Thursday, March 7, 2013

قطعنامه روز جهانی زن

 8 مارس در سال­های اخیر، هم زمان با شرایطی است که بحران سرمایه­داری منابع انسانی و پیامدهای ناشی از آن در سطح جهان عمق و شدت بیشتری یافته اس...
ت. هر روز تعداد بیشتری از انسان­ها را در کام ولع سیری ناپذیر ناشی از منافع انسان ستیزش می­بلعد و در هاله­ای از سرشکستگی، سرگشتگی و از خود بیگانگی رها می­کند. زنان به عنوان یک عنصر اجتماعی نقش حیاتی و اساسی در پیشرفت جوامع بشری از ابتدای تاریخ تا به اکنون ایفا نمودند؛ اما شکل گیری جوامع طبقاتی و ستم ناشی از روابط کار و سرمایه به مرد و زن باعث پیدایش سیستمی مرد سالار گردیده که در هر دوره تاریخ به تناسب نیاز طبقه حاکم تبعیض جنسی علیه زنان را در اشکال ویژه باز تولید نموده و باعث دگرگونی جایگاه زن و تزلزل موقعیت اجتماعی وی گردیده است.

8 مارس روز اعتراض به نابرابری بین انسان هاست، روز اعلام وجود زنان در مقام انسان کامل و برابر با مردان می­باشد، روز رهایی از زیر یوغ بردگی و هرگونه نابرابری و آپارتاید جنسی است، در این روز تاریخی و با شکوه، علیه خشونت و تبعیض و نابرابری و حاکمیت مرد سالاری در مقام اعتراض و احقاق حق بر آمده و هم صدا و متحد مطالبات خود را اعلام می­کنیم:

1- خواهان وضع و اعمال و اجرای قوانین و مقررات انسانی و مطلوب جامعه در جهت پیشگیری و جلوگیری از هرگونه خشونت و جرم و جنایت هستیم.

2- تأمین زندگی شایسته و انسانی برای کودکان و زنان خیابانی و بی سرپناه و حمایت از کودکان بی شناسنامه.

3- لغو مجازات اعدام و سنگسار و توقف فوری کلیه احکام اعدام.

4- محکوم نمودن هر گونه سوء استفاده و استثمار از کودکان بی سرپناه و محروم نمودن آنان از دنیای کودکانه و تحصیل.

5- حق هرگونه اعتصاب و اعتراض مدنی و سیاسی و ایجاد تشکل­های مستقل.

6- امکان دسترسی زنان به بهداشت جسمی و روانی و آموزش رایگان و مناسب.

7- آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی و لغو هرگونه پیگیری قضایی از تمامی فعالین جنبش­های اجتماعی.

8- دستمزد برابر در ازای کار برابر زنان و مردان.

9- زن برده و ناموس کسی نیست، خشونتهای ناموسی شدیدا محکوم است.

10- ایجاد مهدکودک و شیرخوارگاه رایگان جهت عموم.

11- تفکیک جنسیتی در مراکز آموزشی، تربیتی و اماکن عمومی را محکوم می­نماییم.

12- زنان خانه دار از گروه کارگران بدون دستمزد و حقوق در جامعه هستند، لذا خواستار بهره­مندی تمامی زنان از کلیه تسهیلات و خدمات رایگان هستیم.

13- خواهان برخورداری تمام زنان از بیمه­های اجتماعی هستیم به نحوی که حقوقات مذکور ضامن و پشتوانه­ی زندگی مستقل و متکی به خود برای زنان گردد تا جایی که وادار به تن فروشی نشوند.

14- خواهان لغو قانون چند همسری و ازدواج موقت هستیم و به شدت آن را محکوم می­نماییم زیرا این قانون به رسمیت شناختن تن فروشی و فحشا است.

15- خواهان حق طلاق، حق انتخاب همسر، حق حضانت فرزندان و سقط جنین در شرایطی کاملا بهداشتی و تحت نظر پزشک در مراکز بهداشتی برای زنان هستیم.

16- اعلام حمایت و پشتیبانی از جنبش­های رهایی بخش زنان در تمام نقاط جهان.

17- به رسمیت شناختن روزجهانی زن در تقویم رسمی ایران.




کمیته­ی برگزار کننده 8 مارس 2013 سنندج

No comments:

Post a Comment