Friday, November 18, 2011

برهنه» در « جنبش آزادی آنلاين مصر »، اعتراضی آشکار به بنیادگرایان اسلامی
جهان زن ـ اقدام جسورانۀ دختر جوان مصری واکنش گسترده ای در جهان عرب و سراسر جهان برانگیخته است، این اقدام شجاعانه در شرایطی انجام می گیرد که پس از انقلاب جهان عرب، بنیادگرایان عرب در تلاش هستند تا از فرصت استفاده کرده و در همسوئی با نیروهای حاکم و پاسداران نظم کنونی برای تثبیت افکار عقب مانده و زن ستیزانۀ خود استفاده کنند، رشد اسلام گرایان در مصر و همکاری نزدیک با نظامیان، پیروزی اسلام گرایان در تونس و به ویژه سخنان رئیس شورای موقت لیبی در روز اعلام پیروزی مبنی بر بازگرداندن قانون چندهمسری نشان داد که زنان می توانند اولین قربانیان تحولات جدید باشند، هر وقت محافظه کاران و بنیادگرایان اسلامی تلاش می کنند خود را تثبیت کنند در گام اول حمله به زنان را در دستور قرار می دهند! ما زنان ایران این روند متحجرانه را با از دست دادن بسیاری از آزادی هایمان به خوبی دیده ایم، سی سال حاکمیت جمهوری اسلامی، تاریخ سی سال فشار بر زنان و لگدمال کردن حقوق زنان و تأکید بر مردسالاری است و حالا زنان جهان عرب و زنان مصری در برابر این وضعیت از خود واکنش نشان می دهند، اقدام جسورانۀ این دختر جوان واکنشی به این خطر است که هر روز گسترده می شود.
انقلاب عکس لخت” یک دختر ۲۰ ساله مصری”
سه شنبه ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱ تبدیل به یک روز “هیستری توده‌ جهان عرب” شد. میلیون‌ها عرب در کشور‌های عربی‌ و همچنین در خارج، اتفاقی را در اینترنت دنبال کردند. و این به خاطر ۵ بازی کوالیفیکیشن کشور‌های آسیائی برای جام جهانی‌ فوتبال برزیل نبود، بلکه دلیل دیگری داشت:
دلیل آن یک دختر ۲۰ ساله مصری بود! زن مصری جوانی‌ که عکس لخت خود را در وبلاگ، فیسبوک و تویتر پست کرده بود. تنها دیروز ۸۸۰.۰۰۰ بازدید کننده این عکس را دیده بودند و امروز صبح هم ۳۰۰.۰۰۰ بیننده که این خبر را در رسانه خبری العربیه خواندند.
هزاران کامنت از طرف اعراب شوکه شده به روی فیسبوک علياء ماجدة المهدي گذاشته شد. بسیاری از آنها خشمگین، بسیاری شوکه و حیرت زده شده بودند. بسیاری از بینندگان بر این گمان هستند ، که این یک انقلاب است، وکیل این بار برای کلّ جهان عرب. بسیاری از فوندامنتالیست‌های تندرو حتی این زن جوان را با سنگسار تهدید کردند. میخواهند او را مرده ببینند!
علياء ماجدة المهدي عکسهای لخت خود را به مناسبت تولد ۲۰ سالگیش منتشر می‌کند. همراه با عکس لخت یک مرد که گیتار به دست دارد. این مرد خود یک نقاش است که تصویر لخت این این زن را هم کشیده. هر ۳ ثانیه بلاگ این زن جوان که „یاد داشت‌های یک ربل ( شورشگر)“ نام دارد، کلیک می‌خورد.
او در بلاگ خود می‌نویسد :
کتاب‌های هنر را پنهان کنید و بسوزانید، مجسمه‌های لخت را خرد کنید و سپس لباس‌های خود را بکنید و مشاهده کنید بدنهای لختتان را، ای‌ مردانی که با تحقیر مینگرید؛ بسوزانید آن را قبل از اینکه یاداشت های پر از نفرت، تهدید و تحقیر به جای بگذارید! که شما من را به خاطر جنسیتم تحقیر می‌کنید، آزادی من را میربأید که نتوانم بگویم چه میخواهم! پس از این کار برای همیشه از تنفر و کوتاه فکری آزاد خواهید شد.
علياء این جنبش خود را „انقلاب عکس لخت“ می‌نامد.
جای عنوان دارد که، این جنبشی که او در اینترنت آغاز کرده، از طرف بسیاری زنان عرب مورد استقبال قرار گرفته و به عنوان حمایت از فراخوان این زن میخواهند عکس‌های لخت خود را در اینترنت به نمایش بگذارند و از او حمایت کنند. به شمار زنانی که به فراخوان او جواب دادند و همبستگی‌ خود را اعلام کردند، هر لحظه افزوده میشود.
برگرفته از وبلاگ پارسه و پارسه و ترجمه آن به فارسی توسط ارتونیس.
لینک منبع اصلی‌ به زبان آلمانی‌
ارتونیس ۲۶ آبان،۱۳۹۰
درخواست اجرای ‘حد شرعی’ برای وبلاگ نویس برهنه مصری
مسعود عزیزپور
پژوهشگر مسائل فرهنگی
پنج شنبه 17 نوامبر 2011 – 26 آبان 1390
علیاء ماجدة المهدی با نشر عکس‌های برهنه خود در اینترنت جنجالی بزرگ در مصر به راه انداخته است
در مصر یک نهاد صنفی برای زن جوانی که عکس برهنه خود را روی وبلاگش در اینترنت قرار داده، “حد شرعی” تقاضا کرد.
“شورای عمومی فارغ التحصیلان رشته‌های حقوق و شریعت” بامداد پنجشنبه (۱۷ نوامبر) در بیانیه‌ای از مقامهای رسمی مصر تقاضا کرد که علیا ماجدة المهدی و دوست پسر او کریم عامر را به خاطر “تشویق مردم به فسق و فجور و توهین به ادیان” مطابق ماده ۹۸ قانون جزایی مصر، به مجازات برسانند.
علیا ماجدة المهدی با نشر عکس‌های برهنه خود در اینترنت جنجالی بزرگ در مصر به راه انداخته است. این دختر جوان که دانشجوی “رشته علوم ارتباطات دانشکده امریکایی قاهره” است، اقدام خود را دفاع از آزادی بیان و اعتراض به سانسور دانسته است.
او به افزایش نفوذ بنیادگرایان و فشار آنها بر زنان برای رعایت “حجاب اسلامی” معترض است و علاوه بر عکس خود، عکس برهنه‌ای از کریم عامر، دوست پسرش، را نیز در ایننترنت منتشر کرده است.
“اسلام‌گرایان در برابر اقدام علیا خاموش نمانده‌اند. در “فیس بوک” صفحه‌ای راه‌اندازی شده است که اعدام علیاء ماجده المهدی را خواستار شده است؛ مؤسسان سایت برای این هدف عضو می‌پذیرند و آرای عمومی را بسیج می‌کنند”
عکس علیا در زمانی اندک در هزاران وبلاگ و سایت اینترنتی در مصر و سایر کشورهای عربی بازچاپ شد.
در این عکس سیاه و سفید دختری جوان دیده می‌شود که چیزی به تن ندارد مگر جوراب ساقه بلند و کفش‌. علیا نخستین زنی است که در یک کشور عربی عکس واقعی خود را با نام و نشان در اینترنت منتشر می کند.
او که گفته می‌شود در قاهره زندگی می‌کند، روز چهارشنبه (۱۶ نوامبر) بیست ساله شد.
علیا وبلاگ خود را با شعارهایی “الحادی” تزیین کرده است: “نگاه کنید: من برهنه هستم، همین جور که هستم قبولم کنید!” یا «آزادی دادنی نیست، گرفتنی است» و «مصر نه عربی است و نه اسلامی، فقط مصری است.»
علیا در صفحه “فیس بوک” خود نیز عکس‌هایی منتشر کرده که می‌توان از آنها “توهین به اسلام” را برداشت کرد. در یکی از عکس‌ها او برهنه ایستاده و کفش خود را روی یک روسری قرار داده است.
علیا در صفحه “فیس بوک” در پاسخ به این اتهام که به اعتقادهای دیگران توهین کرده است، می‌نویسد: “من به هیچ کس توهین نکرده‌ام. من به تکه پارچه‌ای توهین کردم که نماد بردگی زنان است.»
او خود را یک “زن آزادیخواه، فمینیست و غیرمذهبی مصری” می‌داند و می‌گوید که از شانزده سالگی به دین اعتقاد ندارد.
واکنش‌های تند به نشر عکس‌های برهنه
“علیا ماجدة المهدی بیست ساله که دانشجوی “رشته علوم ارتباطات در دانشکده امریکایی قاهره” است، اقدام خود را دفاع از آزادی بیان و اعتراض به سانسور عنوان کرده است”
با انتشار عکس‌های برهنه علیا، شمار بازدیدکنندگان از وبلاگ او، ناگهان افزایش بی‌سابقه‌ای یافت و گفته می‌شود که هم اکنون بازدید از وبلاگ او به نام “مذکرات ثائره” (یادداشت‌های زنی انقلابی) از هر سایتی در کشورهای عربی بالاتر است.
در مصر کمتر رسانه‌ایست که به نشر عکس‌های علیا واکنش نشان نداده باشد. به علاوه هزاران سایت در ستایش یا نکوهش اقدام او مطلب منتشر می‌کنند.
بسیاری از سایت‌های لیبرال یا نواندیش، از اقدام علیا حمایت کرده، جسارت و شهامت او را ستوده‌اند. هزاران دختر از کشورهای گوناگون گفته‌اند که از الگوی او پیروی خواهند کرد. بسیاری از آنها با شعار “ما همه علیا” هستیم، عکس‌های خود را برهنه در تویتر یا فیس بوک منتشر کرده‌اند، هرچند روشن نیست که واقعا عکس خودشان باشد.
در برابر عده‌ای نیز کار علیا را اقدامی افراطی و غیرمسئولانه می‌دانند که نه تنها به سود جنبش دموکراسی خواهی در مصر نیست، بلکه آب به آسیاب اسلامگرایان می‌ریزد.
علیا
“به آن مدل‌های برهنه‌ای فکر کنید که در دانشکده هنرهای زیبای قاهره تا سالهای اوایل دهه ۱۹۷۰ بدن خود را در برابر هنرمندان قرار می‌دادند”
علیا خود را عضو یا هوادار جنبش “ششم آوریل” (جبهه دموکراتیک مصر) دانسته بود، اما این جنبش که از نیروهای مؤثر و رادیکال مصر است، وابستگی او را تکذیب کرده و اقدامش را نکوهیده است.
این جریان می‌گوید که اقدامات تحریک‌آمیز و توهین به احساسات و عقاید عامه مردم، نه تنها به سود جریانات لیبرال نیست، بلکه باعث ترس و دوری لایه‌های سنتی جامعه از جنبش اصلاحات می‌شود.
برای بازماندگان رژیم حسنی مبارک، نیز این فرصتی برای ضربه زدن به تحولات است. با این دستاویز آنها می‌توانند تبلیغ کنند که جوانان انقلابی تنها به خاطر هرزگی و بی بندوباری به خیابان‌ها ریختند و نظام پیشین را سرنگون کردند.
اسلام‌گرایان در برابر اقدام علیا خاموش نمانده‌اند. در “فیس بوک” صفحه‌ای راه‌اندازی شده که اعدام علیا ماجده المهدی را خواستار شده است؛ مؤسسان سایت برای این هدف عضو می‌پذیرند و آرای عمومی را بسیج می‌کنند.
واکنش به رشد بنیادگرایی
اقدام علیا ماجده المهدی بازتاب سرخوردگی و یأسی است که این روزها بسیاری از جوانان انقلابی مصر را فرا گرفته است. با قدرت‌گیری “شورای نیروهای مسلح” و آشکار شدن عملکرد و برنامه‌های آن، بسیاری از فعالان انقلاب ۲۵ ژانویه خود را بازنده می‌بینند و از “شکست انقلاب” سخن می‌گویند.
با سقوط حسنی مبارک، رهبر پیشین، هیچ یک از اهداف انقلاب مصر تحقق نیافته است. نابرابری‌های اقتصادی، نابسامانی‌های اجتماعی و فشارهای سیاسی همچنان ادامه دارد.
نسل اینترنت، جوانان مجهز به فیس بوک و وبلاگ و تویتر، نقشی مهم در انقلاب دموکراتیک مصر ایفا کردند، اما شاهد این واقعیت تلخ هستند که تلاش‌ها و فداکاری‌های آنها حاصلی درخور نداشته است.
فشار سانسور تا حدی کاهش یافته، اما به نظر می‌رسد که نیروهای اسلامی هستند که بیشتر از آن سود می‌برند، تا روشنفکران و فعالان مدنی. محافظه‌کاران به تعصب مذهبی دامن می‌زنند. مجالس وعظ و خطابه در کانال‌های مذهبی رونق فراوان یافته است.
مراجع و شخصیت‌های دینی با صراحت و جسارت بی‌سابقه‌ای از اجرای “شریعت” سخن می‌گویند. آنها از زنان می‌خواهند که “حجاب اسلامی” را رعایت کنند و به موازین اسلامی احترام بگذارند. جامعه در عرصه آزادی زنان و رفتارهای جنسی به محافظه‌کاری بیشتر روی آورده است.
در شرایط “تعرض ایدئولوژیک اسلام‌گرایان” علیا و سایر جوانان انقلابی قصد دارند با روشنگری و فعالیت در فضای مجازی در برابر این فشارها پایداری کنند، هرچند امکان دارد تلاش آنها محافظه‌کاران را قوی‌تر و جری‌تر کند.
واقعیت این است که اسلام رکنی بنیادی از هویت ملی مصر است. جامعه شرک و الحاد و بی‌دینی را نمی‌پذیرد و آن را با سخت‌ترین مجازات‌ها کیفر می‌دهد. در مصر همه سازمان‌ها و حتی گروه‌های چپ‌گرا، خود را ملزم به احترام به عقاید دینی می‌دانند.
“طبق آمار و عکس‌هایی که در رسانه‌های جمعی منتشر شده است، تعداد زنان با روسری روز به روز افزایش می‌یابد. گرایش سکولار در جامعه مصر که از اوایل قرن بیستم تا نیمه دهه ۱۹۷۰ پیوسته رو به رشد بود، هر روز کمرنگ‌تر می‌شود”
طبق آمار و عکس‌هایی که در رسانه‌های جمعی منتشر شده است، شمار زنان با روسری روز به روز افزایش می‌یابد. گرایش سکولار در جامعه مصر که از اوایل قرن بیستم تا نیمه دهه ۱۹۷۰ پیوسته رو به رشد بود، هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.
علیا در وبلاگ خود به همین واقعیت اشاره می‌کند، آنجا که خطاب به بنیادگرایان می‌گوید: “به آن مدل‌های برهنه‌ای فکر کنید که در دانشکده هنرهای زیبای قاهره تا سالهای اوایل دهه ۱۹۷۰ بدن خود را در برابر هنرمندان قرار می‌دادند.”
حسنی مبارک در برابر غرب همواره فخر خود را مهار کردن اسلام‌گرایان قلمداد می‌کرد. رژیم سکولار مصر، رهبران و فعالان “اخوان المسلمین” را به زندان می‌افکند، اما گروه افراطی‌ “سلفی”، تا وقتی به سیاست کاری نداشت، از آزادی کامل برخوردار بود. اکنون این بنیادگرایان هم در عرصه سیاسی و هم در فضای اجتماعی فعال شده‌اند. آنها دولت را به فساد و تبهکاری متهم کرده و گروه‌های اسلامی معتدل را “انحرافی” می‌خوانند، و به چیزی کمتر از “صدر اسلام” راضی نیستند.
کارشناسان بر نکته‌ای مهم انگشت می‌گذارند: با سقوط رژیم حسنی مبارک گروه بزرگی از اسلام‌گرایان از عربستان سعودی به مصر برگشته‌اند. آنها تنها پول و ثروت با خود نمی‌آورند، بلکه عقاید افراطی سلفی و وهابی نیز ره‌آورد دیگر آنهاست که بنیادهای سکولار جامعه مصر را تهدید می‌کند.بی بی سی
جنجال بر سر انتشار تصاویر برهنه بلاگر مصری
علیا ماجده المهدی
۱۳۹۰/۰۸/۲۶
ایلیا جزایری (بیروت)
سه بازديد کننده در هر ثانيه رکوردی است که وبلاگ يک دختر انقلابی ۲۰ ساله مصری توانست بشکند. کمال قبيسی خبرنگار عرب نوشته است که وبلاگ «مذکرات ثائره» (يادداشت های يک دختر انقلابی) توانست روز سه شنبه بزرگترين تجمع عربی را رقم بزند؛ شمار بازديد کنندگان يک روز از اين وبلاگ از جمعيت حاضر در ۵ استاديوم ورزشی مقدمات رقابت های جام جهانی که ۲۰۱۴ بيشتر است.
البته نه به خاطر نوشته هايش بلکه به خاطر عکس های برهنه ای است که علياء ماجده المهدی از خود در وبلاگش «يادداشت های يک دختر انقلاب» قرار داده است.
علياء به همراه عکس های خود، عکس يک مرد جوان مصری که گيتاری در دست دارد، تابلويی از فادی موريس که تصوير يک زن برهنه را نقاشی کرده و همچنين عکس هايی از زنان برهنه ديگر را منتشر کرده است.
اين دختر مصری، بر بالای عکس ها عنوان «هنر برهنه» را قرار داده و اين کار خود را «جنبش آزادی آنلاين» نامگذاری کرده است.
علياء در ميان عکس ها تلاش کرده از هرگونه انتقادی پيشی بگيرد و نوشته است: «نخست درباره زنانی که در آغاز دهه ۷۰ ميلادی در دانشکده هنرهای زيبا به عنوان مدل در برابر نقاشان مرد لخت می شدند قضاوت کنيد و کتاب های هنری را پنهان کرده، مجسمه های برهنه را بشکنيد، سپس در برابر آينه لخت شويد و بدن های خود را که باديد تحقير آميز به آنها نگاه می کنيد به آتش بکشيد تا پيش از فرستادن اهانت هايی با مضمون تبعيض جنسی به من و نفی حق آزادی بيان من، برای هميشه از عقده های جنسی خود رها شويد.»

دختر انقلابی ملحد
به نظر می رسد علياء ماجده المهدی در جريان انقلاب فوريه مصر که به سرنگونی رژيم سابق اين کشور به رهبر محمد حسنی مبارک انجاميد، فعال بوده است. او در وبلاگ های مختلف خود و همچنين صفحات توئيتر و فيس بوکش عکس هايی از حضور در ميدان التحرير قاهره، محل تجمع معترضان در روزهای انقلاب مصر و همچنين تجمع های اعتراض آميز ديگر حضور داشته است.
او به علاوه وبلاگ شخصيش، يک وبلاگ را با دوست پسرش که «کريم عامر» نام دارد، اداره می کند. اين وبلاگ را «دختر و پسر» ناميده اند. او در وبلاگ خود چند شعار در ستون سمت راست نوشته است از جمله: «آزادی دادنی نیست بلکه گرفتنی است» و «مصر نه عربی است نه اسلامی، فقط مصری است.»
عليا ابتدا گفته بود که عکس ها را در منزل دوست پسرش گرفته، اما بعد از آن در صفحه فيس بوک خود نوشت که عکس ها را پيش از آشنايی با کريم عامر گرفته است. او تاکيد می کند که از ۱۶ سالگی ملحد بود.
کريم عامر فعال سياسی و وبلاگ نويس مصری است که الحاد خود را اعلام کرده است. او تا کنون با اتهام به تمسخر گرفتن اديان زندانی شده است.
جنبش ۶ آوريل
علياء ماجده ابراهيم در روز انتشار عکس های خود نوشته بود که در جنبش ۶ آوريل عضويت دارد. جنبش جوان ۶ آوريل سهم بزرگی در انقلاب مصر ايفا کرد و يکی از گروه های پيشرو در انقلاب بود. کريم عامر دوست پسرش هم از عضويت خود در جنبش ۶ اوريل خبر داده بود.
اما دو روز پس از آن و پس از اين که اقدام علياء در رسانه ها منعکس شد، او در صفحه فيس بوک و توئيتر، عضويت خود را در جنبش ۶ آوريل رد کرد.
طالرق الخولی سخنگوی جنبش ۶ آوريل نيز در گفت و گو با شبکه العربيه، عضويت علياء و دوست پسرش را در اين گروه رد کرد. او علياء را به عضويت در سازمان امنيت نظام سابق مصر متهم کرد که هم اکنون در تلاش است جوانان جنبش ۶ آوريل و اعضای آن به دليل جايگاه ويژه ای که در ميان مردم دارند را تخريب کند.
الخولی تاکيد کرد که عضويت در جنبش کار ساده ای نيست، به اين منظور با داوطلبان مصاحبه می شود و هيچ گاه عضويت افراد ملحد پذيرفته نمی شود.

صدها کامنت و دريده شدن پرده حيا
اقدام علياء در منتشر کردن تصاوير برهنه خود، فضای مصر را تحت تاثير خود قرار داد. چند شبکه تلويزيونی برنامه هايی برای بررسی اين پديده پخش کردند.
نخستين واکنش ها در فضای مجازی بود. کامنت هايی که در وبلاگ علياء نوشته می شد، خود منعکس کننده ديدگاه های مختلف بود. يک نکته جالب در کامنت ها ديده می شود و اين است که مردان مخالف بيش از مردان موافق اقدام او هستند. در زنان اين روند معکوس است و زنان موافق از زنان مخالف بيشترند.
به طور مثال يک دختر سوری در کامنت خود با تاييد حرکت علياء نوشته است او و بسياری از دختران منتظر فرصت هستند تا اقدامی همچون او انجام دهند.
در مقابل يک وبلاگ نويس لبنانی نوشته است: «آزادی حق است اما آيا نبايد شرايط جامعه خود را رعايت کنيم.؟» او ادامه داده است که اکنون بسياری از کسانی که سودای رهبری در مصر را در سر دارند از اين فرصت استفاده خواهند کرد تا بگويند انقلابيون مصر برای برهنه شدن به خيابان آمده اند.
يک صفحه ای در فيس بوک نيز پايه گذاری شد با نان «ملت می خواهند علياء ماجده المهدی اعدام شود» اين صفحه سه شنبه تاسيس شد و تا شامگاه چهارشنبه ۹۰۰ عضو جذب کرد.
اما به قول محمد شعير نويسنده و روزنامه نگار مصری که با راديو فردا گفت و گو کرده است، علياء با اقدام خود به عنوان نخستين زن عرب که تصاوير برهنه خود را در صفحه شخصی خودش منتشر کرده، پرده حيا را در جوامع عربی دريده باشد. شماری از دختران عرب با شعار «ما همه علياء» هستيم، تصاوير خود را در صفحه های فيس بوک و توئيتر منتشر کردند.

نه می توان تاييد کرد نه محکوم کرد
محمد شعير تاکيد کرد که نمی توان اقدام علياء را تاييد يا محکوم کرد. او علياء و افراد همسان او را روی ديگر سکه بنيادگرايان مذهبی دانست.
شعير با اشاره به اقدام چند روز پيش حزب سلفی نور در معرفی نامزد انتخاباتی زن خود گفت کار علياء واکنشی است به چنين اقدامی.
حزب نور در پوستر تبليغاتی خود در يکی از حوزه های ابتدا به جای تصوير يکی از نامزدهای زن خود برای انتخابات پارلمانی، عکس گل قرار داده بود. پس از آن و در پوستر دوم عکس گل را حذف کرد و عکس همسر اين نامزد انتخاباتی را قرار داد.
اين روزنامه نگار مصری تاکيد کرد که علياء با توجه به نوشته اش در وبلاگ، از آغاز خود را بر هر نوع برخوردی آماده کرده است.
هنوز مقام های رسمی درباره اقدام علياء ماجده ابراهيم، واکنشی نشان نداده اند. اسلامگرايان مصر که انتظار می رود در اين باره واکنش نشان دهند هم هنوز سخن واضحی در اين باره نگفته اند.
اما شماری از رسانه های بين المللی از جمله روزنامه واشينگتن پست اقدام به انتشار مطالبی در باره علياء و اقدام او کردند و اين اقدام را «انقلاب» در جهان عرب توصيف کردند.
در هر حال، علياء توانست رکورد مراجعه کنندگان به يک وبلاگ در جهان عرب را بشکند. در يک روز شمار مراجعه کنندگان به دو وبلاگ علياء از مرز يک ميليون نفر گذشت و اين شايد بهترين کادو برای او در چهارشنبه ۱۶ نوامبر روز تولد ۲۰سالگيش باشد .

No comments:

Post a Comment