Sunday, November 13, 2011

تو ايران اگه دزدي بكني كاريت ندارند چون شريك خودشون ميشي ولي اگه دزدي رو بكشي تو رو مي كشند چون دوستشون رو كشتی!!

 

********************

لطفا این خبر رو تا حد ممکن به گوش حداکثر انسانهای آزادیخواه و متعهد برسانید تا بلکه از اعدام اين محيط بان جلوگيري بشه . اين رو بدونيد كه فقط دو هفته فرصت داريم تا از اعدام او جلوگيری كنيم.
 
**********************************************

محيط بان دنا به طناب دار نزديكتر شد!

پدر علم محيط زيست ايران گفت: اگر اسعد اعدام شود ديگر محيط بانان هيچ انگيزه اي براي حمايت و حفاظت طبيعت و حيات وحش ايران ندارند و حتي يک تکه از طبيعت مملکت باقي نمي‌ماند .
روزنامه ابتکار نوشت :
با وجود تلاش بسياري ازمسئولين براي نجات اسعد تقي زاده، که مرداد 1386 در منطقه حفاظت شده دنا و در پي درگيري با 5 شکارچي غيرمجاز،يک نفر از شکارچيان را کشته بود، حکم اعدام محيط بان دنا در ديوان عالي کشور تاييد وتا دوهفته ديگر نيز به اجرا در مي‌آيد.

دادستان عمومي و انقلاب شهرستان ياسوج که اين خبر را اعلام کرده با بيان اين‌كه حكم دادگاه هم‌عرض درباره محيط‌ بان دنا به تاييد ديوان عالي كشور رسيده ادامه داده است: پرونده براي اجرا
�� حكم آماده است اما سازمان محيط زيست و افراد خير ديگري در حال رايزني براي ايجاد سازش و گرفتن رضايت اولياي دم مقتول هستند.

حجت‌الاسلام سيدمحمد موسوي‌پور که به گفتگو با ايسنا پرداخته بود،در اين باره افزوده است:اين پرونده در دادگاه كيفري استان كهگيلويه و بويراحمد رسيدگي اوليه شد و اين دادگاه براي «اسعد تقي‌زاده» متهم پرونده حكم قصاص و اعدام با طناب دار را صادر كرد.وي خاطر نشان ساخته است:اين حكم در ديوان عالي كشور نقض شد و اين مرجع قضايي پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع كرد،اما به دليل اين‌كه دادگاه هم عرض در اين استان وجود نداشت پرونده به نزديك‌ ترين شعبه يعني دادگاه كيفري استان فارس ارجاع داده شد
.

دادستان ياسوج اظهار داشت:دادگاه كيفري استان فارس هم با رسيدگي به اين پرونده حكم قصاص متهم پرونده را تاييد كرده است كه اين حكم اين بار به تاييد ديوان عالي كشور رسيده است. از سوي ديگر سخنگوي قوه قضاييه هم روز گذشته گفته است: موضوع پرونده محيط بان دنا را پيگيري مي‌کنم.

غلامحسين محسني‌اژه‌اي در حاشيه نشست سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به فارس درباره سرنوشت محيط بان دنا گفت: از اين موضوع اطلاعي ندارم.وي با بيان اين که با مسئولان ديوان عالي کشور درباره واگذاري اطلاع رساني به دادستان گفت: احتمالاً آنها از جنبه سخنگويي موضوع را به من واگذار کرده‌اند و گرنه من در حال حاضر اطلاعي ندارم.سخنگوي قوه قضاييه گفت: با توجه به اين موضوع من وضعيت پرونده را پيگيري مي‌کنم.

پيگيري حکم اعدام محيط دنا درمجلس


اسعد تقي‌زاده محيط بان اداره کل محيط زيست کهگيلويه و بوير احمد که در رسانه ها از او با نام"ميحط بان دنا" ياد مي‌شود اين روزها موضوع بحث محافل بسياري است.يکي از اين محافل مجلس شوراي اسلامي است. محمد رضا تابش، رييس فراکسيون محيط زيست مجلس در گفتگو با خبرآنلاين در اين خصوص مي‌گويد: اين موضوع را در مجلس پيگيري خواهيم کرد
.

بايد بررسي کنيم که براي پشتيباني از اين محيط بان قانوني در نظر گرفته شده يا نه.زيرا مجريان قانون بدون شک پشتوانه هاي قانوني دارند.مثل ماموران نيروي انتظامي يا سپاه که در حين اجراي قانون پشتوانه هاي قانوني دارند.اما بايد بررسي کنيم که آيا براي محيط بانان هم اين پشوانه هاي قا نوني در نظر گرفته شده است يا خير .

تابش با تاکيد بر اين موضوع که"بدون شک دادگاه و قاضي ماجرا به اين مسائل قانوني توجه دارد"مي افزايد: طرف ديگر موضوع نيز افرادي هستند که عزيز خود را از دست داده اند.بايد پيگيري هاي لازم انجام شود. اگرچه بايد توجه داشته باشيم که مرجع قضايي مبتني بر قانون راي خود را صادر کرده است.تابش درباره اين که آيا مجلس براي جلوگيري از اجراي حکم اعدام اقدامي انجام داده يا نه،مي گويد: اين مستلزم تحقيق و بررسي بيشتر است که در مجلس بايد آن را پيگيري کنيم.ما بايد بررسي کنيم که آيا حمايت هاي قانوني از محيط بانان مد نظر قرار گرفته و آيا قاضي به اين مورد توجه داشته است؟ تابش درحالي سخن از پيگيري و بررسي اين موضوع مي‌زند که تنها دو هفته ديگر به اجراي حکم اعدام زمان باقيست.رييس فراکسيون اقليت مجلس در ادامه تاکيد مي‌کند:من نمي‌خواهم در کار دستگاه قضايي دخالتي داشته باشم.چون به هر حال قاضي با علم به قانون اقدام به صدور راي کرده است.اما فکر نمي‌کنم اين موضوع قتل عمد محسوب شود.به هر حال بايد ملاحظات رعايت شود.

بايد به نحوي باشد تا خدشه و خللي در کار ماموراني که در اين مناطق سخت در حال انجام وظيفه هستند و از ميراث طبيعي کشور پاسداري مي‌کنند،به وجود نيايد.به گونه اي نشود که دست کسي در عرصه طبيعت وحفظ ميراث طبيعي به کار نرود و ماموران ديگر انگيزه لازم را براي دفاع و پاسداشت طبيعت نداشته باشند.بي توجهي به اين موضوع مي‌تواند تخريب وسيع محيط زيست را به دنبال داشته باشد .

تعمدی در ارتکاب قتل نبوده است
از سوي ديگر علي سميعي سرپرست دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست هم در گفتگو با خبرآنلاين گفته است: تلاش ها براي گرفتن رضايت از خانواده مقتول همچنان ادامه دارد و اين اميد وجود دارد که خانواده مقتول که اجحاف بزرگي در حق شان روا شده محيط بان سازمان محيط زيست را که هيچ تعمدي در ارتکاب قتل نداشته موردعفو قرار دهند.وي ادامه داده که در 10 سال اخير اين بيستمين موردي است که دو طرف در درگيري کشته شده اند. اجراي قوانين و مقررات به شکل صحيح مي‌تواند مانع چنين اتفاق ناراحت کننده ايي شود چنانچه محيط بانان تحت نظارت دادگستري دوره هاي آموزشي را مي‌بينند و براي به کارگيري سلاح و برخورد با متخلف از آن استفاده مي‌کنند.وي خاطر نشان مي‌سازد که وقتي تخلفي رويت مي‌شود محيط بان ابتدا نياز به اعلام «ايست»، سپس تير هوايي و در صورت افاق ه نکردن تيراندازي به سمت کمر به پايين متخلف دارد و در صورت «ضرورت» شليک به صورت جدي انجام مي‌شود.محيط بانان تنها زماني مي‌توانند از اسلحه خود بطور مستقيم استفاده کنند که مورد هجوم و در خطر مرگ قرار گرفته باشند و از تيراندازي مستقيم به سمت طرف مقابل منع شده اند.سميعي تاکيد مي‌کند که نبايد به خاطر يک حيوان،يک انسان کشته شود و اين در قانون ذکر نشده اما چنين اتفاقاتي به دليل وضع شغلي محيط بانان محيط زيست رخ مي‌دهد. ما نمي‌توانيم اين قانون را تغيير دهيم اما در تلاشيم با دفاع از محيط بانان زمينه حفاظت بهتر مناطق حفاظت شده کشور را فراهم کنيم.

محيط باناني که کشته مي‌شوند شهيد هستند


اما محمدي‌زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست هم از محيط بانان حمايت مي‌کند و مي‌گويد:از نظر ما محيط‌ باناني که در حين مأموريت کشته مي‌شوند شهيد هستند و از نظر بنياد شهيد هم در حکم شهيد است و از نظر مزاياي نيز مزاياي خانواده شهدا به آنان تعلق مي‌گيرد ضمن اينکه ما در سال جاري يک شهيد و در سال گذشته 8 شهيد محيط ‌بان داشتيم.به گزارش آريا محمدجواد محمدي‌زاده اظهار داشته است: در بدو ورود من به سازمان حدود 6 سال است تصويب يگان گذشته بود اما سازمان آن را اجرايي نکرده بود، خوشبختانه نخستين کاري که در سازمان انجام داديم پيگيري وضعيت محيط‌بانان بود.وي افزود: در ارتباط با مشکلاتي که پيش مي‌آيد بايد گفت تنها سازمان حفاظت محيط زيست نيست که گاهي اوقات براي انجام مأموريتي مأموران آن سازمان دچار مشکل مي‌شوند حتي نيروي انتظامي و سازمان جنگل‌ها نيز با اين مسائل مواجه هستند
.

تلاش ها بي نتيجه ماندند


گفتني است تلاش خانواده اسعد تقي زاده کارمند محيط باني که سه سال پيش در درگيري با شکارچي غير مجاز که در منطقه خاريدون دنا باعث مرگ او شده بود براي جلب رضايت اولياي دم بي نتيجه مانده و انگار همه فراموش کرده اند که همان قانوني امروز او را به قصاص محکوم کرده که پيش تر براي پاسداري از بيت المال تفنگ دستشان داده بود و اگر او به حکم دين و براي انجام وظيفه، دست به تفنگ نمي‌برد امروز لابد، مثل ده ها محيط بان شهيد ديگر که حتي بنياد شهيد آنان را شهيد محسوب نمي‌کند، زير خروارها خاک خفته بودند. اکنون اما تنها دو هفته ديگر به اجراي حکم اين محيط بان باقي مانده است.

انتقاد پدر علم محيط ز
ست ايران از صدور حکم اعدام

پدر علم محيط زيست ايران گفت: اگر اسعد اعدام شود ديگر محيط بانان هيچ انگيزه اي براي حمايت و حفاظت طبيعت و حيات وحش ايران ندارند و حتي يک تکه از طبيعت مملکت باقي نمي‌ماند
.

به گزارش مهر، اسماعيل کهرم گفت:جاي تعجب است که در مملکت ما براي محيط باني که به خاطر وظيفه شناسي حکم اعدام تعيين شود در حاليکه در ديگر کشورها به خاطر اين وظيفه شناسي ممکن است به او مدال افتخار بدهند .

به گفته وي، اگر اين محيط بان 27 ساله وظيفه شناس اعدام شود 2 هزار و 700 محيط بان ديگر چه درسي خواهند گرفت آيا غير از اين است که ديگر اجازه برخورد با هيچ شکارچي متخلفي را به خود نمي‌دهند؟وي افزود: پيش از اين نيز در دوره رياست خانم ابتکار در سازمان محيط زيست هنگامي که يک محيط بان با يکي از افسران متخلف نيروي هوايي درگير شده بود تا مرحله استيذان حکم قصاص او پيش رفت و در آن مرحله بود که توانستند رضايت خانواده مقتول را گرفته و آن محيط بان را از قصاص نجات دهند.

وی افزود: با اينکه تاييد حکم قصاص براي اين محيط بان بسيار تلخ است اما تنها نکته روشن اين حادثه عزم و نگراني خيل عظيمي از مردم و دوستداران محيط زيست براي اين محيط بان است که نشان مي‌دهد مردم ما تا چه حد به محيط زيست اهميت مي‌دهند و من اطمينان دارم با وجود اين مردم آگاه، اين محيط بان وظيفه شناس هرگز اعدام نمي‌شود.به گفته وي، البته از آنجايي که خانواده مقتول نيز به هر حال عزيزي را از دست داده اند و گفته مي‌شود که شکارچي مقتول از شکارچيان حرفه اي نبوده و خانواده محترمي دارد سازمان محيط زيست بايستي براي دلجويي از خانواده مقتول اقدام کند.

No comments:

Post a Comment