Saturday, January 26, 2019

پرگار_:_آیا_انقلاب_به_زن_ایران_توانمندی_بیشتری_داد؟#

https://www.youtube.com/watch?v=EEASCkTz7Qo
51:51
انقلاب ایران به زنان عاملیت و توانمندی بیشتری داد یا آن ها را در قید و بندهایی گذاشت که پس از چهل سال از آن رهایی نیافته اند؟ انقلاب نیروی زنان برای ورود به عرصه های سیاسی و اجتماعی را آزاد کرد یا آنان را اسیر فقه اسلامی کرد؟
انقلاب ایران کم تناقض ندارد از جمله در حوزه ی توانمندی زنان. این انقلاب میلیون‌ها زن را به خیابان ها کشاند و در ادامه

هزاران زن را به فعال سیاسی حرفه ای تبدیل کرد. شماری از این زنان از زندان ها سر درآوردند و حتی اعدام شدند. میلیون‌ها زن را این انقلاب به صحنه ای کشاند که پشت جبهه نامیده شد. شمار زنان تحصیل کرده را به مراتب افزون کرد و جنبش زنان را در صف مقدم خودمختاری و عاملیت انسان ایرانی قرار داد. اما این انقلاب فقه اسلامی را بر حریم خصوصی و فعالیت اجتماعی زنان حاکم کرد. زیست روزمره‌ی زنان را دربند قوانین تبعیض آمیز کرد. حجاب اجباری را بر آنان تحمیل کرد، و درعرصه‌ی ورزش و موسیقی آنان را به شهروند درجه ی دوم تبدیل کرد. با این تصویر پرتناقض آیا می توان جوابی برای این پرسش یافت که زنان ایران در نتیجه ی انقلاب پنجاه و هفت توانمندتر شدند یا ضعیف تر؟ اگر چنین توانی ایجاد شد
ناشی از انقلاب و نظام برآمده از آن بود یا به رغم انقلاب و نظام حاکم؟

سوده راد فعال برابری جنسیتی می گوید آنچه که توانمندی زنان در چهار دهه‌ی پس از انقلاب ایران نامیده می شود محصول
انقلاب و جمهوری اسلامی نیست.
ولی نیره توحیدی استاد دانشگاه در کالیفرنیا می گوید عاملیت و کنشگری زنان ایرانی در دوران انقلاب و پس از آن، حاصل کار و فعالیت خود زنان بود و نه دستوری و از بالا.

No comments:

Post a Comment