Monday, November 25, 2019

خانم_صاحبخانه_نوشته_ی_فیودورداستایفسکی#

1:30:32
راوی: بهروز رضوی
--------------------------------------------------
مردی به نام «واسیلی میخالویچ اردنیف» به دنبال خانه می‌گردد. چون صاحبخانه‌اش سن پترزبورگ را ترک کرده و او نیز ناچار است به دنبال یک خانه جدید بگردد...

«اردنیف» فردی گوشه‌گیر است و در خلوت خود مشغول تحقیقات و فعالیت‌های علمی است، تا این که دختری زیبا توجه او را به خود جلب می‌کند. او متوجه می‌شود که آن دختر (کاترین) با پیرمرد عبوسی به نام «مورین» زندگی می‌کند؛ بنابراین در خانه آنها اتاقی اجاره می‌کند. بدنه‌ی اصلی داستان این رمان، حول روابط و درونیات این سه تن می‌گذرد. «یاروسلا وایلیچ» یکی دیگر از شخصیت‌های اصلی داستان و دوست نزدیک اردنیف است...
«خانم صاحبخانه» هم مانند بسیاری از داستان‌های داستایوفسکی، درگیری‌های درونی ذهن شخصیت‌های داستان، به خصوص شخصیت اصلی را به تصویر می‌کشد و همین واکاوی‌ها تنه اصلی داستان را می‌سازند.
«فئودور میخاییلوویچ داستایوسکی»، نویسندهٔ مشهور و تأثیرگذار اهل روسیه بود. ویژگی منحصربه فرد آثار وی روان‌کاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستان است.

وی این رمان را در سال ۱۸۴۷ نوشته است. در این رمان، یک جوان روس درگیر رابطه‌ای می‌شود که ازطرفی بسیار وحشتناک به نظر می‌رسد و از طرف دیگر با مسائل ذهنی و افکار روان‌شناسانه سر و کار دارد.

سوررئالیست‌ها، مانیفست خود را براساس نوشته‌های داستایوسکی ارائه کرده‌اند. بیشتر داستان‌های وی همچون شخصیت خودش سرگذشت مردمی‌ است عصیان‌زده، بیمار و روان‌پریش.

کتاب«خانم صاحبخانه» اثر فئودور داستایوفسکی در ژانر گوتیک و فانتزی است که به سبک این نویسنده نامدار بیشتر با درونیات شخصیت ها سر و کار دارد. این رمان را به کسانی که به شیوه داستایوفشسکی علاقمند هستند پیشنهاد می کنیم.او ابتدا برای امرار معاش به کار ترجمه پرداخت و آثاری چون اورژنی گرانده، اثر بالزاک و دون کارلوس، اثر فریدریش شیلر را ترجمه کرد.



این داستان بازتابی از فولکلور روسیه است و ممکن است دارای منابع اتوبیوگرافی باشد.


=================================================
پانزدهمین کتاب صوتی

No comments:

Post a Comment