رئیس اطلاعات سپاه درباره دستور کار جدید دشمن

حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه ادعا کرد: «تسلط ما بر داعش و سایرگروه‌های تروریستی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، سبب شده تا دشمن به فکر گروهک‌سازی‌های جدید برای ایجاد ناامنی باشد. اشراف ما نشان می‌دهد در وقایع اخیر نیز گروهک‌های بدنام با هدایت دشمنان اصلی ملّت؛ از مطالبات اقتصادی به حق مردم سوءاستفاده و تلاش کردند با تولید ناامنی خواسته‌های ملت را منحرف کنند.»
به گفته وی اقدامات دشمنان بی‌پاسخ نخواهد ماند و در وقت مناسب به آنها سیلی خواهیم زد.

*واکنش‌ها به سخنان آیت‌الله جنتی درباره شرایط سخت مردم

عباسعبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی با اشاره به حرف‌های روزهای اخیر آیت‌الله جنتی درانتقاد از وضع اقتصادی موجود نوشت:«اول ازهمه این اظهار ناتوانی یا ناموثر بودن شخص ایشان در حل مسائل کشور جای تعجب دارد، زیرا هنگامی که درباره جایگاه شورای نگهبان سخن گفته می‌شود آن را درحد بسیار بالایی ارتقا می‌دهند، ولی اکنون که زمان مسوولیت‌پذیری درباره مسائل است قدرت اعضای آن را در حد یک شهروند عادی و ناتوان معرفی می‌کنند. ولی واقعیت جز این است. اگرچه قصد نداریم که همه قصور و تقصیرات را متوجه شورای نگهبان کنیم، قطعا چنین کاری ناعادلانه است. ولی در فضای کلی کشور باید میان قدرت و مسئولیت تناسب برقرار باشد. شورای نگهبان یکی از موثرترین نهادهای کشور در خوب و بد وضع آن است.»
هم‌چنین اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی و نماینده اسبق مجلس با اشاره به سخنان اخیر احمد جنتی در خصوص اینکه «صدای مردم را باید شنید» گفت: «تمامی دلایلی که اکنون می‌توانیم در خصوص فقر بیان کنیم، به ساختاری که آقای جنتی به‌ویژه بعد از مجلس ششم و روی کار آوردن احمدی‌نژاد ایجاد کرد، برمی‌گردد. همه مسئولین جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله جنتی، باید پاسخگوى عملکرد خودشان باشند.»

*شروط الله‌کرم برای گفت‎وگو با اصلاح‌طلبان

حسین الله‌کرم فعال سیاسی اصولگرا و از موسسین انصار حزب‌الله درباره ضرورت گفت‎وگوی ملی بین جریان‎های سیاسی گفت: «هرگونه گفت‎وگوی ملی یا غیر ملی، خرد یا کلان مورد موافقت من است، خصوصا وقتی هدف بحث رسیدگی و حل مسائل و مشکلات مردم مورد توجه باشد.»
این فعال سیاسی اصولگرا درباره موثر بودن گفت و گوی ملی برای اینکه دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب همدیگر را به عنوان رقیب سیاسی به رسمیت بشناسند، گفت: «پیش فرض هر دو گروه براساس رقابت شکل می گیرد و حرف هایی که به یکدیگر نسبت می دهند براساس رقابت است. معتقدم اصلاح طلبان تا موضع خود را درباره ۸۸ روشن نکنند، نمی توانند وارد رقابت سیاسی شود، حتی اگر شورای نگهبان می پذیرد، من مخالفم.الله‌کرم یادآور شد: اصلاح طلبان تا انتخابات ۴۰ میلیونی و مشارکت بیش از ۸۰ درصدی مردم را به رسمیت نشناسند و از تئوری تقلب توبه نکنند، اساسا وارد شدن آنها به رقابت معنی ندارد.»

*نگرانی ازشرایط بحرانی مردم و کشور

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران دراین‌باره که اصلاح‌طلبان نباید برای حضور در ساختار قدرت از گفتمان اصلاح‌طلبی خود عبور کنند،گفت: «از رهبری جبهه اصلاحات گرفته تا پائین ترین رده آن هیچ‌گاه از چارچوب گفتمان خود عبور نکردند، اما آنچه مهم است شرایط کشور و مردم است و به‌قدری اکنون این وضعیت بحرانی است که اصلاح‌طلبان امروز معتقد به تشکیل جبهه نجات ملی هستند.»
به گفته وی برای اصلاح‌طلبان رسیدگی به زلزله کرمانشاه بسیار بسیار مهم‌تر از کسب یک کرسی بیشتر در مجلس شورای اسلامی است، بنابراین خط قرمز آن‌ها هویت شان است. اصلاح‌طلبان جایگاهی در جامعه کسب کردند که با یک کلمه تکرار در سال ۹۲ توانستند برنامه اصولگرایان را به هم بریزند، بنابراین آن هویت، هویتی است که حفظ شده و قابلیت تعمیم یافتن در سطوح جامعه را دارد.

*هشدار درباره افزایش روزافزون فقر در کشور

پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی گفت: «متاسفانه فقر در حال افزایش است و در جامعه هر روز بر تعداد فقرا افزوده می‌شود به همین دلیل به یار و یاوران بیشتری برای مددکاری و کمک نیازمند هستیم.»
وی پیش از این نیز درباره زندگی بیش از ۱۱ میلیون از ایرانیان در شرایط بسیار بد اقتصادی و زیر خط فقر سخن گفته بود. این درحالی‌ست که بسیاری از مشکلات مردم در اعتراض‌های سراسری دی ماه انتقاد از وضع اقتصادی موجود بود.

*نامه اعتراضی کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» به حسن روحانی

درپى توقف مجدد اکران فیلم «عصبانى نیستم» که در رابطه با “دانشجویان ستاره دار” است، رضا درمیشیان نویسنده و کارگردان این فیلم، نامه اى به رئیس جمهور منتشر کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «آیا در شرایطى که حضرتعالى مدام از حق سئوال، حق انتقاد، حق اعتراض و حق شهروندى سخن مى گویید باید فیلمم را پس از چندین و چند دفعه سانسور باز هم تکه تکه کنم؟من و دیگر سینماگران مستقل در حسرت تحقق شعارهاى انتخاباتى تان به هنر و نگاه تان به عرصه سینما هستیم. فضاى امنیتى در عرصه فرهنگ و هنر در شأن سینماى ایران نیست.من دو بار به «تدبیر و امید» راى داده ام، اما بى نهایت ناامیدم.»
این فیلم پیش از این در جشنواره‌های بیت‌المللی جوایزی نیز به دست آورده بود.

*هشدار درباره معضل زباله سوزی در تهران

محمد حسین بازگیر رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه پسماندسوزی جرم است و علاوه بر آلودگی هوا سبب بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود، گفت: «اداره محیط زیست شهر تهران و سایر دستگاه‌های متولی در تلاش هستند تا عاملان زباله‌سوزی را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.» به گفته رییس اداره محیط زیست شهر تهران متاسفانه زباله‌سوزی به گونه‌ای است که برخی اوقات عاملان زباله سوزی مشخص نیستند. به این معنا که عده‌ای در نقطه‌ای از شهر پسماندها را آتش می‌زنند، بلافاصله محل را ترک می‌کنند و نشانی از خود بر جای نمی‌گذارند.
پیش ازاین نیز رئیس سازمان محیط زیست و هم‌چنین فرماندار تهران نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. به گفته کلانتری رییس سازمان محیط زیست در جنوب تهران ۶۰ منطقه زباله‌سوزی وجود دارد.

*روایتی تلخ از کودکان کار در حوالی پایتخت

روزنامه شرق در گزارشی به وضعیت سخت و تاسف‌آور کودکان کار دراطراف شهر تهران که اکثر آنها مهاجران بی شناسنامه بلوچ هستند پرداخته است. در بخشی از این گزارش و به نقل از یکی از اعضای جمعیت امام علی آمده است: «محل زندگی اینها اطراف شهر ری است و در خانه‌های کپری زندگی می‌کنند؛ آلونک‌هایی بدون امکانات رفاهی. خانه‌ها برق ندارند و اگر شما پنج بعدازظهر به این محله‌ها سر بزنید، آنجا تاریک تاریک است. وضعیت بهداشتی‌شان افتضاح است، مشکلات شپش بینشان رایج است، حتی مسئولان اجازه تعمیر خانه‌ها را نمی‌دهند. زمستان امسال اکثر بچه‌های اینجا مریض بودند، ما کلی هزینه کردیم که این بچه‌ها درمان بشوند. تصمیم گرفتیم این آلونک‌ها را تعمیر کنند، متاسفانه از شهرداری آمدند و این آلونک‌ها را خراب کردند. این بچه‌ها و خانواده‌هایشان جزء هیچ جامعه آماری‌ای حساب نمی‌شوند ولی به محض اینکه دستی به سر و روی خانه می‌کشند، مثلا در این حد که سقف آلونکشان را کاهگل بریزند، سریع پیدایشان می‌شود و سرپناهشان را خراب می‌کنند»

*برگزاری چندین تجمع اعتراضی در کشور

تعدادی از فارغ‌التحصیلان مدارس استعدادهای درخشان، اولیای دانش‌آموزان سمپادی و دغدغه‌مندان امر تعلیم و تربیت مقابل ضلع شمال شرقی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این تجمع کنندگان به مصوبه ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون در مقطع ابتدایی که به حذف مدارس استعدادهای درخشان ظرف ۳ سال منجر می‌انجامد، معترض هستند.
جمعی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در اعتراض به مشکلات صنفی خود مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کردند.انتقاد از منتقل نشدن سند مالکیت اتوبوس‌های بخش‌خصوصی به رانندگانی که در سال‌های قبل اقساط آنها را پرداخت کرده‌اند، یکی از خواسته‌های تجمع‌کنندگان است. به گفته یکی از رانندگان معترض، او همکارانش برای مدت ۱۰ سال، ماهانه قسط خرید اتوبوس را پرداخت کرده‌اند اما حالا خبری از انتقال سند مالکیت در بین نیست.
جمعی از رانندگان تاکسی بی سیم و تلفنی قم با تجمع درمقابل شهرداری ،اعتراض خود را به فعالیت اسنپ ( تاکسی اینترنتی) اعلام کردند.هم اکنون ۶ هزار تاکسی در سطح شهر قم فعال است که این تعداد شامل ۲ هزار و ۳۰۰ تاکسی خطی، ۲ هزار و ۴۰۰ تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم و باقیمانده تاکسی‌ها بین قم و شهرهای اقماری می باشد.  رانندگان تاکسی بی سیم و تلفنی کرمان نیز با حمله به دفتر اسنپ در این شهر خسارات زیادی به این ساختمان وارد آوردند و اینگونه اعتراض خود را به فعالیت این شرکت نشان دادند.
کارگران نی‌بر شرکت نیشکر هفت تپه بابت اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان بار دیگر دست از کار کشیدند. به گفته یکی از کارگران: «ما کارگران روزمزد فقط روزی که کار می‌کنیم، مزد داریم و حقوق برج ۸و ۹ روی هم ۳۳روز کار کردیم، بنابراین ما حقوق برج ۱۰ یعنی دی‌ماه را هم می‌خواهیم، چون در این ماه هم فقط ۲۵ روز کار کردیم.»
کارگران پیمانکاری شاغل در واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام در اعتراض به شرایط نامناسب مزدی مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.به گفته یکی از کارگران، هفته گذشته نیز گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در واحدهای پتروشیمی اقدام اعتراضی خود را با نخوردن غذا در محل کار خود آغاز کرده‌ بودند که درنهایت مدیریت این واحدهای پتروشیمی در مقام کارفرما هیچ پاسخ روشنی به آنها نداده‌اند.

*اعدام یکی از مدیران سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی

کریم زرگر، رئیس سابق دانشکده صدا و سیما که چندی پیش به همراه مرجان داوری ذیل موضوع تبلیغ و ترویج جنبش نوپدید عرفانی “اکنکار”، به اتهاماتی از جمله فساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد. کریم زرگر متولد ۱۳۳۲ اهواز، فارغ التحصیل حقوق قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران و دکترای حقوق دریایی از دانشگاه استرازبورگ فرانسه بود. کریم زرگر پیش ازاین عنوان مدیر کل سیمای برون مرزی، مدیر پخش شبکه اول سیما، رئیس دانشکده صدا و سیما، صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه گزارش فیلم را به عهده داشت.

*ممنوعیت تبلیغ روز ولنتاین در کرمان

سرهنگ پرواز رییس پلیس امنیت عمومی کرمان گفت: «با صنوفی که اجناسی با نام و علائم ولنتاین تبلیغ و عرضه کنند، برخورد می‌شود.» بنا به ادعای وی در سال های اخیر دشمنان تلاش کرده‌اند با ترویج فرهنگ منحط غرب در بین مسلمان بخصوص نوجوانان و جوانان باعث کمرنگ کردن یا از بین بردن ارزش های دینی، تضعیف نهاد خانواده و گسترش روابط نامشروع شوند.
او تاکید کرده با همکاری و هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران دفاتر خدمات گردشگری در استان کرمان، برگزاری واعزام هر گونه تور مختلط و غیر مجاز در این ارتباط ممنوع است و با متخلفین بصورت قانونی برخورد می‌شود.

*مرگ و مصدومیت کارگران در سایه ناامنی محیط کار

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: «یک کارگر در شهرستان مرند بر اثر سانحه در محل کار جان خود را از دست داد.» به گفته وی عوامل اورژانس۱۱۵ مرند به محض حضور در صحنه شاهد فوت یک کارگر ۴۰ ساله شدند که بر اثر سقوط بالابر در این ساختمان نیمه کاره، جان خود را از دست داده است.
یکی از کارگران پیمانکاری کارخانه آلومینیوم جنوب که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری صفا فولاد در این واحد مشغول کار بود، در مسیر کارخانه با یک خودروی سنگین برخورد و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.هم‌چنین معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان از مصدوم‌شدن ۹ نفر در حادثه انفجار گاز در یک شرکت غذایی در اهواز خبر داد. به گفته وی این حادثه به علت انفجار پیک نیک گاز در یک اتاق در طبقه فوقانی این شرکت رخ داد و تمام مصدومان این حادثه از کارگران شرکت بودند.
گفتنی‌ست علیرضا مقدم وکیل دادگستری با اشاره به حق پرداختی به کارگرمصدوم و خانه‌نشینی وی گفت: «اگر قرار است فقط ۱۹۳ هزار تومان غرامت از کارافتادگی به راننده‌ای بپردازند که پای چپش را از دست داده، هیچ نپردازند بهتر است.»

*آمار بالای بیسوادی میان زنان استان خورستان

موسی شیخی معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه تعداد بی‌سوادان استان بر حسب خوداظهاری حدود ۲۳۰ هزار نفر اعلام شده است، گفت: «۸۰ هزار نفر (۳۵ درصد) از این آمار به مردان و ۱۵۰ هزار نفر (۶۵ درصد) به زنان تعلق دارد.»
به گفته وی ۷۵ درصد از مخاطبان و فراگیران در برنامه سوادآموزی را بانوان تشکیل می‌دهند. سوادآموزی به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان در نظر گرفته می‌شود و اقدامات مختلفی مانند تولید محتوای آموزشی ویژه بانوان و کاربردی کردن آن در زندگی افراد، آموزش دوره‌های سواد پایه، دوره تحکیم و دوره انتقال که برای پایان مقطع ابتدایی است، در سوادآموزی انجام می‌شود.

*آلودگی کشنده هوا در اهواز و شهرهای جنوبی کشور

خبرگزاری ایسنا در گزارشی تصویری به وضعیت آلودگی هوای اهواز و میزان بالای گردوخاک دراین استان پرداخته است. دربخشی از این گزارش آمده است: «به هر کجا نگاه می‌کنی خاک است. خاک شرح حال خوزستان است. باران نه تنها دعای مردم خاکزده این استان است بلکه شنیدن جمله “ای‌کاش باران بیاید” از زبان مسئولان مختلف، تداعی‌کننده تنها راه نجات است.»
به نوشته این گزارش تجربه بحران  قطعی برق  و آب زمستان سال گذشته نگرانی مردم را افزایش داده است.

*واکنش محمود صادقی به نامه احمدرضا جلالی

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود درخصوص پرونده احمدرضا جلالی نوشت: «دیروز شکایت احمدرضا جلالی که به اتهام ارتباط با دولت متخاصم به اعدام محکوم شده به دستم رسید، بررسی اولیه شکایت نشان می‌دهد در مراحل مختلف دادرسی فرصت کافی برای دفاع به او داده نشده است. او اظهار داشته مصاحبه‌اش با صدا و سیما تحت فشار انجام گرفته است.»

احمدرضا جلالی، پزشک متخصص حوادث اضطراری و کارشناس مدیریت «بحران پزشکی»، پیش ازبازداشت در ایران، در موسسه‌ی «کارولینسکا» در کشور سوئد مشغول به کار بود و به عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های «وریچ» بروکسل و «پیه مونته» در ایتالیا در زمینه تخصص خود تدریس می‌کرد.وی که برای انجام سخنرانی به ایران دعوت شده بود، درتاریخ پنجم اردبیهشت‌ماه سال ۹۵ در تهران بازداشت شد و در مهرماه همان سال به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد.

*بیانیه اعتراضی دانشجویان در حمایت از دانشجوی پیرو دراویش گنابادی

بیش از یکصد تن از دانشجویان، اساتید و فعالان سیاسی و مدنی با صدور بیانیه‌ای به اخراج زهرا قلندری‌نژاد از دانشگاه به جرم درویشی واکنش نشان داده و خواستار رفع موانع تحصیلی و بازگشت این دانشجو به دانشگاه شدند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «اخراج زهرا قلندری‌نژاد صرفاً به دلیل داشتن عقیده‌ای متفاوت، قطعاً بر خلاف همه اصول و قوانین جمهوری اسلامی ایران و بر خلاف روح اسلام رحمانی است. علاوه بر مغایرت این اقدام با نصّ صریح قانون اساسی و قوانین حقوق بشری، ابهاماتی هم در روند اخراج این دانشجو از دانشگاه؛ از جمله عدم تفهیم اتهام به دانشجو و عدم طی شدن مراحل قانونی اخراج در کمیته انضباطی دانشگاه، اتفاق افتاده است.»

*انتقاد از شرایط کارگران در مناطق آزاد اقتصادی

ناصر آقاجری ،فعال کارگری پروژه‌ای خارج شدن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شمول قانون کار را یکی از مهمترین دلایلی می‌داند که موجب شده کارگران این مناطق که اکثریت قریب به اتفاق آنها کارگران فنی و متخصص هستند، از شرایط کاری خود ناراضی باشند.به گفته وی ساعات کار طولانی، فقدان خدمات حمایتی، تاخیرهای طولانی در پرداخت دستمزدها و عدم امنیت شغلی در صدر مشکلات شغلی این کارگران قرار دارند.
این فعال کارگری با اشاره به اینکه ساعت کار در صنایع مادر ایران در جنوب، بیشتر روزها تا ۱۶ ساعت ادامه می‌یابد، گفت: «خوابگاه‌ها اکثراً غیربهداشتی و غذاها بدون کیفیت و محقر است و کارگران برای جبران کمبودهای غذایی، بایستی خود هزینه کنند. در غیر این صورت قوای از دست رفته‌شان جبران نمی‌شود؛ البته اگر پولی برای هزینه کردن داشته باشند.»

*روایت هادی غفاری از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان

 هادی غفاری روحانی اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس با اشاره به ردصلاحیت چندین باره اش از سوی شورای نگهبان گفت:«شورای نگهبان در مجلس چهارم، پنجم، هفتم و نهم من را رد صلاحیت کرده و نوشته به این دلایل صلاحیت شما احراز نشد: عدم التزام عملی به اسلام؛ یعنی من با ۹ متر عمامه مسلمان نیستم!، عدم اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، عدم التزام به قانون اساسی و سو شهرت در حوزه انتخابیه.»
به گفته وی هرچند با عقاید احمد جنتی مخالف است اما با وی دوستی دارد.

*یک میلیون نفر «حداقل بگیر» در کشور

روزنامه شرق در گزارشی درباره صندوق بازنشستگی کشور به شرایط پرداخت حقوق بازنشستگان پرداخته است. در این گزارش آمده است: «صندوق بازنشستگی کشوری، دومین صندوق بزرگ بازنشستگی کشور است. صندوقی که برای سال‌های بازنشستگی کارکنان کشوری ایجاد شده و قرار بوده با سرمایه‌گذاری‌های مناسب بر ارزش حق بیمه‌های پرداختی کارکنان دولت بیفزاید و در سال‌های بازنشستگی رفاه آنان را فراهم کند اما در عمل به صندوقی ورشکسته تبدیل شده و امروز بدون کمک دولت قادر به پرداخت حقوق و مستمری افراد تحت پوشش خود نیست. از‌دیگر‌سو نیز عمده حقوق‌بگیران این صندوق کمتر از دو‌میلیون تومان حقوق می‌گیرند و در‌شرایطی‌که پنج هزار حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی حقوق بالای هفت ‌میلیون تومان دارند، دوهزار نفر مستمری کمتر از یک‌میلیون تومان دریافت می‌کنند.»

*انتقاد روزنامه کیهان ازتبلیغ موسیقی در برنامه تلویزیونی

روزنامه کیهان با انتقاد از مهمانان برنامه تلویزیونی «دورهمی» به تهیه‌ کنندگی مهران مدیری نوشت: «مهمانان برنامه پنجشنبه شب دورهمی دو خواننده بودند که کم‌سوادی و شوخی‌های سطحی و کلام سخیف ترانه‌هایشان حاکی از تنزل سلیقه سیما در دعوت از مهمان است.این دو مهمان با سن کم با تاکید بر یک شبه پولدار شدن و خوانندگی را خوشبختی دانستن، خواسته و ناخواسته، این‌گونه به مخاطب نوجوان و جوان القا کردند که خوشبختی در پولدار شدن و انجام کار موسیقی است.گویا همسر یک بازیگر که خود تهیه‌کننده آلبوم موسیقی است، کار دعوت از مهمانان – خاصه مهمانان حوزه موسیقی را برعهده‌ دارد.»

No comments:

Post a Comment