Thursday, November 28, 2019

آیاایران_درآستانه_تحول_است؟# 

صفحه_دوآخرهفته#

54:05
مقام‌های حکومتی از پایان یک جنگ جهانی در داخل خاک ایران صحبت می‌کنند اما می‌گویند این به قول خودشان «فتنه» را هم از سر گذرانده‌اند. بنا به آمار سازمان‌های حقوق بشری، بیش از ۱۵۰ نفر کشته و به گفته نمایندگان مجلس حدود هفت هزار نفر بازداشت شدند. کنشگران سیاسی هنوز دارند سعی می‌کنند خودشان را به پای اعتراضات برسانند و واکنش نشان دهند.

فارغ از اینکه بپذیریم این اعتراضات فرونشسته یا هنوز ادامه دارد، پژوهشگران به دنبال راهی هستند برای توضیح آنچه که اتفاق افتاد. امشب در این برنامه قصد داریم لایه رویی این اتفاقات که هنوزحتی خبرهای آن بطور کامل منتشر نشده را کنار بزنیم و به عوامل اجتماعی و سیاسی و همچنین تاثیر گذاری این اعتراضات برسیم.
مهرزاد بروجردی، رئیس دانشکده امور همگانی و بین‌المللی دانشگاه ویرجینیاتک واشنگتن، از لس‌آنجلس با ماست. اقای بروجردی کتابی هم سال گذشته به همراه آقای کوروش رحیم خانی نوشتند به نام «ایران پسا انقلاب؛ دفترچه‌ راهنما»
رسول نفیسی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه استرایر، از فینیکس آریزونا با ماست. آقای نفیسی یکی از نویسندنگان کتاب «ظهور سپاه پاسداران» هستند.
امین بزرگیان، جامعه‌شناس، از استراستبورگ فرانسه با ماست. آقای بزرگیان نویسنده کتاب «جنبش خستگان» هست که وضعیت تهیدستان در ایران رو بررسی میکنه؛ به خصوص پس از اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ ایران
===========================
پسگفتار
امین بزرگان،در بین این سه سخنران، فهم و شعور سیاسی- اجتماعی اش (چون زاویه چپ گرایانه دارد،بمانند آصف بیات) عمیقتر و عینی تر از دو مهمان دیگر است. در درجه بعد جناب بروجردی(دید خرده بورژوا مآبانه) تا حدی بحثش معنا داره ؛ ولی آقای نفیسی تفکری قلدرمآبانه ، کودتاگرایانه، حامی سلطنت و بورژوائی- ارتجاعی دارد
پیمان پایدار

No comments:

Post a Comment