Friday, November 22, 2019

وقتی_نیچه_گریست_اثر_اروین_دیوید_یالوم#

2:08:03

معرفی کتاب صوتی وقتی نیچه گریست

کتاب صوتی وقتی نیچه گریست رمانی فلسفی، هیجان انگیز، معمایی و سرشار از گفت‌و‌گو‌های بی‌نظیر است که اروین د. یالوم به شرح داستانی خیالی از روزهای جوانی و بیماری فریدریش نیچه می‌پردازد. این کتاب صوتی به صورت نمایشنامه روایت می‌شود.
بازیگران
رضا عمرانی، نگین خواجه نصیر، حبیب بختیاری، بهرام سروری نژاد، بهناز بستان دوست، نوشین حسن زاده، احمد گنجی، اكبر زنجان پور، نورالدین جوادیان، شمسی صادقی، فریبا متخصص، عبدالعلی كمالی، هنگامه .محمودی، زهره مجابی، فریدون محرابی
وقتی نیچه گریست (When Nietzche Wept)، یکی از نام‌دارترین رمان‌های روان‌شناختی اروین د. یالوم است. این رمان دیدار خیالی فریدریش نیچه، فیلسوف آلمانی، و یوزف برویر، پزشک وینی، را روایت می‌کند. و در واقع روایتی است از تاریخ برهم‌کنش فلسفه و روانکاوی و رویارویی خیالی برخی از مهم‌ترین چهره‌های دهه‌های پایانی قرن نوزدهم هم‌چون فریدریش نیچه، یوزف برویر و زیگموند فروید.
در رمان هنگامی که نیچه گریست، سالومه، یک دختر جوان و زیبای روسی با زیبایی غیر معمول: پیشانی برجسته، چانه‌ی محکم و خوش تراش، چشمان آبی، گیسوانی روشن، زیبایی همراه با جذابیت های زنانه و جسارت‌های مردانه توجه دکتر برویر را به خودش جلب میکند. دکتر برویر یکی از بهترین دکترها، پزشک خصوصی دانشمندان، هنرمندان و فلاسفه بزرگی در ایتالیا است که برای استراحت چند روزی با همسرش به ونیز سفر کرده. دکتر یوزف بروئر پزشک معروف و مشهور وینی است که نامه ای از طرف لو سالومه دریافت می کند که در آن نوشته شده است آینده فلسفه آلمان در خطر است. سالومه با قرار ملاقاتی غیر منتظره از دکتر بروئر درخواست کمک می‌کند. کمکی غیرمستقیم برای فردی عجیب به نام «نیچه» و از اینجاست که کم کم داستان اصلی شروع می‌شود...‌
اروین دی یالوم (Irvin D. Yalom) صاحب مشهوترین آثار در زمینه روانشناسی است که آثار او به زبان‌های متعددی ترجمه شده و منبع بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های روانشناسی قرار گرفته است. آثار او با این‌که اصولی، علمی و تخصصی هستند، اما او برای انتقال این مفاهیم از زبانی همه فهم و گیرا استفاده کرده است.
:جملات برگزیده کتاب هنگامی که نیچه گریست
- هر انسانی، مالک مرگ خود است و می‌تواند به روش دلخواه عمل کند. شاید… و تنها شاید… بتوان حق زندگی کردن را از هر انسانی گرفت، ولی حق مردن را در هیچ شرایطی نمی‌توان سلب کرد.
- ارسال این همه اطلاعات به مغز، آن هم از روزنه سه میلیمتری وسط عنبیه، چه رنج بی‌پایانی!
- گرچه نمی‌توانیم از سرنوشت بگریزیم. ولی باید با آن درگیر شویم. باید پیشامد سرنوشت‌مان را اراده کنیم. باید به تقدیرمان عشق بورزیم.
- قله یعنی نقطه اوج در صعود زندگی. ولی اشکال قله‌ها این است که انسان را به سراشیبی نزدیک می‌کند. - ازدواج نباید زندان باشد، بلکه باید باغی باشد که چیزی برتر در آن کشت می‌شود.
- باید طوری زندگی کنیم که انگار آزادیم.
- در برابر هر زن زیبا، مرد بدبختی هم حضور دارد که از حضور در کنار او خسته شده!
- انتخابی را تحسین می‌کنم که انسان را به بیشتر از آنچه باید باشد، تبدیل کند.
- انسان دوستانش را سخت‌تر از دشمنانش می‌بخشد.
- شاید یک مرد، تنها با مرد بودن می‌تواند زنانگی وجود یک زن را آزاد کند. - آخرین پاداش مرده، این است که دیگر نمی‌میرد.
برتا پاپنهایم، یکی از افراد پیشگام در مددکاری اجتماعی
:شخصیت های واقعی کتاب هنگامی که نیچه گریست
فریدریش ویلهلم نیچه، فیلسوف بزرگ آلمانی
.یوزف بروئر، از جمله بهترین پزشکان اتریش که با کمک فروید روش روانکاوی با صحبت را توسعه داد
.زیگموند فروید، عصب‌ شناس اتریشی است که پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود
.لو آندرئاس سالومه، دختر یک ژنرال روس بود که بیشتر به دلیل عشق نیچه به او شناخته می شود
====================================
دهمین کتاب صوتی

No comments:

Post a Comment