Saturday, February 24, 2018

بسته خبری (۶۳): از افزایش خودکشی در دانشگاه‌ها تا بازداشت دوباره فعالان محیط زیست!!

بسته خبری (۶۳): از افزایش خودکشی در دانشگاه‌ها

 تا بازداشت دوباره فعالان محیط زیست


کمپین حقوق بشر در ایران
https://persian.iranhumanrights.org/1396/12/news-package-63/
«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*بازداشت دوباره فعالان محیط زیست

به گزارش وب‌سایت تابناک پس از ماجرای پراز ابهام بازداشت و سپس مرگ مشکوک کاووس سیدامامی در زندان اوین و هم‌چنین بی‌اطلاعی از دیگر بازداشت‌شدگان فعال در محیط زیست باردیگر تعدادی دیگر از فعالان زیست محیطی در کشور بازداشت شدند.
در این گزارش آمده است: «در آخرین روز‌های بهمن ماه و در شرایطی که ابهامات فراوان پیرامون خودکشی کاووس سیدامامی در زندانِ مجهز به دوربین‌های امنیتی مطرح بود، در جنوب کشورمان و در یکی از شهر‌های استان هرمزگان سه تن دیگر از فعالان حیات وحش بازداشت شدند. بازداشتی که این بار هم در خصوص آن اطلاع رسانی نشد.»

*حکم پنج سال حبس برای نوجوان پانزده‌ساله به دلیل اهانت به پرچم ایران

محمد کاظمی نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه با نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در حوادث اخیر اقدام به پایین آوردن پرچم جمهوری اسلامی دریکی از میدان‌های ملایر کرده بود، گفتگو کرده است، گفت: «در حال حاضر دادگاه بدوی مجازاتی معادل پنج سال حبس تعزیری برای نامبرده معین کرده که با اعتراض وی پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال‌شده است.»
بنا به ادعای این نماینده مجلس بازداشت‌شدگان ضمن ابراز رضایت از وضعیت رسیدگی به آن‌ها در طول بازداشت اعم از خدمات رفاهی و درمانی از سوی مسئولان زندان خواستار پذیرش قرار تأمین صادره از سوی مقام قضایی و تبدیل قرارهای بازداشت به تأمین سبک‌تر و تسریع در رسیدگی به وضعیت خویش شدند.

*حضور کارگران معترض در نماز جمعه اهواز

گروهی از کارگران کارخانه فولاد اهواز با حضور در نماز جمعه این هفته اهواز با سردادن شعارهایی اعتراض خود را نسبت به مشکلات معیشتی و اقتصادی بیان کردند. در این تجمع کارگران با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر کارگر درود بر ستمگر» اعتراض خود را به وضعیت اعلام کردند.
این درحالی‌ست که کارگران کارخانه فولاد مدت‌هاست نسبت به برآورده نشدن حقوق ابتدایی خود و هم‌چنین معوقات مزدی‌شان اعتراض‌های زیاد و تجمعات گسترده‌یی داشتند.
این شعار استهزا گونه بازتاب جهانی اش بینهایت چشمگیر خواهد بود.
نبود جریانات "چپ "در جنبش کارگری از طرفی مایه تاسف است و از طرفی خرسندی. چرا خرسندی؟ زیرا خودبخودی بودن این جنبش میتواند از یکطرف
 انزجار کارگران را از  جریانات "پیشگام"(بخوان هرمی و رفرمیستی) بدنبال
داشته باشد و از طرفی به دیدگاههای حقیقتا انقلابی(بخوان ضد هرمی و افقی
 =آنارشیستی) برساند. بامید آنروز.
زنده باد آزادی- زنده باد آنارشی
پیمان پایدار 

*افزایش شیوع اعتیاد در میان زنان

روزنامه ایران در گزارشی به وضعیت خطرناک شیوع اعتیاد میان زنان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «شیب گرایش زنان به اعتیاد هر ساله تند‌تر می‌شود، تاجایی که در سال ۸۰، تنها۵ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دادند اما هم‌اکنون این میزان به ۱۰ درصد رسیده است. »
هم‌چنین به نقل از «لیلاارشد» مدیر مرکز خانه خورشید و با اشاره به کاهش زمان مصرف مواد مخدر تا کارتن‌خوابی آمده است: «این فاصله در گذشته ۱۰ تا ۱۵ سال بوده اما در حال حاضر به ۵ سال رسیده است. با توجه به‌کاهش این زمان دور از انتظار نیست زنی که تمام پل‌های پشت سرش را خراب کرده برای تأمین هزینه مواد خود که هزینه زیادی است به کارهای خلاف کشیده شود.»

*انتقاد از فضای امنیتی دانشگاه‌های کشور

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به شعار حسن روحانی مبنی بر اینکه ما باید فضا را امن کنیم نه امنیتی، گفت: «در دولت دوم آقای روحانی اتفاق خاصی نیفتاده که بتوان برای این دوره نسبت به دوره قبل تمایز قائل شد. وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور وزارتخانه‌هایی هستند که در بخش امنیت کشور وظیفه برعهده دارند.»
او درباره امنیتی بودن فضاهای آموزشی و دانشگاهی نیز گفت: «متأسفانه فضای دانشگاه‌ها کماکان امنیتی است؛ هرچند از دوره احمدی‌نژاد بهتر شده و حداقل روسای دانشگاه‌ها افراد معتدل‌تری هستند اما هنوز فضای امنیتی وجود دارد.مجموعه نیروهایی که دانشگاه را با امنیتی کردن اداره می‌کردند هنوز بسیار نفوذ دارند.»

*امام جمعه مشهد: «درویشی دکانی است که دشمنان درست کرده‌اند»

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد ادعا کرد: «هیچ‌جای جریان درویشی، عرفان نیست، این انحراف است. این دکانی است که دشمنان ما درست کردند. تمامی فرقه‌‌های درویش‌بازی در کشور ما بعد از جریان تحریم تنباکو و بعد از اقتدار روحانیت و دین درست شدند.»
وی هم‌چنین با تاکید بر اینکه دراویشی که به آنها گنابادی می‌گویند دراویش ملاسلطانی هستند، گفت: «آنها برای عوض کردن خط این جریان انحرافی دست‌ساز انگلیسی که مورد حمایت پهلوی بودند، خود را گنابادی می‌نامند، مگرنه اینها ملاسلطانی بودند که انگلیسی‌ها آنها را ساختند و در روستای بیدخت گناباد مستقر شدند و این جریان ساخته شد و افرادی از سلسله قجر به آنجا آمدند که مرکز عرفان درست شده است.»  

*انتقاد همزمان جلیلی از روحانی و احمدی‌نژاد

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نباید سبک ‌زندگی ما معطوف به انتخابات باشد، گفت: «همین الان می‌بینید که برخی وارد انتخابات می‌شوند و قدرت را هم به‌دست می‌آورند ولی می‌گویند این کافی نیست و من باید اختیارات بیش‌تر داشته باشم و مراجعه به آرای عمومی را مطرح می‌کنند.»
جلیلی با کنایه به حسن روحانی نیز گفت: « شما که اعتماد مردم را در انتخابات جلب کردید امروز باید بگویید در برابر اعتمادی که مردم به شما کردند در این چند سال چه کرده‌اید؟ قبل از آن که شما مراجعه به آرای عمومی را مطرح کنید، انتخابات خود مراجعه به آرای عمومی است، لذا بگویید در برابر اعتماد مردم و مراجعه به آرای عمومی چه کردید؟»
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد نیز گفت: «وقتی مقام معظم رهبری کسی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌کند برای آن است که آن فرد نظراتش را بگوید و در آن بستر برای اصلاح امور به رهبری کمک کند.وی افزود: نمی‌شود سکوت کنید، گاهی در جلسات باشید، گاهی نباشید، آنجایی که باید حضور داشته باشید حضور نداشته باشید و بعد در نهایت مدعی هم بشوید.»

*انتقادها از نامه احمدی‌نژاد به علی خامنه‌ای

پس از انتشار نامه محمود احمدی‌نژاد به علی خامنه‌ای که در آن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و برکناری رییس قوه قضاییه شده است محمدعلی رامین از نزدیکان سابق رییس جمهور سابق و از منتقدان امروز وی در واکنش به این نامه نوشت: «احمدی‌نژاد به وعده فروپاشی نظام اسلامی و حمایت شیطان دل خوش کرده است. او فقط یک شیطان حقیر و ابله است که خودش را ناپلئون بناپارت پنداشته تا میوه انقلاب را بچیند»
به نوشته رامین محتوای نگارش نامه بخصوص درخواست برکناری ریاست قوه قضائیه که او را ظالم و نامشروع و غاصب می داند، تقلیدی کور از بیانیه‌های مسعود رجوی، قبل از قیام مسلحانه علیه مملکت و نیز تکرار بیانیه‌های میرحسین موسوی و کروبی علیه دولت خودش است.
هم‌چنین عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس خواستار برخورد با احمدی‌نژاد شد و گفت:‌ «از وزیر اطلاعات و قوه قضاییه استدعا داریم که با این شخص معلوم‌الحال برخورد قاطع کنند. اگر آن روزی که او در خانه ملت و از طریق خانه ملت به مردم و نمایندگان توهین می‌کرد، مجلس در حرکت انقلابی طرح عدم کفایت او را تقدیم می‌نمود امروز کار به اینجا کشیده نمی‌شد.»

*صادق زیباکلام: «چرا از مجلس و شورای نگهبان انتقاد نکنیم؟»

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی گفت: «باید فضا را باید باز کرد. باید از آنچه مقام رهبری گفتند استفاده کرد و به تندروها گفت که وقتی مقام رهبری قائل به انتقاد هستند و حتی می‌گویند از من هم باید انتقاد کرد چرا نباید ما بتوانیم از دیگر مسئولان حکومتی انتقاد کنیم. چرا ما نباید بتوانیم از قوه قضائیه، مجلس، شورای نگهبان و ائمه جمعه انتقاد کنیم؟»
وی هم‌چنین گفت: «چرا ما نباید از موضع‌گیری روحانیون حکومتی انتقاد کنیم؟ این‌ها که بالاتر از مقام معظم رهبری نیستند. بنابراین این ما هستیم که باید از روزنه‌هایی که به وجود می‌آید استفاده کنیم و آن را از دست ندهیم.»

*انتقاد نماینده مجلس از سریال‌های تاریخی تلویزیون

محمد خدابخشی نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، در تذکری از محتوای سریال‌های تاریخی تلویزیون انتقاد کرد و آن را ناشی از بی‌اطلاعی سازندگان دانست. محمد خدابخشی گفت: «در شرایطی که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کشورمان وجود قومیت‌های گوناگون با آداب و فرهنگ مختلف است، این روزها شاهد تولید سریال‌هایی در صداوسیما هستیم که به این مهم توجهی نمی‌کند.»
به گفته وی صداوسیما اقدام به تولید سریال‌های تاریخی می‌کند که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان آن یا اطلاعی از تاریخ اقوام ندارند یا نمی‌خواهند اطلاعی از آن پیدا کنند که شاهد تحریف در سریال‌های تاریخی هستیم، لازم است به این موارد توجه شود.»/خانه ملت

*نماینده مجلس: «چهار سال است که سازمان مدیریت بحران نداریم»

طیبه سیاوشی عنایتی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «متاسفانه باید اعلام کنم در کشور سازمان مدیریت بحرانی داریم که نه قانون و نه بودجه و نه حضور ملموس برای پیشگیری، مقابله و آمادگی برای بازسازی و بازتوانی در مدیریت شرایط اضطراری را ندارد.»
این نماینده مجلس در تذکری شفاهی ضمن تسلیت و همدردی با خانواده بازماندگان سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج گفت: «در سال‌های اخیر متوجه تکرار سوانح فاجعه‌بار هم از نوع طبیعی و هم از نوع انسان ساختگی در کشور هستیم. متاسفانه نزدیک به چهار سال است که سازمان مدیریت بحران به شکل قانونی نداریم و اصلا در این زمینه قانون مورد قبول متخصصان وجود ندارد.»

*انتقاد از صدا و سیما و مسوولین نظام در رفتار با دراویش  

قاسم میرزایی‌نیکو، یک عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: «قوه عاقله امنیتی-اطلاعاتی باید حوادث گلستان هفتم را کالبدشکافی کند. تفاوتی ندارد که این اقدامات از سوی دراویش باشد یا طرف دیگر، سوال این است که این تدبیر چیست که باید حاصلش این باشد. اگر ما صدا و سیمایی داشتیم که دراویش می توانستند در آن حرف‌هایشان را بزنند و ما نیز حرفمان را بزنیم، مخالفین هم حرفشان را می زدند هیچ وقت به خشونت نمی گرایید. آنقدر به گروه‌ها وصله منافق و فتنه‌‌گر زده ایم وصله کم آورده ایم که به این دراویش دیگر نمی دانستیم چه بگوییم. چون اغتشاشگر، منافق را قبلا مصرف کرده بودیم و فتنه‌گر هم تمام شده بود و آخر هم نمی دانستیم به دراویش چه باید بگوییم. امیدوارم یک روزی این وصله زدن‌ها تمام شود.»
اگر صدا و سیما این آزادی را میداد که همون 38 سال پیش کارتون تموم بود ابله.
پیمان پایدار

*واکنش سخنگوی شورای نگهبان به نامه احمدی‌نژاد به خامنه‌ای

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به نامه محمود احمدی‌نژاد و با نقل خاطره‌یی از روز ۲۵ خرداد ۸۸ و دیدارش با احمدی‌نژاد نوشت: «به همراه رئیس جمهور به یکی از اطاق ها رفتیم. بعد از تعارفات گفت چرا نتیجه انتخابات را اعلام نمی‌کنید؟ – منظور اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان بود – گفتم هنوز شکایت‌ها بررسی نشده است و در زمان دریافت و بررسی شکایات هستیم. قطعا بعد از بررسی شکایات، نتیجه نهایی اعلام خواهد شد. اصرار از ایشان که نتیجه را زودتر اعلام کنید و مقاومت از سوی من مبنی بر اینکه تا زمانی که شکایات رسیدگی نشود، امکان اعلام صحت انتخابات نیست، البته موضوع دیگری نیز مطرح شد که فعلا از حوصله این متن خارج است. یادآوری این نکته ضروری است که این نظر از سوی سایر اعضای محترم شورا نه تنها مورد قبول واقع نگردید، بلکه مهلت قانونی رسیدگی به شکایات با موافقت رهبر معظم انقلاب تمدید هم شد. حالا باید دید چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند؟»

* ضرب و شتم بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، با اشاره به درگیری‌ها و بازداشت دراویش گفت: «اخباری داریم که برخی از بازداشت‌شدگانی که آسیب‌های جسمانی دیده‌اند، بعضا با همان وضعیت در بازداشتگاه هستند. اولا بعد از دستگیری نباید مورد تعرض قرار بگیرند. اخباری که داریم این است که برخی از آنها بعد از بازداشت مثل آن راننده اتوبوس مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند. این کار، کاری خلاف است. همان‌طور که ما می‌گوییم کار درویشان و آشوبگران خلاف است، اگر احیانا چند پلیس هم احساساتی شدند و بازداشتی‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند، این هم خلاف است. من از رئیس‌پلیس تهران و فرمانده نیروی انتظامی تقاضا می‌کنم همان‌طور که با این مسائل عاقلانه برخورد و رفتار کردند، همین روند را ادامه دهند».
هم‌چنین عوض حیدرپور، فعال سیاسی اصولگرا و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم واقعیتی در جامعه به نام صوفی‌گری وجود دارد، گفت: «اتفاقات اخیر به دلیل تنگناهایی است که برای افراد این فرقه درست شده است؛ از این رو آنان تصمیم گرفتند از خود مقاومت نشان دهند.» او تأکید کرد که برای پایان این بحران و چالش باید «فضا را باید برای آنها باز کرد که زندگی کنند و بر آنان سختگیری نشوند و اجازه داشته باشند از حقوق شهروندی مانند سایرین برخوردار باشند.»
درباره حوادث اخیر و برخوردهای پلیس و نیروی انتظامی با دراویش اینجا را بخوانید.

*حمله تند روزنامه اصولگرایان کیهان به فرخ‌نژاد

روزنامه کیهان درواکنش به توئیت‌های حمید فرخ نژاد بازیگر سینما درباره درگیری‌های اخیرماموران امنیتی با دراویش در روزهای گذشته نوشت: «این سلبریتی هیچ تفاوتی میان اراذل و اوباش قمه‌کش و حافظان امنیت کشور قائل نشده و با طعنه و کنایه، تقلا کرده تا نیروهای جان بر کف بسیجی را همسان با اراذل و اوباش داعشی معرفی کند. غافل از اینکه اگر همین نیروهای مخلص نبودند، امثال این سلبریتی هیچگاه فرصت نمی‌کرد تا با فراغ بال بر روی کاناپه نشسته و توئیت بازی کند.»
حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما که در حوالی خیابان گلستان هفتم سکونت دارد در روزهای اخیر با نوشتن توییت‌ها اخباری از این درگیری‌ها منتشر کرده بود.  

*نماینده مجلس: «سیستم اداری کشور دزد پرور است»

ولی داداشی، نماینده آستارا و عضو کمیسیون اصل نود، با اشاره به رشد روزافزون بی‏‎عدالتی در عرصه‎های مدیرتی کشور گفت: «حقیقت امر این است که دولت‌ها هم همت لازم را برای برخورد با این تصمیمات نمی‌گیرند و از طرفی هم بواسطه برخی لابی‌ها و اتفاقاتی که پشت پرده در مجلس رخ می‌دهد، مجلس هم از رأس امور بودن افتاده است. قدرت نظارتی مجلس غیرقابل انکار است و این قدرت را قانون اساسی در اختیار نمایندگان گذاشته است ولی وقتی بعضی لابی‌ها اتفاق می‌افتد و بعضی از امتیازات را برخی آقایان می‌گیرند باعث می‌شود دهانشان بسته شود. حال این افراد دیگر حاضر نیستند از ابزار نظارتی که می‌توانند به نفع مردم و قانون استفاده کنند بهره ببرند.»
عضو کمیسیون اصل نود هم‌چنین گفت: «متأسفانه سیستم اداری کشور ما دزدپرور است و افرادی که می‌توانند در سطوح بالا اختلاس کنند خیلی زود در این سیستم‌ها رشد می‌کنند و به نوعی زمینه رشد برای این افراد مهیا است.»

*ادعای عجیب سردار نقدی درباره گورخواب‌ها

سردار نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران با اشاره به پدیده گورخوابی در کشور ادعا کرد: «ما هرچقدر بخواهیم به آمریکا وابسته شویم از مصر بیشتر نمی‌شود که تمام و عزت و شرف خود را در به رسمیت شناختن اسرائیل فروخت که سالی چند دلار کمک مالی دریافت کند. الان چه وضعیتی دارند؟ به گفته خبرنگاران مصری بیش از ۳ میلیون تن فقط در قبرستان‌ها می‌خوابند. اما اینها آمدند و صحنه‌سازی کردند و چند نفری را داخل قبر خواباندند که بگویند در ایران هم گور خواب هست تا بیان آن واقعیت را خنثی کنند.»
این ادعا درحالی مطرح می‌شود که رواج فقر در کشور و هم‌چنین آسیب‌های گوناگون اجتماعی در کشور از مرز هشدار عبور کرده و به گفته مسوولین فقر در کشور در حال گسترش است. (منبع: کیهان)

*حسین کروبی: «راجع به رفع حصر هیچ خبری نداریم»

محمد حسین کروبی فرزند مهدی کروبی از رهبران محصور جنبش سبز گفت: «آقای کروبی و خانواده چیزی مبنی بر رفع محدودیت‌ها برداشت نکرده‌اند و آقای مطهری که اخیرا راجع به تغییر وضعیت صحبت کرده‌اند، شاید خبر خاصی داشته باشند که ما امیدواریم این کار انجام شود. گشایش‌ها در حد خانواده و ملاقات شامل افرادی مثل عروس، فرزندان و نوه‌هاست و راجع به رفع حصر، هیچ خبری نداریم.»
هم‌چنین علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه اخیرا برخی نمایندگان پرتلاش و با انگیزه و دلسوز مجلس از رفع حصر در نوروز سخن گفته‌اند، نوشت: «تا کنون هیچ مسئول امنیتی یا قضایی تصمیم یا وعده‌ای را درخصوص رفع حصر بیان نکرده است و اگر عزم و اراده جدی در این خصوص وجود داشته باشد اعلام آن بطور مستقیم از مسئولان ذیربط انتظار است.»

*افشاگری درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد

محمود بهمنی رییس سابق بانک مرکزی در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد گفت: «احمدی نژاد نمی خواست به همه ایرانی‌ها یارانه بدهد. امروز همه منتقد طرح هدفمندی یارانه‌ها شده اند اما اگر کمی به عقب برگردید می بینید چطور در آن سالها همه کشور بسیج شده بودند که این طرح اجرایی شود.»
او در پاسخ به این سئوال که چرا به همه مردم، به این شیوه یارانه پرداخت شد که راه اصلاح دشوار باشد،گفت: «من یک چیزی می گویم. مگر مجلس تصویب نکرده که پرداخت نقدی یارانه‌ها قطع شود. چرا دولت این کار را نمی کند؟ برای اینکه نمی خواهد مردم از دستش ناراحت شوند.  در ضمن همان سال‌ها آقای احمدی نژاد هم گفت به همه یارانه نقدی ندهید؛ اما از نظر حقوقی گفتند پول نفت متعلق به همه مردم است و حق نداری از این بگیری و به دیگری پرداخت کنی.»

*اظهارات شجاعانه رییس فدراسیون کشتی درباره رقابت با ورزشکاران اسراییل

رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران با اشاره به اتفاقات پیش آمده برای کشتی‌گیر و مربی ایرانی به دلیل عدم رویارویی با حریف اسراییلی خطاب به مسوولین ورزش کشور گفت: «اگرسیاست کشور برعدم به رسمیت شناختن ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس و عدم رویارویی با ورزشکاران تیم های منتخب این رژیم است، پس پنهانی به حریف پیشین باختن و برای تهیه گواهی بیماری یا ضرب خوردگی، به درمانگاه ها و پزشکان در خارج از کشور مراجعه کردن چه معنایی دارد؟ اگر قرار است عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس اصل باشد، پس چرا باید زمین و آسمان را به هم دوخت و هرآنچه داشت هزینه کرد تا بتوان با توجیه چرایی موضوع عدم رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس، برای نهادهای بین المللی که به لطف ارسال فوری تمامی اخبار از داخل کشور، مستنداتی بیش از ما در اختیار دارند، از تعلیق گریخت؟ اگر توان مردانه ایستادن پایِ اعتقادات و تصمیماتتان را ندارید، حداقل آزادگی کنید و پایِ کشتی گیر و مربی اش بایستید. بگذارید بدون منت کشی از دیگران، با حفظ عزت، صادقانه تعلیق شویم و یا اگر معتقد نیستید،حداقل حرف جدیدی بزنید.»
گفتنی‌ست شاهرخ شهنازی دبیر کمیته ملی المپیک در واکنش به این سخنان گفت: «اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم و با ورزشکاران آنها نیز روی سکو نمی‌رویم.»

*آیت‌الله نوری همدانی: «زنانی که حجاب خود را برداشتند نخاله بودند»

آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعه با اشاره به دختران خیابان انقلاب ادعا کرد: «چند زن در تهران حجاب خود را برداشتند و دشمنان فکر کردند انقلاب سست شده است و به این امر دلخوش کردند که انقلاب ضعیف شده در حالی که آنها نخاله بودن خود را نشان داده‌اند که در هر جامعه ای این افراد وجود دارند.»
گفتنی‌ست در روزهای گذشته برخورد بسیار خشن مامور پلیس با یکی از دختران خیابان انقلاب موجی از خشم را در میان به وجود آورد. به گفته برخی منابع برخورد خشن پلیس با این دختر جوان باعث شکستگی پای وی شده است. ضمن اینکه در هنگام برخورد پلیس او برای مدتی بیهوش بوده است.

*ادعای روزنامه کیهان: «مولاوردی با جاسوس ارشد آمریکایی ارتباط دارد»

روزنامه کیهان در یادداشتی با اشاره به سخنان شهیندخت مولاوردی دستیار امور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور و معاون سابق امور زنان که گفته بود: در دولت نهم و دهم خیلی تلاش کردم که واقعا بمانم و منشأ اثر باشم، اما دریافتم اصلا امکان و زمینه همکاری وجود ندارد و از طرف مقابل هم پذیرشی وجود ندارد، ادعا کرد: «مولاوردی یکی از مرتبطین با «نزار زکا» جاسوس ارشد آمریکایی است. از این جهت به نظر می‌رسد، باید حضور کنونی وی در دولت به دیده شک و تعجب نگریست و نه به کار گرفته نشدنش در دولت قبل از دولت روحانی.»
مولاوردی هم‌چنین گقته بود: «من نیروی رسمی نهاد ریاست جمهوری بودم هرجا درخواست همکاری می‌دادم مخالفت می‌کردند. به عنوان کسی که در آن موقع کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و تجربه مدیریت امور بین‌الملل را هم در کارنامه داشتم و حرف برای گفتن در حوزه تخصصی خود داشتم، اما فضا فوق‌العاده برای فعالیت بسته شده بود، لذا من خودم را از مجموعه ریاست‌جمهوری بازخرید کردم و مشغول به کار تخصصی رشته خودم شدم. حدود ۵ الی ۶ سال در محیطی غیر از نهاد ریاست‌جمهوری فعال بودم، تا بالاخره پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده به من داده شد.»

*انتقاد سید هادی خامنه ای از برخوردهای ناشیانه با مسأله حجاب

سیدهادی خامنه ای برادر رهبر جمهوری اسلامی  با بیان اینکه مردم هنوز به ما اعتماد ندارند، گفت: «حرف هایی که این روزها درباره حجاب زده می شود نشان می دهد که ما بعد از ۳۹ سال هنوز درگیر مسائلی هستیم که قبلا باید آنها را حل کرده باشیم. موافقت‌ها و مخالفت‌ها با بحث حجاب تازگی ندارد. وقتی شهید مطهری ۵۰ سال پیش کتاب حجاب را نوشت یک عده مخالفت کردند و در حالی که همین کتاب در بخش عظیمی از روشن فکران اثر گذاشته بود و طرح کسانی که می خواستند اسلام را سبک جلوه دهند خنثی کرد. خدا رحم کرده که شهید مطهری با شهادتش و تأیید حضرت امام کسی جرأت نمی کند علیه او حرف بزند؛ و الا همین الآن هم همان حرف‌ها را می زدند.»
به گفته وی وقتی در جامعه اخلاق غیبت دارد، عده زیادی نمی‌دانند که اولویت‌ها چیست. در شرایطی که غیبت و تهمت این همه رواج دارد و ربا خواری که آن تعابیر در مورد آن هست، وجود دارد و کسی با آنها کاری ندارد اما یک مقدار بی حجابی را با برخوردهای ناشیانه به گونه ای برخورد می کنند که به مسأله مهمی در جامعه تبدیل شود. زمانی که به یک مسأله مهم اجتماعی تبدیل شد، من و شما که دلسوز انقلاب هستیم نمی توانیم بی تفاوت باشیم و آن وقت کار برای همه ما مشکل خواهد شد.

*جواد لاریجانی : «رهبری جور کم‌کاری مسئولان را به دوش می‌کشند»

جواد لاریجانی رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه گفت: «رهبری جور خیلی مسائل از جمله کم‌کاری مسئولان را به دوش می‌کشند»
به گفته وی مبحث عدالت فقط مربوط به رهبری نیست از ابعاد زندگی شخصی آغاز شده و مهم‌ترین بخش آن هم در ساختار حکومت قرار دارد. البته رهبر انقلاب این بحث را هدایت می‌کنند تا در گیر و دار کار‌های سیاسی فراموش نشود.

*افزایش پدیده خودکشی در دانشگاه‌های کشور

میزان خودکشی در دانشگاهها درچهار سال گذشته افزایش یافته است. دراین زمینه آمار قابل تاملی از سوی یک نهاد نظارتی در مورد خودکشی در دانشگاه‌ها ارائه شده است. گفته می شود در حال حاضر، روزی سه یا چهار اقدام به خودشکی در دانشگاه انجام می‌گیرد. کارشناسان روانشناسی نسبت به این پدیده بررسی‌هایی انجام داده‌اند که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، خودکشی در میان دانشجویان و دانشگاهیان سه علت اصلی دارد. ریشه «فقر و اقتصادی» ریشه «عاطفی و به اصطلاح به خاطر شکست عشقی»و ریشه «مشکلات خانوادگی مانند طلاق والدین و تنهایی» سه علت اصلی بوده است. درعین حال متاسفانه اقداماتی در زمینه امیدآفرینی در میان دانشجویان که در گذشته در قالب سمینارها و برنامه‌های اردویی  برگزار می شد تعطیل شده است.

*واکنش روزنامه جوان به سخنان پسر آیت الله منتظری

روزنامه جوان در واکنش به گفتگوی احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری با رادیو فردا، نوشت: «احمد منتظری گفته احمد خمینی با اطلاعاتی که به آیت‌الله خمینی می‌داد به دنبال حذف آیت‌الله منتظری بود تا بتواند در آینده رهبر شود. اما فوت نابهنگام آیت‌الله خمینی باعث شد تا برنامه‌ریزی او نیز به هم خورد. برای رد این ادعا‌ها گزاره زیاد است و شاید مواضع مرحوم حاج احمد آقا پس از رحلت امام در مورد آیت‌الله خامنه‌ای و رهبری ایشان و لزوم تبعیت از ایشان کفایت کند؛ مردم هم با روحیات احمد خمینی بیگانه نیستند، اما سؤالی که ذهن را مشغول می‌کند، این است که مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در قبال چنین تهمت‌ها و تصویرسازی‌های نادرست در مورد یکی از نزدیکان امام چه اقدامی انجام می‌دهد؟ کسانی که خود را بیت امام و مدافع ایشان و متولی رسمی امور ایشان می‌دانند، چرا سکوت کرده‌اند؟»

*هشدار درباره افزایش احساس عدم خوشبختی در جامعه

محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «از زمان اجرای برنامه خصوصی‌سازی، احساس عدم خوشبختی در جامعه رو به فزونی گذاشت. به تدریج این احساس، به سرخوردگی، یأس و بدبینی منجر شده است. به نظر من، خوشبختی یک احساس است و لزوماً کسانی که بیشترین حس خوشبختی را دارند، ثروتمندترین افراد نیستند.»
وی با اشاره به کشور ویتنام گفت: «ویتنام در سال‌های اخیر رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرده است اما طبق گزارش‌های جهانی، مردم این کشور چه در دوران جنگ خانمان‌سوز با آمریکا و چه در سال‌های بعد از آن و چه در دوران اخیر، احساس خوشبختی می‌کنند؛ یعنی چه در دوران نداری و چه در دوران بهره‌مندی فعلی، از این حس بهره‌مند هستند.»
روزنامه شهروند در گفتگویی با حسن گودرزی، پژوهشگر اجتماعی به بررسی شرایط کنونی جامعه ایران پرداخته است. دربخشی از این گفتگو آمده است: «فساد گسترده باعث شده مردم ،‌ نهادها و دستگاه‌های مختلف را در برابر خود احساس کنند نفرت و کینه، خشونت مسئولیت‌گریزی تک‌روی و منفعت‌جویی خودخواهانه و… نشانه‌های گسیختگی است نبود چشم‌انداز جمعی یعنی زمانی رویای جمعی این بود که «ژاپن اسلامی شویم»، حالا «می‌خواهیم سوریه نشویم» تضاد بین بخش‌های مختلف حکومت، بین نخبگان و حکومت وجود دارد ، به طوری که در مورد اصلی‌ترین سیاست‌های اداره کشور توافق نداریم اگر وضعیت اخلاقی از دید مردم بدتر می‌شود، یعنی نهادهایی که متکفل امر اخلاقند، از کار افتاده‌اند»

*انتقاد ازنحوه انتخاب وکلا در پرونده‌های امنیتی

علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان درباره پرونده‌های امینی وعدم امکان پیگیری این پرونده‌ها توسط وکلا گفت: «براساس قوانین کشور در پرونده‌های امنیتی قرار “عدم دسترسی به پرونده” وجود دارد و بر‌اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری تنها وکلایی می‌توانند وکالت متهمان پرونده‌های امنیتی را برعهده بگیرند که به تایید رییس قوه‌قضاییه برسند. در شرایط حاضر به‌دلیل مشخص نبودن فهرست «وکلای مورد تایید» موجبات سرگردانی وکلا و مردم را فراهم می‌کند.»
به گفته این وکیل دادگستری طبیعی است که اگر وکیل بخواهد مورد تایید دستگاه قضایی باشد قاعدتا در بسیاری از موارد نمی‌تواند مورد اعتماد تام و بدون دغدغه موکل قرار گیرد و قطعا مردم به وکیلی که مورد تایید “دستگاه بازداشت‌‌کننده” است به دیده سوءظن خواهند نگریست. به‌هرحال اینکه هر وکیلی نمی‌تواند به پرونده‌های امنیتی ورود کند موضوع و مشکلی است که در کشور ما وجود دارد. (منبع: وقایع‌اتقاقیه)

*آمار تکان‌دهنده از آزار جنسی کودکان کار

طبق پژوهش صورت گرفته توسط چندین سازمان مردم نهاد، در مواردی که آزار جنسی توسط والدین رخ می‌دهد، ۱۰۰ درصد آنها اعتیاد دارند و ۶۳ درصد از این والدین بیکار هستند.
رویا منوچهری فعال اجتماعی با بیان این موضوع که میانگین سن اغلب کودکان آسیب دیده بین ۶ تا ۱۰ سال است، اعلام کرد که ۵۳ درصد از کودکان مورد آزار پسر و ۴۷ درصد دختر هستند و ۵۵ درصد از کودکانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند، کودکان در چرخه کار هستند. همچنین ۵۱ درصد از کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند ناآگاهی از جمله عوامل مهمی بوده که آزار دیدن وی را تسهیل کرده است.
گفتنی‌ست طبق این پژوهش ۳ درصد از کودکان حاضر به بیان آزار به پلیس و مراجع قانونی بودند و تنها ۲ درصد از خانواده‌ها حاضر به طرح شکایت و پیگیری قانونی هستندو این مساله میان مهاجرین کم‌تر مورد پیگیری قرار می گیرد و آنها به دلیل نبود مدارک هویتی از ترس رد مرز شدن به دستگاه های قضایی مراجعه نمی کنند.
فاجعه بیشرمانه جامعه مردسالار و فاسد اسلامی مثنوی هفتاد من است.
مرگ بر رژیم  بچه باز (پدوفیل) و صیغه(فاحشه) پرور آخوندی.
پیمان پایدار

*رییس پلیس تهران: «می توانستیم با آرپی‌جی حمله کنیم اما نخواستیم»

سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به درگیری‌های رخ داده میان دراویش گنابادی و ماموران نیروی انتظامی گفت: «بزرگترین حامی اغتشاش گران خیابان پاسداران ، سایت ها و شبکه های اجتماعی خارجی بوده اند.»
وی هم‌چنین مدعی شد: «همه آسیبها و خسارتهای مالی را هم آشوب گران به مردم وارد کردند نه نیروی انتظامی ، درایت و رفتار مدبرانه را نباید مماشات معنی کرد. ما می توانستیم با یک آر پی جی منزل مورد نظر را نابود کنیم اما با اقتدار و درایت رفتار کردیم.»
وی با اشاره به خشونت‌های رخ داده و کشته شدن چند مامور انتطامی نیز گفت: «راننده اتوبوسی که اقدام به زیر گرفتن نیروهای انتظامی کرد دارای پرونده های قضایی سنگین و سالها با فرقه ی نامبرده همکاری و رفت و آمد داشته است . توقع من اینست که این فرد ضد انقلاب داعشی در حداقل زمان ممکن به آنچه سزاوار است یعنی اعدام برسد.»

*تجمع اعتراضی کارگران مقابل شورای نگهبان

جمعی ازکارگران وبازنشستگان تامین اجتماعی در تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان شورای نگهبان اعتراض خود را نسبت به تصویب بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه اعلام کردند. به گفته این کارکران حق درمان کارگران جزء اموال عمومی کشور نیست و هر کس این دو را با هم خلط می‌کند، از حقوق اطلاعی ندارد و جایش در مجلس شورای اسلامی نیست.
فراخوان این تجمع توسط اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و کانون عالی شوراهای اسلامی کار، چند روز پیش منتشر شد و تشکل‌های کارگران و بازنشستگان استان‌های مختلف از این تجمع اعلام حمایت کردند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه قانون به صراحت گفته است که هزینه‌های حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی باید توسط خودِ این سازمان اداره شود، گفت: «مجلسی که فقرا به آن راه پیدا نکنند و طرفداران ثروت در آن بر سر کار بیایند، نتیجه‌اش همین می‌شود که اجرای قانون دست‌کم گرفته می‌شود. امروز وزیر بهداشت نه در جایگاه وزیری بلکه در جایگاه رئیس‌جمهوری نشسته است.»

*بیش از سه میلیون بیکار در کشور

باقرنوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: «درست است همه روندهای ما چه در ارتباط با رشد اقتصادی و چه در ارتباط با نرخ بیکاری نسبت به ۹ ماهه گذشته تقلیل پیدا کرده اما هنوز بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در کشور داریم. درست است که روندهای منفی را تغییر دادیم اما به نسبت انتظارات و مطالبات فاصله بسیار زیادی داریم.»
به گفته وی باید بپذیریم با هماهنگی و مشارکتی که بین اصلاحات و اعتدال وجود داشت، این دولت شکل گرفت اما آنچه که لازم است این است که بتوانیم زمینه پاسخگویی به مطالبات مردم را فراهم کنیم.

*گزارش عفوبین‌‌الملل درباره نقض حقوق بشر در ایران

گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان عفو بین‌الملل درباره‌ی نقض حقوق بشر در ایران منتشر شد. این سازمان در گزارش سالانه‌ی خود و در بخش مربوط به ایران از نقض حقوق اساسی شهروندان ایرانی با ذکر مواردی چون ناعادلانه بودن محاکمه‌ها، اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال و سرکوب آزادی بیان و نداشتن حق اعتراض در جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.
دربخشی از این گزارش آمده است: «بسیاری از محکومان دادگاه‌های ایران خبرنگاران، کارکنان رسانه‌های آنلاین، دانشجویان، مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان و اقلیت‌ها، فعالان محیط زیست و اتحادیه‌های کارگری، وکلا، فیلمسازان، موسیقی‌دانان و نویسندگان و همچنین مخالفان سیاسی هستند که به‌طور مسالمت‌آمیز دست به اعتراض زده‌اند و بر ادامه‌ی روند شکنجه‌ی معترضان و اعتراف‌گیری‌های اجباری در زمان بازجویی از سوی نیروهای وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران تاکید شده است»

*وضعیت تاسف‌برانگیز محرومیت از تحصیل کودکان در گلستان

اعظم محبی  مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان گفت: «۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر مورد تأیید آموزش و پرورش استان هستند.»
به گفته وی تحصیل یک موضوع تک بعدی نیست بلکه بخشی از مسأله‌ای مهم است که آثار و محرومیت‌های زیادی برای بازماندگان از آن به همراه می‌آورد به طوری که در آگاهی افراد نسبت به شرایط، سبک زندگی و شغل آن‌ها تأثیر می‌گذارد از این رو وظیفه تمام مسئولان است تا با همتی جمعی در جهت چاره‌جویی و به صفر رساندن آمار افراد بازمانده از تحصیل تلاش کنند.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان با بیان این‌که دو سوم بازماندگان از تحصیل را دختران تشکیل می‌دهند، گفت: «کودکان کار، حاشیه‌نشین‌ها و مهاجران را از جمله دانش آموزان بازمانده از تحصیل هستند»

*تخریب قبرستان تاریخی تهران

خبرگزاری تسنیم در گزارشی تصویری به تخریب بخش‌هایی از قبرستان امام زاده عبدالله در شهر تهران پرداخته است. این قبرستان تاریخی در روزهای گذشته توسط عده‌ای ناشناس تخریب شده است. این مجموعه یکی از مهمترین اماکن تاریخی دارای ارزش میراث فرهنگی کشور است که معماری به کار گرفته شده در آن به دوره صفویه و قاجاریه برمی‌گردد. تعداد زیادی از مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی در آنجا مدفون هستند.
هم‌چنین سنگ قبر ابراهیم یزدی سیاستمدار ملی-مذهبی که چندی پیش در ترکیه از دنیا رفت توسط افراد ناشناس تخریب شد.

*بازداشت شهروندان «آمل» به دلیل شرکت در مهمانی

علی طالبی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آمل از دستگیری ۴۰ نفر مرد و زن در یک مهمانی در شهرستان آمل خبرداد و گفت: «مقادیری مشروبات الکلی از نوع دست‌ساز و مشروبات خارجی کشف و ضبط شده است.»
به گفته وی بنا به گزارش پلیس اطلاعات آمل در خصوص مهمانی شبانه در جاده هراز آمل، ماموران با حکم قضایی به محل برگزاری جشن اعزام شدند و در عملیاتی منسجم و هماهنگ تعداد ۴۰ نفر که اکثرا پسران و دختران جوان بودند دستگیر شدند. این افراد با فراخوان شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام یکدیگر را برای این مراسم دعوت کرده بودند.

*خشک‌سالی صددرصدی در استان سیستان و بلوچستان

رضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش شدید نزولات جوی در استان گفت: «حدود ۱۰۰ درصد مساحت استان دچار خشکسالی متوسط تا بسیار شدید است.»
به گفته وی برای جبران خسارات سال گذشته استان ۷۰ میلیارد تومان مصوب شد اما تخصیص آن تا این لحظه صفر بوده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: « این موارد نشان می‌دهد که در سال آینده مشکلات مربوط خشکسالی و کم آبی خود را بیشتر نشان می‌دهد و نیازمند اعتبارات بیشتری نسبت به امسال هستیم.»

No comments:

Post a Comment