Friday, February 23, 2018

تصریح بر سانسور توسط آذری‌جهرمی: «اطلاعات» در جستجوگرهای داخلی «قابل مدیریت» است!!

تصریح بر سانسور توسط آذری‌جهرمی: «اطلاعات» در 

جستجوگرهای داخلی «قابل مدیریت» است.


کمپین حقوق بشر در ایران
https://persian.iranhumanrights.org/1396/12/irans-minister-of-communications-we-banned-google-at-home-and-use-parsijoo/
وزیر ارتباطات فرزندان خودش را هم سانسور می‌کند: «در خانه گوگل را ممنوع کردیم»
محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در روز ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ با شرکت در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که از شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد تصریح کرد اطلاعاتی که در جستجوگرهای داخلی به کاربران ایرانی ارائه می‌شود «قابل مدیریت» است. اظهارات وزیر ارتباطات، موضوع دستکاری اطلاعات براساس نظر مسوولین بر روی جستجوگرها را که طی سالهای گذشته همواره مورد سوال بوده است، تایید می‌کند. این گسترده‌ترین برنامه سانسور و جلوگیری از دسترسی کاربران به اطلاعات در سراسر کشور توسط حکومت ایران برای کسانی که از جستجوگرهای داخلی و شبکه‌ملی اطلاعات استفاده می‌کنند، به شمار می‌رود.  
آذری‌جهرمی با طرح این اتهام که موتور جستجوی گوگل «موضوعات نامناسب» را در نتیجه جستجو‌های خود ارایه می‌کند گفت: «شما امروز وقتی در گوگل یک عبارتی را جستجو می‌کنید،‌ طبیعتا خیلی موضوعات نامناسب به نمایش گذاشته می‌شود.»
جهرمی اضافه کرد: «الان در خونه خودمان،‌ در منزل خودمان،‌ مجبور بودیم کنار بچه بنشینیم در تکالیفی که داشت برای جستجو، اما امروز یک مقداری با خیال آسوده‌تر آمدیم گوگل را مسدود کردیم روی کامپیوتری که در اختیارش است و پارسی‌جو را به عنوان موتور پیش فرض جستجوی مورد استفاده او گذاشتیم….موتور جستجوی داخلی ما که 'یوز' و 'پارسی‌جو' که توسعه داده شده است.» او اضافه کرد: «محیطی که درش است و اطلاعاتی که در آن است قابل مدیریت است، قابل سالم سازی است.»
با تاکید وزیر ارتباطات ایران به استفاده از موتور‌های جستجوی ایرانی یوز و پارسی‌جو به عنوان جایگزین‌های ایرانی گوگل و طرح موضوع «قابل مدیریت» بودن اطلاعات در این موتورهای جستجو، برای نخستین بار به عنوان یک مقام رسمی ایرانی تایید کرد که نتیجه جستجو‌های این موتور جستجو بر اساس خواسته‌های مقامات ایرانی تغییر می‌کند.
مدیریت اطلاعات در جستجوگرهای فارسی، عملا به معنای خلق دنیایی جدید در برابر دنیای واقعی است به این ترتیب که در این دنیای جدید، به جای اینکه کاربران دسترسی کامل به اطلاعات داشته باشند و خود تصمیم بگیرند چه اطلاعاتی برایشان مناسب است، این مسوولین هستند که براساس دیدگاه‌های ایدئولوژیک خود، به فیلتر و دست‌چین کردن اطلاعات اقدام می‌کنند.
این درحالی است که موتور‌های جستجوی ملی محتوای اینترنت را سانسور می‌کنند به طوری که در صورت جستجوی عباراتی که از نظر مقامات مسوول اینترنت ایران حساس هستند، کاربر به صفحه‌های جعلی هدایت می‌شوند.
به عنوان نمونه در صورتی که عبارت «دختران خیابان انقلاب»، که طی هفته‌های اخیر به شدت مورد توجه کاربران ایرانی بود و حتی در روزنامه‌های داخل ایران نیز مطرح شده بود و مقامات ایرانی به آن واکنش نشان دادند، را در موتور جستجوی پارسی‌جو وارد شود، به جای دریافت اطلاعات درست و حقیقی در مورد دخترانی که در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را از سر بداشتند و به صورت یک پرچم از آن استفاده کردند، دریافت نمی‌شود. ضمن آنکه در صورت جستجوی این عبارت در قسمت ویدیو‌ها هیچ ویدیوی به کاربر نمایش داده نمی‌شود. جستجوی همین عبارت در قسمت تصاویر،‌ اما نتایجی کاملا بی‌ربط به موضوع شامل تصاویر رهبر ایران،‌ محمود احمدی‌نژاد و سایر تصاویر غیر مرتبط نمایش داده می‌شود.
در نمونه دیگری در صورتی که عبارت «وب سایت مجذوبان نور» که وب‌سای دراویش گنابادی است را در آن جستجو کنید به سایت‌های جعلی با همین عنوان هدایت می‌شوند. طی روز‌های گذشته که نیروی انتظامی و اعضای این گروه مذهبی در یکی از خیابان‌های تهران درگیری خشونت باری داشتند به طوری که نماینده‌های مجلس به آن واکنش نشان دادند و صدا و سیمای دولتی ایران نیز در برنامه‌های خود به طرح این موضوع پرداخت و بر اساس گزارش‌های رسمی پنج نفر در این درگیری‌ها گشته شدند. با وجود این با جستجوی وب‌سایت این گروه مذهبی،‌ کاربران را به سایت‌‌های جعلی هدایت می‌کند و در صورتی که آدرس خود این وب‌سایت، یعنی عبارت Majzooban.org را جستجو کنید، این وب‌سایت به عنوان نتیجه جستجو به کاربر نشان نخواهد داد.

No comments:

Post a Comment