Friday, February 28, 2014


Paul -Laurent Assounپل- لوران اسون

واژگان فروید Le vocabulaire de Freud


ترجمه دکتر کرامت موللی

چاپ اول 1386, نشر نی , تهران
صد و بیست صفحه

قسمت چهل ونهم  

قسمت اول تا پنجم بترتیب در 6 م, 11م , 15 م , 18م و 31 م ماه می2012
قسمت ششم تا دهم بترتیب در 4 م, 8 م و 13 م و 18م و 29م ماه ژوئن
قسمت یازدهم تا چهاردهم در2م , 7م, 9 م و19 م ماه ژولای
قسمت پانزدهم در 29 ماه سپتامبر
قسمت شانزدهم تا بیستم و چهارم در 3م ,6م ,8م ,10م, 15م ,17 م, 21م ,26م و 30 ماه اکتبر
قسمت بیست و پنجم تا بیست و نهم در 1م, 6م , 12م ,15م و 24ماه نوامبر
قسمت سی ام و سی و یکم در 4 م و 30 دسامبر2012
قسمت سی و دوم و سی و سوم در 21 و 30 ژانویه 2013
قسمت سی و چهارم وسی و پنجم در 14 فوریه و 7 مارس
قسمت سی و ششم , سی وهفتم و سی و هشتم در اول و 14 و 28 آوریل
قسمت سی و نهم  و چهلم  در 14  و 29 ماه می
قسمت چهل و یکم  و چهل و دوم در 2م و 26 نوامبر 2013 
قسمت چهل و سوم و چهل و چهارم در 9م و 22 دسامبر2013
قسمت چهل و پنجم , چهل و ششم و چهل و هفتم در 6م و 20 و 27م ژانویه 2014
قسمت چهل و هشتم  در 17 فوریه 2014
************************************

Ambivalenceمهراکین

*مهراکین (1) اصطلاحی است که اویگن(یوجین به انگلیسی- پ.پ) بلویر(2) , روان پزشک سوئیسی, وضع کرده است. فروید آنرا در نظریه خود در باب احوال قلبی جای داد و بدان معنایی جدید بخشید که در رابطه با نظریه او راجع به لیبیدو(3) قرار دارد .

مهراکین ترکیبی ازعشق و نفرت نسبت به فردی واحد است. لذا مهراکین حاکی از دو جهت عاطفی است که با هم در تضاد کامل اند و متوجه فرد یا مطلوب واحدی هستند 

**این قانون که به قول فروید حاکم بر "روابط ما با افرادی است که بیش از همه دوست داریم", در رابطه با پدر به اوج شدت خود میرسد. فروید می نویسد:"مهراکین خاص رابطه ای است که فرد آدمی با پدر دارد". همین امر است که موجب اهمیت چهره پدری میشود, زیرا دو احساس متضاد در یک فرد یا مطلوب
واحد جمع می آیند. و به همین جهت نیز چهره پدری محور اصلی انطباق هویت* طفل در مرحله عقده ادیپ*میشود. این مهراکین است که زیروبم اساسی احساسات آدمی را در سطح ضمیر ناآگاه تعین می بخشد .

مهر اکین نسبت به پدر حاکی از رابطه با "پدری اصلی" است(4) که طی خیانتی دیرینه به هلاکت رسیده است .

***مهراکین ساحت واقعی شور آدمی است, شوری که عشق و نفرت را تنگاتنگ یکدیگر قرار میدهد و آنها را از هم جدایی ناپذیر می سازد .
(1) Ambivalenzبه آلمانی
(2)Eugen Bleuler
(3)Libido / (4)اشاره است به نظریه فروید راجع به منشا احساس گناه در کتابی به نام توتم و تابو
 مراجع :
 شخص موسی و مذهب توحیدی 1939

No comments:

Post a Comment