Sunday, November 24, 2019

پیرمردودریا_نوشته_ارنست_همینگوی#

1:09:48


پیرمرد ماهیگیری که سانتیاگو نام داشت، هشتاد و چهار روز متوالی موفق نشده بود ماهی بگیرد...

راوی: میکائیل شهرستانی , مهرخ افضلی
... اوایل پسری به نام مانولین همراهش بود که بعد از چهل روز کار بی نتیجه، به دستور والدینش به سراغ قایقی دیگر رفت و در همان هفته ی اول سه ماهی خوب گرفت. پیرمرد در روز هشتاد و پنجم عازم نقطه ی دورتری شد، بلکه بتواند ماهی بگیرد. سرانجام بعد از ساعت ها، ماهی بزرگی به قلاب او گیر کرد. ماهی بزرگ‌تر و قوی‌تر از آن بود که پیرمرد بتواند مهارش کند و این بار پیرمرد بود که به دام ماهی افتاد. از آن پس ماهی، او و قایقش را با خود برد. پیرمرد یک شبانه‌روز سوار بر قایق به همراه ماهی در دریا به این سو و آن سو رفت. ماهی خسته شده بود و پیرمرد راه نجاتی نداشت. در این مدت دلفینی به قلاب او افتاد و او توانست از گوشت خام دلفین تغذیه کند. همان شب ماهی از سرعت خود کاست و پیرمرد تصمیم گرفت حتی برای لحظه ای هم که شده بخوابد....
(*):مختصری درباره نویسنده
ارنِست میلر هِمینگوی (زاده ۲۱ ژوئیه -۱۸۹۹ درگذشت ۲ ژوئیه ۱۹۶۱) از نویسندگان برجستهٔ معاصر ایالات متحده آمریکا و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات است. او از پایه‌گذاران یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» شناخته می‌شود.
«پیرمرد و دریا» نام رمان کوتاهی است از ارنست همینگوی، نویسنده سرشناس آمریکایی. او این رمان را در سال ۱۹۵۱ در کوبا نوشت و در ۱۹۵۲ به چاپ رساند.
ارنست همینگوی در این کتاب به حوزهٔ زندگی پیرمردی چنگ می‌اندازد که روزی قلمرو بزرگ دریا در حیطه اقتدارش بود و عروسکان خوش‌خرام دریا بیوه‌هایی بوده‌اند درمانده در تار و پود تورش و اینک زندگی او به پایان خود می‌رسد؛ در آرزوی بزرگ‌ترین صیدش دل به دریای بزرگ می‌سپارد و بزرگ‌ترین صیدش را به چنگ می‌آورد، ولی آن قدرتی که بتواند شاهکار آخرین خود را به ساحل بکشد ندارد و چیزی جز اسکلت به ساحل نمی‌آورد.
پیرمرد و دریا واپسین اثر مهم داستانی همینگوی بود که در دوره زندگی‌اش به چاپ رسید. این داستان، که یکی از مشهورترین آثار اوست، شرح تلاش‌های یک ماهیگیر پیر کوبایی است که در دل دریاهای دور برای به دام انداختن یک نیزه‌ماهی بسیار بزرگ، با آن وارد مبارزهٔ مرگ و زندگی می‌گردد. نوشتن این کتاب یکی از دلایل عمده اهدای جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۴ به ارنست همینگوی بوده‌است.
همینگوی در پیرمرد و دریا شکوه قلمرو دریا را با افت و خیز زندگی دراز یک صیاد در هم می‌آمیزد و از این آمیزش، زندگینامه‌ای سرشار از اندوه برای صیادی از پا افتاده فراهم می‌کند.
==========================================
دوازدهمین کتاب صوتی

No comments:

Post a Comment