Thursday, February 4, 2016

کتاب نقل قولهائی از آنارشیستها
Quotation from Anarchists

ویراستار : پل برمن
Edited by : Paul Berman

ترجمه از : پیمان پایدار
********************* 

لیست فصلهای کتاب
Editor's Introductionصفحه3 :مقدمه ویراستار  
 What Is Anarchismصفحه 27: آنارشیست چیست
Smash The State صفحه 36: داغان کردن دولت
"Capitalismis the Greatest Crime of All"صفحه 78:سرمایه داری بزرگترین جنایت پیشه هاست
Abolish Godصفحه 87: ملغی کردن خدا
Revolutionصفحه 93: انقلاب
The Anarchistsصفحه 127: آنارشیستها
Who Makes the Revolutionصفحه 147: چه کسانی انقلاب میکنند
Anarchyصفحه 160: آنارشی
Bibographical Notesصفحه 213: نوتهای بیوگرافیک
Books on Anarchismصفحه 217: کتابهائی در مورد آنارشیسم
************************
Bibographical Notes:نوتهای بیوگرافیک
یادداشتهائی پیرامون زندگینامه نویسندگان و فعالین جریانات آنارشیستی
در پنج قسمت
************************
قسمت چهارم
برای قسمت اول, دوم و سوم رجوع کنید به
بیست و هشتم, سی ام   و 31م ژانویه 2015
***********************


پیترالکسویچ کروپوتکین در سال 1842 با عنوان شاهزاده به دنیا آمد. با وجود موقعیت جوان خود به همطرازی با تزار، حس مشتاقانه اخلاقی کروپوتکین او را به رد زندگی اشراف گونه هدایت نمود. او یک جغرافیدان درخشان و موفق شد و در نهایت به یک مبلغ انقلابی تبدیل گردید. زندانی شده، او در سال 1876 موفق به فرار میگردد، و در محافل کارگری در سوئیس و فرانسه (جایی که او نیز به زندان انداخته شد) و در انگلستان فعال شد. پشتیبانی مملو از تناقض کروپوتکین از متفقین در جنگ جهانی اول جنبش آنارشیستی را به انشعاب کشاند. جانباز مسن انقلاب، او پس از سقوط تزار به روسیه بازگشت و در سال 1921 درگذشت..

تعدادی از آثار او در جلد کاغذی در دسترس هستند، در میان آنها بهترین اثر او بنام  جزوات(کوتاه و خواندنی-م) انقلاب کروپوتکین، ویرایش شده توسط راجر ان بالدوین  ( نیویورک: دوور، 1970) است. نوشته جات منتخب در مورد آنارشیسم و انقلاب، ویرایش شده توسط مارتین  میلر (کمبریج، ماساچوست: ، 1970)؛ خاطرات یک انقلابی ( نیویورک: انتشارات گروو و دوور)؛ و انقلاب کبیر فرانسه (نیویورک:  کتابهای شوکن، 1971).  شوکن همچنین منتشر میکند  در زندانهای روسیه و فرانسه راکتابهای گسترش افق (بوستون) نیز یکی از آثار علمی کروپوتکین، کمک های متقابل را منتشر می کند. بنیامین بلوم از نیویورک بیشترین نوشته های کروپوتکین را به زبان انگلیسی در جلد گالینگور منتشر میکند ، مهم ترین آن فتح  نان است. بیوگرافی، آنارشیست شاهزاده، توسط جورج وودکاک و ایوان آواکوموویک ، در دسترس است، همچنین از کتابهای شوکن (نیویورک، 1971).
N.Baldwin /  New York : Dover,1970 / Selected Writings on Anarchism and Revolution,edited by Matin A . Miller (Cambridge ,Mass.: M.I.T.Press, 1970)  /  Memoirs of a Revolutionist (Grove Press and Dover) / The Great French Revolution(New York: Schocken Books,1971)
 In Russian and French Prisons; Extending Horizons Books(Boston),Mutual Aid.
Benjamin Blom of New York , The Conquest of Bread . A biography , The Anarchist Prince, by George Woodcock and Ivan Avakumovic , Schocken Books(New York,1971).

************************

ماخنویتسی به دهقانانی میگفتند که در یک گروه شبه نظامی انقلابی در جریان انقلاب روسیه توسط  نستور ایوانویچ ماخنو سازماندهی شده بودند. ماخنویتسهای اوکراین بگونه موفقیت آمیزی هم با نیروهای اشغالگر اتریشی- مجارستانی و هم ارتش سفید ضد انقلابی ، از سال 1917 تا  1920، مبارزه کردند. ماخنویتسها به ایجاد تعدادی از کمونهای آنارشیستی دست زدند، اولین آنها بنام مارکسیست لهستانی آلمانی روزا لوکزامبورگ نامگذاری شده است. تجربه آنارشیستی در اوکراین وقتی که ارتش سرخ تحت رهبری ترتسکی(جانی و خائن-م) به عهد خود پشت کرد و علیه ماخنویتسها برخواست و آنها را در نهایت در سال 1920 شکست داد . ماخنو با دلتنگی به عمر خود در تبعید در پاریس پایان داد. پیتر آرشینف و وولین نیز عضو ماخنویتسی بودند.

MAKHNOVITSI /  Nestor Ivanovich MakhnoRosa Luxemburg
ARCHINOV & VOLINE 

No comments:

Post a Comment